جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اسپرماتوسل غیر سرطانی، بدون درد و پر از مایعات شیری یا شفاف است که ممکن است حاوی اسپرم باشند. علت دقیق اسپرماتوسل ها مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل انسداد در یکی از لوله هایی که اسپرم را منتقل می کنند، باشد.

اسپرماتوسل ها، که گاه به آن ها کیست های اسپرماتیک نیز گفته می شود، بسیار شایع می باشند. به طور معمول باروری را کاهش نمی دهند و نیاز به درمان ندارند. اگر اسپرماتوسل به اندازه کافی بزرگ باشد که باعث ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

عکس کیست بیضه:

عکس کیست بیضه

علائم کیست بیضه در آقایان

اسپرماتوسل معمولاً هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند و از نظر اندازه پایدار می ماند. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را احساس کنید:

علت به وجود آمدن کیست بیضه در آقایان

علت ایجاد اسپرماتوسل ها مشخص نیست. کیست های بیضه ممکن است ناشی از انسداد در یکی از چندین لوله ی اپیدیدیم که اسپرم را از بیضه منتقل و ذخیره می کند، باشند.

عوارض کیست بیضه

بعید است که اسپرماتوسل عوارض ایجاد کند. با این حال، اگر اسپرماتوسل دردناک باشد یا به اندازه ای بزرگ شده باشد که باعث ناراحتی شما شود، ممکن است برای برداشتن اسپرماتوسل نیاز به جراحی داشته باشید.

جراحی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران، لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند، آسیب برساند. صدمه به هر دو می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی بعد از جراحی عود اسپرماتوسل است، که یک امر غیر معمول به نظر می رسد.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

معاینه بیضه

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب با معاینه فیزیکی بیضه توسط خود فرد یا پزشک تشخیص داده می شوند. خودآزمایی باید حداقل یکبار در ماه انجام شود.  پزشک تکنیک درست انجام خودآزمایی را به شما آموزش می دهد.  اگر متوجه تغییرات مشکوک مانند بزرگی یا استحکام غیرمعمول شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نور از اسپرماتوسل عبور پیدا می کند در صورتیکه از تومور عبور نمی کند. این امر به طور کلی نشان می دهد که آیا این توده یک تومور جامد یا کیست خوش خیم (غیر سرطانی) است.

سونوگرافی (تست نصویربرداری با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد عکس از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست می باشد. این روش نسبتاً سریع، غیر تهاجمی و ارزان است.

اسپرماتوسل چگونه درمان می شود؟

درمان قطعی کیست بیضه چیست؟ از آنجا که این کیست ها، به طور معمول، باعث درد نمی شوند و مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت به درمان نیاز دارند. مراقبت اصلی از اسپرماتوسل بدون درد، نظارت منظم است. اما برخی افراد علائمی مانند درد یا بزرگی بیضه را تجربه می کنند. در صورت نیاز به درمان، گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله:

درمان دارویی کیست بیضه

داروهای ضد تورم یا ضد درد خوراکی ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل استفاده شوند. در واقع درمان دارویی دیگری لازم نیست. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل ها وجود ندارد.

درمان های حداقل تهاجمی

آسپیراسیون و اسکلروتراپی  درمان های در دسترسی هستند اما اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

  • آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و تخلیه محتویات آن می باشد.
  • اسکلروتراپی شامل تزریق ماده محرک به کیسه اسپرماتوسل است. این کار باعث بهبودی یا بسته شدن جای زخم می شود. هم چنین احتمال جمع شدن مجدد مایعات را کاهش می دهد.

جراحی اسپرماتوسل

اسپرماتوسلکتومی یک روش استاندارد برای درمان اسپرماتوسل هایی است که باعث ایجاد علامت می شوند.  هدف از عمل جراحی، خارج کردن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیمال و حفظ دستگاه تناسلی می باشد.

این روش سرپایی اغلب با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً کمتر از 1 ساعت طول می کشد.  برخی اوقات ممکن است لازم باشد که تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

سوالات متداول:

آیا اسپرماتوسل خود به خود از بین می رود؟

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. معمولاً درد و عوارضی ایجاد نمی کنند. اگر شما درد داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن ( ادویل ) را توصیه کند.

آیا اسپرماتوسل می تواند باعث اختلال در نعوظ شود؟

کیست معمولاً حاوی مایع شفاف است که ممکن است شامل چند سلول اسپرم باشد. این کیست ها خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. آن ها در عملکرد جنسی دخالت نمی کنند و هیچ تاثیری در توانایی نعوظ یا باروری ندارند.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اگر توده ای در بیضه خود مشاهده می کنید برای تشخیص آن، حتما به پزشک مراجعه کنید. توده در بیضه می تواند ناشی از سرطان و یا اسپرماتول باشد. پزشک با انجام سونوگرافی نوع ان را تشخیص خواهد داد.

چنانچه در بالا گفتیم نور از کیست بیضه عبور می کند در صورتی که از توده های سرطانی عبور پیدا نمی کند. این یک تکنیک پزشک برای تشخیص نوع توده می باشد.

توده در بیضه

تفاوت کیست اپیدیدیمال و کیست بیضه چیست؟

کیست اپیدیدیمال یک توده شبیه کیست در اپیدیدیم است که حاوی مایعات شفاف می باشد. اسپرماتوسل ها مشابه کیست های اپیدیدیمال هستند. تنها تفاوت آن ها این است که اسپرماتوسل حاوی مایع و اسپرم می باشند. معمولاً نمی توان تفاوت بین آنها را با معاینه فیزیکی یا حتی سونوگرافی بیان کرد.

تفاوت اسپرماتوسل و هیدروسل در چیست؟

اسپرماتوسل ها به طور معمول از دریچه (سر) اپیدیدیم ناشی می شوند که در بالای بیضه قرار دارد. در مقابل، هیدروسل ها مجموعه های مایع هستند که سطوح قدامی و جانبی بیضه را می پوشانند. واریکوسل مجموعه ای متسع شده از رگ ها در امتداد طناب اسپرماتیک است.

دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهادنمازی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من یکی از بیضه هام فکر کنم شکستگی داره
    ازمایش گرفتم جوابشو میفرستم براتون لطفا بگید مشکلی برا باروری دارم یان؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده چند ماهی هست ی درد خفیف بالای بیضه ی راستم دارم
    قبلا دکتر رفتم چنتا قرص سیپرو فلوکساسین بزام نوشت ک با مصرفشون دردم خیلی کمتر شد
    ولی الان دوباره درد م بیشتر شده و رفتم سونو دادم جوابشم اینه:
    در انتهای تحتانی طناب اسپرماتیک راست ( نزدیک سر اپیدیدیم) یک ناحیه anecho و قابل فشرده شدن به سایز ۸×۱۱ م م دیده می شود که ممکن است یک هیدروسل encysted در داخل کورد باشد.
    جوابشو بردم پیش دکتر، گفته که کیست حاوی اسپرم داری و اگه عملش کنی قطعا نابارور میشی،باید این دردو تحمل کنی.
    دکتر من ۲۴ سالمه و اصلا شرایط و روحیه ازدواجو ندارم از جهت دیگه هم این درد با این که خفیفه ولی برای بلند مدت واقعا سخته تحملش..
    خواستم ببینم اگه عمل کنم چند درصد احتمال ناباروری هست یا اینکه با بیضه چپ به تنهایی میشه بچه دار بشم ..
    و اینکه ممکنه این درد نشانه ی عفونت باشه چون بعضی وقتا بعد از خود ارضایی آلتم سوزش میگیره..
    یک هفته هم قبل اینکه بیضم شروع به درد کنه سوزش ادرار گرفته بودم.
    جواب آزمایش ادرارو هم پیوست کردم
    خیلی ممنون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی را در یک مرکز معتبر دیگر تکرار کنید ، با جراحی کیست کسی نابارور نمیشه !!
  • تصویر کاربر m شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    سلام.اقایه دکتر من ازمایش اسپرم انجام دادم و برا نمونه از خودارضایی از اب دهنم استفاده کردم ایا ممکنه اب دهن رو جواب ازمایش تاثیر بزارع؟چون تحرک اسپرم ضعیف بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله ،ازمایش در شرایط نرمال تکرار شود
    2. تصویر کاربر m یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اقایه دکتر ولی من از اب دهان برایه لیز کردن الت استفاده کردم یعنی منی با اب دهان مخلوط نشد پس چجوری ممکنه تاثیر بزارع؟؟
    3. تصویر کاربر m یکشنبه ۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اقایه دکتر اب دهان با منی مخلوط نشد پس چجوری ممکنه تاثیر بزارع؟؟
    4. تصویر کاربر m جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا جواب بدین
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکنه قاطی شده باشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پیام پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه مجردم سونو دادم بالای بیضه سمت راستم یه کیست اسپرماتوسل ۱۳ میلی دارم که با ماینه مشخص نبود با سونوگرافی مشخص شد بیضه چپم هم داره کیست چند میل باعث اذیت شدن‌میشه؟؟ بعد میخواستم ببینم چبکارا کنم رشدش از بین بره یا کمتر بشه ؟؟نشستن زیاد باعث رشدش میشه؟؟درمان غذایی یا دارویی داره؟؟؟بعد من زود انزالی دارم آیا رابطه ای با این قضیه داره؟؟برای درمان زود انزالی چی باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اسپرماتوسل مشکلی نیست ، اگر درد داشتین ، یا کیسه بیضه تون بزرگ شد میشه عملش کرد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      زود انزالی در رابطه ی جنسی مشخص میشه ، ربطی هم به این قضیه نداره
    3. تصویر کاربر پیام پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      برای زود انزالی چی مبتونم بکنم؟راهی داره بهتره بشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونین از قرص پاروکستین روزی یک عدد استفاده کنید ، و
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 507 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید حدود شش ماهی متوجه جوش زیر پوستی بر روی دیوار بیضه ام شدم ..گاهی همراه با خارش همراه هست ایا خطرناکه یا ن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، به نظر مساله ی مهمی نیست ، ولی حتما با متخصص پوست مشورت شود
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.بنده ۲۶ ساله هستم.مدتیه زیر بیضه ها بیشتر بیضه سمت چپ برآمدگی حس کردم که همراه با سوزش و درد هنگام راه رفتن و ایستادن بود.سونوگرافی کردم تشخیص این بوود : اپیدمیم راست طبیعی و اپیدمیم چپ پرخون تر و همچنین نوشته شده بود توده solid مشاهده نشد و هیدروسل هم نیست.دکتر نشون دادم قرص آنتی بیوتیک نوشتن .قرص رو میخورم یک هفته ایه از وقتی قرص میخورم خارش داره اون قسمت و پوست روی اون قسمت از بیضه حالت پینه مانند بسته انگار که زخمی وجود داشته و داره خشک میشه‌میخواستم راهنمایی کنید .در حال حاضر سوزش پوست این قسمت ازار دهندس بیشتر.آنتی بیوتیک رو ادامه بدم ؟نیاز ب جراحی نداره آیا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ان را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من چند ماهی هست متوجه توده ای بالای بیضه سمت چپ خود شده ام البته تا همین چند روز پیش اصلا دردی نداشت
    ولی دیشب در خواب یهو قسمت بالای کیست بیضه ،سمت چپ ،به اصطلاح تیر کشید و بعد که از خواب پاشدم دردش کاملا برطرف شدم
    وقتی اب سرد روی توده میگیرم حجمش کوچکتر می شود
    به صورت روز مره اصلا دردی ندارد
    در حالت نعوظ و ارضا هم دردی ندارد
    حجم توده تقریبا ۳ برابر بیضه است
    به دلایلی تا چند ماه اینده نمیتوانم به پزشک مراجعه کنم
    توصیه شما برای اینکه حداقل تا هنگام مراجعه به پزشک از بدتر شدن شرایط جلوگیری کنم یا احیانا مشکلم رو برطرف کنم چیه؟
    1. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس پیوست می باشد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      حتما باید سونوگرافی انجام شود و بر اساس جواب ان میتوان گفت مرحله ی بعدی چیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من 30 سالم هست و بیضه چپم یه مقدار بزرگتر از راست هست (عرض و عمق برابری دارن و طول راست 4 و چپ 4.6 هست)
    هر ماه بررسی میکنم توده نداره، سفتی یا شلی نداره، درد هم نداره
    میخواستم بدونم یه مقدار تفاوت حجم طبیعی هست؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله مشکلی نیست
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر کرمی
    بنده ۴۲ ساله هستم،تقریبا یکماه پیش صبح وقتی از خواب بیدار میشدم در پهلوی راستم احساس درد میکردم که بعد از حدود کمتر از نیمساعت تا روز بعد هیچ دردی نداشتم،۳روز اول فقط درد پهلو داشتم روز چهارم و پنجم به جز پهلو در بیضه راستم هم احساس درد کردم که حدودا ۳ روز هم حدود نیمساعت درد داشتم تا روز بعد تا اینکه بعد از ۶ یا ۷ روز دیگه درد نداشتم و یکماه گذشت.
    از دو روز پیش مجددا درد پهلو و بیضه راستم همزمان شروع شد که اینبار دردم در ناحیه بیضه راستم بیشتر بیشتر از پهلوم هستش.
    لطفا راهنمایی بفرمایین چه اقداماتی باید انجام بدم۰ با سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از کلیه ها و مقانه و کشاله ران و بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز بنده آزمایش اسپرم دادم هم تعداد کم ۲۷میلیون هم کیفیت عکس آزمایش اسپرم براتون میفرستم ایا این درست شدنی است میتونیم بچه دار بشیم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      کمی شکل و حرکت اسپرم مختله ولی با این ازمایش هم میتوان بچه دار شد. فرصت دهید تا یک سال. همچنین سونوگرافی از جهت واریکوسل انجام شود
    2. تصویر کاربر حمید شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر عزیز سونوگرافی انجام شده واریکسول خیلی ضعیف دارم کیست هم دارم از اضافه وزن میتونه باشه
    3. تصویر کاربر حمید شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر عزیز سونوگرافی انجام شده واریکسول خیلی ضعیف دارم کیست هم دارم از اضافه وزن میتونه باشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تا یکسال فرصت دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر