جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اسپرماتوسل غیر سرطانی، بدون درد و پر از مایعات شیری یا شفاف است که ممکن است حاوی اسپرم باشند. علت دقیق اسپرماتوسل ها مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل انسداد در یکی از لوله هایی که اسپرم را منتقل می کنند، باشد.

اسپرماتوسل ها، که گاه به آن ها کیست های اسپرماتیک نیز گفته می شود، بسیار شایع می باشند. به طور معمول باروری را کاهش نمی دهند و نیاز به درمان ندارند. اگر اسپرماتوسل به اندازه کافی بزرگ باشد که باعث ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

عکس کیست بیضه:

عکس کیست بیضه

علائم کیست بیضه در آقایان

اسپرماتوسل معمولاً هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند و از نظر اندازه پایدار می ماند. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را احساس کنید:

علت به وجود آمدن کیست بیضه در آقایان

علت ایجاد اسپرماتوسل ها مشخص نیست. کیست های بیضه ممکن است ناشی از انسداد در یکی از چندین لوله ی اپیدیدیم که اسپرم را از بیضه منتقل و ذخیره می کند، باشند.

عوارض کیست بیضه

بعید است که اسپرماتوسل عوارض ایجاد کند. با این حال، اگر اسپرماتوسل دردناک باشد یا به اندازه ای بزرگ شده باشد که باعث ناراحتی شما شود، ممکن است برای برداشتن اسپرماتوسل نیاز به جراحی داشته باشید.

جراحی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران، لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند، آسیب برساند. صدمه به هر دو می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی بعد از جراحی عود اسپرماتوسل است، که یک امر غیر معمول به نظر می رسد.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

معاینه بیضه

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب با معاینه فیزیکی بیضه توسط خود فرد یا پزشک تشخیص داده می شوند. خودآزمایی باید حداقل یکبار در ماه انجام شود.  پزشک تکنیک درست انجام خودآزمایی را به شما آموزش می دهد.  اگر متوجه تغییرات مشکوک مانند بزرگی یا استحکام غیرمعمول شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نور از اسپرماتوسل عبور پیدا می کند در صورتیکه از تومور عبور نمی کند. این امر به طور کلی نشان می دهد که آیا این توده یک تومور جامد یا کیست خوش خیم (غیر سرطانی) است.

سونوگرافی (تست نصویربرداری با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد عکس از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست می باشد. این روش نسبتاً سریع، غیر تهاجمی و ارزان است.

اسپرماتوسل چگونه درمان می شود؟

درمان قطعی کیست بیضه چیست؟ از آنجا که این کیست ها، به طور معمول، باعث درد نمی شوند و مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت به درمان نیاز دارند. مراقبت اصلی از اسپرماتوسل بدون درد، نظارت منظم است. اما برخی افراد علائمی مانند درد یا بزرگی بیضه را تجربه می کنند. در صورت نیاز به درمان، گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله:

درمان دارویی کیست بیضه

داروهای ضد تورم یا ضد درد خوراکی ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل استفاده شوند. در واقع درمان دارویی دیگری لازم نیست. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل ها وجود ندارد.

درمان های حداقل تهاجمی

آسپیراسیون و اسکلروتراپی  درمان های در دسترسی هستند اما اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

  • آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و تخلیه محتویات آن می باشد.
  • اسکلروتراپی شامل تزریق ماده محرک به کیسه اسپرماتوسل است. این کار باعث بهبودی یا بسته شدن جای زخم می شود. هم چنین احتمال جمع شدن مجدد مایعات را کاهش می دهد.

جراحی اسپرماتوسل

اسپرماتوسلکتومی یک روش استاندارد برای درمان اسپرماتوسل هایی است که باعث ایجاد علامت می شوند.  هدف از عمل جراحی، خارج کردن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیمال و حفظ دستگاه تناسلی می باشد.

این روش سرپایی اغلب با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً کمتر از 1 ساعت طول می کشد.  برخی اوقات ممکن است لازم باشد که تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

سوالات متداول:

آیا اسپرماتوسل خود به خود از بین می رود؟

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. معمولاً درد و عوارضی ایجاد نمی کنند. اگر شما درد داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن ( ادویل ) را توصیه کند.

آیا اسپرماتوسل می تواند باعث اختلال در نعوظ شود؟

کیست معمولاً حاوی مایع شفاف است که ممکن است شامل چند سلول اسپرم باشد. این کیست ها خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. آن ها در عملکرد جنسی دخالت نمی کنند و هیچ تاثیری در توانایی نعوظ یا باروری ندارند.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اگر توده ای در بیضه خود مشاهده می کنید برای تشخیص آن، حتما به پزشک مراجعه کنید. توده در بیضه می تواند ناشی از سرطان و یا اسپرماتول باشد. پزشک با انجام سونوگرافی نوع ان را تشخیص خواهد داد.

چنانچه در بالا گفتیم نور از کیست بیضه عبور می کند در صورتی که از توده های سرطانی عبور پیدا نمی کند. این یک تکنیک پزشک برای تشخیص نوع توده می باشد.

توده در بیضه

تفاوت کیست اپیدیدیمال و کیست بیضه چیست؟

کیست اپیدیدیمال یک توده شبیه کیست در اپیدیدیم است که حاوی مایعات شفاف می باشد. اسپرماتوسل ها مشابه کیست های اپیدیدیمال هستند. تنها تفاوت آن ها این است که اسپرماتوسل حاوی مایع و اسپرم می باشند. معمولاً نمی توان تفاوت بین آنها را با معاینه فیزیکی یا حتی سونوگرافی بیان کرد.

تفاوت اسپرماتوسل و هیدروسل در چیست؟

اسپرماتوسل ها به طور معمول از دریچه (سر) اپیدیدیم ناشی می شوند که در بالای بیضه قرار دارد. در مقابل، هیدروسل ها مجموعه های مایع هستند که سطوح قدامی و جانبی بیضه را می پوشانند. واریکوسل مجموعه ای متسع شده از رگ ها در امتداد طناب اسپرماتیک است.

دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر