جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اسپرماتوسل غیر سرطانی، بدون درد و پر از مایعات شیری یا شفاف است که ممکن است حاوی اسپرم باشند. علت دقیق اسپرماتوسل ها مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل انسداد در یکی از لوله هایی که اسپرم را منتقل می کنند، باشد.

اسپرماتوسل ها، که گاه به آن ها کیست های اسپرماتیک نیز گفته می شود، بسیار شایع می باشند. به طور معمول باروری را کاهش نمی دهند و نیاز به درمان ندارند. اگر اسپرماتوسل به اندازه کافی بزرگ باشد که باعث ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

عکس کیست بیضه:

عکس کیست بیضه

علائم کیست بیضه در آقایان

اسپرماتوسل معمولاً هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند و از نظر اندازه پایدار می ماند. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را احساس کنید:

علت به وجود آمدن کیست بیضه در آقایان

علت ایجاد اسپرماتوسل ها مشخص نیست. کیست های بیضه ممکن است ناشی از انسداد در یکی از چندین لوله ی اپیدیدیم که اسپرم را از بیضه منتقل و ذخیره می کند، باشند.

عوارض کیست بیضه

بعید است که اسپرماتوسل عوارض ایجاد کند. با این حال، اگر اسپرماتوسل دردناک باشد یا به اندازه ای بزرگ شده باشد که باعث ناراحتی شما شود، ممکن است برای برداشتن اسپرماتوسل نیاز به جراحی داشته باشید.

جراحی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران، لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند، آسیب برساند. صدمه به هر دو می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی بعد از جراحی عود اسپرماتوسل است، که یک امر غیر معمول به نظر می رسد.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

معاینه بیضه

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب با معاینه فیزیکی بیضه توسط خود فرد یا پزشک تشخیص داده می شوند. خودآزمایی باید حداقل یکبار در ماه انجام شود.  پزشک تکنیک درست انجام خودآزمایی را به شما آموزش می دهد.  اگر متوجه تغییرات مشکوک مانند بزرگی یا استحکام غیرمعمول شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نور از اسپرماتوسل عبور پیدا می کند در صورتیکه از تومور عبور نمی کند. این امر به طور کلی نشان می دهد که آیا این توده یک تومور جامد یا کیست خوش خیم (غیر سرطانی) است.

سونوگرافی (تست نصویربرداری با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد عکس از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست می باشد. این روش نسبتاً سریع، غیر تهاجمی و ارزان است.

اسپرماتوسل چگونه درمان می شود؟

درمان قطعی کیست بیضه چیست؟ از آنجا که این کیست ها، به طور معمول، باعث درد نمی شوند و مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت به درمان نیاز دارند. مراقبت اصلی از اسپرماتوسل بدون درد، نظارت منظم است. اما برخی افراد علائمی مانند درد یا بزرگی بیضه را تجربه می کنند. در صورت نیاز به درمان، گزینه های مختلفی وجود دارد، از جمله:

درمان دارویی کیست بیضه

داروهای ضد تورم یا ضد درد خوراکی ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل استفاده شوند. در واقع درمان دارویی دیگری لازم نیست. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل ها وجود ندارد.

درمان های حداقل تهاجمی

آسپیراسیون و اسکلروتراپی  درمان های در دسترسی هستند اما اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

  • آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و تخلیه محتویات آن می باشد.
  • اسکلروتراپی شامل تزریق ماده محرک به کیسه اسپرماتوسل است. این کار باعث بهبودی یا بسته شدن جای زخم می شود. هم چنین احتمال جمع شدن مجدد مایعات را کاهش می دهد.

جراحی اسپرماتوسل

اسپرماتوسلکتومی یک روش استاندارد برای درمان اسپرماتوسل هایی است که باعث ایجاد علامت می شوند.  هدف از عمل جراحی، خارج کردن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیمال و حفظ دستگاه تناسلی می باشد.

این روش سرپایی اغلب با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً کمتر از 1 ساعت طول می کشد.  برخی اوقات ممکن است لازم باشد که تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

سوالات متداول:

آیا اسپرماتوسل خود به خود از بین می رود؟

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. معمولاً درد و عوارضی ایجاد نمی کنند. اگر شما درد داشته باشید، پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن ( ادویل ) را توصیه کند.

آیا اسپرماتوسل می تواند باعث اختلال در نعوظ شود؟

کیست معمولاً حاوی مایع شفاف است که ممکن است شامل چند سلول اسپرم باشد. این کیست ها خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. آن ها در عملکرد جنسی دخالت نمی کنند و هیچ تاثیری در توانایی نعوظ یا باروری ندارند.

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اگر توده ای در بیضه خود مشاهده می کنید برای تشخیص آن، حتما به پزشک مراجعه کنید. توده در بیضه می تواند ناشی از سرطان و یا اسپرماتول باشد. پزشک با انجام سونوگرافی نوع ان را تشخیص خواهد داد.

چنانچه در بالا گفتیم نور از کیست بیضه عبور می کند در صورتی که از توده های سرطانی عبور پیدا نمی کند. این یک تکنیک پزشک برای تشخیص نوع توده می باشد.

توده در بیضه

تفاوت کیست اپیدیدیمال و کیست بیضه چیست؟

کیست اپیدیدیمال یک توده شبیه کیست در اپیدیدیم است که حاوی مایعات شفاف می باشد. اسپرماتوسل ها مشابه کیست های اپیدیدیمال هستند. تنها تفاوت آن ها این است که اسپرماتوسل حاوی مایع و اسپرم می باشند. معمولاً نمی توان تفاوت بین آنها را با معاینه فیزیکی یا حتی سونوگرافی بیان کرد.

تفاوت اسپرماتوسل و هیدروسل در چیست؟

اسپرماتوسل ها به طور معمول از دریچه (سر) اپیدیدیم ناشی می شوند که در بالای بیضه قرار دارد. در مقابل، هیدروسل ها مجموعه های مایع هستند که سطوح قدامی و جانبی بیضه را می پوشانند. واریکوسل مجموعه ای متسع شده از رگ ها در امتداد طناب اسپرماتیک است.

دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شخص پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر کرمی
    وقتتون بخیر
    بنده تقریبا یک ماه پیش با تورم بیضه راست و درد شدید زیر شکم سمت راست که به بیضه راست میزد بطور اورژانس به بیمارستان هاشمی نژاد مراجعه کردم. با انجام سونو تشخیص توده در بیضه داده شد. آزمایش خون نرمال بود. درد و تورم از بین رفت. ولی با مراجعه به چند دکتر و انجام ام آر آی و سونو و آزمایش مجدد، نظرها و درمانهای متفاوتی ارائه کردند. مدارک پزشکی به پیوست حضور جنابعالی تقدیم میشود تا لطف فرموده و ارائه طریق بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      فتق دارید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه بشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohamad پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲ سالی هست یه چیزی مثل کیست بالای بیضم بوجود اومده و باعث درد در قسمت کشاله ران و زیر دل بنده شده و بیشتر در زمانی که به دستشویی میرم این درد تشدید و عود میکند و ۱ بار هم سونوگرافی انجام دادم اما زمانی که مراجع کرده بودم این کیست جمع شده بود و رفته بود و هیچ چیزی مشاهده نشد و بهم گفتن بیضت سالم هست دکتر هم معاینه کرد و گفت سالمی البته اون زمان هم این کیسه از بین رفته بود و درد نداشتم ولی باز هم به سراغم میاد و اگر فشار کوچکی به بیضم بیاد این کیسه کوچک دوباره پر از یک مایع میشود و نمیدونم علتش هم چیه و واقعا دیگه نمیتونم تحملش کنم و درست در بالای بیضه سمت راستم قرار داره و هرزگاهی خوب میشه و هرزگاهی میاد و احساس سنگینی در بیضه راستم دارم و درد در مجرای اون ولی اگه به کیسه دست بزنم احساس میکنم مایع داخلش هست ولی درد زیاد نداره و حتی بعضی مواقع نه میتونم بشینم نه راه برم و علائمی دیگری هم ندارم فقط درد دارم و خیلی اذیت شدم نمیدونم چجوری باید برم دکتر تا تشخیص بده و مشکلم حل بشه عکسش رو براتون ضمیمه میکنم لطفا بهم بگید چی میتونه باشه و درمانش چیه ممنون
    1. تصویر کاربر Mohamad چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه جواب من رو بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    با سلام و تقدیم احترام
    آقای دکتر من مجرد و ۳۰ ساله هستم. رابطه جنسی ندارم و از طریق جنب شدن تخلیه میشم. الان حدود یک ماه هست که تخلیه نشدم. حدودا دو روز هست که بیضه راستم به صورت خیلی خفیف تیر میکشه و ول میکنه. دردش هم خیلی خفیف در زیر شکم منتشر میشه. باید چکار کنم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام پسر من23ساله هست اوتیسم هست اخیرا متوجه شدیم که بیضه ی سمت راستش بزرگ شده و نواحی اطرافش هم سفت تر از سمت چپش هست به پزشکی مراجعه کردیم گفتند آب آورده ولی سونو انجام دادیم که دوتا کیست اپیدیدیمال تشخیص داده وهرنی ایگوئینال massiveدرسمت راست با گسترش به کانال اسکروتوم،بعد ازسونو دکتر گفتند فتق هست وبه همین دلیل آب آورده و باید عمل شود،پیش پزشک دیگری رفتیم معاینه کردند و گفتند فکر نکنم فتق باشه این کیست هست ،شمارو به خدا ما چیکار کنیم این بچه که حرف نمیزنه ظاهراً که درد نداره ولی ما خیلی نگرانیم چطور میتونیم بیاریمش شما ویزیتش کنید این بچه شرایطش خاصه حرف که نمیزنه ومانمیتونیم بفهمیم که چه مشکلی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 816 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر جواب سونو من نوشته شده که اکوی پارانشیم بیضه غیر یکنواخت هست و فیبروز عفونت قدیمی مشاهده میشود
    آیا خطرناک و نیاز به پیگیری داره و اینکه آیا باعث درد میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
  • تصویر کاربر صادق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 544 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    26سالمه و مجردم عمل واریکوسل سمت چپ حدودا شش ماه پیش انجام دادم . مشکلی خاصی ندارم از بعد عمل فقط طناب بیضه یا همون طناب اسپرماتیکم ملتهب و سفت شده و درد ایجاد میکنه و در پوست همون قسمتا ی طناب بیضه بعضیی وقت ها یه خارش زیر پوستی همراه یکم درد ایجاد میشه . چهار ماه بعد از عمل، اخرین سونو گرافی رو رفتم و گفتن که هییییچ مشکلی بیضه هات و طناب اسپرماتیک ندارن فقط التهاب طناب اسپرماتیک مشهود و معلومه . خودم سر خود قرص تاوانکس۷۵۰ به مدت ده روز مصرف کردم دردم کم شد و حدودا دردی نداشتم . ده روز دردی نداشتم بعد ده روز دوباره کم کم دردم شروع شد و التهاب طناب هم یکم بیشتر میشه رفتم پیش دکترم و ماجرا رو تعریف کردم و معاینه ام کردن گفتن که تو اصلا عفونت نداری و نباید قرص تاوانکس میخوردی عوارض زیادی داره قرصه .
    مشکلت اینه ک اسپاسم نشون میده بیضه ات قرص ضد التهاب واسم نوشت (ملوکسیکام ۱۵،باکلوفن۱۰و سلککسیب ۲۰۰) بیست روز روزی یکی از هر کدام خورم و دردم کلا از بین رفت حدود ا بیست روزبعد از تمام شدن قرص ها دردی نداشتم ولی التهاب و سفتی طناب بیضه داشتم ولی کمتر شده بود . الان دوباره ده روزه حدودا دردم شروع شده و طناب اسپرماتیکم درد میکنه و سفته البته لازم به ذکر ک بگم کارم بنایی ساختمان هست و سنگینه حدودا
    حوصلم سر رفته کلافه شدم دیگه تنها امیدم بعد از خدا شمایید .
    مشهد زندگی میکنم وگر نه حتما حضوری خدمت میرسیدم

    نکته ها .

    بعد عملم هر چی سونو گرافی رفتم گفتند هیچ مشکلی نداری و سالمه

    ومنظورم از التهاب طناب بیضه همون سفتی و قطور و کلفت بودن طناب بیضه حدودا به قطر شش میلیمتر

    و درد معمولا در قسمت طناب بیضه هست . دردشم دائمی نیس و ساکت میشه و دوباره بر میگرده و دردشم روز ب روز بیشتر میشه .
    موقع ارضا شدن و ادرار کردن درد ندارم فقط موقع نعوظ یکم درد دارم اونم چون فشار میاد به طناب بیضه .

    توی عکس محل درد و سفتی طناب بیضه رو نشون دادم
    پیشاپیش ممنون از شما برای تجویزتون و وقتی که میزارید ❤️
    1. تصویر کاربر صادق یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلا اقای دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      این درد ها بعد عمل طبیعی هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بیاید از نزدیک معاینه کنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    سلام
    یک توده کوچک و سفت در حد ۲ یا ۳ میلیمتر بالای بیضه سمت راست می تونم با انگشت دستم حس کنم که به نظرم روی سطح بیضه چسبیده و یک چیز جدایی نیست. درد و حس خاصی نداره و اتفاقی پیداش کردم. آیا چیز خطرناکی می تونه محسوب بشه؟ و باید سریعا معاینه بشه؟ چون مسافرم و حدود ۱۰ روز آینده نمی تونم کاری براش بکنم. ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      یا سونوگرافی انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت خدمت جناب دکتر.
    جوانی هستم ۲۵ساله،مجرد،قد۱۸۰وزن۱۰۰کیلوگرم
    از سن بلوغ سابقه خودارضایی دارم،و کم بیش انجام میدهم،گاهی هفته ای یکبار و گاهی چندماهی یکبار.

    مدتی است که در ناحیه بیضه ها احساس درد دارم،به طوری که وقتی حدود یک رب بایستم یا کاری را در حالت ایستاده انجام دهم جفت بیضه ها شروع به درد میکنن،و درد به ناحیه کشاله ران ها و کمرم حتی میرسد.طوری که مجبور بشم بشینم یا دراز بکشم.یا اگر درحالت ایستاده باشم کمی که زانوهای خود را خم کنم درد کمتر میشه اما با نشستن یا دراز کشیدن درد از بین میره.

    گاهی که تحریک میشم مجبورم خودارضایی کنم وگرنه به صورت طبیعی درخواب جنب نمیشم و خب زمانهایی که تحریک میشم و اگه خود ارضایی نکنم درد بیضه ها بیشتر میشه و به محض ایستادن شروع به درد میکنن.

    هنوز به دکتر مراجعه ای نداشتم.
    میخواستم بدونم آیا امکان دارد واریکوسل باشد یا بیماری دیگر؟
    اگر واریکوسل باشد میزان شدت ان چقدر است و ایا نیاز به جراحی دارد؟

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر،بنده ۲۲سالمه و ۴ سالی هست ک در سمت بیضه سمت چپم کیستی رو احساس میکنم ک با گذشت زمان یه مقدار بزرگتر شده و این کیست کاملا نور رو از خودش عبور میده و هیچ دردی نداره، خواستم بدونم این کیست خطر سازه و راه درمانی داره ؟ ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر شاهین شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 462 مشاهده پرسش
    جناب دکتر
    من طبق دستور پزشکم باید سونوگرافی بیضه انجام بدم
    اما در شهر ما برعکس شهرهای دیگه سونوگراف مرد فعلا نداریم
    واقعا میترسم خدایی نکرده هنگام معاینه ناخواسته دچار نعوظ بشم و از خجالت نمیدونم باید چیکار کنم
    شهر ما با شهر همسایمون خیلی فاصله داره و شرایط مالی رفت و آمد نداریم
    ممنون اگر بفرمایید این اتفاق طبیعیست یا نعوظ رخ دادن چیز غیرطبیعیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      طبیعی است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر