جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راههای کاهش psa

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اگر آزمایش PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات انجام داده اید و سطح آن بالاتر از حد طبیعی بوده، باید با پزشک خود در مورد راههای کاهش psa مشورت کنید. همچنین روش هایی وجود دارد که خود شما می توانید برای پایین آوردن سطح PSA انجام دهید. PSA، نوعی پروتئین است که هم توسط سلولهای سالم در غده پروستات و هم توسط سلولهای سرطانی تولید می شود. این پروتئین، در خون و در مِنی نیز یافت می شود. پزشکان، PSA را در خون شما اندازه گیری می کنند تا سرطان پروستات جدید، یا بازگشت سرطان را بررسی کنند.

هرچه سطوح PSA بالاتر باشد، احتمال اینکه به سرطان پروستات فعال مبتلا هستید، بیشتر است. برخی از تحقیقات علمی دریافته اند که با تغییر در سبک زندگی مانند خوردن غذا های سالم و فعالیت فیزیکی بیشتر، می توانید سطوح PSA را پایین بیاورید و خطر ابتلا به سرطان یا بازگشت آن را کاهش دهید.

کاهش psa

در ادامه مطلب، راههای کاهش psa و مواردی که می توانید، برای ایجاد تأثیر مثبت روی سطوح PSA خود در خانه انجام دهید، بیان شده است.

عوامل ایجاد تأثیر مثبت بر سطوح PSA در خانه

1. بیشتر گوجه بخورید

گوجه ها حاوی ماده ای به نام لیکوپن هستند که فواید زیادی دارد. لیکوپن، دلیل قرمزی رنگ گوجه می باشد. گوجه، همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد که می توانند با سرطان مقابله کنند. تحقیقات اندکی نشان داده اند که مصرف لیکوپن، احتمال ابتلا به سرطان را در مردانی با سابقه ی خانوادگی این بیماری کاهش می دهد. اخیراً، محققان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهند خوردن مقدار لیکوپن بیشتر، می تواند سطوح PSA را کاهش دهد. با اضافه کردن گوجه خام در سالاد یا سُس گوجه و استفاده از رب گوجه یا گوجه فرنگی خشک شده در غذا های مختلف، می توانید گوجه بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. از منابع پروتئین سالم استفاده کنید

به طور کلی، مصرف پروتئین های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و سویا یا سایر پروتئین های گیاهی، برای سلامت کلی بدن بهتر هستند. این منابع پروتئین به حفظ وزن سالم و محافظت در برابر بیماری قلبی کمک می کنند و برای سلامت پروستات و پایین آوردن سطوح PSA بسیار مفید هستند. از مصرف گوشت های پرچرب یا فراوری شده خودداری کنید و به جای آن ماهی را انتخاب کنید که سرشار از اُمگا 3 می باشد و همچنین مرغ پخته شده یا گریل شده بدون پوست مصرف کنید. سویا، حاوی ایزوفلاون می باشد و برای درست کردن توفو یا پنیر سویا و دیگر جایگزین های گوشت استفاده می شود. محققان معتقدند که این مواد غذایی، می توانند به محافظت از بدن در برابر برخی از سرطان ها کمک کنند. در حقیقت، شواهد علمی نشان می دهند که نوشیدن شیر سویا، می تواند به پایین آوردن سطوح PSA کمک کند و روند پیشرفت سرطان پروستات را آهسته کند.

نوشیدن شیر سویا

3. مصرف ویتامین D

با قرار گرفتن در معرض خورشید، بدن، ویتامین D تولید می کند. این ماده همچنین در غذاهایی مانند ماهی و تخم مرغ نیز یافت می شود و اغلب به غذاهای غنی شده مانند غلات نیز اضافه می شود. شما می توانید ویتامین D را به صورت مکمل نیز مصرف کنید. مطابق با مرکز تحقیقاتی سرطان، عدم دریافت ویتامین D کافی یا کمبود ویتامین D در بدن، با  احتمال بیشتر ابتلا به سرطان مرتبط است. تحقیقات دیگر نیز دریافته اند که افراد دارای سطوح بالاتر ویتامین D، سطوح PSA کمتری دارند.

4. چای سبز بنوشید

چای سبز در آسیا، از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین این ماده غذایی، به دلیل فواید بی شمار خود در آمریکا نیز محبوب تر شده است. چای سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در برابر چندین سرطان از بدن محافظت می کند. آن دسته از کشورهای آسیایی که مردان آن، مقدار زیادی چای سبز می نوشند، کمترین میزان سرطان پروستات را در جهان دارند. برخی از تحقیقات دریافته اند که مواد مغذی موجود در چای سبز، قادر به محافظت از بدن برابر سرطان پروستات و پایین آوردن سطوح PSA هستند. چای سبز همچنین به عنوان مکملی برای پایین آوردن سرعت پیشرفت سرطان پروستات، استفاده می شود.

5. ورزش

شاخص حجم بدنی بالا می تواند تفسیر آزمایش PSA را پیچیده کند و باعث تأخیر در تشخیص شود. زمانی که شما واقعا در خطر هستید، اضافه وزن می تواند موجب کمتر نشان دادن عدد PSA شود. یک برنامه ورزشی منظم همراه با یک برنامه غذایی سالم، می تواند به کاهش وزن کمک کند. ورزش منظم، علاوه بر کمک به حفظ یک وزن سالم، می تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. 

تحقیقات همچنین نشان داده اند که سه ساعت ورزش متوسط در هفته، می تواند باعث بقای بیشتر مردان مبتلا به پروستات شود. گرچه، باید توجه داشته باشید که نباید در روز انجام آزمایش PSA ورزش کنید. این کار می تواند باعث بالا نشان دادن سطح PSA و نتیجه ی غیر دقیق شود. 

6. کاهش استرس

استرس می تواند تأثیرات منفی زیادی روی بدن داشته باشد. همچنین، استرس زیاد می تواند سلامت پروستات و میزان PSA را تحت تأثیر قرار دهد. یک پژوهش، ارتباطی میان سطوح  PSA غیر طبیعی و سطوح بالای استرس پیدا کرد. یافتن راهی برای آرامش و رفع فشار می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. روشهایی را پیدا کنید که برای شما مؤثر باشند و برای آن وقت بگذارید.

3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اردشیر سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    دوسال پیش احتباس ادراری گرفتم ودرنهایت ازطریق بالای مثانه تخلیه انجام شد.آزمایش ام آرای وبیوپسی دادم مشکل بدخیمی نبود وبانظرپزشک باتوجه به سن توصیه شدعمل نکنم وقرص امیکرون روزی ۱عددتجویز شد
    طی یکسال اخیر۳مرتبه دچاراحتباس ادراری شدم که۲ مرتبه آن طی ۲ماه اخیربوده است وسوندزده ام ومرحله آخرسیستوسکپی شدم وسوندگذاشتند.اخیراpsa=11.06 وحجم پروستات۱۰۰سی .درچکاب هیچ مشکل قند وسایرمواردراندارم
    سی.آیا بامصرف داروهای قویترودزبیشترامکان مدیریت برای مدتی می باشدیاعمل کنم وچه نوع عملی راتوصیه می فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      مشکلتون چی بوده که اجازه ی عمل ندادن
    2. تصویر کاربر اردشیر سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سنم الان۵۴ ساله.گفتند سنت برای این عمل کمه فعلا با این مشکل مدارا کن.مشکل بیماری خاصی ندارم وهمه آزمایشات نرماله.تنهاطی این مدت یک قرص امنیک۴/. درروز می خوردم .فقط بهم تجویز شده که در زمان احتباس ادراری فولی فیکس بشه وقرص امنیک ۱۲ساعته وتاوانیکس طی یک هفته خورده بشه حالا جناب دکتر سوال من اینه آیا عمل آخرین راه برای منه و بهترین نوع عمل برای مشکل من چیست وآیا تجویز داروهای قویتری برای کنترل مشکل من وجود داره تا عمل به تعویق بیافته
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اگر دچار احتباس ادرار میشوید بهترین گزینه عمل جراحی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت دکتر کرمی عزیز
    بنده ۵۲ ساله هستم حدود یک ماهی هست در مقعد احساس سوزش و گرمی زیادی میکنم که این حالت همراه درد به زیر بیضه هام میرسه و پوست بیضه هام خشک و سفت میشود این حالات در نشستن و رانندگی کردن خیلی بیشتر میشه
    ضمنا بنده حدود نه سال قبل نیز دقیقا همین علایم داشتم بعد چند ماه کلا خوب شدم
    هیچ سوزش و د ردی هنگام دفع ندارم وتکرر ادرار هم ندارم با تشکر
    ضمنا سونو پیوست میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      آزمایش Psa انجام بدین
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشین من پدرم یه مسافت ۱۶ ساعته تو اتوبوس بودن بعد این سفر گفتن که درد در ناحیه مثانه و بیضه دارند و ازمایش psaانجام دادیم و سونو گرافی که خدمتتون میفرستم خیلی نگرانم psa:8.93هست و حجم پروستاتشون ۴۳ در سونو گرافیشون گزارش شده به یک دکتر مراجعه کردیم بدون معاینه گفتن نمونه برداری بايد بشن،ولی به دکتر دیگه مراجعه کردیم معاينه كردن وگفتن با معاينه چيز مشكوكي حس نكردن ده روز دارو تاوانكس٥٠٠ و پروترال اپاس ٠.٤نوشتن و گفتن بعد ده روز مجددا psa چک بشه و ممنون میشم نظرتونو بفرمایین هنوز ده روز استفاده از داروشون تموم نشده دكتر قابل درمان هست ؟من دخترشونم خیلی نگران پدرم هستم و اگه خدایی نکرده نمونه برداری بشن قابل درمان هست جواب هر چی بشه ؟ممنون میشم پاسخگو باشین با نهایت تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      Psa مجددا چک بشه اگر باز بالا بود باید نمونه برداری بشه
  • تصویر کاربر کبیر پنجشنبه ۲ آذر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام.دو سالی هست .درمان‌های ام ادار می ماند ودر طول روز بیشتر دفع نیاز دارم.شب هم یک بار ازخواب بیدارمیشم. بین مقعد وبیضه هام گاه‌گاهی درد شدید دارد ۶ ماهی هست که قرص نمی خورم (پروستاتان) در مثانه ام ادرار می‌ماند. آزمایش وعکس هم مرداد ماه انجام داده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      آزمایش psa انجام دهید
  • تصویر کاربر Fred چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض احترام
    اینجانب یک سال پیش به دلیل PSA بالا که 7.6 بود بیوپسی پروستات انجام دادم که جواب منفی بود و درMRI هم PI-RADS 1 ذکر شده بود. که بنا به توصیه جنابعالی و پزشک مربوطه بعد از گذشت یکسال چک آپ انجام شد و در آزمایش PSA=3.8 شد ولی در MRI مربوطه که نتیجه آن خدمتتان ارسال میشود PI-RADS 3,4 می باشد و اندازه پروستات هم نسبت به پارسال بزرگتر شده است. خواهشمند است راهنمایی فرمائید. (نتیجه هر دو MRI جدید و پارسال و پاتولوژی پارسال خدمتتان ارسال شد)

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام مجددا باید نمونه برداری انجام شود البته توصیه به جراحی پروستات است
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام دکتر! از گرگان هستم.علایمی در ادرار داشتم مثل کم فشار بودن و... که به پزشک مراجعه کردم ،دستور آزمایش داد، سونوگرافی خودش انجام داد، معاینه بالینی کرد. بعداز ملاحظه این موارد، فرستادmri که گرفتم و چون رفت سفرخارج ازطریق واتساپ فیلم mri رو براش فرستادم.
    گفت باید نمونه برداری کنیم. ولی چون مسافرت هست ، فرمود اورژانسی نیست ،خودم برگشتم ادامه میدم ولی اگر نگرانی نزد همکار دیگه برو !
    چون کمی نگران هستم وظاهرا دونقطه مشکوک هم در تصویر هست، مایلم تصاویر و آزمایشات رو براتون بفرستم.
    اگه صلاح بدونین بیام تهران با روش آندوسکوپی و بی حسی موضعی مجرای پرستات رو تخلیه کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      اول باید نمونه برداری از پروستات انجام شود شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    پدرم بیماری کانسر پروستات داشته ۱۰ سال قبل عمل turpانجام داده برای بالا بودن psa از دیفرلین ۳/۷۵و آمپول xgeva و قرص ابیراترون استفاده می کنه ولی دوسه ماهی است عدد psa خیلی بالا رفته آیا راهی برای کاهش psaبجز شیمی درمانی به دلیل بالا بودن سن وجود دارد؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      چند سالشونه؟
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      90 سال آقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      کار چندانی نمیشه انجام داد با توجه به سن پدرتون تحت نظر اونکولوژیست باشید شاید عده ای از همکاران برداشتن بیضه ها رو توصیه بکنند ولی من صلاح نمیدونم
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      دکتر جان تحت نظر انکولوژیست هستند و همین داروها را ماهانه مصرف می کنند برای کنترل psa راهی نیست؟ آزمایش میزان ترشحات بیضه هم انجام گرديد دکترشون هم نظر شما را داشتند .دستورات غدایی هم که نداره؟
      ممنون لطفتون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      همراه عزیز سنشون بالاست PSA بالا تفاوتی به حالشون نداره اگر مشکلی اذیتی دارن اونا باید حل بشن
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    ‎من‌ یکسال پیش باتکررادرار و درد کشاله ران مواجه شدم دکتر مراجعه کردم دکتر بعداز معاینه پرستات گفتن سمت چپ پرستات سفت هست ازمایش psa نوشتن psa 14 شد بعد از دو هفته انتی بیوتیک psa 3 شد با دکتر مشورت کردم ام ار ای بیمارستان خاتم نوشتن که نتیجه خوب بود پیوست می باشد بعد از چند ماه اسفند پارسال psa 2/30 شد . هر از چند گاهی درد کشاله ران دارم و ادرارم در ابتدا دو شاخه هست امروز ازمایش دادم psa 4/5 شد نمیدونم مشکلم چیه و چی کار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      43 ساله هستم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      برای ادرار دو شاخه باید سیستوسکوپی انجام شود مجددا دو هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید سپس آزمایش مجدد انجام داده اطلاع دهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر بنده ۲۴ سالمه رفتم سونو دادم
    ۲۶ سی سی حجم پروستات(مختصر بزرگ شده) و حجم ادرار باقیمانده ۱۶ سی سی است
    بنده کمی تکرر ادرار هم دارم
    آیا این با این سن طبیعیه خیلی نگرانم
    یعنی امکانش هست بزرگتر بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      برای سن شما در محدوده ی تقریبی بالای نرمال میباشد سونوگرافی دقیق نیست و وابسته به دستگاه و اپراتور میباشد فعلا اقدامی لازم نیست
    2. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ارولوژ برام قرص پروستاتان تجویز کرده
    3. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      آقای دکتر ارولوژ قرص پروستاتان تجویز کرده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      فعلا لازم نیست براتون
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هوشیار شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    م جناب دکتربزرگوار
    درسال ۱۳۹۸مقدارpsaبرابر۶،۴که بامصرف دارو کاهش نیافت بادستورپزشک درتهران نمونه برداری انجام ومشکلی وجودنداشت باتجویزقرص افلوفکت(افلوساکسین) به مدت بیست روز psaبه۴،۶وfpsa.882کاهش یافت شش ماه بعدpsa برابر۷،۶شدبازهم بیست روزقرص افلوفکت مصرف وpsa به۵،۵وfpsa.89. رسید(ازمایشات درشهرستان) شش ماه بعددرتهران (خرداد۱۴۰۱) ازمایش انجام وبدون مصرف قرص psa عدد۱،۲ و fpsa.۸رانشان دادوحالا بعدازیکسال ازمایشpsaدرشهرستان تیر۱۴۰۲) بازهم به۸،۶ رسیدومقدار.fpsa۰۸۷سیدبازهم قرص افلوساکسین۲۰۰ به مدت بیست روزمصرف وسپس ازمایش انجام ومقادیردرشهریور۱۴۰۲ psa۶۰۸۸وfpsaبرابر۰۹کاهش یافت اقای دکتر این روندبیش ازچهارسال است ادامه دارد لطفا راهنمایی فرمایید کمال تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام مجددا باید جهت نمونه برداری در مرکز معتبر مراجعه کنید و یا MRI پروستات انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر