جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد پهلوی چپ نشانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد پهلوی چپ شکم یک مشکل رایج است و می تواند به علت عوامل گوناگونی باشد. به یاد داشته باشید که وجود درد، هیچوقت طبیعی نیست، اما همیشه هم جدی نیست!

درد پهلوی چپ معمولاً ناشی از اندام هایی است که در آن سمت قرار دارند. اندام های سمت چپ شکم که ممکن است باعث به وجود آمدن درد شوند عبارتند از:

✔️ پانکراس (لوزالمعده)

✔️ قسمتی از معده

✔️ قسمتی از روده ی کوچک

✔️ کلیه سمت چپ

✔️ تخمدان سمت چپ و لوله فالوپ (در زنان)

درد پهلوی چپ

لخته شدن خون یا عفونت در سمت چپ ریه هم می تواند باعث شکم درد در قسمت چپ بدن شما شود. همچنین، بیماری های جدی مثل حمله ی قلبی یا تورم و التهاب در اطراف قلب می تواند از دیگر علت های درد در این ناحیه باشد.

بیشتر بدانید…

فتق بیضه به چه معناست؟

 بچه دار نشدن مردان نشانه ی چیست؟

انواع و نشانه های درد پهلوی چپ

درد پهلو سمت چپ شما می تواند کوتاه مدت (حاد)، یا بلند مدت (مزمن) باشد. این درد ممکن است از یک ناحیه شروع شده و سپس به نواحی دیگر سرایت کند (منعکس شود). همچنین، میزان درد می تواند شدید یا کم و کلافه کننده باشد.

علائم دیگری که شما در کنار این درد دارید، می تواند به پیدا کردن علت درد کمک بزرگی بکند. به عنوان مثال، اگر شما علائمی مثل حالت تهوع، گرفتگی، اسهال، تب یا یبوست دارید، باید آن را با پزشک در میان بگذارید. با داشتن این علائم به همراه درد، تشخیص بیماری کار آسان تری خواهد بود.

علت درد پهلوی چپ شکم عبارتند از:

زخم یا التهاب معده (ورم معده): این بیماری ممکن است منجر به دردی حاد یا مزمن در در سمت چپ-بالای شکم شما شود. علائم دیگر این بیماری شامل حالت تهوع و استفراغ است. همچنین، علائم خونریزی معده می تواند وجود خون در استفراغ و مدفوع خونی و سیاه باشد.

سرطان یا التهاب لوزالمعده (پانکراتیت): این بیماری می تواند باعث درد در سمت چپ شکم، در بالای لوزالمعده شود. درد پانکراتیت به صورت دردی شدید و مداوم است و می تواند به پشت سرایت کند. در برخی موارد، این بیماری با تب و استفراغ همراه است. سرطان لوزالمعده، دردی مبهم و تدریجی را به همراه دارد.

علائم این سرطان می تواند شامل تهوع، زردی پوست و چشم (بیماری زردی) و کاهش وزن باشد.

سرطان، عفونت یا سایر بیماری های سمت چپ روده ی بزرگ: این بیماری می تواند سبب گرفتگی عضلات پایین سمت چپ شکم شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از: تغییر در عادت های مربوط به روده (اجابت مزاج)، کاهش وزن، تب، وجود خون یا ترشح در مدفوع، حساسیت به لمس و فشار به زیر شکم.

همچنین، سرطان یا بیماری هایی که باعث انسداد روده ی بزرگ می شوند، می توانند باعث یبوست یا گرفتگی شوند.

سرطان یا التهاب روده ی کوچک: این بیماری می تواند منجر به شکم درد در سمت چپ شود. علائم دیگر: تغییر در عادات روده، کاهش اشتها، گرفتگی، گاز، نفخ و خون یا ترشح در مدفوع.

بیماری های کلیوی، عفونت یا سنگ کلیه: درد ناشی از این بیماری ها شدید و حاد است. این درد ممکن است به پشت دنده ها یا به داخل کشاله ی ران سرایت کند. علائم دیگر این بیماری شامل سوزش ادرار، تب، خون در ادرار و گزگز سمت راست بدن است.

دردهای لگنی در زنان: دردهای لگنی زنان می تواند باعث درد در سمت چپ زیر شکم شود. اگر این درد با تغییرات عادات روده و خونریزی واژن همراه بود، می تواند علت آن بارداری خارج رحمی باشد. کیست تخمدان از دیگر بیماری هایی است که منجر به دردهای لگنی می شود. این درد می تواند منقطع باشد (بیاید و برود)، یا به صورت دردی کم و همیشگی (کلافه کننده) ظاهر شود و به پشت سرایت کند.

از دیگر علائم کیست تخمدان، پریود های غیر طبیعی و دردناک است. یکی دیگر از علل درد لگنی زنان، عفونت لگن است. این بیماری با تب و ترشح یا خونریزی واژن همراه است.

لخته شدن خون یا عفونت در سمت چپ ریه: لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه) می تواند باعث درد برنده (خنجری، درد همراه با سوزش)، شدید و حاد شود. سایر علائم آمبولی ریه عبارتند از: سرفه، نفس تنگی، تنفس سریع و خلط خونی. (مخاطی که در هنگام سرفه از گلو خارج می شود) علاوه بر این، عفونت های ریوی مثل ذات الریه می تواند باعث درد در این ناحیه، به همراه تب شود.

حمله قلبی یا التهاب اطراف قلب (پریکاردیت): بیماری های قلبی می توانند باعث درد در بالای سمت چپ شکم شوند. درد حاد، تیز یا مشکل در تنفس، ضعف، سرفه و تعریق از دیگر علائم این بیماری ها است.

هشدار های درد پهلوی چپ

درد خفیف شکم که خود به خود برطرف شده و عود نمی کند، نیازی به درمان خاصی ندارد. اما در مورد هر گونه شکم درد شدید یا مداوم شما باید با پزشک مشورت کنید. شکم درد، طبیعی نیست. بنابراین بهتر است در مورد هر گونه مشکل و علائمی که دارید پزشک را در جریان قرار دهید.

عبارت «پرچم قرمز» به معنی هشداری برای درد می باشد. این عبارت به این معناست که شما باید درد را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائمی که باید آنها را جدی گرفت:

  • درد شدید یا بدتر شدن درد
  • درد همراه با تب
  • درد قفسه سینه، سرفه یا مشکل تنفسی
  • درد همراه با اسهال
  • یبوستی که بیش از 3 روز طول بکشد
  • وجود خون در مدفوع
  • درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  • وجود خون در استفراغ
  • زردی
  • درد همراه با تورم شکم
  • حساسیت شدید شکم
  • درد همراه با ترشحات یا خونریزی واژن
 
3.1/5 - (407 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    آیا ممکن است این درد برای کلیه باشد البته چند سال پیش یکی از رگهای قلبم فنر زدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا شرح حال دقیق بدید کدام سمت درد دارید ؟ سابقه سنگ کلیه ؟ سونوگرافی دارید ؟
  • تصویر کاربر وفا یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر من حدود دو ساله درد پهلوی سمت چپ شکم دارم به حدی که نمیتونم روش‌بخوابم سنو هم دادم گفتن مشکل کلیه و خاصی نداری فقط فتق داری ممنون میشم کمکم کنید تازه یک ماهه سنو دادم .حتی بعضی وقتا حالت بیهوشی میگیرم بدنم بی حس میشه حتی له سینه مم میزنه عکس رنگی قلب اندسکوپی دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتونه ؟ سابقه سنگ کلیه داشته اید ؟ درد میتواند هم عضلانی هم از کمر باشد
    2. تصویر کاربر وفا شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام نه اقای دکتر سنگ ندارم ولی ی بار داروی گیاهی خوردم.کلیه تا 2/1 رفت کراتینمم رفته بود بالا الان کراتین کلیه م 1.4 و وزن وقدمم 185 وزن 87 کیلو و سنمم 40 سالمه
    3. تصویر کاربر وفا شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام نه سنگ ندارم فقطBUN ی بار از 9 تا 21 تا 26 رفته بود عیار ازمایشگاه 9 تا 21 بود مال من 26 بود و کراتینم 1.5 بود عیار ازمایشگاه 7 تا 1.4 بود ولی الان نه سوزش ادرار دارم فقط دکتر گفت نمک و گوشت قرمز و کم کن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش)
      بله رژیم غذایی را رعایت کنید در صورت نرمال بودن کلیه ها احتمالا درد منشا عضلانی دارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر م.م شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام. من دو روز پیش هنگام راه رفتن بطور ناگهانی دچار درد در ناحیه پهلوی سمت چپ و مثانه شدم. ب پزشک مراجعه کردم درخواست آزمایش و سونوگرافی از کلیه و مثانه و مجاری ادراری رو دادند . پاسخ سونوگرافی و آزمایش رو برای پزشک بردم ایشون فرمودن مشکل خاصی نیست‌ احتمالا شن ریزه دارم .برام مسکن تجویز کردن ولی همچنان درد در نواحی مثانه سمت چپ بصورت تیر کشیدن ناگهانی اذیت میکنه. متاهل هستم ۳۴سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس سونوگرافی را بفرستید بهترین راه تشخیص سنگ کلیه سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست میباشد
    2. تصویر کاربر م.م شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر‌ فرمودید سونو رو خدمتون ارسال کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      اپلود کنید نیامده است
    4. تصویر کاربر م.م شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      شواهدی از سنگ در سونوگرافی ذکر نشده احتمالا درد عضلانی است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کیوان سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر قبل عید بدلیل سنگ حالب راست عمل tul بهمراه نفروستمی و دبل جی شدم.یکماه پیش هم دبل جی خارج شده.از ده روز پیش بدلیل درد مبهم پهلو راست که گاهی بیشتر میشود که با تحرک و اب خوردن از بین میرود سونوگرافی جدید گرفتم که نشان از سنگ دارد ممنون میشم درمانشو بفرمایید احتیاج به عمل هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اگر درد دارید باید عمل بشید
  • تصویر کاربر maryam سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من مدتها قبل زمان شروع کرونا پهلوی چپم شروع به درد کرد به دلیل شروع کرونا به دکتر نرعتم به خودی خود خوب شد امسال زمستون سرد بود بیرون بودم که احساس کردم سرما مثل چاقو به پهلوم زد چند روزی تو شکم وپستم احساس درد دلشتم که یا مدت باز خوب شد ولی الان خمون درد برگشته به زیر شکمم میزنه ودقیقا در پشت هم به همون نقطه از همون نقطه احساس سرما ودرد می کنم اما دیدم خفیفه انگار با سنگی چیزی زده باشی جاش درد می کنه دردم اونطوریه وسمت شکم یهو می گیره ول می کنه تو نت خودم ولی ترس دارم الان چیکار کنم به نظرتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر حجت پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    کلیه من سنگ ساز است حدود ۲۰ سال است که هرسال دو دفعه سنگ به قطر ۵ تا ۶ میل دفع میکنم . جدیدا پهلو چپم موقعی که نشستم درد میکنه حالتی که روش دست میکشم یا راه میرم خوب میشه نمیدونم عفونت مثانه دارم یا همون عوارض کلیه است لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر نگار چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی هستم ۳۲ ساله دو ماه پیش شکم درد وحشتناکی داشتم سنو گرافی رفتم سنگ کلیه سنگ صفرا تخمدان دهانه رحم اپانتیس هیچ مشکلی نبوده و همگی نرمال هست الان چند شبه ک سمته چپ شکمم ک درد ب سمت پشت کشیده میشه عذابم میده دکتر داخلی و گوارش رفتم گفتن هیچ مشکلی در ازمایشات و سنو گرافی ها وجود نداره ولی من از این درد دارم عذاب میکشم اگه ممکنه راهنمایی کنید و باید پیش چ پزشکی برم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی اسکن انجام بدید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    درد پهلو به طرف شکم در سمت چپ بدن و به پشت دنده ها هم کشیدگی دادد. علت درد چیست و چه راهی برای درمان در نظر گرفته میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر