اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

درمان خانگی بیضه نزول نکرده نوزادان از شایعه تا واقعیت

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عدم وجود و لمس بیضه در کیسه بیضه بصورت شایعی در نوزادان تازه متولده شده دیده می شود. به طور تخمینی می توان گفت که از هر 25 نوزاد، 1 نفر به بیاری بیضه نزول نکرده مبتلا است. در اغلب موارد هیچ اقدامی برای درمان انجام نمی شود و بیضه ها به صورت خود به خود طی مدت 6-3 ماه به داخل کیسه بیضه نزول پیدا می کنند. در ادامه بیضه نزول نکرده نوزادان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

بیضه نزول نکرده در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیضه نزول نکرده نوزادان از معاینه، سونوگرافی و در صورت لزوم از روش های تصویربرداری دیگر مثل سی تی اسکن یا ام آر آی و گاهی از جراحی بسته (لاپاراسکوپی) تشخیصی استفاده می شود. در موارد عدم نزول بیضه های دوطرفه، ارزیابی هورمونی و بررسی ژنتیکی ممکن است لازم باشد.

درمان بیضه نزول نکرده نوزاد چگونه است؟

  1. استفاده از داروهای هورمونی گاهی به پایین آمدن بیضه کمک می کنند (به ویژه در مورد بیضه هایی که در کشاله ران مانده اند).
  2.  استفاده از روش جراحی و قرار داده بیضه در داخل کیسه بیضه
  3.  لازم به ذکر است که بهترین زمان جراحی یاد شده در حدود یک سالگی است و در صورت وجود فتق کشاله ران، نیز باید در همان جلسه جراحی، فتق هم ترمیم شود.
  4.  لازم به ذکر است که در موارد دوطرفه، شانس باروری حتی پس از درمان بالا نیست.
  5.  در بیضه هایی که به صورت متناوب در کیسه بیضه لمس می شوند و در مواقعی مثل سرما یا هیجانات به بالا کشیده می شوند، درمان جراحی، لزومی ندارد.
ختنه کردن

درمان بیضه نزول نکرده در طب سنتی

عوارض بیضه نزول نکرده نوزادان

ناباروری یکی از اصلی ترین مشکلات کودکان مبتلا به نهان بیضگی است، از این رو نیاز به بررسی و پیگیری طولانی مدت دارد. شانس باروری در نهان بیضگی یک طرفه 51% و در نهان بیضگی دوطرفه 28 % می باشد. ناراحتی روانی یکی دیگر از عوارض عدم نزول بیضه است، که بیشتر بعلت اضطراب برای بارداری رخ می دهد. در افرادی که بیضه آنها تحلیل رفته است، برای بازسازی بیضه از پروتز استفاده می شود.

سرطان بیضه یک مشکل مهم دیگر می باشد، شانس ابتلا به سرطان بیضه در فرد مبتلا به نهان بیضگی تقریبا 3 برابر یک فرد نرمال است. خوشبختانه با جراحی به موقع (زیر 18 ماهگی) شانس ابتلا به سرطان بیضه تا حد زیادی کاهش میابد. پیچ خوردگی (تورشن بیضه) نیز یکی دیگر از عوارض نهان بیضگی است که در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی شایع بوده است.

در تورشن بیضه بیمار ناگهان با درد ناگهانی و شدید بیضه روبرو می شود. این بیماری که به علت پیچش طناب اسپرماتیک رخ می دهد یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و فرد مبتلا باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرد در غیر اینصورت ممکن است عدم خونرسانی به بیضه ها، منجر به مرگ بافت بیضه ها و از دست رفتن انها شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.5/5 - (18 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر نغمه جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر اقای دکتر
    من قبلا سابقه تبخال داشتم میخواستم بدونم اینا تبخالن یا جوش ؟ ربطی به زگیل دارن ؟
    تبخال میتونه باعث سرطان رحم بشه؟ کلا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر نغمه پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر سایت بهم اجازه ارسال عکس رو نداد ارور میده بیشتر از دو پیام هم نمیتونم تو سایت بذارم میتونم به شماره واتس اپ بفرستم ؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    3. تصویر کاربر نغمه پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      پیام دادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      🌺
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امين جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام دكتر كرمي
    وقت شما بخير


    بنده با خانومي در ارتباط بودم كه بعد از 4 ماه رابطه متوجه در اومدن زيگيل هايي در اندام تناسلي ايشون شدم

    با هم رابطه دهاني هم داشتيم
    ايشون تست دادن
    6 تايپ hpv مثبت دارن


    بنده همون زمان كه اولين زيگيل رو ديدم
    همون روز واكسن گارداسيل 4 ظرفيتي تزريق كردم
    ٢٣مرداد ماه
    دوز دوم رو تزريق كردم


    از ترسم قرص پاور فيت هم استفاده ميكنم



    ازمايش hpv دهاني دادم كه منفي بود
    ( ازمايش رو براتون ارسال ميكنم )

    با توجه به اينكه ازمايش دهاني منفي بوده
    ميشه الت تناسلي هم منفي باشه ؟
    يا خير
    اين سوال من هستش



    در ضمن امروز متوجه يه زائده شدم كه با دستم كنده شد و خون اومد
    متوجه نشدم جوش بود يا زيگيل
    نا خوداگاه كنده شد
    كه عكس محل رو براتون ارسال ميكنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر امين پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دكتر فرمت و سايز هم رعايت كردم نشد
      واتس اپ عكس هارو براتون ارسال كردم ممكنه چك بفرماييد ؟
    3. تصویر کاربر امين پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دكتر ممنون ميشم عكس هاي واتس اپ رو چك كنيد چون واقعا نگرانم و استرس داره نابودم ميكنه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      جواب براتون تو واتس اپ ارسال شد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پوریا جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام‌ اقای دکتر من ۲۵ سالمه
    علایم ادراری مثل دیر اومدن ادرار و قطع و وصل ادرار در شروع ادرار ‌ و دو شاخه شدن ادرار داشتم

    سونوگرافی دادم حجم پروستات را ۱۵ سی سی و نرمال
    بافت اکوی پروستات کمی هیتروژن نشون داد
    فرمودید ازمایش psa بدم
    کمکم میکنید
    ازمایش دادم جوابش

    psa 0.,44

    free psa 0 ,12

    total psa ratio 27,3%

    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      مشکل پروستات و بدخیمی که خیلی نگرانش بودین مطرح نیست براتون علائمتون به نفع تنگی مجراست که اون هم آنچنان شدید نیست ولی نیاز داره که حتما یا عکس برداری انجام بشه یا به صورت مستقیم با دوربین داخل مجرا تا مثانه (سیستوسکوپی) انجام بشه
    2. تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر التهاب پروستات میتونه باشه؟

      و اینکه من وقتی آب زیاد میخورم این مشکلم رفع میشه ولی خب همیشه نمیشه اون همه اب زیاد خورد که حجم مثانه کامل پر بشه

      از طرفی این مشکل دقیقا دو سال هست که باهامه
      بعضی اوقات رفع میشه و بعضی اوقات با شدت میاد

      ازمایش psa طبیعی بود نیاز به کاری نیست؟
      ایا سیستوکوپی باعث عفونت نمیشه؟
    3. تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      و اینکه دکتر در مواقع دفع مدفوع هم این مشکل برام پیش میاد
      همچنین من مایع منی ام بشدت پرتاب میشد اما الان
      نه تنها پرتاب نمیشه بلکه انگار تمامش تخلیه نمیشه و مقداری ازش میمونه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      احتمال تنگی مجرا برای شما مطرحه تا التهاب پروستات شمارتون به همکارای مطب ارجاع شد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای دکتر
    در ابتدا تشکر میکنم
    بنده قبلا یه سوال با کد رهگیری tjtvN305818 پرسیده بود و فرمودین که سونو انجام بدهیم با توجه به اینکه نوبت دهی سونو زمان بر بود ظاهراً سوال قبلی به حالت بسته درآمده و مجبور شدم مجدد سوال طرح کنم
    مشکل بزرگی پروستات داشتم و میخواستم بدونم آیا نیاز به عمل دارم یا نه؟
    و اگر نیاز هست چطور نوبت بگیرم چونکه تلفن ها را کسی جواب نمیده.
    با سپاس و تشکر بنده تمام مدارک قبلی و سونوی جدید را بارگزاری می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید مدارک رو ارسال کنید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام امیر هستم بیستو سه سالمه یک سال هست که زگیل تناسلی دارم پیش خودتون کرایو انجام دادم الان دو سه ماه هست که زگیلی نمیبینم دیگه من تازه نامرد کردم ایشون دو دز واکسن گارداسیل چهارظرفیتی زدن الان میتونیم رابطه جنسی داشته باشیم یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 2 سال پیش)
      صبر کنید دوز سوم هم زده شود کامل خودتونو معاینه کنید در صورت نداشتن ضایعه فعال میتونید سکس داشته باشید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام و روز بخیر.جناب دکتر من مبتلا به اچ پی وی هستم البته ضایعه قابل رویت ندارم ولی در نمونه گیری دهانه رحم این ویروس تشخیص داده شده است .متاسفانه من چندین بار از تیغی که برای شیو کردن ناحیه تناسلی استفاده کردم برای شیو کردن موهای روی سینه استفاده کردم .میخواستم بدونم با توجه به اینکه نوزاد شیرخواره دارم چقدر احتمال داره فرزندم آلوده شده باشه چون فقط از شیر خودم تغذیه میکنه .خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      در صورت نداشتن ضایعه فعال تناسلی احتمال انتقال بسیار کم میباشد
    2. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      ببخشید جناب دکتر منظورتون از ضایعه فعال ضایعه روی سینه هست یا ناحیه تناسلی؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      در قسمت تناسلی اگه ضایعه فعال باشه امکان انتقال به سایر نواحی پوست هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ف،شماعی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1504 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر،همسرم ی مدت هستش ک از آلت تناسلیش ترشح سبز رنگ خارج میشه
    مراجعه کردن به پزشک و گفتن سوزاک هست و از پارتنر جنسیتون گرفتین
    من رفتم دکتر زنان و بیماری سوزاک منو رد کردن و گفتن فقط عفونت قارچی دارین
    الان تشخیص شماچیه؟ خیلی ام قرص آنتی بیوتیک مصرف میکنه و حتی سرم و آمپول مخصوص سوزاک رو تزریق کرده
    بنظر شما بیماریشون چیه؟ خیلی ناراحتیم، بعضی وقتا عرق سرد میریزه و بدنش یخ میکنه،
    ذهنم درگیره ،وقتی ک من سوزاک نداشتم پس علت این بیماری چیه ،من به ایشون اعتماد دارم ک با شخص دیگه ای هم نبودن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      کشت از ترشحات مجرا باید انجام شود احتمال داره که سوزاک نباشه اصلا
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی عزیزم خسته نباشید.بنده بیست روز پیش مشاوره داشتم‌باسما بزرگوار فرمودید التهاب پروستات.پروستاتیت.سه دارو تامسولوسین.ملوکسیکام وافلوکاسین.تجویر کردید.بیست روز دارم مصرف میکنم دردمثانم وکمرم قطع شدش ممنونم ولی چند سی سی نه باید آب گرم وروالتم بریزم تخلیه بشه نشه سالیان دارم انجام میدم ولی فشار زیاد شده بعضی اوقات گیر کوچولو داره خوبه..دستشویم زیاد میرم.درضمن آقای دکتر درد بیضم وسرالتم شروع شدش یک هفته گفتم خوب میشم نشد درد دارم.ترسدم رفتم دکترسبطی جراح رشت فقط پیش ایشون نرفته بودم گفتن پروستاتیت برای شما . التهاب .دارو که جناب کرمی داد وبخور تموم بشه گفتم یک ورق مونده.گفت سرما وسرپا وو رعایت کنی. برام شش تا آمپول جننامانسبن و بتامتازون دادن گفتم اینم چشم. درد بیضم خوب نشد.درضمن قرض تامسولوسین بیشتر داره آزارم میده دکترجان نعوض خشک داخل مثانه تخلیه میشه تپش قلب بی‌حالی بیخوابی لطفاً برام عوض کنید جناب کرمی .خسته شدم بخدا تعبیرات که میشه خوب بشم.وصبحها آلتم بلند میشه اول درد داشت الان نه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      تامسولوسینت رو قطع کنید بقیه داروهارو تا آخر دوره ی یک ماهه ادامه بدین هر روز نیم ساعت داخل لگن آب گرم بشین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      ادرارتون قطع و وصل میشه؟
    3. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سلام قبلاً قطع و وصل شدید نداشتم تخلیه میشد چند سی سی موقع بلند شدنم داخل شورتم یانشتن بعد می‌ریخت باید دستمال می‌زاشتم اذیت میکرد یا باید آب گرم یا پوست بعضه رو می‌کشیدم تخلیه میشد الانم زیاد تعغیرنکرد موقع ادارجلوی آلتم کمی گیر داره بعد راحت میادش فشار عالی بعض اوقات داخلش انگار داری سیم داری میزنی یا سوزش داره هرروز نیست ولی درد هروز یکجا میره آقای دکتر صبح درد مثانه داشتم.دوتا قرص جواب داد روز اول خوردم.امپولها روبزنم یانه چ دستور می‌فرمایید..تامسولوسین قطع میکنم.دستشویی رفتنم زیاد شده حس دارم داخاش باز شده .دوتا قرص تااخر هفته میخورم .ملوکسیکام و15رونصفش میکنم میخورم.دارو بهتری هست مشکل پول نیست معرفی کنید سپاس رو خوبی داشته باشید.
    4. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      بعد ازخدا ازشما میخوام چند سی سی هم که تخلیه نمیشه خوب بشم .روانم وخراب کرد فکر کنم استرس بدترم کرد الان رفتم اومدم بازم ریختش توشرتم. .بیشتر صبحها آلتم بلند میشه آقای دکتر قبل داروها کمتر ب بعد خوابیدنش درد طرف مثانه میادش.ببخشید مزاحم میشم امید بشماست خواهرم دکترا دارن شمارو معرفی کردند وزارتخانه هستن
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      هر بار بعد از دفع ادرار در دستشویی استبرا کنید جهت انجام نوار مثانه به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر آ پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترحدودهشت سال پیش احساس کردم تکررادراردارم مراجعه کردم به پزشک سونوگرافی نوشتند معلوم شد پروستاتم بزرگ شده اون موقع حدود36بود پزشک پرازوسین 1تجویزکردند که تاپارسال استفاده می کردم ازاون موقع تا حالا شبها خواب ندارم هریک ساعت میرم سرویس بهداشتی ودرمسافرت رفتنی شکنجه می کشم اگرازود نرم سرویس بهدشتی دیگه ادرارم تخلیه نمیشه درضمنpsA 1/8است واندازه پروستاتم الان باحجم 60می باشد وحجم باقیمانده ادرارپس ازتخلیه 230سی سی می باشد ویک سال است کپسول پروترال4/.وفیناستراید5 استفاده میکنم خواهش می کنم راهنماییم بفرمایید چکارکنم آیا باید عمل جراحی بشم درضمن سنم هم 61ساله هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      شما نیاز به عمل جراحی دارید ولی قبل از آن حتما باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر Reza پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام من پارسال شهریور به دلیل شکستگی آلت تناسلی آلت تناسلی را عمل کردم بعد از عمل آلت تناسلی کج و توان جنسی ندارم (موقع نزدیکی آلتم درد میگیره و نمیتونم کاری انجام بدم )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر ک. جمعه ۹ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 573 مشاهده پرسش
    با سلا م

    حدود دو هفته پیش بیضه هایم ضربه خورده و دچار بی اختیاری ادرار شدم
    البته اگه دیر دستشویی برم و ادرارم رو بیش از حد نگه دارم دیگه اختیار از دستم خارج میشه
    لطفا راهنمایی کنید
    هیچ علامت درد و ورو و تیرگی و .. ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نوار مثانه بسیار کمک کننده است با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 643 مشاهده پرسش
    آیا اسب سواری می تواند واریکوسل ایجاد کند ؟کلا فشار به بیضه میتواند واریکوسل ایجاد کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 563 مشاهده پرسش
    با سلام-مدت یک هفته است که الت تناسلی من بطور کامل نعوذ(سفت) نم شود و هنگام نعوذ شدن نیز از وسط خم شده و باعث شده که زود ارضاء شوم در صورتیکه قبلا هیچ مشکلی نداشتم-سن 40 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      بلید معاینه شوید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 554 مشاهده پرسش
    در جواب شما آقای دکتر بله چند هفته قبل رابطه جنس داشتم البته محافظت شده. ترشح خاصی نداشتم و لی رنگ ادرار زرد رنگ شده بود
    در ضمن باید بگم که الان ظاهرا خوب شده و عادی هست باید نگران باشم و آزمایش خاصی بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      نشانه بیماری ندارید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب