جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر غلام یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشی پرسش خود را طرح می کنم .54 سال دارم برای درمان زود انزالی مراجعه کردم فلوکستین تجویز شد که نتیجه ان خوب .مرتبه دو برای دفع ناقص ادرار مراجعه کردم که پس از گرفتن سونوگرافی ،ازمایش ادرار و ازمایش خون و رادیولوژی پزشک اعلام که هیچ کدام از اینها مشخص نمی کنند که مشکل چیست و باید عمل شوید تا در اتاق عمل ببینم مشکل چیست بنتبراین تصویر تمام نتایج برای اعلام حضرتعالی ارسال می شود لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من در این مورد را بخوانید
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سال پیش به دلیل مصرف زیاد مایعات خصوصا چای و عدم تخلیه شبانه کلیه هام دچار سوزش شدند به دکتر مراجعه کردم ولی عفونت خیلی کمی نشان داد که دکتر گفت از این عفونت نمیتونه باشه و من هر 1ساعت باید تخلیه میکردم چون احساس میکنم ادرارم به کلیه ام برگشت داده میشه تو سونوگرافی هم سنگ 5میلی متری نشان داد 7ماهی اینجوری بودم و شبانه 2.3 و حتی تا 5 بار هم بیرون میرفتم تا تب شدیدی گرفتم و به یه دکتر عمومی مراجعه کردم که با چند آمپول سفتریاکسون حالم بهتر شد تا 70 درصد بهبودی حاصل شد ولی باز مشکلم این است که با وجود اینکه شبها هیچ مایعاتی تا بعد 18عصر مصرف نمیکنم باز شبانه مثانم پر میشه و باید نصف شبی حداقل 2 بار بیرون برم که اگه نرم دوباره کلیه هام سوزش میگیرن و چن روز درد دارم میخاستم کمکم کنین در این مورد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر عقیل جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . من در مورد پدرم که ضایعه نخاعی بودند و مثانه اسپاستیک داشتند دو روز پیش سوالم را با کد پیگیری J82d64119 ثبت کردم. پاسخ فرمودید که باید نوار مثانه گرفته شود. این کار را انجام دادیم و نتیجه را خدمتتان ارسال می کنم. منت بر سر من خواهید گذاشت که شرایط زندگی را برای ما بهبود ببخشید. اگر لازم باشد بفرمایید حضوراً خدمتتان برسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      فايل باز نشد
  • تصویر کاربر mohsen پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر از زحماتتان
    من خانمم 3 ماهه بارداره که در کلیه چپش در سونو چیزهایی شبیه کیست دیده شده البته ایشون نه قبلا درد داشته نه الان و اندازه کلیه هم طبیعی دیده شده به چند تا دکتر مختلف مراجعه کردیم یکی میکه عکس بگیر یکی میگه نه آیا این نوع عکس برای نوزاد ضرر داره ضمنا مشکل ایشون ارثی هم نیست لطف کمک کنید ایشون خیلی استرس دارن ونگرانن.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      بررسی بعد از زایمان می خواهد فعلا نیازی نیست
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۸سال مجردم,ی چند سالی هست موقع دراز کشیدن سمت چپ زیر کلیه و تقریبا سمت چپ شکمم حالت فشار اومدن ب ی قسمتی رو میده ک زود حالت ادرار میگیرم,و شدیدا حالت برگشت ادرار ب کلیه هام هستم,این فشار تقریبا ب سمت چپ بیضه م هم هست,از شیراز هستم,بهترین دکترا هم رفتم ولی جواب درست ب من ندادن,با این حالت تکرر ادرار پیدا کردم,و بعد از دفع ادرار,باز هم احساس میکنم ک هنوز ادرار میاد,و لباس زیر هم خیس میشه,خواهشمندم کمکم کنید و اگر بیماری هست اسمش رو ب من بگید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      این درد را بیخیال
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 32 ساله هستم. حدودا از 4 ماه پیش احساس می کردم که شبها زودتر از همیشه، نیاز به دستشویی دارم. مثلا اگر 12 شب بخوابم قبلا تا 9 صبح هم از دستشویی بیدار نمی شدم اما در این چند وقت گه گدار باید حدودا ساعت 6 بیدار شوم و دستشویی بروم. دکتر عمومی رفتم آزمایشات کامل خونی و ادراری ناشتا، اعم از کراتین و اوره و فسفر و غیره را نوشت و انحام دادم. نتیجه اینکه همه چی سالم بود به جز اینکه ویتامین d و zinc کم داشتم که قرص داد البته گه گدار هم زانو درد می گرفتم. تنها قرص زینک و ویتامین دی نوشت. اما وضعیت دستشویی من، همینطور باقی مونده و بعضی اوقات مثلا صبح زود باید برم دستشویی. در ضمن احساس می کنم که تمومه ادرارم خارج نمی شه چون وقتی دست می کشم باز قطراتی از ادرار ازم خارج می شه.
    از هفت روز پیش، سینوزیتم اوت کرد و رفتم دکتر سرم با سفتریکس و دگزا زد بعد حالم بهتر شد و آزیترو 250 هم داد دوباره پس فرداش حالم بد شد و دوباره سرم سفتریکس زد و اون روز حالم خوب شد . اما باز فرداش حامل خوب نبود رفتم دکتر متخصص داخلی، آزیترو 500 داد و چون عفونت سینوزیتم زده بود به سینم، و ریم چرک کرده بود بعد از دو روز که خوب نشده بودم و معده درد هم گرفته بودم رفتم یه دکتر داخلی دیگه. اون علاوه بر دیدن عکس سینه، یه داکسی سایکلین اضافه کرد. و گفت داروهات کم بوده که خوب نشدی. به دکتر گفتم که همش احساس تشنگی می کنم و سردرد دارم پهلوم هم درد می کرد، فشارم نیز 15 به 10 بود البته همیشه 12 رو 8 هستم. دکتر یه قرص زیر زبونی داد که فشارم پایین بیاد دکتر گفت سردردت به خاطر فشارته، که حالم بدتر شد. همون شب دل درد شدید گرفتم که بعد از اجابت مزاج بوی بدی نیز میداد.که بعد از اجابت مزاج دل دردم خوب شد. فرداش همنیجوری رفتم دکتر تا ببینم فشارم چطوره چون هنوز سردرد داشتم که یه آزمایش نوشت گفت که کراتینت دو و نیمهو اوره 65و sgot 50 , spgpt 46 ااست. باید بری بیمارستان هاشم نژاد و دیگه هیچ چرک خشکنی نخور. اونجا هم ازمن آزمایش گرفتن باز cr 2.5, bun 26, phospho 5.1, blood 1 بود گفتن فردا بیا که فزدا کراتین شد2.3. بعد پس فردا د 1.9 شد یعنی کاهش داشت فکر کنم از عوارض چرک خشک کن ها بود. اما دکتر که دید گفت باید نمونه برداری از کلیه صورت بگیره. حالا نمی دونم اصلا این کار رو بکنم یا نه. چون به نظر داره بدنم داره پاک می شه. البته سی تی اسکن کلیه انجام شده همه چی طبیعی بوده. سونوگرافی انجام شده گفته ابعاد کلیه طبیعی و ضخامت 17 میلی متر است سنگ و هیدرونفروز دیده نشده. مثانه ضخامت جداری طبیعی داره و تصویز سنگ و توده فضاگیر دیده نشده . پروستات به حجم 16 سیسی است و پس از تخلیه مثانه 10 سیسی باقیمانده ادراری دارد.
    من خودم هم یه احساسی دارم که فکر می کنم بیضه سمت راستم انگاری که تحت فشاره، انگاری که مثلا یه ضربه خورده باشه. یه درد خفیفی در اون منطقه داردم . نمی دونم بیضم عفونت کرده. اصلا مشکلم چیه. یعنی ممکنه عفونت از سینوس زده به سینه بعد بعد روده بعد کلیه و حالا به بیضه. البته من یه چند وقتی هست که احساس درد خیلی خفیف در بیضه راست دارم مثل اینکه شرت کوچک پوشیده باشم که همش تحت فشار باشه. تو رو خدا راهنمایی کنین که چرا گه گدار صبح زود باید برم دستشویی. چرا یه درد خفیف در سمت راست بیضه دارم. الانم فعلا از گوشت و تخم مرغ پرهیز کردم تا کراتینم پایین بیاد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکل شما عصبی است
  • تصویر کاربر امیرسینا دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام اکثر صبحهای زود با احساس ادرار فوری از خواب بیدار میشم اکثر اوقات حس میکنم خودم رو کمی خیس کردم یعنی مرطوبه و یا بوی عفونت میگیره اکثر اوقات شورتم بعد از درمان عفونت هم بوی ادرار گرفتن شورت اذیتم میکنه انگار نشانه نشتی ادرار دارم حالا که با تاوانکس ،عفونت درمان شده اما ادرار داشتن صبحگاه و مرطوب کردن شورت باقی است.معمولا زود بزود دچار عفونت ادراری و تناسلی میشم البته عفونت تناسلی بیشتره،زمان انزال زناشویی هم راحت نیستم حس میکنم تخلیه کامل نیست انگار مجرا تنگ شده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر هدی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من8سال است از مشکلات ادراری رنج میبرم. مانند احساس همیشگی نیاز به دفع ادرار، تکرر ادرار،عدم تخلیه کامل ادرار، بعضا هماچوری و بی اختیاری ادراری. نوار مثانه انجام دادم تشخیص بیش فعالی مثانه داده اند. اخیرا دچار دردهای کمرو لگن و درد زیرشکم هستم که گاهی بسیار هم شدید میشوند. و نگرانم که مشکلات جدیدتری برای من پیش امده باشد. خواستم در صورت امکان مرا راهنمایی بفرماییداینکه چه اقداماتی لازم است انجام دهم.
    ضمنا من دختری25 ساله هستم.
    ممنونم
    موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر هدی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      با تشکر از شما
      ولی آقای دکتر بنده دفعه قبل که نوار مثانه انجام دادم بشدت اذیت شدم والان دیگه واقعا از انجام مجدد این آزمایش میترسم.واقعا راه دیگه ای نیست که بتونم انجام بدم و جایگزین نوارباشه؟
      ازتون خیلی خیلی ممنونم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام
    با توجه به سرعت نسبتا کم اسپرم در آزمایش بنده جراحی واریکوسل را پیشنهاد دادید که من چون عرض کردم خدمتتون که فعلا درس دارم داروی پنتوکسی فیلین رو نوشتید.خواستم بدونم با توجه باینکه قصد دارم ان شاء الله در ماه آینده برای جراحی خدمت برسم آیا خوردن دارو ها مشکلی نداره؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر میثم دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 664 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسری 26 ساله ام،از حدود 7 یا 8 سال پیش برامدگی هایی روی کیسه بیضه هایم ایجاد شده که داخلشان چربی هست دقیقا مانند چربی جوش صورت،دیروز حدود 8 تایشان را با تیغ بریده و چربیشان را بیرون آوردم ولی یکم سفت تر از چرب جوش بودند آیا امکان دارد زگیل باشند؟ سکس هم در حد لمس بدنها به یکدیگر بوده،اگر زگیل باشد باید قید ازدواج را بزنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باز نشد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر