جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بر غده ی پروستات که مسئول ایجاد مایع  منی است، تأثیر می گذارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد. در این مقاله به بررسی سرطان پروستات بدخیم و روش های درمانی آن میپردازیم.

مردان با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند. با توجه به آمار موسسه ملی سرطان، حدود 20 درصد از مردان، سرطان پروستات را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد.

پزشکان، بسیاری از سرطانهای پروستات را، در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهند، اما سرطان پروستات می تواند پیشرفت کند. زمانی به آن پیشرفته یا بدخیم می گوییم که به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته باشد. ( متاستاز )

چگونه سرطان پروستات رخ می دهد؟

سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که سلول های پروستات جهش پیدا کرده و شروع به رشد غیرطبیعی کنند. آن ها با سرعت کنترل نشده تقسیم می شوند. در برخی موارد، سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی می توانند از طریق بافت، خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

پس از اینکه یک پزشک سرطان پروستات را تشخیص داد، آزمایش هایی درخواست می دهد تا ببیند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا اینکه سرطان چه میزان از بدن را تحت تاثیر قرار داده است. پزشکان سرطان پروستات را از مرحله ی یک تا چهار طبقه بندی می کنند. مرحله ی چهار پیشرفته ترین شکل سرطان و موضوع این مقاله است.

 

 

سرطان پروستات مرحله ی چهار، سرطان پروستات بدخیم است که به گره های لنفاوی لگن گسترش یافته یا حالب ها را مسدود کرده است. حالب ها  لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند.

پزشک هر سلول سرطانی بدن را آزمایش میکند تا تعیین کند که آیا سلول های اضافی از پروستات به آن ناحیه گسترش پیدا کرده اند یا خیر. حتی اگر سرطان در استخوان تشخیص داده شود.

انواع سرطان پروستات بدخیم

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

مرحله ی چهار D1

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش یافته است. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش نیافته است.

مرحله ی چهار D2

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها گسترش یافته است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، اما قابل درمان است.

عوامل خطر

با توجه به آمار بنیاد سرطان پروستات، یکی از شاخص ترین عوامل سرطان پروستات سن است. حدود 65% از سرطان های پروستات، در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شوند.

دیگر عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

سابقه ی خانوادگی

مردان دارای پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، دو برابر سایر افراد، در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

نژاد

مردان آفریقایی _آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. رژیم های کم سبزیجات و یا با کلسیم بالا، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی ارتباط دارند.

چگونه سرطان پروستات گسترش می یابد؟

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. اگر این اتفاق رخ دهد، پزشکان می گویند: سرطان متاستاز داده است.

مناطقی از بدن که امکان گسترش سرطان پروستات در آنها وجود دارد، عبارتند از:

✔ استخوان

✔ مغز

✔ کبد

✔ ریه

✔ گره های لنفاوی، معمولا در اطراف لگن

علائم سرطان پروستات

از آنجا که پروستات بسیار نزدیک به محل خروج ادرار از بدن است، بسیاری از علائم سرطان پروستات بر روند ادراری تأثیر می گذارند. نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

✅ درد کمر یا لگن

خون در ادرار یا مایع منی

✅ سوزش یا درد بعد از ادرار کردن

✅ اشکال در تخلیه ی کامل مثانه

✅ اشکال در شروع جریان ادراری

✅ فوریت در ادرار کردن به صورت ناگهانی

✅ جریان ضعیف ادرار

درمان سرطان پروستات بدخیم

درمان سرطان پیشرفته پروستات اغلب بر کاهش یا توقف گسترش سلول های سرطانی تمرکز می کند. معمولا با گذشت زمان مرد مبتلا به سرطان پروستات بدخیم ، تحت درمان هایی مانند برداشت پروستات، اشعه درمانی یا شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی قرار می گیرد. اگر این درمانها، پیشرفت سرطان پروستات را متوقف نکنند، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه مکزیک معتقد هستند، که درمان هورمونی درمان استاندارد برای سرطان متاستاتیک پروستات است. با این وجود، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پزشک از آنها استفاده کند.

درمان های هورمونی

با متوقف کردن هورمون هایی که می توانند به رشد سرطان کمک کنند، درمان های هورمونی اغلب می توانند، جلوی گسترش سرطان پروستات را بگیرند. این درمان به همراه شیمی درمانی، پس از عمل جراحی خارج کردن بیضه ها، برای کاهش تولید هورمون به پروستات ممکن است، تجویز شود.

درمان دارویی پروستات

بعضی از داروهای هورمونی که پزشک برای سرطان پروستات بدخیم تجویز می کند، عبارتند از:

1- آبیراترون: این دارو اغلب با پردنیزون تجویز می شود. نشان داده شده است که این دارو پیشرفت درد را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

2- اِنزالوتامید: این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان را بدون عوارض ناخواسته ی شیمی درمانی، از جمله تهوع و ریزش مو، کاهش دهد.

سایر گزینه های درمان

علاوه بر درمان های هورمونی، پزشک ممکن است درمان های دیگری را برای کاهش متاستاز سرطان پروستات تجویز کند. از جمله این درمانها:

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل مصرف داروهایی است که به سرعت سلول های در حال تقسیم را می کشند. نمونه هایی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

☑ میتوکسانترون

☑ دوستاکسل

☑ پاکلیتاکسل

☑ استراموستین

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی باعث می شود سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار قویتر و موثرتر با سرطان مبارزه کنند. نمونه هایی از درمان های بیولوژیک عبارتند از:

☑ تجویز عوامل تحریک کننده کولونی

☑ اینترفرون

☑ اینترلوکین یا آنتی بادی های مونوکلونال

تشخیص بزرگی پروستات

داروهای مورد استفاده برای درمان متاستاز استخوان

اگر سرطان به استخوان گسترش پیدا کند، پزشکان می توانند چندین دارو تجویز کنند تا شکستگی و درد استخوان ها کاهش یابد. نمونه هایی از داروهایی که برای درمان درد استخوان استفاده می شود، عبارتند از:

☑ دنوسوماب

☑ زوفیگو

☑ زولدرونیک

در حال حاضر محققان در حال آزمایشات بسیاری برای کشف درمان های جدید برای سرطان پروستات، هستند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (25 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منصورحسینی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    من 57 ساله هستم
    10 ماه قبل جراحی پروستاتیس کردم.
    بعد از جراحی و در آوردن کامل پروستات ، حالا :
    1 _ وقتی ادرار میکنم و در W C خیلی هم میشینم اما ادرار خوب تخلیه نمیشه و اومدم بیرون تا حدود 10 _ 15 دقیقه اول ،وقتی روی صندلی یا مبل میشینم ، ادرار نشت میکنه .
    2 _ نعوظ بسیار ضعیفی دارم ، چند ماه یا سال طول میکشه که نعوظ مانند قبل از جراحی بشه ؟
    3 _ به علت بیماری از قرص یا آمپول برای نعوظ استفاده نمیکنم اما شنیدم که شیاف مخصوص از مسیر آلت برای نعوظ کم خطر هست ، آیا درسته ؟
    اگه بله ، نامش چیه ؟
    4 _ برای جلوگیری از نشت ادرار چه نرمش یا ... پیشنهاد میکنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر طهرانی سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    من ۶۹ سال دارم و مقدار PSA (ECLIA) 0.6 و FREE PSA (ECLIA) 0.09 و FREE PSA\\ PSA 15.00 میباشد ایا نیاز مراجعه به پزشک دارم . از راهنمایی شما سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      همه نرمال است

  • تصویر کاربر شادمهر سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      این مشکلی ندارد

    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      این مشکلی ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر کرمی بنده ۵۳ سال سن دارم وتست psa بنده به شرح زیر است لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر
    Psa 0.21
    Freepsa 0.08
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      کاملا نرمال است

  • تصویر کاربر مرهم دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر استاد ارجمندهمسرم60سال سن دارنو4 ماهه متوجه شدیم پروستات متاستاتیک با گلیسمی 4+4دارن واسکن هسته ای متاستاز به مهره ها لگن واستخوان زانو داده وسیتی اسکن کبد چرب شدید وادنوپاتی متعدد درناحیه لگن و..انکلوژیست فرمودن صددرصد جراحی انجام نشود3بار اکلاستا والانم چون درد استخوانی دارند زومتا هرماه یک بارو2 مرتبه الیگارد هر3ماه یه بار تزریق داشتن
    نظرتون راجع به جراحی یا درمانهای دیگر بفرمایین با این شرایط وضعیت روپا بودنشون چه مقدار هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      جراحی فایده ندارد درمان هورمون ورادیو ترابی است

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. طاعات قبول.
    پدرم 65 سالشه و از پارسال با توجه به psa بالا(15) و free psa = 2.5 nv ، در بیمارستان نجمیه تهران در دی ماه 97 بیوپسی پروستات انجام داد که جواب پاتولوژی رو فرستادم براتون. در ادامه whole body scan در ساری و سپس pet scan در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران انجام انجام شد که جوابها براتون ارسال کردم. اسفند 97 طبق دستور پزشک اورولوژیست آمپول دیفرلین تزریق شد که گفتن هر سه ماه باید تکرار شود. اوایل ماه قبل ، تست psa انجام شد که free psa =0.2 و psa total = 0.74 و psa index = 0.27 بود.سپس، اولین جلسه شیمی درمانی انجام شد که دکترش گفته هشت جلسه شیمی درمانی فعلا باید انجام بشه. ضمنا به دلیل عارضه قلبی( یکبار ایست قلبی در دو سال قبل داشته و آنژیو کرده و قلبش با 30درصد توانش کار میکنه) و نیز متاستاز بودن پروستات ، گفتن عمل جراحی براش امکان پذیر نیست. البته وزنش تا حدی بالاست و الته اشتهاش خوبه .خواستم بدونم روند این درمان درسته یا نه و میتوان بیماریش رو کنترل کرد و آیا شدت شیمی درمانی براش زیاد نیست ( با توجه به درد پس از شیمی درمانی و نیز عارضه قلبی که داره)
    خدا بهتون سلامتی بده . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام باید هورمون درمانی ورادیو ترابی کنید جراحی فایده ندارد

  • تصویر کاربر Miss یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    آقای دکتر پدرم61ساله است و آزمایش psa=7بوده و سونوگرافی کاملا سالم بوده و وزن آن38. دکترمربوطه معاینه مقعدی انجام دادن و چیزی مشاهده نکردن شایان ذکراست که هیچ علائمی ندارندوکاملا سالم هستند. خیلی نگرانیم. محبت کنید راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      3 ماه بعد تست را تکرار کنید اگر بالا رود باید نمونه برداری کنید

  • تصویر کاربر سپنتا یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام
    من به دلیل cpps پروستاتکتومی کامل از طریق TURP انجام دادم، بعد از سه ماه درست در همان ناحیه سوزش مطابق قبل البته با شدت کمی کمتر دارم. آیا با TURP نمیشود به طور 100 در صد نسج پروستات را خارج کرد؟ و اگر نه آیا شما لاپراسکوپیک پروستاتکتومی انجام می دهید؟ و آیا اگر انجام می دهید احتمال عوارض بی اختیاری و مشکلات جنسی چقدر است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعیدی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    لطفا صریح و شفاف بگید کسی که دچار سرطان پروستات با گلیسون 4+4 هست و متاستاز به استخوان داره اگر شروع کنه به رادیوتراپی و هورمون درمانی و شیمی درمانی چند سال سرطان بهش فرصت میده لطفا جواب صریح و حدودی بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      گلسون اسکر ۸ پرخطر است وبرای مبارزه با ان باید درمان کامل انجام شود از جمله PSMAدرمانی که بسیار کمک کننده است ولی طول حیات بسته به شدت متاستاز وتوانایی جسمی افراد متفاوت است
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر به پیوست براتون جواب نمونه برداری و اسکن استخوان رو میفرستم لطفا راهنمایی کنید برای درمان لطفا صراحتا بگید راه درمان هست یا خیلی دیر اقدام کردیم
    1. تصویر کاربر سید پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      عکسها
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر تهران هستید بیایید حضوری صحبت کنیم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ الی ۵۰۰
    3. تصویر کاربر سید شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر برای شنبه آینده وقت دادن بیایم خدمتتون
      امروز جواب mri رو هم گرفتیم خدمتتون ارسال میکنم من خیلی استرس دارم لطفا بفرمایید متاستاز داشته یا نه و میتونیم به درمان کامل امید داشته باشیم
    4. تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر اینم جواب آزمایشی که دادن
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر