جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بر غده ی پروستات که مسئول ایجاد مایع  منی است، تأثیر می گذارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد. در این مقاله به بررسی سرطان پروستات بدخیم و روش های درمانی آن میپردازیم.

مردان با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند. با توجه به آمار موسسه ملی سرطان، حدود 20 درصد از مردان، سرطان پروستات را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد.

پزشکان، بسیاری از سرطانهای پروستات را، در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهند، اما سرطان پروستات می تواند پیشرفت کند. زمانی به آن پیشرفته یا بدخیم می گوییم که به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته باشد. ( متاستاز )

چگونه سرطان پروستات رخ می دهد؟

سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که سلول های پروستات جهش پیدا کرده و شروع به رشد غیرطبیعی کنند. آن ها با سرعت کنترل نشده تقسیم می شوند. در برخی موارد، سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی می توانند از طریق بافت، خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

پس از اینکه یک پزشک سرطان پروستات را تشخیص داد، آزمایش هایی درخواست می دهد تا ببیند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا اینکه سرطان چه میزان از بدن را تحت تاثیر قرار داده است. پزشکان سرطان پروستات را از مرحله ی یک تا چهار طبقه بندی می کنند. مرحله ی چهار پیشرفته ترین شکل سرطان و موضوع این مقاله است.

 

 

سرطان پروستات مرحله ی چهار، سرطان پروستات بدخیم است که به گره های لنفاوی لگن گسترش یافته یا حالب ها را مسدود کرده است. حالب ها  لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند.

پزشک هر سلول سرطانی بدن را آزمایش میکند تا تعیین کند که آیا سلول های اضافی از پروستات به آن ناحیه گسترش پیدا کرده اند یا خیر. حتی اگر سرطان در استخوان تشخیص داده شود.

انواع سرطان پروستات بدخیم

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

مرحله ی چهار D1

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش یافته است. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش نیافته است.

مرحله ی چهار D2

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها گسترش یافته است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، اما قابل درمان است.

عوامل خطر

با توجه به آمار بنیاد سرطان پروستات، یکی از شاخص ترین عوامل سرطان پروستات سن است. حدود 65% از سرطان های پروستات، در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شوند.

دیگر عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

سابقه ی خانوادگی

مردان دارای پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، دو برابر سایر افراد، در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

نژاد

مردان آفریقایی _آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. رژیم های کم سبزیجات و یا با کلسیم بالا، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی ارتباط دارند.

چگونه سرطان پروستات گسترش می یابد؟

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. اگر این اتفاق رخ دهد، پزشکان می گویند: سرطان متاستاز داده است.

مناطقی از بدن که امکان گسترش سرطان پروستات در آنها وجود دارد، عبارتند از:

✔ استخوان

✔ مغز

✔ کبد

✔ ریه

✔ گره های لنفاوی، معمولا در اطراف لگن

علائم سرطان پروستات

از آنجا که پروستات بسیار نزدیک به محل خروج ادرار از بدن است، بسیاری از علائم سرطان پروستات بر روند ادراری تأثیر می گذارند. نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

✅ درد کمر یا لگن

خون در ادرار یا مایع منی

✅ سوزش یا درد بعد از ادرار کردن

✅ اشکال در تخلیه ی کامل مثانه

✅ اشکال در شروع جریان ادراری

✅ فوریت در ادرار کردن به صورت ناگهانی

✅ جریان ضعیف ادرار

درمان سرطان پروستات بدخیم

درمان سرطان پیشرفته پروستات اغلب بر کاهش یا توقف گسترش سلول های سرطانی تمرکز می کند. معمولا با گذشت زمان مرد مبتلا به سرطان پروستات بدخیم ، تحت درمان هایی مانند برداشت پروستات، اشعه درمانی یا شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی قرار می گیرد. اگر این درمانها، پیشرفت سرطان پروستات را متوقف نکنند، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه مکزیک معتقد هستند، که درمان هورمونی درمان استاندارد برای سرطان متاستاتیک پروستات است. با این وجود، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پزشک از آنها استفاده کند.

درمان های هورمونی

با متوقف کردن هورمون هایی که می توانند به رشد سرطان کمک کنند، درمان های هورمونی اغلب می توانند، جلوی گسترش سرطان پروستات را بگیرند. این درمان به همراه شیمی درمانی، پس از عمل جراحی خارج کردن بیضه ها، برای کاهش تولید هورمون به پروستات ممکن است، تجویز شود.

درمان دارویی پروستات

بعضی از داروهای هورمونی که پزشک برای سرطان پروستات بدخیم تجویز می کند، عبارتند از:

1- آبیراترون: این دارو اغلب با پردنیزون تجویز می شود. نشان داده شده است که این دارو پیشرفت درد را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

2- اِنزالوتامید: این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان را بدون عوارض ناخواسته ی شیمی درمانی، از جمله تهوع و ریزش مو، کاهش دهد.

سایر گزینه های درمان

علاوه بر درمان های هورمونی، پزشک ممکن است درمان های دیگری را برای کاهش متاستاز سرطان پروستات تجویز کند. از جمله این درمانها:

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل مصرف داروهایی است که به سرعت سلول های در حال تقسیم را می کشند. نمونه هایی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

☑ میتوکسانترون

☑ دوستاکسل

☑ پاکلیتاکسل

☑ استراموستین

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی باعث می شود سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار قویتر و موثرتر با سرطان مبارزه کنند. نمونه هایی از درمان های بیولوژیک عبارتند از:

☑ تجویز عوامل تحریک کننده کولونی

☑ اینترفرون

☑ اینترلوکین یا آنتی بادی های مونوکلونال

تشخیص بزرگی پروستات

داروهای مورد استفاده برای درمان متاستاز استخوان

اگر سرطان به استخوان گسترش پیدا کند، پزشکان می توانند چندین دارو تجویز کنند تا شکستگی و درد استخوان ها کاهش یابد. نمونه هایی از داروهایی که برای درمان درد استخوان استفاده می شود، عبارتند از:

☑ دنوسوماب

☑ زوفیگو

☑ زولدرونیک

در حال حاضر محققان در حال آزمایشات بسیاری برای کشف درمان های جدید برای سرطان پروستات، هستند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (25 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طالبی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من پروستات بدخیم داره که کلا شرایط جسمانیش بهم ریخته خواستم ببینم برا درمان چه کارایی باید بکنم 1 وقت ویزیت هم میخواستم اینم تصویر نمونه برداری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      02171062350 02122642744 با مدارک بیایید ببینم
  • تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده 35 ساله و مجرد هستم حدود 3 ماه قبل بدلیل هماچوری و کرایتن بالا (1.34) طبق توصیه پزشک متخصص داخلی به پزشک نفرولوژیست مراجعه کردم طی آزمایشات، سونوگرافی، سی تی اسکن و سیستوسکوپی انجام گرفته بنا به گفته آقای دکتر به مورد مشکوکی برخورد نگردید. حدود دو هفته قبل بدلیل سوزش ادرار، تب و لرز و ادرار بدبو مجددا به دکتر مراجعه کردم که تشخیص پروستاتیت دادند و داروی لووفلوکساسین تجویز کردند با وجود بهبود نسبی علائم بیماری دیشب مایع منی کاملا خونی مشاهده کردم و همچنین لخته های خون در ادرار که قبلا سابقه نداشت که این وضعیت بنده رو به شدت نگران کرده ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید. تصویر سونوگرافی، سی تی اسکن، سیستوسکوپی و ـخرین آزمایش ادرار رو خدمت شما ارسال کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      اصلا جای نگرانی ندارد ۶ماه بعد تکرار سونو انجام شود
  • تصویر کاربر شیران پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب.
    بنده از اصفهان هستم و 62 سال سن دارم.بنده به صورت دوره ای آزمایش خون میدم و psa رو کنترل می کنم. در سال 96 عدد پی اس ای من بین عدد 1 تا 2 بود که در سال 97 این عدد به 4 و در سال 98 به عدد 8 رسید.با مراجعه به دکتر و مصرف داروی تاوانکس به مدت 1 ماه عدد پی اس ای آزمایش بنده دوباره به حدود 4 کاهش پیدا کرد. ولی خیلی زود دوباره در آزمایش بعدی این عدد به 6.5 رسید.دوباره به دکتر مراجعه کردم و طی آزمایش و معاینه و سونوگرافی متوجه بزرگ شدن سایز و حجم پروستاتم شدم که باعث کم فشار شدن ادرارم نیز شده است. دکتر به من توصیه کرده که سیستوسکوپی و نمونه برداری انجام بدم.حالا سوال بنده اینه که اصلا من نیاز به انجام نمونه برداری دارم یا نه؟ و اینکه دلیل افزایش دوباره عدد پی اس ای آزمایش من چی میتونه باشه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر فراوان...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام پی اس ا بنده در سال 96 به عدد چهار و هشتاد و هفت بود که بعد از یکماه به چهار و سی وهفت رسید بدون هیچ درمان خاصی شهریور نود و هفت سه و 85 بود یک هفته قبل به 6 رسیده 61 سال دارم در خانواده ام پدرم سابقه بزرگی خوش خیم پروستات داشته اند تا بحال درمانی نداشته ام چند روزی است قرص گزنه و کپسول کورکومین میخورم پیش از اینکه حضوری خدمت برسم چه اقداماتی میتوانم انجام بدهم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      بهتر است MRSاز پروستات بکنید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر پدر بنده 54 سالشون هست و مشکل آنچنانی از نظر تکرر ادرار و سوزش نداشتند. در تاریخ 97/10/06 ایشون آزمایش دادند و PSA آزمایش 4.9 شد و در سونگرافی حجم تقریبی پروستات 63 میلی لیتر اندازه گرفته شد. و بعد به پزشک مراجعه کردن و ایشون از راه مقعد معاینه کردند و یک سری داروها تجویز کردند و دوباره در تاریخ 98/02/05 آزمایش دادند و PSA آزمایش 10 شد و FREE PSA آزمایش 1.4 شد و پزشک دوباره از راه مقعد آزمایش کرده و دارو دادن و بعدا در تاریخ 98/05/03 دوباره آزمایش دادند و PSA آزمایش 12 شد. به نظر شما استاد محترم الان چیکار باید بکنیم؟ آیا آزمایش از طریق مقعد میتواند باعث افزایش PSA شود؟
    از لطف و توجهتون بی نهایت سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      باید MRS بکنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما جناب پروفسور دکتر کرمی عزیز.من تاخیر در ادرار.عدم تخلیه کامل مثانه.دوشاخه شدن ادرار.زور زدن برای دفع.بعضا سوزش خفیف..بعضا تکرر ادرار داشتم.سونوگرافی کردم.التهاب و ورم پروستات تشخیص داده شده.سن من 39 سال هستش.میخواستم ببینم بهترین دارویی که شما توصیه میکنید چی هستش و انداره و طرز مصرفش چگونه هستش.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر کیوان سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام.17سالمه حدود یک ساله مشکل تو ادرار کردن دارم.مثانه ام به طور کامل تخلیه نمیشه و چندثانیه طول میکشه تا ادرارم خارج بشه بعضی وقتا باید زور بزنم تا ادرار بیاد و ریزش ادرار هم دارم.این مشکلات از وقتی شروع شد که موقع خودارضایی انزال رو به تاخیر می انداختم و آلت رو مدتی طولانی تو نعوظ قرار میدادم و خودارضایی رو تا موقع ارضا شدن ادامه میدادن ولی قبل از ارضا شدن دست از خودارضایی میکشیدم و این کارو تکرار میکردم‌.دکتر گفت التهاب پروستاته و تامسولوسین و آزیترومایسین و نیزوپرد و لووفلوکساسین نوشته آیا این دارو هارو بخورم خوب میشم؟چه کارهایی برای بهبودی باید انجام بدم؟عکس آزمایش هم ارسال کردم.تو سونوگرافی هم مثانه و کلیه هیچ مشکلی نداشتن ولی باقی مانده ادرار کمی زیاد بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      باید تز مظر تنگی مجرا بررسی کنید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام بیمار پدرم هستن 73 ساله با سابقه بیماری8 ساله که زیر نظر پزشک میباشد اخرین باری که سیستوسکوپی شدند نمونه پاتولوژی که شد دکتر تقریبا قطع امید کرده بعد از این عمل هم پدرم شدیدا بی اختیاری ادرار داره لطفا اگر راه درمانی هست ما حصوری خدمت برسیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      این تومور عمقی ضله است باید حضور ی صحبت کنیم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      عضله
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. 25 ساله هستم و دکتر تشخیص داد که پروستاتم کمی ورم کرده. داروهای ملوکسیکام و تامسولوسین رو تجویز کردند و دو ماه مصرف کردم ولی فقط به صورت موقت علائم را تسکین می دهند. در حالت عادی خیلی اذیت نمیشم ولی بعد از انزال علائم به شدت تشدید می شوند و تا چند روز تکرر ادرار دارم و ادرار آهسته و به زحمت خارج میشه. موقع انزال هم خروج اسپرم نسبت به قبل آهسته تر شده. الان مشکل اصلی من اینه که با این شرایط نمی توانم فعالیت جنسی زیادی داشته باشم. توصیه شما چیست؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در ضمن این مشکل از شاید حدود ۵ سال پیش وجود داره و خیلی طولانی شده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در سن سما اینها اسپاسم است ودرمانش ورزش ونشاط ونشستن در اب گرم وعدم پی گیری
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عليرضا شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت جناب دكتر بزرگوار :جناب دكتر بنده جواني ٢٢ساله هستم كه ٢ماهه دچار تكرر ادرار و احساس تخليه ناقص مثانه و جريان ضعيف در حين ادرار كردنم و همچنين درد كمر در ضمن انواع آنتي بيوتيك ها هم مصرف كردم طبق نظر پزشك بهبودي حاصل نشده...ميخاستم بدونم دچار التهاب پروستات شدم؟چون ادرارم قطره قطره مياد و قطع وصل ميشه!
    در ضمن طبق سونوگرافي پروستات به ابعاد٢٩*٣٠*٣٤ميلي متر و حجم حدود ١٥/٩٣سانتي متر مكعب است!! با تشكر.......
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      از پی گیری این موضوع نتیجه نمیگیرید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر