اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر فروهر سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من توی پیج های مختلف که خوندم گفتن که محیط یا قطر آلت تنسالی نرمال ۱۲ سانتی متر هستش
    برای من یکم کمتر از دوازده سانتی متر هستش (۱۰.۵ تا ۱۱)
    میخواستم بدونم دارویی یا قرصی وجود داره که به حجیم تر شدنش کمکی بکنه
    اگه هست ممنون میشم اگه بهم بگین🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      نگران نباشید در محدوده ی نرمال هست
  • تصویر کاربر میثم دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام مدتیه در د دارم در ناحیه بیضه و مثانه به دکتر مراجعه و فهمیدم سنگ کلیه دارم راست۸ و چپ ۴ میل که علت درد فرمایش کردن بزرگیه پروستاته ربطی به سنگ ندارد آزمایش هم دادم سیتی کلی و سونوهم دادم ۴ ماه قرص درمانی سیپرو فلوکساسین و یه سری قرص دیگه که تغییر در شرایط و درد صورت نگرفته خواستم مزاحم شم گفتم لازم است آزمایش و سونو جدید داشته باشم که انجام بدم برسم خدمتتون یا با مدارک ۱ ماه ۲ ماه پیش برسم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با مدارک کامل خودتون ترجیحا موارد جدید جهت ویزیت حضوری به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    22 سال سن دارم چند سالی هست که برجستگی هایی دارم روی آلت تناسلیم که خارشی هم ندارند و روی ران پای چپم هم چندتا برجستگی هست که مثل برجستگی های روی الت نه خارشی دارن و نه ترشحی. که نمیدونم به هم مرتبط هستند یا خیر. خیلی وقته دارمشون که تعدادشون هم افزایشی پیدا نکرده‌
    و روی زبان هم برجستگی هایی دارم که دکتر متخصص گفتن که به خاطر حساسیت و مشکل معده به وجود آمده
    خواستم بدونم زگیل تناسلی هستند یا خیر
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      بفرمایید
    3. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ب
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      رابطه ی خطرناک داشتین؟
    5. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      دهانی بله
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل تناسلیه باید نمونه برداری انجام بشه از همه ی ضایعات
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر لادن دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    سلام پسرم بیست ساله از چهارده سالگی کلیه ی راست سنگ ۴ و ۵ میلیمتری داشته تقریبا سالی یک بار وبه سختی دفع شدن یک ماه پیش دوباره درد و خون در ادرار با آمپول کتورولاک وضدتهوع بعد از دو سه روز کاملا علایم برطرف شد قرص سیستون مصرف شد تا سه روز پیش دوباره درد شدید تهوع بسیار شدید لرز و تب خفیف الان سه روزه که هروز به خاطر تهوع شدید آمپول و سرم و سه تا آمپول کتورولاک زده ولی علایم بدتر میشه.در سونو گرافی روز اول یک سنک ۴.۹ در پروگزیمال حالب. و یک سنگ ۵ میل در کالیس میانی و هیدرونفروز خفیف کلیه راست. سونو روز دوم سنگ ۵ میل کالیس بود ولی سنگ پروگزیمال حالب دیده نشد هیدورنفروز متوسط ککلیه راست و هیدرونفروز خفیف کلیه چپ که سنگ نداره بعد از سونو در خالی کردن ادرار یک سنگ دفع شد و نشد که سنگ رو برای آزمایش سیو کنه ،یکی دو ساعت درد خوابید ولی بعد درد دوباره شروع سوزش شدید در کلیه و محاری شروع و تهوع به قدری شدید که حتی آب هم بالا میاره که دوباره امروز آمپول دمیترون وکتورولاک تزریق شد. علت کم شدن هموگلوبین و گلبولهای قرمز در عرض این سه روز چیست پیشنهاد شما چیست با تشکر
    هموگلوبین روز اول ۱۵.۴. روز دوم ۱۵.۱. روز سوم ۱۳.۹
    گلبول قرمز روز اول ۴.۹. روز دوم ۴.۸. روز سوم ۴.۳
    پلاکت روز اول ۲۲۰ روز دوم ۱۸۶ روز سوم ۱۴۷
    گلبول سفید روز اول و دوم ۹.۵. روز سوم ۷
    کراتینین روز اول ۱.۱
    روز دوم ۱.۷
    روز سوم ۱.۳
    اوره ۲۴
    اوره نیتروژن بلاد ۱۱.۲
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      تغییرات چشمگیری نیست با دریافت سرم و میزان آب بدن بیمار متغیر است
    2. تصویر کاربر لادن دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      جناب دکتر برای دفع این سنگ ها چه کنیم براش و این تهوع استفراغ و درد شدیدش
    3. تصویر کاربر لادن دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      آیا احتیاج به سیتی اسکن هم هست ؟آنتی بیوتیک ؟موقع درد شدید لرز میکنه. و استفراغ شدید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      اگر تب و لرز هم داره باید به اورژانس مراجعه کنید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      جهت تعیین پلن سی تی اسکن شکم و لگن انجام بدین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ببخشید یک سؤال داشتم درمان ناتوانی جنسی ناشی از نشت وریدی در یک مرد ۴۱ ساله که هیچ گونه بیماری زمینه ای وجراحی تروما وآزمایش هورمونی هم نرمال باشد چیست مشکل این است که با تحریک نعوظ کامل ایجاد نمی‌شود اگه بشه سریع شل میشه و آزمایش سونوگرافی با تزریق پاپاورین داد ۴ سال پیش آزمایش نشت وریدی نشان داد دکتر جان درمان چیست آیا پروتز هست یا نه با دارو مشکل حل میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باید مجددا سونو انجام بشه به همکاران رادیولوژیست اینترونشن مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    من فکرکنم عفونت ادراری دارم .چون سونو دادم گفت پروستاتت بزرگ شده.
    از پایین بین ناحیه تناسلی وشکم احساس تیرگی دارم .ممنون میشم بگین احساس سوزش هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر AB یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود 7 ماهی میشه که روی پوست کلاهک التم به صورت ناگهانی برجستگی های ایجاد شد که چتد مرتبه از شما مشاوره گرفتم و از پماد کالامین و بعد دو ماه از وازلین استفاده کردم مدت استفاده از کالامین حدودا 2 ماه بود و بنده نمیدونستم و باعت نازک شدن پوست شده برجستگی ها از بین رفتن ولی جاشون مونده البته گاهی دوباره به صورت کم ایجاد میشن ولی پوست روی کلاهک نازک شده و در حالت نعوذ احساس میکنم کشیده میشع لطفا راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر AB سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر و معذرت بابت عکس ها
      5 تصویر ارسال شد ممنون میشم راهنماییم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      بهتره به متخصص پوست مراجعه کنید مورد خطرناکی نیست و خودبخود به مرور زمان برطرف خواهد شد
    4. تصویر کاربر AB پنجشنبه ۱۶ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر پیشنهادی برای بهبودی وجود داده مثلا پمادی روشی ممنون میشم راهنماییکنید با تشکر
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      پماد زینک اکساید استفاده کنید
    6. تصویر کاربر AB شنبه ۱۸ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام خدمت اقای دکتر و تشکر از شما مدت مصرف و تعداد دفعات مصرف در روز چقدره؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      روزی دو بار تا یک هفته
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر آهنگری دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 2684 مشاهده پرسش
    من  اقایی 38 ساله هستم بخاطر جراحی دیسک گردن دکتر جراحم بخاطر گزگز دستم بعد از عمل برام قرص گاباپنتن 100 روزی دو عدد نوشت. یک ماه و نیم مصرف کردم و حدود دو هفته هم پرگابالین 75 روزی دو عدد  استفاده کردم. در مجموع دو ماه استفاده کردم. یک روز بعد از قطع این دارو با همسرم نزدیکی کرده ام جهت اقدام به بارداری. الان شنیدم پرگابالین بر اسپرم اقا تاثیر ممکنه بذاره و باعث ناقص ‌شدن جنین بشه. لطفا راهنماییم کنید. . ایا جنین در صورت باردار شدن همسرم تحت خطر جدی هست در صورتیکه که همسرم باردار بشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      دوز دریافتی تون کم بوده خطرناک نیست احیانا اگر همسرتون باردار شدند باید بررسی های جمینی بیشتری انجام بشه
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    آقای دکتر برای کاهش کراتین و اوره و پتاسیم چه کار انجام باید داد؟ شرح حال بیمار:
    مادر بزرگ من 70 سال دارد و در 1 فروردین از ناحیه پا دچار گرفتگی شوده و عدم توان حرکت و لرزش دست بعد از مراجعه به بیمارستان سینا تبریز تشخیص دکتر بعد از آزمایش چون کراتین و اوره و پتاسیم بالایی داشت 3 مرحله دیالیز انجام دادن و مشکل ادرار ندارد ولی مشکل یبوست دارد ولی دکتر کبد و روده بررسی نکرده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ارسال مجدد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مادربزرگتون دچار نارسایی مزمن کلیوی هست باید تحت نظر نفرولوژیست درمان بشه باید بعد چندین نوبت دیالیز تصمیم گیری بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام،
    پارتنر من از مرداد ماه این زائده رو زدند، خارش و سوزش و علائمی هم ندارند. بیشتر هم نشده و فقط همین یه دونه در این نقطه هست. بدنشون در کل در ناحیه‌ی گردن و زیر گلو و اینا زیگیل‌های کوچیک داره. یک ماه پیش دکتر اورولوژ گفتن زیگیل نیست، اما ریمو کنه و بده پاتولوژی. تو این بازه ما سکس نداشتیم. من سه دوز گارداسیل 4ظرفیتیم رو زدم و 4ماه از آخرین دوز واکسنم گذشته. این هفته سکس داشتیم، بعد تعطیلات می‌رن تهران برای ریموو. آیا این مسئله برای من نگران‌کننده‌ست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      سلام
      خدمت شما
    3. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مجدد ارسال شد.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه بشه مشکوک به زگیله
    5. تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۱۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مرسی. من سه دوز گارداسیل زدم. رابطه هم با کاندوم بود. برای من خیلی نگران کننده‌ست؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باید جواب پاتولوژی بیاد این ضایعه جایی هست که با کاندوم پوشش داده نمیشه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب