اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده کجی آلت به سمت چپ دارم و در سمت راست و در جهت عکس کجی آلتم یک مقدار زائده حس میکنم که البته سفت هم نیست
    عکسش رو خدمتتون ارسال کردم
    این زائده پلاک میباشد؟
    1. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      و این نکته رو هم عرض کنم که بنده کبودی یا درد یا هر علائم دیگه ای رو هم ندارم
    2. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      در حالت خوابیده و شل هم این زائده حس نمیشود ولی در حالت نعوذ مانند یه رگ حس میشود ک تقریبا تا زیر آلت ادامه دارد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      پلاک پیرونی مطرح هست
    5. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      آقای دکتر کجی آلت بنده ب سمت چپه و این رگ در سمت راست میباشد
      و مانند رگ هست
      یعنی پلاک میباشد؟
      چه خطری دارد؟
      مانع ازدواج است؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مانع ازدواج نیست خطری ندارد بله
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، وقتتون بخیر
    همسر من شش ماهه دچار کاهش حجم ادرار شده و دو شاخه شده
    ۳۵سال سن دارن و سابقه بیماری قبلی نداشتن.
    امروز عکسRUGدادن، براتون میفرستم، آقای دکتر ایشون نیاز به عمل دارن؟😔😔تشخیص شما چیه آقای دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      باید با دوربین داخل مجرا بررسی بشه
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    عمل جراحی کنم بهتر میشم ۳۰سالمه عوامل تب لرز بوی بده اداری حالت تهوع کمر در شکم در انزار با در بدن در
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مشکلتون رو کامل توضیح بدین
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      عفونت پروستات دادم قرص ۶خوردم قرص انتی بیوتیک بهتر نشدم انتی بتیک بدم بالاس خوب نمیشم با عمل جراحی میشه عفونت پروستات رو از بین ببرم بهترین راه رو بهم بگین ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
    4. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ازمایش دادم عفونت پروستات دارم هر دو سه ماه هم چرک از حالتم بعد ادار میاد ۷قرص ۷۵۰ قوی انتی بیوتیک خوردم الان خیلی تشنه میشم عفونتم شدید شدهدحالم خوب نیست راهنمایی کنید لطفاً
    5. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      پیش چنتا دکتر داخلی هم رفتم همه ازمایش دادم سالم هستم بخاطر تشتگی زیاد هر ماه تب لرز و حالت تهوع شکم در کمر در بدن در بوی بده ادار
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      به متخصص عفونی مراجعه کنید باید بستری بشید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 876 مشاهده پرسش
    سلام روز بخير دكتر بنده اقايي ٣4 ساله
    هستم
    براي رشد مو قرص دوتاستراید5. تجويز كردن بنده كبد گريد ٢ دارم قرص livercare مصرف ميكنم همين طور براي معده قرص نكسيوم و دمپريدون
    تازه ازدواج كردم و به زودي قصد بچه دار شدن دارم مصرف اين قرص ممكنه براي خطري داشته باشه با خير
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ممکنه به زندگی جنسی شما تاثبر بذاره استفاده نکنید بهتره
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    حدود دوماه است که درد و سوزش در ناحیه آلت تناسلی دارم گاهی درد وسوزش به حدی زیاد هست که قابل تحمل نیست اینجا به دو تا پزشک اورولوژی مراجعه نمودم که هردو اظهار میکنند ممکن است از التهاب پروستات باشد اما نه در سونو گرافی و نه آزمایش psa , وعفونت هیچ چیزی نشون نداده حجم پروستات 29 و حجم مثانه پس از تخلیه 12 میباشد . برایم داروهای امنیک -افلوکیم - داروی گیاهی پروستار-ویسول و ترازوسین تجویز کردن ولی متاسافه بعد از مصرف حدود یکماهه هنوز هیچ تغییری در درد و سوزش ایجاد نشده است . واقعا از کار و زندگی ساقط شدم لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      علاوه بر مصرف داروهای فوق الذکر روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید التهاب پروستات سیر مزمن دارد و همینطور نیاز به درمان طولانی مدت
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر من دوسال پیش رابطه مقعدی داشتم، یه سال بعدش داخل مقعدم شرو کرد درد کردن بدون خونریزی و یکمم خارش عکسو میفرستم، میخاستم بدونم زگیل هست یا چیز دیگ از ترس و نگرانی شب و روز واسم نمونده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر فرامرز دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام
    من 51 سالمه و حدود 3 یا 4 ماه پیش و یا زودتر بطور سریعی کجی آلت به سمت بالا همراه با درد در هنگام نعوذ پیدا کردم در قسمت بالای محل کجی هم یک توده سفت احساس میشود که ظاهرا همان پیرونی است . قند و چربی خون ملایمی دارم که دارو مصرف نمیکنم ولی چند وقت پیش یعنی همزمان قبل از شروع این مشکل قرص قند و چربی مصرف کردم که بعد از مشاهده این مشکل آلت بلافاصله قطعش کردم. شاید بخاطر مصرف این داروها بوده باشد. عمل نزدیکی هم برایم مشکل شده و کامل نمی توانم دخول کنم. به پزشک مراجعه کردم یکسری دارو تجویز کردند از جمله چند تا آمپول وراپامین که میبایست فکر کنم هر چند هفته یکی را موضعی تزریق کنند البته هنوز شروع نکردم. دکتر گفتند بعلت اینکه تازه شروع شده و درد دارم خبر خوبی است و احتمال زیاد با این تزریق ها و داروها بهتر میشود و احتیاجی به عمل نیست. سوالم اینست که واقعا بهبود کامل حاصل میشود و چند درصد. همین درمان را ادامه دهم و یا جراحی. عوارض درمان تزریقی زیاد است یا بیخطر نسبت به جراحی . بطور کلی نظر جنابعالی چیست و چه راه حلی پیشنهاد میفرمایید. تشکر فراوان
    پ. ن. تصویر هم به پیوست ارسال میگردد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      تزریق هارو انجام بدین اگه جواب نداد باید عمل بشه
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 694 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر. در سونوگرافی مشخص شده سیستم پیلوکالیسیل کلیه راست مختصری برجسته میباشد.و درد در ناحیه پایین شکم سمت راست دارم چکار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      جواب سونوگرافی رو برام بفرستید و اینکه علائم ادراری دارید؟
    2. تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      نه مشکل ادراری ندارم
    3. تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      قرص لووفلوکساسین مصرف کردم زیر نظر پزشک جراح
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      نیاز به اقدام خاصی نیست نگران نباشید
    5. تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر خسته نباشید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      🌺
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ع پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر اقای دکتر من قبل از عید دچار درد خفیفی به هنگام راه رفتن و نشستن درد بیضه ها داشتم و رفتم دکتر و گفتن سونو انجام بدید که براتون فرستادم انجام دادم و آزمایش اسپرم هم همینطور که میفرستم گفتن که واریکوسل گرید یک دو طرف دارم و عفونت که برای عفونت قرص داکسی سایکلین یک ورق و مترونیدازول یک ورق و کوتریما کوزازول دادن دردی نداشتم الان ۲روزی هست دوباره درد خفیفی دارم به هنگام نشستن و راه رفتن میخواستم نظر شمارو بدونم البته گفتن که تحرک اسپرم کمی پایین هستش و بعد مصرف قرص دوباره آزمایش بدم ولی گفتن شاید عمل بخواد من فقط الان استرس درد رو گرفتم اقای دکتر و ذهنم خیلی درگیره چون سال آخر درس هستم تمام فکر من درگیره ممنونم 🙏
    1. تصویر کاربر ع دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      ممنون میشم جواب بدید‌🙏🙏
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      فعلا نیاز به عمل ندارد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      شرایط اسپرم ها خوب است
    4. تصویر کاربر ع دوشنبه ۲۰ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مرسی اقای دکتر پس علت درد هم واریکوسل و عفونت هست اقای دکتر برای درد چه پیشنهاد میکنید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مسکن مصرف کنید سمت عمل نروید
    6. تصویر کاربر ع چهارشنبه ۲۲ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      مرسی اقای دکتر فقط یک سوال اگر مشکل دیگر جدی بود در سونوگرافی مشخص می‌شد اقای دکتر ؟؟؟
      و اینکه ممکنه درد برای چیز دیگری باشد یا نه برای همون واریکوسل و عفونت هستش ؟؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      بله
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سونو دادم درد در سمت راست داشتم نتیجه سنو این بود جایی محرومی هستم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ فروردین ۳( 2 سال پیش)
      توده ی خطرناک میباشد باید عمل جراحی انجام شود با مدارک کامل خودتون جهت عمل جراحی مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب