اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ارمان شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 32557 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر طول الت من دوازده سانته اچیکار کنم طولش افزایش پیدا کنه از زمان سیزده سالگی خیلی چاق بودم تا یه سال قبل .لاغر شدم بیست کیلو ولی الان که لاغر هشتم تغیراتی نشده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      نرمال است وزنتان را كم كنيد بهتر ميشود
    2. تصویر کاربر ارمان پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام اقای دکتر 22 سالمه ایا از این به بعد امکانش هست رشد کنه و ایا ماساژ الت با روغن زیتون الت و بزرگ میکنه در ضمن گفتید اگه لاغر شم بهتر میشه فکر کنم از این به بعد لاغر بشم بدنم خیلی بد میشه من از همه جا لاغر هستم فقط از کمر و پهلو چربی دارم .دکتر جان راه حل صادقانه بگید من نامزدم نامزدم خیلی حساسه قربون معرفتت
    3. تصویر کاربر ارمان پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      دکتر جان برای بزرگ شدن الت اگر چربی زیر شکم رو‌کم کنیم بزرگ میشود بزرگی الت به چربی پهلو‌‌ربطی داره یا نه . من ورزش هم میکنم فقط تو پهلو چربی دارم و یکمی زیر شکم تو شکم چربی زیادی نیست ولی در کل لاغرم فقط پهلو چربی دارم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام. در يك كلام راه بزرگ كردن الت وجود نزارد ديتكاري پر عارضه است
    5. تصویر کاربر ارمان جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اقای دکتر‌ممنون بابت جوابتون یه سوال داشتم تو بدن من مو کم هست بدنم عین این میمونه که با لیزر موهاش حذف شده الان که سنم 22هست ولی کاملا موهای بدنم در نیومده اقای دکتر ایا تستورون من کم هست یا نه درضمن حجمبیضه های من تو حالت عادی خیلی کمه و اویزون هست . و هر چه تلاش میکنم تو باشگاه‌ بدن سازی عظله در نمیارم .
      تا حالا هیچ قرضی یا شربتی در مورد تستورون مصرف نکردم هیچ پودری نه پروتیین نه کراتین هیچی
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اينها ناشي از بيماري نيست
    7. تصویر کاربر ارمان جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      یعنی تستستورون من کم نیست و ایا حجم بیضه من نرمال هست
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      هر كاري انجام دهيد بي اثر وعارضه دارد خود دانيد
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر مقصود چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 662 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پدر من 68 ساله است متوجه شدم psaایشان 98.93 بود سریعا از طریق اورولوژ بیمارستان لبافی نژاد(سرویس دکتر رادفر)اقدام کردم تمامی اقدامات تشخیصی رو اعم از آزمایش (cr-bun)وفول بادی اسکن (مشکوک بود)و اسکن لگن (ابعاد پروستات بزرگ -هیدرونفروزیس کلیه چپ)و بیوپسی 6مورد (همه درصدی از آدنوکارسینوم )و ام آر آی ویژه با تزریق و بی تزریق از ناحیه لومبورال جهت افتراق بون متاستاز یا دژنریتیو (خوشبختانه دژنرتیو و لورودیز بود) انجام دادم دکتر رادفر توصیه عمل رادیکال پروستات رو کردن در حالی که با دکتر غلامحسین نادری(استاد بیمارستان شریعتی) به دلیل اینکه بابام پارکینسون هم داره که دارو درمانی میکنم گفت کاندید خوبی برا عمل نیست و هرومون تراپی رو توصیه کرد. در حالی که د.رادفر گفت قرص بیکالاتاماید 50 همون هورمون است. الان من چه تصمیمی باید بگیرم عمل کنم یا نه ؟ و اگر عمل نکنم آیا متاستاز نمیده در آینده ؟ با سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر مقصود چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام من اشتباه کردم یعنی نتونستم 5 تا تصویر بفرستم یه دونه اومده امکان اصلاح سوال و ارسال مجدد نیست؟
    2. تصویر کاربر مقصود چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      ممنونم پس ارسال شده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      هر دو ووش مقبول است بسته به شرايط بيمار است اگر شرايط قلبي وجسمي خوب باشد عمل جراحي٢-اگر نه هورمون وراديو تراپي
    4. تصویر کاربر مقصود پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام مشکل قلبی نداشته اند تا بحال ولی در عمل مشاوره بیهوشی و قلب انجام میشه دیگه . پس بنابراین جراحی رو شروع کنیم انشاالله ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      بله ميتوانيد
    6. تصویر کاربر مقصود جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      ممنونم دکتر جان
    7. تصویر کاربر مقصود جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      یاشا سن دکتر یاشا
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      تشكر
    9. تصویر کاربر مقصود شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      دکتر جان موضوع رو با یکی از متخصصین که از دوستان هستند در میون گذاشتم نظر ایشون (دکتر علی اکبر کرمی -هیئت علمی قزوین ) گفت :
      - دکتر:سلام شروع هورمون درمانی
      ابتدا کپسول فلوتامید ۲۵۰ هر ۸ ساعت تا یکماه
      سپس شروع آمپول دیفرلین ۳.۷۵ ماهانه تا آخر عمر
      -من: یعنی رادیکال پروستاتکتومی نه؟
      -دکتر:نه
      -من: رادیو تراپی هم لازم نیست؟
      -دکتر:چرا بعد از شروع هورمون تراپی - بعد از یکماه آمپول رو هم باید شروع کنید- بیکلوتامید با فلوتامید فرقی نداره
      من : نتیجه پس بنابراین : 1-داروی بیکالاتاماید تا یک ماه (دققا 30 تا بود به شکل قرص ادامه میدیم ) 2- رادیوتراپی 3-بعد یکم به یکم تزریق آمپول دیفرلین 3/75
      دکتر حسین کرمی سیزین نظریز ندی ؟ تا من جمع بندی الییم انشاالله؟
      ممنونام بیلزدن
      الله سیزی شاد ادسین
    10. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 9 سال پیش)
      من نطرم را گفته ام
    11. تصویر کاربر مقصود دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام استاد
      برادر زاده ام 15 ساله است (دبیرستانی ) داره ورزش بوکس هم میکنه درد در ناحیه بیضه داشته (چپ) یه بار سونوگرافی معمولی یه بار هم داپلر گرفتیم واریکوسل گرید 2 گزارش شد ولی میگه سابقه تروما نداره استاد محبت کنید ببینید چی کار باید بکنیم ممنونم دکتر
    12. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام بهترين روش تشخيص واريكوسل معاينه است بايد ببينم
    13. نمایش سایر 11 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    لطفا آزمایش اسپرم بنده رو تفسیر بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      از نظر من براي باروري مشكلي ندارد
  • تصویر کاربر شهاب پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    آلت تناسلی من مقداری به سمت راست کج است ،بعضی شبها درمواقع جنابت شبانه دردوسوزش خیلی شدیدی میگیرد،موقع ادرارهم دردوسوزش وجود داره،بیضه سمت راست من هم بعضی وقتها بادمیکرد ودردخفیفی داشت،پیش بکاررفتن سونوگرافی نوشت که نتیجه اش راباتصویر درفایل ارسال میکنم،سوالم این بود که آیا این دردشدید آلت موقع جنابت شبانه ممکنه مال کجی آلت باشه؟آیامن پریونی دارم؟ممکنه زگیل تناسلی باشه؟توآزمایش ادرار هم عفونت نبود،به نظر خودم کجی 30درجه است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      نه پيروني نيست عكسش وا بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر ط-ت پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    با سلام.دختري 28 ساله هستم كه به تازگي عقد كردم.متوجه شدم كه همسرم داراي زگيل تناسلي هست.من حدود 10 بار تماس جنسي بدون دخول(تاكيد ميكنم كه تماس فقط سطحي بوده و دخول صورت نگرفته)آيا به احتمال زياد اين ويروس به من منتقل شده است؟ اگر در حال حاضر واكسن بزنم مثمر ثمر خواهد بود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      نه واكسن بزنيد كافي است فقط با دخول انتقال مييابد
  • تصویر کاربر غزل پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 481 مشاهده پرسش
    دكتر جان خسته نباشيد جواب اسكن رو امروز دريافت كرديم متاسفانه تا يكشنبه نوبت ويزيت شما را نداريم بنابراين عكس رو براتون ارسال كردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام فيلم عمل سنگ حالب در سايت من را ببينيد بايد TULشويد
  • تصویر کاربر پرویز چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    سلام من یک ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم ولی ازناحیه زیرشکم نزدیک به روی مثانه عمل کرده ولی هنوزخایه هام درددارندآیا این دردطبیعی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      اين دردها بعد از عمل طبيعي است
  • تصویر کاربر احسان‌ پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 559 مشاهده پرسش
    Ehsan Torabi: Ehsan Torabi: سلام.20 سالمه.توی سن نه سالگی ختنه شدم بعد از ختنه دو قسمت از پوست بدنه به سر آلتم چسبیده یکی سمت چپ بدنه به سر چسبیده ویه کم موقع نعوظ به سمت چپ منحرف میشه و دومین که خیلی اذیت میکنه یه تیکه پوست زیر آلت از تنه به سر آلت تا نزدیکی خروجی چسبیده بعد فقط کافیه موقع نعوظ با انگشت دست بهش بگیرم و زیر 40 ثانیه ارضا میشم.خیلی این منطقه حساسه..و در ضمن طول آلت من 9 سانت بیشتر نیست و آخرین مشکل هم بیضه راستم پایین تر از بیضه چپ هسته و در موقع راست شدن بیضه سمت چپم انگار ناپدید میشه میره داخل و سمت راستم جمع میشه ولی مث چپ نه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام جوابتان را قبلا دادهام
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 578 مشاهده پرسش
    با سلام لطفا اگه میشه آزمایش اسپرم منو بررسی کنید و بفرمایید باید میکرو کنم یا ای وی اف یا ای یو ای
    ممنون از وقت و حوصله ای که برای جواب دادن میدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام اگر بيش از ٢سال اقدام به باروري نتيجه نداد اي وي اف كنيد
  • تصویر کاربر رمضان چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    مردی هستم 68 ساله در تاریخ 87/2/7 عمل لیزری TURP شدم.
    پس از انجام عمل دچار عوارضی از قبیل تکرر ادرار،سوزش ادرار و درد در آلت در هنگام ادرار شدم و چندی بار به متخصص ارولوژی مراجعه کردم و چندین بار عمل سیستوسکوپی روی من انجام شد و کماکان همان عوارض پابرجا هست.نوار مثانه و تست ادرار چندین مرحله انجام دادم که نوارها همگی به کم بودن فشار ادرار اذعان داشتند.
    لازم به ذکر است پس از انجام TURP و آزمایش پاتولوژی دادم که جواب خوش خیم بود و آخرین PSA که انجام دادم شماره ی پروستاتم 67 صدم بوده(در تاریخ 2/11/95).
    خواهشمند است بزرگواری کنید و بنده را از این درد و ناراحتی نجات دهید
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام مشكل شما به علت مثانه است نه پروستات ولذا بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس بگيريد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب