اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر فرزانه جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    جناب دكتر ضمن عرض سلام و تشكر به خاطر سايت خوبتون!
    پدرم 68 سال سن دارند و به صورت اتفاقي متوجه توده اي به ابعاد 36 در 36 ميلي متر در قسمت پايين كليه سمت راستشون شديم. آيا اين توده به صورت بسته و ليزري قابل برداشت است؟ ! در صورت لزوم تصوير سي تي ايشان را ارسال خواهم كرد.
    با تشكر مجدد!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام حتما بفرستيد منتظرم
  • تصویر کاربر اکبر پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 490 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر طاعات و عبادات قبولمن پسری بیست یک ساله ام دوسال پیش متوجه کوچکی بیضه هام شدم با سرچ تو اینترنت فهمیدم واریکوسل دارم و فکر کنم کوچکی بیضه هام هم به همون دلیل باشه(سایز بیضه هام تقریبا 4الی5 × 2الی3 سانتیمتر هست).... اما تا الان به پزشک مراجعه نکردم و الان فکر میکنم بیضه هام کمی کوچک تر شده.... اگه سه چهار سال دیگه به پزشک مراجعه کنم ممکنه به ناباروری منجر بشه؟؟؟ نظر شما در مورد مراجعه به پزشک چیه؟؟ (چون هنوز ازدواج نکردم میخوام اول ازدواج کنم بعد اقدام کنم)ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      علت كوچكي بيضه واريكوسل ميباشد بايد عمل كنيد
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پروفسور کرمی بنده مبتلا به واریکوسل گرید 2 سمت چپ میباشم با توجه به اینکه 29 ساله و فعلا مجردم نظرتون رو در مورد آزمایشم به ویژه تحرک اسپرم بفرمائید.با تشکر
    1. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام ممنون میشم زودتر پاسخ بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام خوب است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید من الت تناسلیم یه خورده انحراف داره. خواستم ببینم انحرافش مشکل ایجاد میکنه یا نه. چون من سال اینده ازدواج میکنم میگم مشکلی نداشته باشم و خیلی نگران این موضوع شدم. گفتم ببینم نیاز به جراحی یا درمان های مشابه داره که اگه اینجوریه به مطبتون مراجعه کنم و اگه نیاز نداره از انحراف بیشتر جلوگیری کنم یا درمانش کنم. میترسم بیشتر انحراف پیدا کنه. از بالا و پایین مشکلی نداره فقط از جلو به سمت چپ انحراف پیدا کرده. خودم حدس میزنم به خاطر فشار باشه که موثع خوابیدن بهش میاد یا مشکل از ختنه کردن باشه. دستتون درد نکنه.
    1. تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر در ادامه این سوالم چجوری بفهمیم بیماری پیرونی داریم یا نه؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      زياد كج نيست٢-پيروني در سن بالا ايجاد ميشود
    3. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      مرسی از پاسختون
      بعد ببخشید یه سوال دیگه درمورد واریکوسل دارم
      وقتی عصبی میشم یا تو فکر میرم یا درمورد یه موضوعی میرم تو فکر و ناراحتم پشت بیضه چپم نشونه های واریکوسل دارم. ولی وقتی مشکلی ندارم و خوشحالم و عصبی نیستم هیچ نشونه ای نمی بینم و سالمه رگ های پشت بیضم و هیچ بزرگ شدگی یا غیر عادی بودن رو احساس نمی کنم. هیچ نشانه ظاهری هم نداره و حتما باید با معاینه بفهمم مشکلی هست یا نیست. تو فعالیت سنگینم عادیه. به نظرتون واریکوسل دارم؟ حجم منی و اسپرمم زیاده و غلطتشم زیاده. با سونوگرافی مشخص میشه؟ میتونه بر اثر فشار عصبی و استرس واریکوسل ایجاد بشه؟ چون به شدت عصبی هستم.
    4. تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ضمن اینکه اقای دکتر وقتی دراز کشیدم رگ ها عادیه وقتی بلند میشم سریع و راه میرم رگ ها بزرگ میشه تا چند دقیقه و وقتی میشینم دوباره عادی میشه.
      همو حالتی هم که گفتید بینی ام را گرفتم و فشار دادم ولی تغییری تو رگ ها ندیدم یعنی اگه بزرگ شده باشن همونجوری می مونند و اگه کوچیک باشه بازم اونجوری میمونه.
      ممکنه واریکوسل خفیف باشه؟گرید 1
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام پس عمل نميخواهد
    6. تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      و سوال اخرم اینکه این بیماری پیشرفت کنندست یعنی به مرور زیاد تر میشه یا همینجوری میمونه؟
      با تشکر ازتون و سایت خوبتون. مطالبتون خیلی خوبه.
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      نه نگران نباش
    8. تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      اقای دکتر ببخشید من از کجا بفهمم درجه چنده واریکوسلم؟ راه هایی که توی سایت گفتید رو امتحان کردم ولی نفهمیدم کدوم درجست. یه وقت دست میزنم میبینم رگ ها کوچیکه، یه بار امتحان میکنم رگ ها بزرگه
      یه موقعی بینیم رو میگیرم فشار میدم رگ ها هیچ تغییری نمیکنه ولی یه موقع امتحان میکنم یه ذره خیلی کم تکون میخورن. بعضی وقت ها درد خفیفی داره ولی اکثر مواقع اصلا درد نداره.
      میشه مواقعی که عصبی هستم درد بگیره؟ یا با فشار خون ربطی داشته باشه؟
      من شهرستانم اگه تهران بودم حتما میومدم مطب معاینه کنید. البته یه روز حتما میام برای چکاب بیضه ها و کلیه ها و مثانم.
      مرسی که وقت میذارید
    9. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام من توصيه ميكنم به يك پزشگ ارولوژي مراجعه نماييد
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر اسلام پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    آلت من بزرگ شده یعنی قطر آلت کلفت شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام نياز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر نغمه پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 521 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.جناب دکتر من مشکل سنگ حالب دارم.دکترم گفتن باید جراحی اندوسکوپی بشه.میخواستم نظر شمارو بپرسم .آیا با دارو قابل درمان هست یا خیر؟از لطفتون بی اندازه سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      بايد تي يو ال شويد فيلم سنگ حالب من در سايتم را ببينيد
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    چند وقت پیش متوجه وجود دو لکه تیره سر آلت خود شدم امروز حدودا بعد از دوماه متوجه شدم بیشتر شده لکها کمرنگ بدون درد و سوزش و خارش میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 83 سال سن دارن 1 ماه پیش عمل تنگی کانال نخاع انجام دادن بخاطر عمل سوند فولی بهش وصل کردن بعد از عمل سوند رو کشیدن دچار تکرر ادرار شد سخت میتونست ادرار کنه به پزشک متخصص کلیه مراجعه کردیم سوند فولی رو نصب کردن آزمایشات پروستات رو انجام دادیم هر دو هفته یک بار سوند رو میکشید مشکل قطره قطره بودن ادرار داشت تا ااین هفته آزمایش داد psa بین 10 تا 18 بود در صورتی که هفته قبل 2 تا 8 بوده آزمایش نمونه برداری نوشته برامون دکتر لطفا کمکمون کنید که چیکار باید انجام بدیم همه خونواده استرس گرفتم خیلی وضعییته روحی بدی ایجاد شده برا همه خونواده ممنون میشم انشالله همیشه تندرست و سلامت باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
  • تصویر کاربر میلادبابایی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    سلام من 25 سالمه درد کلیه داشتم ازمایش دادم کیست وسنگ داشتم خانواده مادر همشون کیست دارن واکثرا دیالیزی هستن ایا این کیست ها ارثی هست باید چیکار کنم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 817 مشاهده پرسش
    با سلام.اقای دکتر من ۲۱ سالمه و الت تناسلیم در هنگام نعوظ به نظر میرسه که با شکمم زاویه کمی داره ولی چون مجرد هستم خب نمیدونم در حالت معاشقه چه جوری میشه وضعیتم طبق مطالبی که خوندم گفته شده این مشکل به دلیل کوتاهیه رباط اویزان کننده ی آلت هستش میخواستم بدونم شامل منم میشه این مورد و اگر میشه دیر یا زود عمل کردن تاثیری داره یا نه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      با سلام.اقای دکتر په تکلیف چیه الان؟
    3. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ممکنه با توجه به شرایط سنی باشه و با گذشت زمان کم بشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      بله
    5. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      با تشکر از شما خدا شما رو برای ایران حفظ کنه.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      تشكر
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب