اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر نرگس چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    باسلام وتشکر
    مادرم 70سال دارن حدود3ماهه ادرارخونی دارن چن بارم بیمارستان بستری شدن اقدامی براکلیه نشده.طی آزمایش وسونوگرافی وسی تی اسکن مشخص شدتووکلیه توده هست.تصاویررابراتون ارسال میکنم.لطفانظرخودتون رالطف کنیددرضمن مادرم باوالده ی گرامیتون هم محله ای هستن.ازاینکه ماراراهنمایی خواهیدکردسپاسگزارم لطف بفرماییدکه آیاباشرایط سنی ووضعیت کلیه میشه عملش کرد؟عملش بازهست یاباآندوسکوپی میشه؟بیاریم تهران خودتون عمل میکنید؟هزینه عمل تاچه قدرمیشه.درضمن بیمه تکمیلی هم دارن؟ ازپاسخی که میدهیدممنونیم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1173 مشاهده پرسش
    باسلام.آقای دکتر 38سالم هست وچندین سال که 4یا5سانت آلتم کوچکترشده وهم تغییر حالت داده وهم سفت شده ودروسط آلتم بحالت ساعت شنی درآمده.سوالم این است که بدلیل دوری راه میتونید بهم جواب بدین که راه و روشی هست آلتم ازاین حالت سفتی وساعت شنی دربیاد وبه حالت واندازه قبلش برگرده.اگه راهی هست خواهشا کمکم کنید ولازم بشه پیشتون هم میام.این رو هم بگم هیچ گونه درد یا تغییر رنگی در آلتم ندارم و برای دخولم مشکلی ندارم.فقط میخوام به اندازه قبلش برگرده.چون الان حالت خوابیده ونعوظم تغییرچندانی در اندازه آلتم ندارم.باسپاس.محتاج کمک ویاریتون هستم.فقط لطفا اگه میشه یخورده کامل راهنماییم بکنید.
    1. تصویر کاربر عباس شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      آقای دکتر فقط باز ازتون خواهش میکنم تاجایی که براتون امکان داره کامل راهنماییم بکنین که اگه واقعاراه درمان وعلاجی هست تاتهران بیام.چون اینجاپیش چنددکتررفتم که هیچ جواب درستی بهم ندادن وکمکی بهم نکردن.آیایسری ماساژویاباروغن سیاه دونه مالیدن به آلتم وکشاله رانم امکان خوب شدنش هست.هرچندیه مدت انجام دادن ومقداری بهترشدامانمیدونم واقعادارویاآمپولی هست که آلتم ازحالت سفتی وخشکی دربیاره?باسپاس فراوان
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      این مستیل بیشتر روحی وتلفین است الت کوچک نمیشود من کمکی نمیتوانم با تشکر اگر در حالت نعوظ بالای ۱۰ سانت است طبیعی است
    3. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      آقای دکتریعنی چه دلیلی داره که آلتم17سانت بوده والان شده 11یا12سانت بشه.پس چراحالت ساعت شنی شده وقسمت هاییش سفت شده.والامشکل روحی ندارم.چرا تغییر شکل وحالت پس داده.آیامیشه به حالت قبلش برگرده?کاش یخورده بیشتردرموردسوالاتم کمکم میکردید و....
    4. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      چراهمتون همین جواب من میدید.ببخشیددیونه که نیستم وقت شماروبگیرم.آلتم17تا18سانت بوده ودرحالت نعوظ مستقیم بایخورده انحنابه سمت پایین بوده اما الان درحالت نعوظ به سمت بالاست وهمان قسمتی که انحناداشته حالت ساعت شنی شده وطول آلتم 11تا12سانت شده ودرقسمت هایی هم سفت شده.بعدبهم میگیدآلت کوچک نمیشه.لطفااگه میتونیدراهنماییم کنید.
    5. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      چراهمتون همین جواب من میدید.ببخشیددیونه که نیستم وقت شماروبگیرم.آلتم17تا18سانت بوده ودرحالت نعوظ مستقیم بایخورده انحنابه سمت پایین بوده اما الان درحالت نعوظ به سمت بالاست وهمان قسمتی که انحناداشته حالت ساعت شنی شده وطول آلتم 11تا12سانت شده ودرقسمت هایی هم سفت شده.بعدبهم میگیدآلت کوچک نمیشه.لطفااگه میتونیدراهنماییم کنید.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر بهناز شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با سلام.نامزدم چن روزیه ک بعد از اصلاح دونه های کوچیک سفید رنگی رو آلت تناسلیش داره و رفتیم پیش متخصص پوست گفتن زگیل نیست ولی براش کرایو تراپی نوشتن و انجام دادیم.اما من نگرانم و مطمعنم زگیله عکسشو براتون میفرستم راهنماییم کنید.و من باکره هستم ولی متاسفانه رابطه ی مقعدی داشتیم.حالا من باید واکسن بزنم یا نه؟
    و اینکه بهم بگید زگیله یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      از نظر من زگیل نیست نکران نباشید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام
    پسری دوساله دارم که هر ۲ بیضه اون بالا بود و نزول نکرده بود ، اما در چند هفته پیش توسط دکتر ملائیان در بیمارستان بهرامی عمل شد ،بهم بعد عمل گفتن که هر دو بیضه پایین آورده شده و فیکس شدولی الان که به صورت فیزیکی نگاه میکنم فقط بیضه چپ لمس میشه و بیضه راست در جای خود احساس نمیشه ، راهنمایی کنید لطفا ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      به دکتر خودتان مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۳۰ ساله هستم زایمانم نداشتم اما چن سالیه ک استرس شدید دارم و با هر تکونی یا صدایی ادرارم میریزه حتی اگه به فرض مثال دچار وسولسم شده باشم اما بعدش باید دستشویی برم چون دستشوییم میگیره مثلا اگه شلدارم تنگ‌باشه بد بالا بیاد ادرارم میریزه و ادرارم میگیره خسته شدم ی دستگاهی بنام هیگز اومده نمیدونم کمکم میکنه یا ن تو نماز استرس میگیرم کلماتو ادا نمیتونم یکنم نفسم میگیره ادرارم میگیره کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      با سلام این حالت روحی است باید مقاومت کنید
  • تصویر کاربر raika شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.
    آقای دکتر من پنج سال ازدواج کردم دو سال که اقدام به بچه دار شدن کردیم که متاسفانه فعلا نشده با توجه به ازمایشات که براتون فرستادم ایا با عمل واریکوسل مشکل من حل میشه ومیخواستم یه نوبت ازتون بگیرم تا عمل شم هزینه عمل که جواب بده چقدر میشه و ایا بیمه تکمیلی هزینشو میده من از قزوین بیام همون روز هم میتونم برگردم بعد عمل
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر شروین شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام
    رابطه محافظت نشده بدون کاندوم داشتم
    البته با شیور هر شب آلت تناسلی خود را نیز اصلاح میکردم
    جند عدد جوش به شکل تصویر بر روی آلت تناسلی هم ظاهر شده هست و نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رامين شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    سلام ،بنده حدود 6 ماه پيش يه دونه زگيل كوچولويه تناسلي روي آلتم بوجود اومد كه سريعا با مراجعه به دكتر با ليزر اون زگيل رو سوزاندم و ديگه هيچ علايمي از زگيل روي آلت يا جاي ديگه اي نديدم ،اما حدود ٣الي 4 ماهي ميشه كه پوست بيضه هام بعضي اوقات گزگز ميكنه يا حالت خارش داره يا حس ميكنم يه چي مثه مورچه يهو گاز ميگيره پوست بيضه ام رو ،رفتم دكتر ميگه چيزي نيست و عصبيه، ميخوام ببيينم مشكل من كه باعث آزارم شده چي هست؟؟! مربوط ميشه به همون زگيل تناسلي يا ربطي به اون نداره؟؟! و چيكار كنم؟؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    خالهای ریز پر خون روی جداره کیسه بیضه نشان وجود بیماری است؟ برای درمان چه کاری باید انجام داد؟
    با تشکر مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر صالحی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام خدمت پروفسور

    عذر خواهی میکنم به پیوست دوتا عکس میخاستم ببینم آیا زگیل تناسلی هستند یا نه . یکسال هم رابطه ای نداشتم . حدود سه ماه هست که این ها سمت راست روی پوست بیضه و ران در اومده و گاهی بشدت خارش پیدا میکنن. ممنونم از شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      این حتما زگیل است وبهترین درمان کرایو بیایید در خدمتم02122642744 بفرمایید کرایو
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

عفونت ادراری را درمان کرده‌اید، آنتی‌بیوتیک خورده‌اید، علائم بهتر شده‌اند؛ اما چند هفته یا چند ماه بعد،…
احساس ناگهانی و غیرقابل کنترل برای ادرار کردن — که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید —…
رنگ ادرار یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین نشانگرهای سلامت بدن است. ادرار طبیعی معمولاً رنگی در طیف…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب