اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر امیراحمدی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند سالی است که از شلی آلت رنج میبرم متاهلم ودر دوران مجردیم حدودا 15 سال پیش بدنسازی کار میکردم و از استروییدها استفاده میکردم من حدودا 43سال دارم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام نعوظ صبحگاهی دارید ؟ یه سری ازمایش باید انجام بشه : CBC - FBS - TESTOSTERONE TOTAL - HDL - LDL - - CHOLESTROL - TSH- TG-
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من باکره هستم ولی رابطه جنسی در حد تاچ شدن و اینا داشتم حدود شیش ماه پیش و اینکه یکماه پیش به شدت قسمت مقعدم خارج داشتم و میخاروندم وقتی دکتر زنان رفتم گفتن چندتا دونه زده اما مطمئن نیستن که زیگیله یا نه شاید بر اثر خارش اینجور شده و یا زخم شده که پماد دادن و زدم هم خارشش خوب شد و هم انگار دیگه اون برجستگی و دونه هایی که عین زخم بودن نیستن ولی امروز متوجه شدن داخل واژن (لابیا)این دونه هستش که تو عکسه بنظرتون زیگیله؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام خیر زگیل نیست
    2. تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      چی هست دکتر؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      پاپیلوماتوز
    4. تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      ببخشید دکتر خطرناکه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      خیر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    تقریبا حدود ۴ یا ۵ ماه پیش ب التی ک زائده گوشتی سیاه رنگی بود نمیدونم حالا زگیل بود یا چیز دگه (به گفته خودش ک با آب داغ سوخته) ولی با تصاویری ک توی گوگل سرچ کردم دقیقا عین زگیل تناسلی بود فقط دست زدم الان نگران ک مبتلا شدم یا نه ولی هیچ زائده رو بدنم نیس
    ۲- با کسی ک مبتلا ب زگیل تناسلی هست دست دادم یعنی داشت زگیل هاشو نشونم میداد و اون ناحیه ای روی بازو و ساق دستش ک زگیل داشت لمس کرد و در آخر با من دست داد
    الان نگرانم ک واقعا مبتلا شدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام راه انتقال تماس مستقیم با ضایعه است
  • تصویر کاربر ارمین یکشنبه ۳ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام میش لطفا ببینید این عکس ها زگیل هست یا نه ؟
    برجسته هم نیستن ولی رابطه محافظت نشده داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام از کی ایجاد شده ؟
    2. تصویر کاربر ارمین پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      دقیق یادم نیست دقت نکرده بودم تا به حال یعنی اطلاعی نداشتم شما نظرتون زگیل هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر زگیل نیست خارش که ندارید ؟
    4. تصویر کاربر ارمین شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      خیر خارش ندارم
      اقای دکتر ازمایش ندم برای اطمینان خاطر؟
      درسته بعضی افراد ویروس رو دارن ولی زگیل رو ندارن؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۲( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست میشه یه نمونه برداری انجام بشه خیالتون راحت بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    سلام . ببخشید من۱۶ ماه که مشکل بچه دار شدن داریم ۳۲ سالمه واریکوسل دارم آزمایش اسپرمم نرماله رفتم کرمانشاه الان دارو مصرف میکنم گفتن اگر در این یکی دوماه بچه دار نشدید .باید عمل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام بله بهتر هست عمل بشه واریکوسل
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    دکتر جان من 38 سالمه و حدود ۴ ساله که بخاطر رشد مو در قسمت بیضه و آلت خارش های بسیار شدید و اذیت کننده ای دارم و هر 2 یا ۳ روز مجبور میشم که با تیغ اصلاح کنم
    تا بلکه کمی از شر خارش های شدید رها بشم . لطفا بگین چه دارویی میتونم بگیرم که جلوی رشد مو و خارش بگیره
    ممنون میشم
    واقعیتش از دکتر رفتن در مورد این موضوع برام شدیدا خجالت آوره .
    باتشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام اگر قارچ مطرح باشه خب دارو میخواد . بدون معاینه نمیشه نظر داد . اگر ضایعه ای باشه باید ریشه کن بشه .
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    ..:
    سلام اقای دکتر من مجرد هستم 35 سالمه حدودا 30ثانیه طول میشکه که به انزال برسم، نعوض صبحگاهی دارم و خود ارضایی میکنم نمیدونم چطور ترکش کنم

    هیچ بیماری ندارم و هیچ دارو،مشروبات الکلی هم مصرف نمیکنم ،ورزش هم نمیکنم فقط قلیان میکشم بعضی مواقع. رابطه جنسی دارم و مشکل زود انزالی و نعوض دارم لطفا بهترین درمان را بهم بگین چون در شرف ازدواج هستم میخوام مشکلی برام درست نشه سپاس از شما جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام اول اینکه زود انزالی پس از برقراری رابطه جنسی منظم قابل قضاوت است . در سایت روش های رفتار درمانی که درمان اصلی است توضیح داده شده است . فعلا دارو مصرف نکنید
  • تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حالتون چطوره
    بنده 15 سالمه
    چند هفته پیش ی چیزی در زیر آلتم در اومد مثل لکه سیاه که با شستن از بین رفت
    با امشب سومین باره اینطور میشم ی چنتا لکه سیاه روی نوک آلت یا زیر آلت در میان ک یکم خارش دارن
    بعد ی مدت دیدم وسط بیضه هام انگار یچیز سیاه در اومده ی چنتا لکه اما لکه دایره آیی هم نیستن
    و بیضه چپم دوتا لکه داره که اینا نمیره
    اما اونایی که وسط بیضم هست بعد حموم انگار دیگه نمیبینمش اما بعد مدتی بر میگرده
    و از بچگی فقد یادمه ی لکه سیاه روی خط وسط آلتم هست ک اصلا ازیتم نمیکرد یا چیزی
    میترسم زگیل داشته باشم یا مریضی بدی
    امروز بعد از حموم نمی‌دونم چرا بدنم میخارع کلا ولی فک کنم از شامپو هست چون ی شامپو تایید هست با بدنم نمیسازع واسه همین بدنم کلش خارش میگیره
    و اینکه اگه عکس خواستید هم براتون میفرستم تا ببینید خواستم به آقام بگم گفتم اول باهاتون یه مشاوره کنم ممنونم
    و ی چنتا سوال دیگه آیا نزدن موهای زائد بیضه باعث اینطور چیزا میشع؟ یا ربطی ندارع ؟ و عادیع که جلوی بیضه صورتش روشن تره انگار پوستش؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      و اینکه امروز انگاری که چیز سیاه بین بیضه ها کمتر شده بعد حموم تا فردا فکر کنم باز بر میگرده مثل اول
      و مثل جوش نیستن که مثلا دست بزنی بفهمی جوشه فقد بیضه هام ی دون دون های خیلی کوچیک داره ک فکر کنم تو عکس مشاهده نشه ولی اینا عادیه
      مهم این چیز سیاهه می‌خوام بدونم نکنه زگیل هست هیچ رابطه ایی هم نداشتم خیلی نگرانم کرده واقعا
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام عکس بفرستید
    3. تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام اینجا آپلود نمیشه در واتساپ میفرستم خیلی ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      اکی
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدامین پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من دوسال پیش زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی داشتم که کرایو کردم و دراینثابت نمیخاد دیگه تماااام شد تمام دوسال مرتب توسط متخصص پوست چکاو کرد دیگه زائده ای درناحیه تناسلی ندیدم
    الان میخام ازدواج کنم
    ایا بازهم با نبود زائده امکان انتقال زگیل به خانمم رادارم؟
    ممنون ازپاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام خیر در اقایان ملاک همان ضایعه است
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    من از یکسال پیش احساس عدم تخلیه کامل مثانه را داشتم ولی از ۳ ماه پیش،فشار ادرارم کم شده و به خصوص صبحها با دشواری خارج میشد و در یک ماه اخیر هم احساس درد هنگام ادرار به آن اضافه شده است ولی هرگز خون در ادرار ندیده ام،نتایج آزمایشهای تحلیل و کشت ادرارنرمال بود،دو بار آزمایشpsa دادم که هر دوبار برابر 0.72 بود،دوبار سونوگرافی شکمی پروستات انجام دادم که هر دوبار حجم آن 18 سی سی بود و در پارانشیم کلسفیکیشن درشت دیده شد،سونوگرافی کلیه و مثانه دو بار انجام شد که نرمال بود، به مدت 6 هفته آلفوزوسین مصرف کردم که نه تنها مطلقا هیچ تاثیری نداشت بلکه در این مدت علائم بدتر هم شد، سه بار آزمایش اوروفلومتری انجام دادم،قبل و بعد از آلفوزوسین،که حتی سرعت کمتر شد و سرعت ماکسیمم از 11 به 8 کاهش داشت،من 41 سال دارم،هرگز از سوند استفاده نکرده ام،هرگز به مجرای ادرارم یا اطراف آن ضربه نخورده است،هرگز عفونت ادراری نداشته ام،مادر بزرگم سرطان مثانه داشته است ولی مادرم با آنکه 74 سال سن دارد هرگز سرطان مثانه نداشته است، جناب دکتر آیا من به سیستوسکوپی نیاز دارم؟ من به افسردگی و اختلال اضطرابی مبتلا هستم و به خصوص در مورد بیماری همواره نگرانم، اکنون نیز بسیار نگران سرطان اوریترا هستم،الان ترکیه هستم و تا دو ماه دیگر به ایران می آیم، اگر نیازی به سیستوسکوپی است، باید آن را اینجا انجام دهم یا میتوانم تا آمدن به ایران صبر کنم؟ از لطف حضرتعالی سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      حتما نیاز به سیستوسکوپی هست . اگر علایم شدید نیست میشه به تعویق انداخت
    2. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      میدانم که تا سیستوسکوپی انجام نشود،نمی توانید اظهار نظر کنید ولی با توجه به تجاربتان،آیا احتمال سرطان اوریترا مطرح است؟ تقریبا چند درصد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر سرطان احتمالش بسیار کم است نزدیک صفر
    4. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      از لطف حضرتعالی سپاسگزارم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب