اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر Mahak پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من سنگ کلیه ۶میلی دارم .واونماه عفونت ادراری داشتم دکتر بهم امپول سفازولین وکپسول سفکسیم داد رفتم بعدش ازمایش ادرار دادم .میشه نظرتونو درمورد آرمایش بگین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار که نرمال است شواهدی از عفونت نیست
    2. تصویر کاربر Mahak چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      اون اگزالاتی که توش زده رو میشه برام توضیح بدین که شرایط سنگ کلیه چه جوریه چون من ۲ماهه تکرر ادرار دارم و هر روز ۱۰،۱۲دفعه میرم دستشویی و واقعا اذیت کننده شده برام
    3. تصویر کاربر Mahak چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      میشه درمورد اون اگزالاتی که درازمایش زده برام توصیح بدین که شرایط سنگ کلیه چه جوریه .و من هرروز ۱۰،۱۲دفعه دسشویی میرم واقعا برام زندگیم سخت شده واذیتم میکنه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      کسی که سابقه سنگ داره ممکنه اگزالات دفع کنه . شما عکس اخرین سونوگرافی را بفرستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ح پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید شوهرم یک ماه پیش متوجه خون در ادرار ومنی شد بعدازمعاینه وازمایش مشخص شد ایشان سرطان پروستات دارن چون خودم۴۱سالمه ویک فرزنددارم قصد باردار شدن دارم میخواستم بدونم باوجود اینکه شوهرم سرطان پرستات داره ودارو مصرف میکنه ایا امکان اینکه بتونم باردار شوم هست و برای بچه مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      سلام چند سالشون هست ایشون ؟
    2. تصویر کاربر ح چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      41
    3. تصویر کاربر ح چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      ۴۱سال
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      مدارک سرطان را بفرستید . بسیار بعید است در این سن مگر سرطان مثانه باشه که درمان ها متفاوت است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من زگیل تناسلی داشتم نوع 6 بود درمان کردم فقط با یک نفر رابطه داشتم دو تا سوال داشتم 1.برخورد ناحیه تناسلی از روی شلوار باعث انتقال دوباره ب من خواهد شد از طریق ترشحات احتمالی واژن2.پماد درمانی برای تقویت موضعی چی پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      جواب سوال یک خیر جواب سوال دو هیچ پماد موضعی تقویتی وجود ندارد مگر بعد از کرایو زینک بزنید
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر من قرص ahcc platinum مصرف کردم بعد از یکماه یه ضایعه بود که نمی‌دونم حتما زگیل بود خود ب خود محو شد مصرف این قرص رو چند ماه پیشنهاد میکنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      این قرص ها تقویتی است میتونید مصرف کنید تا ۳ ماه اینده
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر رابطه جنسی از طریق پوشیدن شرت سوراخ دار و کاندوم باعث انتقال مجدد خواهد بود ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 2 سال پیش)
      شرت سوراخ دار که نمیدانم چیست اما کاندوم اگر ضایعه فعال داشته باشید باز هم انتقال انجام میشه اگر نه که هیچ
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من پیش اورولوژیست رفتم و گفتن این زگیل تشخیص نمیدم و برام چون استرس داشتم نمونه برداری کردن اما از اطراف زائده نمونه برداشتن میخواستم ببینم با توجه که جواب منفی بوده و گفتن hpv ندارم اما دکتر پوست میگه جواب معتبر نیست باید خود نمونه برداشته بشه
    اما خود ایشون هم میگفت احتمالا اسکین تگ و مولوسکوم… باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      شواهدی از زگیل نمیبینم به نظر اسکین تگ است
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۴سال دارم رفتم دکتر گفت واریکوسل نوع ۲داری دارونوشت گفت اگر دارو جواب نداد باید جراحی انجام بدی جراحی انجام بدم بعد رژیم غذایی خاصی داره من قلیان می کشم هفته ای یه بار ضرر داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      رژیم خاصی نداره کلا دود و سیگار باعث تضعیف اسپرم میشه
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت به خیر
    دکتر چند درصد افرادی که مبتلا به سرطان رحم میشوند علتش hpv هستش؟
    پسری که مبتلا به hpv نوعی که واکنش وجود ندارد هستش دیگه باید قید ازدواج رو بزنه از ترس اینکه خانمش به سرطان مبتلا نشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خیر اگر ضایعه فعال نداشته باشه میتونه رابطه برقرار کنه . درصد های مختلف در مقالات متفاوت است
  • تصویر کاربر سروه چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 26سالمه از بچگی مشکل شب ادراری داشتم ولی یه تایمی خوب شدم اما الا یک ساله ماهی یکی دوبار این اتفاق دوباره برای من میفته و خیلی باعث سرخوردگی من هست باید چیکار کنم هرکاری لازم باشه میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      سلام در این سن بررسی کامل بشه. اول سونوگرافی کلیه ها و مجاری و ازمایش ادرار و کشت ادرار . توسط نورولوژیست بررسی ستون فقرات
  • تصویر کاربر سبحان چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام‌.
    جناب دکتر چند وقتی هست در بیضه چپ احساس کمی درد خصوصا موقع ایستادن داشتم . سونوگرافی انجام دادم در سونوگرافی اول هیچ مشکلی در بیضه‌ها وجود نداشت. در سونوگرافی دوم که به فاصله دو روز انجام دادم، برای من واریکوسل در بیضه چپ با قطر حداکثر 3.6 میلی‌متر تشخیص داده شد. توسط دو تن از همکاران شما به صورت حضوری ویزیت شدم و معاینه شدم. هر دو اذعان داشتند که گرید واریکوسل من به این اندازه که در سونوگرافی دوم مشخص شده نیست و حداکثر گرید یک می‌باشد و فقط توصیه به رعایت کردن و پوشیدن شورت تنگ و عدم ایستادن طولانی داشتند.
    چند هفته قبل هم یک آزمایش اسپرم آنالیز دادم که در آن مشکل خاصی نبود و عکس آن را برای شما می‌فرستم. البته چند البته چند وقتی هست هنگام س** دچار اختلال در ارکشن می‌شوم به توصیه همکاران آزمایش‌های هورمونی انجام دادم اما سطح هورمون‌ها از جمله تستسترون و پرولاکتین LHو FSH طبیعی بود که عکس آنها را میفرستم. حال سوالم این است که ایا واریکوسل من نیاز به عمل دارد؟ آیا این اختلال ارکشن و سطح تستسرونم ربطی به ان دارد؟البته مدتی هم هست مشکلات عصبی و کلا فشارهای عصبی زیادی داشته ام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      سلام خیر اگر در معاینه واریکوسل مطرح نیست عمل نمیخواد . علت شلی الت هم مسائل عصبی است ارتباط هورمونال ندارد
  • تصویر کاربر Afsoon پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من مشکل احساس تخیله ی ناکامل ادرار بعد از دستشویی بازم احساس دارم و تکرار ادرار دارم و احساس درد کلیه چپ و پس زدگی رو دارم
    اگه لطف کنید کمک کنید مدارکمو می فرستم بهتون
    نوار مثانه رفتم ادرار حدود ۴۰ سی سی باقی میمونه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      دارو تا به حال مصرف کرده اید ؟
    2. تصویر کاربر Afsoon چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      بله آقای دکتر تامسولوسین مصرف می کنم ولی بهبودی حاصل نشده همچنان ادرار تکه تکه می اید و من مجبورم یک ساعت در دستشویی بمانم که تخلیه بشه که بازم به طور کامل نمیشه .آقای دکتر در ویدیو ها تو ضیح دادید به خاطر حس های مثانه هست که آسیب دیده من در نواری که فرستادم توضیحی داده نشد توسط دکتر خودم آیا درمان دارد این وضعیت لطفا کمک کنید سپاسگذارم
    3. تصویر کاربر Afsoon چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      بله تامسولوسین
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 2 سال پیش)
      نوار مثانه اطلاعات دقیقی نداده و دقیق انجام نشده ولی در حد همین جواب مشکلی نبودهشما دقیق بفرمایید تکرر ادرار دارید و دائم به دستشویی میروید اما ادراری نمی آید یا ادرار باریک میاد ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضایی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر بزرگوار
    پسر ۹ ساله ای دارم که در بدو تولد متوجه هیدونفروز دوطرفه شدیم با لگنچه کلیه راست سایز ۳۴ که با مراجعه به پزشک و عمل باز درمان انجام شد البته در قسمت اتصال حالب به لگنچه دو تزریق دیفلاکس دو طرفه هم انجام شد ولی مشکل اینجاست که در سونو گرافی دبستال هر دو حالب متسع تا دیامتر ۳۴ هم رسیده و اینکه مدام عفونت ادرار در ازمایش داره با کشت مثبت ولی بدون علامت و تب ولی من از رنگ و روش و لاغر شدنش متوجه میشم باید ازمایش بگیرم مشکل اینجاس که دکتر میگه ما کارمون رو انجام دادیم اگر تنگی برداشته شده پس چرا عفونت میکنه و جالب ها متسع هست واقعا پریشان و سر درگم شدم ممنون پیشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      باید تمام مدارک را ببینم که بتونم نظر بدم . اینکه عملکرد کلیه ها چطور بوده ؟ عفونت را چگونه متوجه شدید ؟ کجا عمل کردید ؟ دقیقا چه عملی انجام شد ؟
    2. تصویر کاربر رضایی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      تصاویر اسکن هسته ای ارسال شد پزشک دکتر کجباف زاده بودن در مرکز طبی کودکان یه عمل باز برش کوچیک سمت راست بوده و یک عمل تزریق دو طرفه حالب به مثانه بوده چون برگشت ادار داشته ازمایش ادرار هم
      wbc =many باکتری =many
      دفع پروتیین ۱ پلاس
      دفع خون ۳ پلاس
      با کشت مثبت
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      نظر اقای دکتر کجباف زاده ارجح است ایشون تجربه بالایی در درمان اطفال دارند . احتمالا انتی بیوتیک که در کشت مثبت مطرح شده رو مصرف کنن و سپس پروفیلاکسی مصرف کنن مشکل رو حل کنه
    4. تصویر کاربر رضایی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      غدرخواهی میکنم بد موقع مزاحم شدم بابت پاسخگویی حضرتعالی سپاس فراوان دارم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب