اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 4315 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من ۲۵ ساله هستم
    علایم ادراری مثل قطع و وصل شدن ادرار و یا دیر اومدن ادرار و دو شاخه شدن ادرار دارم

    رفتم سونوگرافی پروستات انجام دادم نوشته
    ۱۵ سی سی حجم پروستات
    اکوی بافت پروستات مقداری هیتروژن است
    هرچی میخوندم به سرطان پروستات و بزرگی پروستات میرسم باتوجه به علایم

    ایا خطری هست؟ ایا نیاز به تست psa هست؟
    نگرانم
    راهنمایی کنید

    Size of prostate is normal. ( 15 cc)
    Echogenicity of prostate is mildly heterogenous.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      تست PSA انجام دهید جواب آن را اطلاع دهید
    2. تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر من تست رو انجام دادن فقط سوالی که هست اینه که ایا احتمال سرطان هست؟ باتوجه به سن
    3. تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      جواب تست یکی دو روز دیگر اماده میشود

      زمان هایی که اب زیاد میخورم یا ورزش این حالتم کاملا اوکی میشه ولی اکثرا سر صبح ها یا بقیه تایم ها ادرارم در شروعش دیر میاد و اولش قطع و وصل میشه بعدش درست میشه و با فشار میاد

      دکتر احتمال سرطان پروستات هست‌ تو سن ۲۵ سالگی؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      نه امکانش بسیار کم میباشد جواب PSA رو اطلاع بدین راهنماییتون خواهم کرو
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر
    52 سال دارم 5 سال قبل لوپوس گرفتم وجندین سال تحت درمان بودم وکورتن مصرف می کردم ودر طی این مدت کم کم میل جنسی من کمتر شدالبته مدت زیادی حدود سه سال اصلا رابطه نداشتم اخیرا که مقداری بهتر شده ام مشکل نعوظ دارم یعنی نعوظ دارم ولی چند مشکل دارم اولا دوام کمی دارد و دوم نسبت به قبل قطر وطول الت کم شده است وسوم وقتی نعوظ می شود الت به سمت پایین خم می شود انگار رگی در ان خشک شده درحالیکه قبلا اینطور نبود ضمنا قرص های افزایش میل جنسی و قرص تادالافیل هم مصرف کردم ولی فایده نداشت
    خیلی ناراحتم لطفا کمک وراهنمایی کنید بسیار سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سلام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر A.n سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 473 مشاهده پرسش
    بخاطر داشتن مثانه عصبی شب ادراری اتفاق می افته وحدود ۲۶ سال درمان نشده سن بیمار ۲۶ سال خیلی تلاش برای رفعش کردیم تزریقبوتاکس مثانه توسن ۱۵ سالگی ولی فایده نداشته نوار مثانه گرفتیم تشخیص مثانه عصبی شد .نظر شما دوستدارم بدونم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      نوار مثانه رو کی انجام دادین؟
    2. تصویر کاربر A.n دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      اولین بار در سن ۱۵ سالگی نوار مثانه انجام شد برای بار دوم سال ۹۸انجام شد
    3. تصویر کاربر A.n دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سال۹۸ انجام شد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید نوار مثانه هارو بفرستید ببینم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شفيعی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام ده سال پیش عمل جراحی کردم ولی فایده نداشته و الان هم کمی جای بخیه سوزش داره مشه که دوباره عمل کرد یانه سن 38 ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سلام چه عملی و کجا انجام دادین؟
    2. تصویر کاربر شفيعی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سلام عمل جراحی کجی آلت به سمت پایین درمیبد یزد دکتر هرمز کرمی الان جای بخیه از داخل شوزش داره وهمون کجی آلت به سمت پایین هست ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      به جراح معالج خود با توجه به عوارض بعد عمل مراجعه کنید در صورت تمایل به عمل جراحی مجدد نام و نام خانوادگی و عکس از حالت نعوظ و شماره تلفن تماس رو به این شماره واتس اپ کنید 09394620321
    4. تصویر کاربر شفيعی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      شرمنده آقای دکتر باید از یزد بیام خدمتتون میخواستم بدونم یک روزه عمل انجام مشه وهمون روز مرخص شوم وحدود هزینه اش ممنون از لطف شما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      در واتس اپ موارد درخواستی رو بفرستید راهنماییتون میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام من بیضه سمت راست رومخوام بفروشم بایدچکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      کاری غیرقانونی میباشد در تله ی شیادان نیوفتید
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.من مبتلا به هموروئید هستم و که در حال معالجه هستم و بعضی وقتها با خونریزی و زخم همراه هست و بعضی وقتها مجبور میشم از انگشت خودم کمک بگیرم.میخواستم بدونم در محیط کار من که از توالت مشترک استفاده میشه امکان داره ویروس اچ پی وی از شیر یا شیلنگ به دستم من منتقل بشه و حسن شستشو یا اجابت مزاج به من منتقل بشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      بله امکان انتقال وجود دارد ولی شانس ابتلا بسیار کم میباشد
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تقریبا ۵ماه پیش سوزاک خوب شدم فقط ترشحاتی داشتم که گفتید مشکلی نداره الان میبینم بعد ۵ماه وقتی آلت از پایین میکشم بالا ترشح کم چرکی دارم الان ۲روزه دارم قرص داکسی سایکلین و ازریتوماکسین ۵۰۰میخورم آیا ادامه بدم.اقای دکتر من با کسی سکس نداشتم چرا بر گشت لطفاً راهنمایی کنید تا قرص خوردم نعوظ از بین رفت بدنم ضعیف شده
    1. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سکس داشتم ولی با کاندوم بود نمی‌دونم چرا برگشت قبلش عفونت خشک شده میومد که گفتید خودش به مرور می‌ره ولی الان ترشح کم چرکی اول صبح دارم ۲روزه لطفاً راهنمایی کنید دیگه خسته شدم ۱۹سالمه تا
      نعوظ اصلا ندارم و آلت در حالت خوابیده یکمی التهاب داره لطفاً راهنمایی کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دوره ی درمان رو مجددا تکرار کنید بعد از دفع ادرار استبرا کنید کشت از تزشحات مجرا انجام شود
    3. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه درمان کامل کنم بعد عفونت قطع شد دیگه از ترشحات کشت ندم چون توی شهر مون نمیگیرن همون ترشحات قبل دارم که اکثرا مثل آب و بعضی موقع چسبناک آخرین کشت
      استاف کوالاز منفی با فرهنگ اپتیکال
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      بله دوره ی درمان مجدد رو شروع کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر سن بنده ۳۶ میباشد.چند وقت پیش سوزش و درد هنگام ادرار داشتم که کم کم بیشتر شد و بین بیضه و مقعد هم رسید حتی در حالات نشسته و یا ایستاده
    ،دکتر مراجعه کردم اندازه پروستات ۲۶.۵ بود و حجم ادرار باقی مانده در سونوگرافی ۱۵ سی سی
    ازمایش کشت اسپرم هم دادم که عفونت مشاهده و جواب انتی بیوگرام ۴ عدد انتی بیوتیک حساس به عفونت پیشنهاد داد و من ۷ روز ،روزی ۲عدد امپول امیکاسین ۵۰۰ داخل سرم تزریق شد و باید تا ۳ماه روزی یک عدد پروستاتان و فیناستراید ۵ مصرف کنم.ولی الان که یک روز از اتمام تزریق گذشته هنوز مقداری درد در کشاله و بین مقعد و بیضه دارم و ادرار گاهی قطع و وصل میشه لطف میکنید شما هم نظر بدید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر Sh دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب. حدود دوسال پیش بعد از تزریق دز دوم و سوم واکسن کرونا دچار تکرر ادار شدید شدم. انواع آزمایش خون و ادرار و سیتولوژی و سیستوسکوپی و سونوگرافی و حتی سی تی اسکن شکم و لگن هیچ مورد خاصی نشون نداد. انواع درمان آنتی‌بیوتیکی سیپرو چند دوره و حتی 7تا تزریق امیکاسین500جواب نداد. هیچ نوع دارویی از جمله وزیکر ویسول تولترودین و... جواب نداد. در اثر گذر زمان تکررم ب حدود 3ساعت یبار کاهش یافت اما مجدد یکماهه احساس ناخوشایندی دارم و تکررم داره برمیگرده. با توجه ب اینکه ساکن اصفهان بودم و کل نتایج آزمایش و داروها چون بی‌نتیجه بود دور انداختم. اکنون ساکن کرج هستم تقاضایدریافت نوبت ویزیت آنلاین و طبق دستور شما انجام مجدد آزمایشات دارم که با نتیجه بیام حضورن خدمتتون. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام جهت انجام نوار مثانه به مطب تشریف بیارید شمارتون به همکارای مطب جهت تماس با شما ارجاع داده شد
  • تصویر کاربر مجلس دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    من 52 سال دارم دوتا سنگ داخل مثانه داشتم به اندازه 13میلیمتر یکی رو دفع کردم آيا دومین دفع
    میکنم یا باید داروی مصرف کنم تا دفع بشه اندازه پروستات 45 ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب