اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر عطااااا پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳۰ سال سن دارم تقریبا ۲سال پیش آخرین بار رابطه جنسی داشتم الان به تازگی وارد رابطه شدم. میل جنسی دارم نعوظ صبحگاهی دارم حتی وقتی تلفنی صحبت میکنیم یا ویدئو کال میگیریم هم نعوظم کامل میشه ولی وقتی پیش هم هستیم و میخوام نزدیکی کنیم یه حالتی بهم دست میده دچار استرس و تپش قلب میشم و نعوظم کامل نمیشه و به شدت زود انزالی دارم.قبلا این شرایط خیلی بهتر بود الان دچار این مسئله شدم تو این ۲ سال هم زندگی پر تنشی داشتم اگر چیزی هست ک بتونه به من کمک کنه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم ۲ ساعت قبل از رابطه ی جنسی مصرف کنید
  • تصویر کاربر سهیلا پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر.آقای دکتر من نسبت به اچ پی وی و انتقال اون به شدت وسواس دارم و نمیدونم سوالی که میپرسم اصلا جای مطرح شدن داره و یا خیر .آقای دکتر مادر من مبتلا به بیماری پسوریازیس هستند و روی دستهاشون معمولا زخم و پوسته ریزی با خارش و حتی گاهی خونریزی ایجاد میشه و این زخم ها همونطور که اطلاع دارید در طول زمان خوب میشند و مجددا برمیگردند .از طرفی مادر من مبتلا به ویروس اچ پی وی هستن و ایشون همیشه لباس های زیرشون و جدا و بصورت دستی میشورند .میخواستم بدونم در حین شستشو این ویروس از طریق زخم ها وارد پوست دست ایشون بشند و بعدا در حین درست کردن غذاهابی که با دست درست میشند و خام مصرف میشند مثل سالاد به این غذا ها منتقل بشند ( چون تقریبا همیشه خارش و زخم های روی دستشون وجود داره)و زمانی که ما از این غذا استفاده میکنیم ویروس با حجم بالا وارد دهانمون بشه ، من به دلیل وجود دندان های عقل خیلی از اوقات زخم هایی تویی دهانم دارم .میترسم از این راه ویروس وارد بدنم بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با ترس های بی مورد زندگی رو برای خودتون سخت نکنید
  • تصویر کاربر عطااااا چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من ۳۰ سالمه و تقریبا آخرین بار ۲ سال پیش رابطه جنسی داشتم الان وارد رابطه شدم کاملا میل جنسی دارم و نعوظ صبحگاهی هم دارم حتی بعضی مواقع تلفنی هم صحبت میکنیم یا وییدئو کال میکنیم نعوظ کامل دارم ولی موقعی که میخوام رابطه برقرار کنیم یه حالتی بهم دست میده نعوظم کامل نمیشه یا وقتی نعوظ دارم آلتم شل میشه بعد چند لحظه که قبلا اینجوری نبودم راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم ۲ ساعت قبل از رابطه مصرف کنید
  • تصویر کاربر رادمهر پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده24ساله هستم چند وقت پیش در خواب محتلم شدم و از آن موقع به بعد آلتم حس تحریک شدید بدون نعوظ دارد بطوری که حتی خوابیدن رو هم سخت کرده و با خود ارضایی هم بهتر نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      ینی بدون نعوظ حس تحریک شدن دارید؟
    2. تصویر کاربر رادمهر چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر رادمهر چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سپهر چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،۲۲سالمه مجردم ۸ ماه پیش رابطه داشتم،از یک ماه پیش عفونت مجاری ادرار شروع شد بعدش دانه هایی خیلی ریز و زیادی روی سر الت بوجود امد که گاهی با درد و سوزش همراهه وقتی با لباس برخورد میکنه . بعد از آن درد گلو شروع شد و سردرد و دانه هایی شبیه جوش سفید پشت گلو بجود اومده و یک صایعه هم کنار لوزه بوجود اومده که درصورت لمس سوزناکه،پیش کلی دکتر رفتم اما خوب نشد هنوز هم که هنوزه گاهی اوقات سنگینی سر و گنگی و گاهی هم گوش درد هم بهش اضافه شده،راحت یک ماه میشه، میتونه از hpv باشه ؟ راهنمایی کنید ممنون درضمن قسمت دهانه الت هم گاهی با سوزش همراهه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر خدمت شما دکتر بزرگوار و سپاس بابت فراهم کردن این بستر پاسخگویی عالی
    آقای دکتر من مردی متاهل 30 ساله هستم که برخی از شب‌ها (حدودا ماهی یکبار) با درد شدید در ناحیه بیضه راست و مقعد از خواب بلند میشم و باید حتما سرویس بهداشتی برم و این نواحی با آب گرم ماساژ بدم تا مقداری از درد کم بشه و بتونم ادرار کنم بعد از این کم کم درد از بین می‌ره کلا شاید یک ربع تا بیست دقیقه طول بکشه و تا تکرار بعدی که مثلاً یک ماه بعد باشه دیگه مشکلی ندارم تا مجدد شبی با این درد از خواب بیدار بشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید که چه‌ کاری باید انجام بدم
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من از روز چهارشنبه گذشته بعد و حین ادرار سوزش و درد در ناحیه آلت تناسلی دارم، آقای دکتر وقتی آب زیاد میخورم و مثانم پر آب میشه، درد و سوزش خیلی خیلی کم میشه، به هر حال رفتم دکتر برام آزمایش و سونو نوشت که پیوستشو خدمتتون ارسال کردم و همچنین قرص سیپروکساسین۵۰۰ و فنازومکس ۱۰۰ سه روز خوردم که علائم سوزش و درد تقریبا رفتن اما وقتی قطعشون کردم دوباره بطور متوسط درد و سوزش دارم میخواستم دلیلشو بدونم ،آقای دکتر قبل از آزمایش قرصهای آنتی بیوتیک خوردم، آقای دکتر من سابقه سنگ کلیه دارم
    1. تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      آقای جواب کشت ادرار و سونو خوب بود و هیچ مشکلی نداشت
    2. تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      آقای دکتر جواب سونو و کشت ادرار و آزمایش خون خوب بوده هیچ عفونت و سنگی رو نشون نداده.... هر چی میخوام پیوست کنم نمیشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی شما دچار التهاب پروستات شده اید بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لاله سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من زنی 32ساله هستم و یه بچه چهارساله دارم.حدودسه سال پیش دچارتکررادراروادرارخونی شدیدودردشدیدشکم شدم بعدازچندماه سیستوسکوپی انجام دادم گفتن زخم مثانه داری و یکم تنگی مجرا برطرف کردن سه ماه انتی بیوتیک مصرف کردم خوب شدم دوباره زمستون پارسال ادرارم خونی شدودردشدیدشکم وکمرولگن داشتم وتکررادرارشدید.گفتن دوباره بایدسیستوسکوپی کنی بعدش گفتن یکم تنگی مجراداشتی بیشترمثانت عصبی.تایه هفته سوندداشتم.بعدعمل بهترشدم دیگه دردی نداشتم قرص تولترودین 1وتامسولوسیون رو تا چهارماه مصرف کردم تکررادرارم بهترشدولی فشارادرارم کمترشدبعضی وقتا بایدزورمیزدم. یا قطره قطره می اومد.یه ماه پیش اومدم تهران گفتن بایدنوارمثانه و تست کامل اژت بگیریم بعدش گفتن التهاب غیرعفونی مثانه داری .دوباره قرص تولترودین 1وتامسولوسیون وقرص دیفن هیدرامین وارامی تریپتیلین10برام تجویزکردن بعدازتست یه امپول ازطریق سوند به مثانم تزریق کردن گفتن اگربا این امپول خوب بودی دوهفته دیگه یکی تزریق کن بعد یه ماه دیگم یکی.ازاون روزبه بعدحالم بهترشدفشارادرارم بهترشدنسبت به قبل .فقط وقتی قرص تولترودین نمیخوام احساس میکنم فشارادرارموکم میکنه ودچارسرگیجه ویبوست میشم. آیا داروها برای درمانم خوب است ادامه دهم؟امپول چی عوارضی نداره دوباره تزریق کنم؟آقای دکترمشکل من درمان گیاهی داره که بشه کامل خوب بشم؟از وقتی این مشکلودارم عصبی میشم پرخاشگرشدم ولی این دوهفته حالم بهترشده آرامش دارم نسبت به قبل دلیلش بخاطرمثانمه که عصبی میشدم ؟توسنوبعدازسه بارتخلیه باقیمانده ادرارم 10سی سی بود.کلیه هام مشکلی ندارن.لطفا کمکم کنیدشهرستانم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      نوار مثانه انجام دادین؟
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳۶ سالمه متاهلم و دوتا بچه هم دارم و اینکه درد در بیضه گاهی اوقات دارم و وقتی مدفوع میکنم داخل مقعدم درد میکنه و مشکل در شروع و قطع و وصل شدن ادرار ندارم فقط آخر ادرارم قطره قطره و با زوره و در آخر سوزش دارم تا یه چند ساعت و بیشتر سوزش هست که کلافه ام کرده و در سونو فقط مشکلم ۲۹ سیسی بودن پرستات بود و کلیه ها و مجاری ادرار هم مشکل نداشت و وقتی داخل آب گرم میشینم حالم بهتره لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی شما دچار التهاب پروستات میباشید بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      جای تامسلوسین که عوارض داره امنیک که عوارضش کمتره مصرف شه مشکلی نداره و این داروها باید تا چقدر وقت مصرف بشه
    3. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      و اینکه اندازه پرستاتم درسته
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      امنیک یه برند هست دارو همون تامسولوسینه بله سایز پروستاتتون زیاد بزرگ نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 888 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من دیروز توی بیمارستان لبافی نژاد عمل اصلاح کوردی انجام دادم
    و امروز مرخص شدم ، نسخه که به من دادن ،توش دارویی نبود که برای عدم نعوظم باشه
    یعنی به من گفتن تا چهل روز نباید نعوظ داشته باشم .و این خیلی سخته بدون دارو نمیشه



    حالا نمیدونم چکار کنم شماره تلفن دکتری که عملم کرده رو هم ندارم این هم نسخه ی دارویی من
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر من عکس قبل عمل و دارم بعد از عمل که الان باشع .روش پانسمانه
      من فقط ازتون اسم دارویی و میخوام که نزاره تا یکماه آلتم نعوظ کنه
      چون بعضی وقت ها توی خواب مخصوصا نعوظ دست خود آدم نیست و اگه نعوذ کنه باعث پارگی بخیه میشع
    3. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      دکتر من فقط اسم اون دارویی و میخوام که نزاره نعوظ داشته باشم چه توی خواب و چه بیداری بعضی اوقتا نعوظ غیر ارادیه
      من هنوز پانسمان آلتم و باز نکردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      سیپروترون استات ۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت دیازپام ۵ میلی هر شب
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 2 سال پیش)
      فیناستراید ۵ میلی گرم هر شب
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب