اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر صفحه رو بستین نتونستم به سوالی که پرسیدید جواب بدم ، با کد رهگیری O2k0T317972
    نوشته بودم یه پسر ۲۰ ساله هستم ، از ۱۳ سالگی خودارضایی انجام میدادم ، تا سال پیش که ترشحات غیرمعمول پیدا کردم به خاطر خجالت به کسی چیزی نگفتم و جلوی ترشحات رو میگرفتم تا اینکه درد شدید و سوزش مقعدی خیلی زیادی پیدا کردم طوری که زندگیو ازم گرفته حالم خوب نیست دکتر ، انتی بیوتیک های مختلفی مصرف کردم ولی نتیجه ای نداشته ، پرسیدید کشت مجرا انجام دادم یا نه ؟ بله چند ماه پیش تازه ۲،۳ ماه بود دردم شروع شده بود ، قبلش یه دوره ۵۰ روزه سیپروفلوکساسین ۵۰۰ ، داکسی سایکلین ۱۰۰ ، پروستا باریج هر ۱۲ ساعت مصرف کردم و داروها که تموم شد ۱۴ روز بعد کشت مجرا از ترشح گرفتن که بعد خوردن این انتی بیوتیکا باز کمی عفونت نشون میداد . دکتر دیگه ای بعد دیدن آزمایش یه دوره ۱ ماهه باز انتی بیوتیک نوشتن ولی تاثیر گذار نبوده اقای دکتر ، ای وی پی هم چیزی نشون نداده ، الان عکس کشت مجرا و نسخه ی بعدش رو براتون میفرستم. سونو هم انجام دادم حتی . سیستوسکپی رو زمانی انجام دادم که فقط ترشح داشتم و هیچ دردی نداشتم ولی چون برادربزرگم باهام اومده بود از خجالت خیلی خیلی زیاد به جای ترشح گفتم که شب ادراری دارم . نمیدونم مشکلم چیه لطفا کمکم کن اقای دکتر ، گاهی اوقات هم از داخل احساس گرما و حرارت میکنم
    1. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش)
      اقای دکتر روی هم یه دوره ۴ ماهه انتی بیوتیک مصرف کردم و فایده ای نداشت .مصرف بیشتر از این انتی بیوتیک مضر یا بی فایده نیست ؟
      تنها دارویی که یه مقدار بهترم کرد پاباکا، لاکتوکر ، پروستا باریج بود یه مدت ۲،۳ ماهه مصرف کردم از اون شدت اولیش کم شده ولی هنوز اذیتم .پیشنهاد شما برای مصرف دارو چیه اقای دکتر ؟
    2. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش)
      بعد اینکه اقای دکتر سوزش ادرار ندارم اصلا ، یه مقدار اخرای ادرار فقط انگار میمونه و یکم سفته که با فشار دست خالی میشه ، تکرر ادرار هم ندارم ، ولی الت تناسلیم درد داره ، سوزش مقعد دارم ، اگه ترشح از الت خارج بشه درد آلت تناسلی خیلی زیاد میشه ، موقع سفت شدن هم از گاهی اوقات درد دارم ، بعد تخلیه ادرار هم آلت تناسلی از داخل گرمای خیلی زیادی میگیره و حتی اگه قبلش اروم بودم یکم دوباره شروع میکنه به اذیت کردن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 سال پیش)
      اگر نتونستید به جوابتون برسید با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 746 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر.
    ببخشید .تقریبا دو هفته پیش قسمت پوست ختنه گاه .اولش خارش بود بعد سیاه شد.بعدش تاول و بعدش زخم شده.پماد موپیروسین استفاده کردم.یه کم بهتر شد.ولی هنوز خوب نشده.البته یه سال پیش هم دقیقا همین نقطه بهمین صورت بود تا اینکه زخم شد و با پماد خوب شد.
    ازمایش هم دادم دکتر گفت مشکلی نداره.
    بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟؟
    چه دارویی باید استفاده کنم؟؟
    ممنونم.تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 سال پیش)
      خودبخود این زخم ایجاد شده؟
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر .وقت بخیر.
      من هیچ رابطه مشکل داری هیچ وقت نداشتم و همیشه از کاندوم استفاده میکنم.
      تقریبا دو هفته پیش پوست ختنه گاه من اولش خارش داشت بعدش سیاه شد بعدش تاول شد و بعدش زخم شد.پماد تریا مسنولون و موپیروسین استفاده کردم یه کم بهتر شده ولی هنوز زخمش باز و خوب نشده.
      ازمایش خون و ادرار هم دادم دکتر گفت مشکلی نداره.
      عکس صایعه و آزمایش رو هم دارم اگه لازمه ارسال کنم
      تقریبا یه سال پیش هم به همین صورت دقیقا همین نقطه آلتم اینجوری شد با پماد تریامسینولون استفاده کردم بعد چند روز خوب شد.ولی این دفعه طول کشیده و زخم خوب نمیشه.
      سه روز قبل پیش دکتر عفونی رفتم امپول سفتریاکسون و کپسول سیپروفلوکساسین بهم داد که استفاده کردم.بعد از سه روز خوب نشده هنوز. که عکسشو میفرستم خدمتتون.
      عکس از روزای قبلش رو هم قبلا فرستادم خدمتتون.
      یه دکتر اورولوژی امروز بهم گفت پماد تتراسایکلین چشمی و تاوانکس ۵۰۰ استفاده کنم.ولی قبلش گفتم با شما مشورت کنم
      خواهش میکنم تو رو خدا. لطفا کمکم کنید.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      فعلا دارو مصرف نکنید سریعا به متخصص پوست مراجعه کنید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      زخم معمولی نیست باید علتش مشخص بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جاسم چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام من 3 سال پیش عمل رادیکال پروستات انجام دادم پارسال هم اسکن استخوان و سی اسکن شکم و... انجام دادم نرمال بودن تا 6 ماه پیش Psa صدم بودن الان 2 بارpsa با فاصله 6 ماه دادم 5 و 8 دهم بوده با توجه به مطالب فوق نظر حضرتعالی چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      Psma pet انجام بشه
  • تصویر کاربر مهیار چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1635 مشاهده پرسش
    پروستات با حجم ۲۴cc افزایش یافته و اکوی هموژنیزه مشاهده شد میزان ادار باقی مانده در مثانه بعد از تخلیه ۲۵cc می باشد به چه معناست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      علائم ادراری دارید؟
    2. تصویر کاربر مهیار یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      من ادرارم خیلی نگه داشتم بطوری که گفتم یچیز تو شکمم میترکه بعد اون اتفاق دو ساعت که گذشت تب و لرز داشتم چهارشنبه سرکار نرفتم تا از پنجشنبه ادار کوچیکم با سوزش بود تب و لرز دوباره تکرر ادرار داشتم و تو حجم پایین ادرار لخته خون وجود داشت که انگار چسبیده با اسپرم بود عکسش میفرستم واستون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات فراوان
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Mehran یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من آلت تناسلی کجی داشتم و ۲ سال پیش عمل کجی آلت انجام دادم که دوتکه از تونیکا البوژینه رو جدا کردن و تونیکا رو بخیه زدن ولی هنوز جای بخیه صاف نشده و در نعوظ صبحگاهی سر آلت تناسلی بنده بزرگ نمیشود و برای اینکه خون در سر آلت بمونه باید تنه آلت رو محکم بگیرم.به نظر شما ممکنه نشت ورید داشته باشم؟ آیا راهی برای درمانش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      بله امکان نشت وریدی هست باید سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز. من 35 ساله و مجرد هستم. انزالهای خیلی کمی در ماه دارم و حتی گاهی دو ماهم انزالی ندارم، فکر میکنم بجز درگیر کارهای دیگه بودن و شلوغ بودن ذهنم سر مسائل کاری، استفاده از داروهای سیتالوپرام 80 و آوودارت هم که با تجویز پزشکای مربوطه استفاده میکنم قطعا موثر بوده دراین کم انزالی... منتها در هفته اخیر 2 یا 3 بار انزال داشتم و دو روزی هست که دچار سوزش ادراری هستم. ممنون میشم راهنماییم بفرمایید 🙏🏻آیا عفونت ادراری هست و باید آنتی بوتیک مصرف کنم؟ و این سوزش بخاطر چیه! این کم انزالی و یهو پرانزالی این هفته ربطی به این قضیه داشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      بله داروهای مصرفی توسط شما موثر بوده
    2. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      دکتر جان بخش اصلی سوالم مشکل سوزش ادراریم بعد از آخرین انزالم بود☺️ولی نفرمودین چی کار باید بکنم؟
    3. تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش)
      دکتر امروز انتهای ادرارم خونی بود. خودم احتمال میدم بخاطر عادت به عمل استبراء سر آلتم زخم شده و احتمالا سوزش این دو روزم بخاطر همین باشه. الان متاسفانه بعد از شستشو هم قطره خون رقیق از مجرا بیرون میاد. چی کار باید بکنم؟ چی مصرف کنم برا بهبود زخم احتمالی مجرا؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود آب فراوان استفاده کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر چانگ یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    ابتدا لکه های کوچک و سفید رنگ بصورت نقطه ای در جاهای مختلف بدنم دست پا پهلوها زیربغل و بازوها و گودی پشت زانوهایم ایجاد شد پس از مدتی تقریباً دو هفته بعد پوست بیضه هام لایه نازک و خشک شده ایجاد میشد که با کندن اونا روز بعد دوباره یه پوسته خشک دیگه جایگزین میشد همراه با خارش . لطفاً اگه داروی مناسبی سراغ دارید اعلام بفرمایید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با سلام
    من کجی الت دارم میخام عمل کنم.میخاستم ببینم هزینه عمل حدودا چقد میشه؟عکسم براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      در رابطه ی جنسی دچار مشکل شدین؟
    2. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      زیاد سفت نمیشه یکم شلی داره با کمک دستم میتونم رابطه برقرار کنم و هر پوزیشنی نمیتونم
      هم برای سفتی هم زیبایی میخام عمل کنم.لطفا هزینه عمل رو حدودی بفرمایید
      ممنون
    3. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      هزینه عمل رو لطف بفرمایید ممنون میشم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش)
      منشی مطب با شما تماس خواهد گرفت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر
    پدر من سالها عارضه بزرگی پروستات داشتن و متاسفانه درمان رو رها کرده بودن
    یک ماه پیش با مشکل فشار خون بالا به پزشک مراجعه کردیم که مشخص شد التهاب شدید در هر دو کلیه به دلیل دفع ناقص ادرار به وجود اومده. روزی که آزمایش خون دادن دو سه ساعت قبلش دکتر اورژانس بهشون فروزماید تزریق کرده بود فشارشون بیاد پایین کاپتوپریل هم زیر زبونشون گذاشتن. هیچ کدوم اثر روی فشار نذاشت. با مصرف این ها رفتن آزمایش دادن. کراتین تو این آزمایش 1.48 بود. و متعاقبا در سونوگرافی متوجه التهاب هردو کلیه شدیم. بلافاصله سوند زدن . بعد از زدن سوند طی دو هفته ورم دست و پاها خوابید و فشار خون نتظیم شد. اما کراتین به 1.78 رسید. طی این دو هفته علاوه بر آسپرین و آملوپرس که سالهاست مصرف میکنن امنیک و ترازوسین هم مصرف کردن.
    دلیل بالا رفتن کراتین طی دو هفته به این میزان چی میتونه باشه؟
    آیا کلیه ها با سرعت بالا در حال تخریبن؟پس چرا علائم ظاهری مثل تورم و فشار خون بهبود پیدا کردن؟ حجم ادرارشون هم با سوند خوبه
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      کراتینین مجددا چک بشه
    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      بعد از عمل پروستات گفتن مجددا چک میشه کراتینین
      . بنظر شما وقتی علت آسیب به کلیه احتباس ادرار ناشی از بزرگی پروستات بوده، با جراحی پروستات و باز شدن مسیر دفع ممکنه روند تخریب کلیه ها ادامه دار بشه یا در همین حد کنترل میشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 سال پیش)
      کنترل خواهد شد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    سلام من 4سال پیش واریکوسل عمل کردم و بعداز چند سال من سونوگرافی رفتم و میگه دوباره عود کرده باید عمل کنید .
    من پیش دکترم رفتم و گفت به هیچ عنوان نیاز به عمل ندارد .
    خواستم بدونم عمل دوباره نیاز هست یا خیر .
    من علائم واریکوسل هم اصلا ندارم .
    فقت می‌خوام بدونم نیاز به عمل دارد یا خیر .؟
    در سونو گرافی نوشته است این واریکوسل جدید گرید بین 2و3هست .
    آیا نیاز به عمل دوباره دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 سال پیش)
      خیر نیاز به عمل ندارد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

عفونت ادراری را درمان کرده‌اید، آنتی‌بیوتیک خورده‌اید، علائم بهتر شده‌اند؛ اما چند هفته یا چند ماه بعد،…
احساس ناگهانی و غیرقابل کنترل برای ادرار کردن — که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید —…
رنگ ادرار یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین نشانگرهای سلامت بدن است. ادرار طبیعی معمولاً رنگی در طیف…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب