جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش تشخیص واریکوسل از روی نشانه های آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
امروزه واریکوسل به عنوان شایعترین علت ناباروری مردان شناخته شده است. مردان زیادی بعلت واریکوسل به مراکز درمانی مختلف مراجعه می کنند و دنبال تشخیص واریکوسل و درمان آن هستند. در این مقاله به بررسی علائم واریکوسل و روش های تشخیص آن می پردازیم.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

  • درد بیضه
  • پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه
  • احساس کیسه کرم در بالای بیضه
  • بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد.

بزرگ کردن آلت تناسلی

مانور والسالوا واریکوسل چیست؟

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

علائم واریکوسل

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نوع خفیف

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

نوع متوسط

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

نوع شدید

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند. هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

تصاویر واریکوسل

تشخیص واریکوسل توسط خود فرد

آیا تشخیص واریکوسل در خانه امکانپذیر است؟ همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی واریکوسل چگونه است؟

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

سونوگرافی واریکوسل

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم

در رابطه با نحوه تشخیص واریکوسل با آزمایش اسپرم باید گفت که اگر پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (66 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهره پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام . این آزمایش اسپرم همسرمه . آیا آزمایشش خوبه و نرماله . البته ی دو ماهی قرص پنتوکسی فیلین و کلومیفن استفاده کرده . و چهار سال پیش عمل واریکوسل انجام داده و الان ک سونو بیضه هم کرده بودش تو سونو بازم نوشته واریکوسل خفیف ولی خودش راضی نمیشه ک بازم عمل واریکوسل انجام بده .
    این آزمایشش هست . آیا آزمایش خوبه و نرماله ؟
    Sperm concentration : 23 m/ml
    motility (a+b+c) : 94
    Rapid prog .motility(a) : 70
    Slow prog .motility (b) : 12
    Non - prog .motility (c): 10
    Immotility(d) : 5
    آیا این آزمایش خوب هستش ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2191 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام و خسته نباشید خدمت جنابعالی...بنده یکماه پیش عمل واریس گرید 2 سمت چپ رو انجام دادم..قبل از عمل تعداد اسپرم 95میلیون و حجم ان 4میلی بود و حرکت 45درصدو شکل طبیعی 40درصد..حال با توجه به عمل میخواستم از شما بپرسم باتوجه به تجربه جنابعالی احتمال کمتر شدن پارامترهای اسپرم بعد از عمل وجود دارد و چرا؟ عمل ناموفق به چه عملی گفته میشود؟...متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام اگر عمل واریکوسل بدون عارضه باشد نه تنها باعث بد تر شدن نميشود ٥٠ درصد كيفيت اسپرم را بهتر ميكند٢-عمل بهتر يعني اب نياورد٢-بيضه كوچك نشود

  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد. من حدود يكماه پيش واريكوسل عمل كردم در كلينيك ابن سينا و دكتر به من قرص فرتيل ايد و تاموكسيفن داد. در مورد قرص تاموكسيفن تحقيق كردم ديدم بارورى رو پايين مياره. ميخاستم ببينم روزى يك عدد ميخورم درسته يا نبايد بخورم؟ بسيار متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر...
    میخواستم نطرتون رو در مورد این ازمایش بدونم..
    1. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      چرا حواب نمیدین؟؟؟
    2. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      بدبخت .همون ۱۰۰۰تومن رو میخواستی فقط.
      حرومت باشه
      انگار جلو سگ انداختم....
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      حركت بسيار ضعيف است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده 20 سال دارم و واریکوسل شدید داشتم و 1 سال و نیم پیش با روش میکرو سرجری عمل کردم و الان متوجه شدم که دوباره عود کرده . و وقتی که براس انجام سونوگرافی رفتم رادیولوژیست روش Embulization رو پیشنهاد داد و گفت که بعد از عمل امکان عود مجدد وجود نداره .
    میخواستم بدونم بهترین روش برای عمل به شکلی مجددا عود نکنه کدومه؟
    و اینکه آیا شما با روش Embulization عمل رو انجام میدید؟ اگرنه لطفا دکتر متخصصی که با این روش عمل میکنن رو معرفی کنید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      مطلب سايت من در باره واريكوسل را بخوانيد٢-بعد از عمل انجام سونو غلط است چون ميگويد عود كرده٣-امبوليزاسيون باعث از بين رفتن بيضه ميشود
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۸ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام.اینجانب 35سال سن دارم.5ساله که ازدواج کردم.2سال پیش اقدام به بارداری کردیم که نتیجه آن سقط بود.در همان روزهای اول سقط شد.نزدیک به یکسال است که اقدام دوباره کردیم ولی هنوز نتیجه نگرفته ایم.آزمایش اسپرم رفتم که گفتند حرکات اسپرم کم است.لطفأ راهنمایی بفرمایید.جواب سونوگرافی را هم برایتان می فرستم.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      چون سابقه باروري داريد فعلا اقدام نماييد وصبر كنيد
    2. تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      آیا نیاز به دارو ندارم؟متخصص شهرستان گفته است که باید عمل کنم.نیازی به عمل نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      نه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    همسر من سه چهار روز بود که بیضه هاشون یه درد خفیف داشت به دکتر مراجعه کردن و سونوگرافی شدن تو سونوگرافی تغییرات واریکوسل خفیف(درجه 1) در اطراف بیضه چپ و تغییرات هیدروسل خفیف در اطراف بیضه چپ مشاهده شده و گفتن که اگه ازمایش اسپرم مشکلی تداشته باشه احتیاج به عمل نیست
    ازمایش اسپرم به صورت زیره:
    volume 2.8
    viscosity norm
    liquefaction 30
    ph 7.5
    germ cell 2-3
    normal morphology 40
    pathology 60
    concentration 76.83
    A+B(Total progressive) 50%
    A+B+C(Total motile) 71%
    Immotile 28%
    Non progressive 22%

    جواب ازمایش خوبه یا احتیاج به عمل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      قابل قبول است
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من الان 6 ماه که عمل واریکوسل سمت چپ را عمل کردم و بعد از آن آزمایشی ندادم و تا الان بچه دار نشدیم من 28 سال سن دارم الان که به دکتر خود مراجعه کردم دیدم برای همیشه رفته خارج کشور و من الان نمیدونم باید چکار کنم آیا نیاز به قرص هست یا نیست ممنون میشم اگر جواب من را بدین
    مشاهده فایل پیوست 1

    شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ۲۰:۱۳( 2 هفته پیش) بسته شده

    دکترحسین کرمی

    ازمايش اسپرم دهيد

    پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۳( 1 هفته پیش)

    سید مجید سیدی موسوی

    با سلام ممنون از جوابتون من امروز آزمایش اسپرم دادم ولی کسی نبود که جواب آزمایش رو برامون توضیح بده ممنون میشم اگر شما چکش کنین برامون

    جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ۰۱:۰۳( 1 هفته پیش)

    سید مجید سیدی موسوی

    Rapid Progreeive 11.47 (A
    Slov Progreeive 17.89 (B
    Non Progreeive 2.29 (C
    Immotile 68.35 (D
    این نوشته های بالا مال آزمایش قبل بود
    (A) 6.40
    B) 6.69
    C) 2.91
    D) 84.01

    میخواستم عکس آزمایش بزارم نشد جایی نبود که بزارم شما راهنمایم کنید لطفا این اعداد کافیه اگر چیزی دیگی میخوایم از آزمایش بگین بنویسم

    جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۱( 1 هفته پیش)

    دکترحسین کرمی

    حركت كم است راهي ندارد

    دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۲۲:۲۳( 5 روز پیش)

    سید مجید سیدی موسوی

    سلام آقای دکتر یعنی چی راهی نداره نگرانمون کردین یعنی عمل کردنم بی جواب بود با قرص یا آمپول حل نمیشه خواهشن راهنمایمون کنید ممنون میشم

    سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۰۹:۲۴( 4 روز پیش)

    دکترحسین کرمی

    عمل ٥٠ در صد موفقيت اميز است

    پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۲۰:۴۹( 2 روز پیش)

    سید مجید سیدی موسوی

    خوب الان 50 درصد باقی مانده راهی نداره میگن بعضی ها بعد عمل براشون قرص ویتامینی تجویز کردن ما که دکترمون رفته خارج کشور نمیدانیم چه کنیم ممنون

    با عرض خسته نباشید خدمت شما این تمام مطالبی که بین من و شما رد و بدل شده الان عکس آزمایشم رو براتون گذاشتم یا این موضوع الان یعنی بعد عمل یا نیاز به داروی قرصی نیست الان 6 ماه گذشته و من هنوز جوابی نگرفتم از عملی که کردم و دارم نا اومید میشم خواهشن راهنمایمون کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      مراجعه به مركز ناباروري
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته خدمت اقای دکتر کرمی من ۲۶ سالمه و واریکوسل دارم ایا عمل واریکوسل برای من واجب است یا نه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر مهربان پنجشنبه ۱۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام 8ماه پیش عمل واریکوسل بروش میکروسرجری انجام دادم(که البته عمل موفق نبود و در واقع عود کرده) اما وقتی پس از4ماه بعد از عمل، آزمایش اسپرم انجام دادم مشخص شد که اسپرم صفر شده است، «در صورتی که قبل از عمل چند میلیونی اسپرم وجود داشت» ، ونیز از وقتی که عمل کرده ام بعد از هر انزال،مقداری در بیضه درد دارم، همان درد واریکوسل
    اکنون دو سوال دارم
    1)آیا امکان قطع شدن لوله واز دفران در حین عمل واریکوسل به این روش وجود دارد؟
    2)چگونه می توان این راتشخیص داد؟آیا با سنوگرافی مشخص می شود؟ لطفا توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      با ميكرو سرجري امكان ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر