جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
همچنانکه ذکر شد قطعی ترین و بهترین روش درمان سرطان پروستات به شرطی که در مرحه اولیه تشخیص داده شود، عمل جراحی آن یا رادیکال پروستاتکتومی می باشد.

این درمان قطعی بوده و بیمار می تواند عمر طبیعی خود را داشته باشد به شرطی که سرطان به جاهای دیگر بدن دست اندازی یا متاستاز نداشته باشد. 

اقدام به نمونه برداری از پروستات

متأسفانه بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی و یا عدم اهمیت به موضوع زمانی به دکتر مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و سرطان پروستات به دیگر اعضای بدن که شایعترین آن غده لنفاوی لگن و استخوان های ستون فقرات است منتشر شده است که اغلب با درد منتشر استخوان ها، ضعف، کم خونی، بی حالی و خستگی خود را نشان می دهد.

درمانی در این مرحله تسکینی بوده و باعث متوقف شدن بیماری می شود نه درمان قطعی. سلول های سرطانی پروستات برای رشد و تکثیر و انتشار نیازمند تغذیه از هورمون های آندروژن که شایعترین آن تستوسترون می باشد که بیش از 90 درصد آن از بیضه های مردان تولید می شود، می باشند.

در همین راستا امروزه درمان سرطان های پیشرفته پروستات تحریم و قطع کردن غذاهای سلول های سرطان پروستات که همان تستوسترون است، می باشد. با قطع تولید تستوسترون در بدن و یا جلوگیری از ورود آنها به سلول های سرطانی پروستات، این سرطان متوقف و سلول ها به خواب زمستانی می روند.

قطع تولید تستوسترون

روش های مختلفی برای از بین بردن تولید و اثر هورمون های تستوسترون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات وجود دارد که به شرح آنها می پردازم:

1- آمپول سرطان پروستات

استفاده از این دارو ها در بیضه ها که به آنها سلول های سرکوب کننده GNRH گفته می شود. این داروها به صورت آمپول هر یک ماه و یا هر سه ماه و به صورت عضلانی برای بیمار تزریق می شود که این دارو باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها شده و به این طریق راه غذارسانی به سلول های سرطانی قطع می شود و لذا باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

نوع دیگر داروها مثل فلوتامید از ورود تستوسترون به داخل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و لذا باعث قطع تغذیه سلول های سرطانی پروستات می گردند.

هورمون تراپی سرطان پروستات

2- برداشتن بیضه

دومین راه درمانی سرطان پیشرفته پروستات برداشتن محل و مرکز تولید تستوسترون در بدن یا همان بیضه ها (ارکیکتومی دوطرفه) است. که در این روش هر دو بیضه مرد مبتلا به سرطان پروستات برداشته می شود و لذا به علت از بین رفتن مرکز تغذیه سلول های سرطان پروستات، رشد و تکثیر سلول های سرطان پروستات بلافاصله متوقف می شود.

این اولین درمانی است که برای سرطان های متاستاتیک پروستات در افراد بالای 70 سال استفاده میشود. گرچه این یک عمل جراحی است، این یک ADT را درنظر می گیرد زیرا این کار هر دو منبع تولید تستوسترون را حذف میکند، یعنی هر دو بیضه را. تاثیر این جراحی دائمی است و نمیتوان اثر آن را بازگرداند.

3- شیمی درمانی

برخلاف سرطان های دیگر شیمی درمانی نقش برجسته ای در درمان سرطان پروستات ندارد و فقط زمانی استفاده می شود که سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی ایجاد شود که به عنوان مسکن درمانی استفاه می شود. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است، معمولا این کار با پایان دادن توانایی رشد و تقسیم سلول ها است. شیمی درمانی معمولا توسط یک متخصص سرطان داده میشود.

شیمی درمانی سیستمیک به جریان خون وارد می شود تا به سلول های سرطانی در بدن برسد. شیمی درمانی برای سرطان پروستات از طریق لوله ای که با سوزن وارد ورید می شود داده خواهد شد. شیمی درمانی ممکن است به بیمارانی که سرطان پروستات پیشرفته یا مقاوم به اختگی دارند داده شود. رژیم شیمی درمانی، یا برنامه ی آن، معمولا شامل تعداد مشخصی چرخه می شود که در دوره های زمانی مشخصی انجام می شوند.

چند داروی استاندارد وجود دارند که در سرطان پروستات استفاده می شوند. درکل، شیمی درمانی استاندارد با docetaxel در ترکیب با استروئیدی به اسم پردنیزون آغاز می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین داروهای دیگری را نیز تایید کرده است، براساس پژوهش ها cabazitaxel، زمانی که با متوتروکسات مقایسه شد نشان داده شد؛ بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند را بعد از مصرف docetaxel بهبود می بخشد.

در آزمایش های بالینی، cabazitaxel با docetaxel در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی دریافت نکرده بودند مقایسه شد. در این بیماران، درمان با cabazitaxel بهتر از درمان با docetaxel استاندارد نبود.

شیمی درمانی

دیگر پژوهش ها مقدار مصرفی استاندارد را با مقدار کمتری از cabazitaxel در بیمارانی که غده ی آن ها بعد از درمان با را docetaxel  رشد کرده بود مقایسه کردند.به علاوه عوارض جانبی کمتر، این پژوهش همچنین دریافت که مقدار پایین تر دارو به بیماران کمک میکند زندگی طولانی تری داشته باشند.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که اضافه کردن شیمی درمانی بعد از تکمیل 2 سال ADT برای مردانی که سرطان پرخطر پروستات داشته اند، کسانی که درمان قطعی پرتودرمانی گرفته اند، رویکرد موثری برای کاهش احتمال عود سرطان و بهبود بقا است. گرچه این نتایج جالب هستند، پژوهش های بیشتری نیاز است تا مشاهده شود آیا این درمان به افرادی که سرطان پروستات دارند کمک میکند یا خیر.

درکل، عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به خود فرد، نوع شیمی درمانی که فرد گرفته است، مقدار داروی استفاده شده و طول مدت درمان دارد، اما این عوارض می توانند شامل خستگی، زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ؛ یبوست، بیماری های خونی، تاثیرات دستگاه عصبی، تغییر در خلقیات و حافظه، مشکلات جنسی و تولید مثل، از دست دادن اشتها، درد و ریزش مو باشند.

معمولا عوارض جانبی شیمی درمانی بعد از اتمام درمان از بین خواهند رفت. در هر حال، ممکن است بعیض از عوارض ادامه یابند، بازگردند یا بعد از مدتی ایجاد شوند. از پزشک خود بپرسید که براساس برنامه درمانیتان چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید. گروه درمانی شما با شما برای مدیریت یا پیشگیری از خیلی از عوارض جانبی کار خواهند کرد.

در مورد این مطالب اساسی مرتبط با شیمی درمانی و آماده شدن برای این درمان بیشتر یاد بگیرید. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده میشوند همچنان درحال ارزیابی شدن هستند. صحبت با پزشکتان اغلب بهترین راه برای آموختن درمورد داروهای تجویزی شما، اهداف آن ها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخلات آن ها با دیگر داروها است. با استفاده از راهنمای داروها، درمورد داروهایتان اطلاعات بیشتری بیاموزید.

رادیوتراپی سرطان پروستات

4- رادیوتراپی

رادیوتراپی یا پرتو درمانی در دو مورد زیر برای کمک درمانی سرطان پروستات استفاده می شود.

  • بعضی از افراد مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار می گیرند و بعد از عمل جراحی عود سرطان با بالا رفتن PSA بعد از عمل خود را نشان می دهد، که در این موارد بهترین درمان رادیوتراپی کف لگن می باشد.
  • دومین مورد استفاده رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات، دردهای منتشر استخوانی به علت متاستاز سرطان پروستات به ستون فقرات و لگن می باشد. که این بیماران چند جلسه تحت درمان رادیوتراپی قرار می گیرند و درد استخوانی آنها تسکین پیدا می کند.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.9/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر سوال داشتم در مورد پدرم آیا اگر پروستات بدخیم باشه و ایشون مشکل فتخ دو طرفه هم داشته باشند میشه در یک جراحی انجام داد و مدت زمان عمل چقدر هست سوال دومم این هست که آیا جراحی پروستات بدخیم با خوش خیم تفاوت داره و اینکه در بد خیم ، دوره نقاهت و سختی چگونه است چون پدر من با اینکه سن 65 سال دارن ولی از نظر جسمانی نحیف و کمی ضعیف هستند در نهایت میخواستم بدونم که آیا پیاده روی سریع روز قبل از آزمایش psa باعث بالا رفتن عدد میشود و یا خوردن مولتی ویتامین ایموننس و داروهای آرام بخش و همچنین ژل رویال چطور ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      معمولا پروستات بدخیم چون عملش سنگینه با فتق در یک مرحله انجام نمیشه. نوع عمل پروستات بدخیم با خوش خیم فرق دارد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مواردی که ذکر کردین باعث افزایش psa نمی شود
    3. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان ایا برا کسی که سن ۶۵ اما جثه ضعیفی دارد عمل پروستات بدخیم رو پیشنهاد میدهید یا نباید عمل کنن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بر حسب جواب نمونه برداری و اسکن استخوان و ... گفته میشه که نیاز به عمل هست یا نه !!
    5. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون دکتر جان پس پیگیری میکنیم برای نمونه برداری انشالله که نیازی به جراحی نباشه ولی اگر احیانا شد ما مزاحم شما خواهیم شد ، دکتر عزیز
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏 خواهش میکنم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر a شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، همون مریض 59 ساله ای هستم ک نظرتون رو در مورد عمل پروستاتم پرسیدم و گفتید باید مدارک رو ببینید
    من متاسفانه به دلیل دوری مسافت و کرونا نمیتونم حضوری مراجعه کنم و شنبه هم وقت عمل گرفتم به همین دلیل فرصت برای مشاوره تلفنیتون هم ندارم.
    بنده مدارک را ضمیمه این سوال کردم.
    ممنون میشم نظرتون رو بگید و من رو از دوراهی خارج کنید.
    خواهش میکنم راهنمایی کنید. 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید عمل شوید ، احتمالا عمل باز پروستات ، شرایط اوکی بودن عمل را دکتر بیهوشی تعیین میکند
  • تصویر کاربر حمزه پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    دو دوره 14 روزه داکسی سایکلین و پروستاتان و سلکوکسیب مصرف کرده ام و یک دوره 6 روزه سفالکسین و پروستاتان هم مصرف کرده و در حال حاضر فقط پروستاتان مصرف می کنم با درد در ناحیه مثانه و ورم ناحیه کشاله ران به دکتر مراجعه کردم به دو دکتر ارولوژی و جراحی عمومی ارجاع شدم. ورم از بین رفته درد در ناحیه بیضه رو بصورت مقطعی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سنوگرافی ایجانب به این شرح است (پروستات دارای حجم 27cc و اکوی هتروژن وجدار صاف دارد ) در ضمن 45 سال سن دارم و آزمایش خون پروستات هم داده ام که مشکی نداشته لطفا راهنمایی بفرمایید فایل آزمایش و سنو گذاشته ام با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست ، اگر علایم ادراری دارید شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و ارادت
    من پدرم دارای psaبالا میباشد (1000)و چون به ستون فقرات و استخوان پای چپ زده بود دکتر براش 20 جلسه پرتو درمانی نوشت که 15 جلسه آن را انجام داد و چون کم خونی شدید آورد ادامه پرتو درمانی را قطع کرد و با آمپول زیر جلدی و کیسه خون تا حدودی کم بود خون جبران شد و در مراحل درمان هم آمپول و هم قرصهای مخصوص که مربوط به هورمون هست را استفاده می‌کند که قرصها و آمپول به سختی گیر می‌آید لذا جهت مشاوره با شما دکتر عزیز میخواستم بدونم بهتر نیست که بیضه پدرم را بردارند تا سطح psaخون سریع پایین بیاید و درمان سریعتر جواب بدهد آیا عوارض برداشت بیضه زیاد هست که دکتر این روش را انتخاب نکرده (سن پدرم 71 سال هست) لذا خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به جای امپول ها میتوان بیضه ها را خارج کرد. ولی برای پرتو درمانی حتما با دکتر رادیو انکولوژی مشورت شود
  • تصویر کاربر هرکول شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام پدر خانم بنده پروستات حاد دارد و دکترها گفتند باید نمونه برداری بشه و جواب آزمایش psa45 میباشد و جواب free psa3.6 میباشد لطفا کمک کنید در ظمن جواب سنوگرافی رو پیوست سوال کردم ممنونم
    1. تصویر کاربر هرکول جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر جان
      جواب چی شد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید جهت بررسی سرطان پروستات نمونه برداری شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بنیامین شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب خدمت دکتر کرمی افتخار اردبیل
    پدر بنده ۵۹ سالشه و حدود ۳ سال پیش تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی قرار گرفتن و کل پروستات و وزیکول سمینال و متعلقات پروستات برداشته شد اون موقع psa حدود ۱۰ بود و گلیکون اسکور ۷
    الان پس از گذشت ۳ سال هر سه ماه آزمایش psa انجام میدیم که عددی حدود ۰.۴ (چهار دهم ) رو نشون میده دکتر آیتی که دکترشون هستن براش یه بار آمپول هورمونی و یه بار قرص هورمونی تجویز کردن که بعد از استفاده از اونا psa عدد ۰.۲ (دو دهم ) رو نشون داد و چند ماه که از دارو استفاده نکردیم باز هم psa عدد حدود 0.4 ( چهار دهم ) رو نشون میده .به نظرتون مشکلی داره پدرم دارویی باید مصرف کنه یا نه در ضمن اسکن هسته ای و ام ار آی هم انجام دادیم چند وقت پیش مشکلی نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید امپول ادامه یابد و psa کمتر از ۰.۲ بماند
  • تصویر کاربر عبدلله جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    من تومور بدخیم مهاجم در پروستات داشتم
    جراحی پروستاتکتومی انجام دادم . کیسه منی و پروستات خارج شد . آیا تزریق میکرورلین ۳/۷۵ ( هر ۲۸ روز یک بار ) و قرص سوتامید صحیح است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله درست است
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با عرض سلام

    دکتر جان من درگیر التهاب پروستات هستم به من تجویز کردید فلوکساین و مولکسیکام مصرف کنم به همراه قرص امنیک 45 روز مرتب مصرف کردم
    خیلی از لحاظ روحی روی من تاثیر گذاشته متاسفانه کارمندم و باید بشینم روی صندلی با اینکه از نشیمنگاه طبی استفاده می کنم ولی خیلی اذیت میشم الان سه ماه هست درگیر این مشکل هستم
    ایا امیدی هست بهبود پیدا کنم ؟
    توصیه جنابعالی چی هست ؟
    تو رو خدا کمک کنید خیلی مضطرب شدم ایا ارتباطی با سرطان داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ارتباطی با سرطان نداره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهره جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    پدرم77 سال سن دارد مدتی پیش دچار مشکل عدم دفع ادرار شد نتیجه آزمایش نشان از بزرگ بودن پروستات دارد.ایشان چند سالیست به دلیل گرفتگی رگ قلب آسپیرین مصرف میکند.آیا عمل پروستات با بیهوشی عمومی همراه است یا فقط بی حسی موضعی؟ در ضمن پدرم به دلیل ترس از ابتلا به کرونا از رفتن به بیمارستان خودداری میکند.لطفا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      از کمر بیحس میشود. ازمایش psa دهدگ با مدارک کامل جهت بررسی و احتمال عمل تشریف بیارید برای نوبت با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر