جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه های تشخیص قطعی سرطان پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مردان بالای ۵۰ سال برای بررسی وضعیت پروستات و سالم بودن آن حتما باید به دکتر ارولوژ مراجعه کنند. روش های مختلفی برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد که در ادامه به تک تک آنها اشاره شده است.

اگر شما بالای 50 سال هستید یا اگر پدر، عمو و یا برادرتان مبتلا به سرطان پروستات بوده است حتماً بعد از 40 سال به دکتر ارولوژی جهت چکاپ مراجعه نمایند.

تشخیص سرطان پروستات

در حالت کلی سه روش برای  تشخیص پروستات وجود دارد.

اندازه گیری psa

1- تست سرطان پروستات PSA

اولین اقدام اندازه گیری میزان PSA خون شما می باشد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می گردد که اندازه آن در خون بسته به حجم پروستات، دستکاری های اخیر پروستات از قبیل معاینه انگشتی، سیستوسکوپی و ورم پروستات متغیر می باشد.

اندازه PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی می گردد. مثلاً در یک فرد 50 ساله اندازه PSA باید زیر 2 باشد ولی در یک فرد 65-70 ساله تا 4 را طبیعی تلقی می کنیم.

نقطه مهم افزایش تدریجی سطح PSA می باشد که به آن PSA Rising یا افزایش یابنده اطلاق می شود. نکته بسیار مهم هر PSA افزایش کننده تدریجی سرطان پروستات است مگر اینکه خلافش را با نمونه برداری ثابت کنیم. نتیجه اینکه اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی دارد حتماً آن را جدی گرفته و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه نمایید.

2- روش معاینه پروستات

دومین راه  تشخیص سرطان پروستات که پزشک شما انجام خواهد داد، معاینه انگشتی است که در این روش از طریق مقعد اندازه حجم و قوام پروستات شما معاینه می شود. در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد.

زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن سفت و مثل سنگ می گردد که در صورت چنین یافته ای، قدم بعدی  تشخیص سرطان پروستات که همان نمونه برداری از پروستات است، می باشد. در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی از پروستات را با توضیحات دکتر حسین کرمی میبینید.

3- تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

سومین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از طریق مقعد  به کمک سونوگرافی می باشد. هر فردی که:

  • PSA آن حالت افزاینده تدریجی دارد.
  • اندازه PSA آن بالاتر از نرمال است.
  • علی رغم PSA نرمال، ولی در معاینه انگشتی پروستات سفت شده است.

باید تحت نمونه برداری سوزنی با سونوگرافی قرار گیرد که در این روش با تعیین وقت قبلی و آمادگی های زیر انجام می گردد:

1- حتماً سه روز آنتی بیوتیک لازم جهت جلوگیری از عفونت را قبل از نمونه برداری باید شروع کنید.

2- یک هفته قبل آسپرین، پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را باید قطع کنید.

3- شب قبل از نمونه برداری فقط از مایعات استفاده نمایید.

4- روز قبل از نمونه برداری جهت تخلیه خوب مقعد از شیاف های ملین استفاده نمایید.

5- نمونه برداری به صورت سرپایی و در عرض 10-15 دقیقه انجام و تعداد 12 قطعه از پروستات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود و جواب قطعی از نظر سرطانی و غیرسرطانی بودن پروستات مشخص می شود.

اگر جواب پاتولوژی سرطانی باشد بسته به سطح و مرحله سرطان، پزشک پیشنهادات درمانی خود را با شما هماهنگ خواهد کرد. در رابطه با درمان های سرطان پروستات با شما در قسمت بعدی صحبت خواهم کرد.

سلامت پروستات

آزمایشات مورد نیاز برای سرطان پروستات

هیچ آزمایش ساده ای برای تشخيص سرطان پروستات وجود ندارد. دو آزمایش رایج مورد استفاده برای تشخيص سرطان پروستات، آزمایش PSA  و معاینه دیجیتال رکتوم است. با استفاده از این آزمایش ها (به طور جداگانه یا در کنار هم)، تنها می توان تغییرات پروستات را مشاهده کرد.

این تست ها قابلیت تشخیص سرطان پروستات را ندارند. در صورتی که در نتیجه ی هر کدام از این آزمایش ها، چیزی غیر عادی به نظر برسد، معمولاً برای شما آزمایش های بیشتری تجویز خواهد شد.

عکس برداری ام آر آی (MRI) 

در فرآیند عکس برداری ام آر آی، با استفاده از یک آهنربای بسیار قوی و امواج رادیویی، تصویری دقیق و با جزئیات بالا از درون بدن شما ثبت می شود. پزشک برای تشخیص سرطان پروستات از نوع خاصی از عکس برداری MRI به نام mpMRI استفاده می کند. در این روش، با استفاده از ترکیب نتیجه ی سه عکس mpMRI مختلف، تصویر بسیار دقیق تری از درون بدن شما ثبت می شود.

پزشک معمولاً از آزمایش MRI برای بررسی نیاز به بیوپسی یا هدایت سوزن بیوپسی به محل خاصی از پروستات شما استفاده می کند. از دیگر فواید این نوع عکس برداری، قابلیت مشاهده ی تکثیر و پخش احتمالی توده ی سرطانی به سایر اندام ها و بافت های مجاور می باشد. پیش از عکس برداری، در رابطه با وجود هر گونه فلز درون بدن خود (مثل باتری قلب و …)، هر نوع آلرژی، دیابت، بیماری کلیوی یا سابقه ی عکس العمل آلرژیک به رنگ کانتراست طی آزمایش های گذشته، به تکنسین MRI خود اطلاع دهید.

بیوپسی (نمونه برداری)

با توجه به نتیجه ی عکس MRI، متخصص اورولوژی شما ممکن است برای نمونه برداری از بافت پروستات، آزمایش بیوپسی پروستات را تجویز کند. پزشک معمولاً بعد از توضیح خطرات و مزایای آزمایش بیوپسی پروستات، به شما زمان می دهد تا تصمیم خود را برای انجام آزمایش بیوپسی قطعی کنید.

دو روش اصلی برای انجام آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد:

  • بیوپسی ترانس پرینال (TPUS): دراین روش، سوزن از پوست ناحیه ی بین مقعد و کیسه بیضه وارد بدن شما می شود.
  • بیوپسی ترانس رکتال (TRUS): در این آزمایش، سوزن از طریق رکتوم وارد بدن شما می گردد.
اقدام به نمونه برداری از پروستات

طی هر کدام از این عمل ها، پزشک معمولاً علاوه بر نمونه برداری از نواحی مختلف پروستات شما، از نقاط مشکوک (طبق نتیجه عکس MRI شما) نیز نمونه هایی خواهد گرفت. سپس، این نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا -به منظور یافتن سلول های سرطانی- توسط یک متخصص پاتولوژی بررسی شود.

با توجه به نوع بیوپسی شما، ممکن است به مدت چند روز مقدار کمی خون در ادرار یا مدفوع خود مشاهده کنید. همچنین، احتمال وجود خون در منی تا دو ماه بعد از آزمایش بیوپسی پروستات وجود دارد.

سایر آزمایش ها

اگر نتایج آزمایش بیوپسی پروستات شما سرطان پروستات را تأیید کرده است، پزشک ممکن است برای بررسی میزان پخش شدگی سرطان، آزمایش های تکمیلی زیر را تجویز کند.

اسکن استخوان 

در این عکس برداری، احتمال پخش شدگی سرطان پروستات به استخوان های شما مورد بررسی قرار می گیرد. پیش از شروع این نوع عکس برداری، مقدار ناچیزی رنگ رادیو اکتیو به رگ شما تزریق شده و در نواحی رشد غیر عادی استخوانی جمع می شود. برای انتقال رنگ از طریق جریان خون به استخوان هایتان، باید چند ساعت صبر کنید.

بدن شما توسط یک دستگاه با قابلیت تشخیص رنگ رادیو اکتیو، اسکن می شود. عموماً تراکم رنگ در مناطق سرطانی استخوان، بیشتر از سایر نقاط است. این آزمایش بدون درد بوده و ماده رادیو اکتیو طی چند ساعت از بدن شما دفع می شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یا عکس برداری توموگرافی کامپیوتری با استفاده از اشعه ایکس، یک تصویر دقیق از داخل بدن شما ثبت می کند. پزشک به کمک سی تی اسکن از ناحیه شکم می تواند احتمال انتشار سرطان پروستات به گره های لنفاوی را بررسی کند.

در طی این آزمایش، برای کمک به بالا بردن دقت عکس، یک رنگ به رگ شما تزریق می شود. سپس شما بدون حرکت روی تخت دراز کشیده و به آرامی از اسکنر گرد و دونات مانند سی تی عبور می کنید. عکس برداری چند دقیقه طول کشیده و بدون درد می باشد؛ اما مراحل آماده شدن برای انجام آن، ده الی سی دقیقه به طول می انجامد.

سی تی اسکن پی ای تی (PET-CT)

ترکیب یک اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) با یک سی تی اسکن، یک آزمایش عکس برداری تخصصی محسوب می شود. این آزمایش می تواند به تشخیص پخش شدگی یا بازگشت سرطان کمک کند.

برای موارد سرطان پروستات، اسکن به دنبال ترشحات یک ماده خاص از سلول های سرطانی پروستات به نام آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات(PSMA)  خواهد گشت. قبل از اسکن PET-CT مقدار کمی ماده رادیو اکتیو به شما تزریق شده، که این ماده باعث پدیدار شدن آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات در اسکن ‌شما می شود.

توصیه های پایانی

  • جهت تشخیص و درمان به موقع سرطان پروستات توصیه می شود که همه مردان بالای 50 سال باید تست PSA خون را اندازه گیری نمایند.
  • اگر در خانواده شما پدر، عمو و یا برادر مبتلا به سرطان پروستات دارید شانس شما نسبت به افراد طبیعی 5 برابر می باشد و لذا بالای 40 سال تحت نظر دکترتان باشید.
  • هر گونه PSA افزایش یابنده باید نمونه برداری شود. مثلاً 1 ← 2 ← 3
  • در صورت  تشخیص سرطان پروستات به موقع سرطان پروستات و درمان به موقع آن عمر طبیعی خواهید داشت و لذا فرصت طلائی مراجعه و تشخیص به موقع سرطان را از دست ندهید.
  • قطعی ترین روش تشخیص سرطان پرستات نمونه برداری از طریق مقعد می باشد که در فیلم زیر می بینید.

در صورت نیاز جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.5/5 - (6 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام . اینجانب در تاریخ 94/1/23 عمل رادیکال پروستات انجام داده ام . پیش از عمل دکتر معالجم گفت عوارض این عمل 1/5 درصد بی اختیاری ادراری دارد و 2درصد ناتوانی جنسی . متاسفانه تا امروز 94/7/29 بی اختیاری ادراری ادامه دارد و ناتوانی جنسی هم ادامه دارد . با مراجعه به پزشکم ایشان با تجویز مقداری دارو گفتند اگر تا سه ماه دیگر بی اختیاری بر طرف نشود باید یک عمل جراحی دیگر برای برگرداندن اختیار ادارا انجام دهند . میخواستم اگر امکان جواب از این طریق هست لطف فرمائید و اگر نیاز به مراجعه حضوری هست . بفرمائید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      فقط از دکتر خودتان
    2. تصویر کاربر سعید شنبه ۱۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      با سلام . اقای دکتر بنده بنا به گفته دکترم خودم را در اختیار ایشان قرار دادم اما اکنون میبینم که گفته های ایشان با وضع موجود خودم مغایرت دارد . ایا من این حق را دارم که نظرات پزشکان دیگر را در باره مریضی خودم بگیرم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      بهتر است دکترتان جواب دهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خاتمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام. چند روز پیش به دلیل بزرگ شدن خوش خیم پروستات عمل شدم و به من سوند وصل شد. بعداز چند روز که به دکتر مراجعه کردم و سوند را باز کردند متاسفانه دوباره دچار احتباس ادرار شده ام. دکتر خودم در مرخصی است. لطفا راهنمایی ام کنید ایا این حالت خطرناک است؟ ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه خوب میشود
  • تصویر کاربر عماد جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام.
    جوانی 26 ساله و مجرد هستم. گاهی دچار درد در ناحیه کف لگن(بین مقعد و بیضه ها) میشوم و احساس میکنم این ناحیه از داخل متورم است که معمولا بعد از گذشت مدت زمانی این درد و احساس برطرف میشود. هفته گذشته به یکباره دچار درد شدیدی شدم که حتی امکان تغییر وضعیت در حالت خوابیده را هم بمن نمیداد. همچنین از شب گذشته تغییر رنگ در ادرار دارم(به رنگ صورتی-گل بهی). لازم بذکر است درطی دوسه ماه گذشته دو الی سه بار در طی یک روز دچار سوزش ادرار شدم که این سوزش ازبین رفت. در حال حاضر مشکلی در دفع ادرار اعم از تکرر را سوزش یا دفع ادرار سخت ندارم اما همچنان ادرار دچار تغییر رنگ است.
    همچنین باتوجه به کارم مجبورم درطول روز مدت زیادی روی صندلی بنشینم.
    5سال قبل بدلیل اضطراب که منجر به افتادگی شدید میترال گردیده بود تحت درمان با آلپرازولام 0/5و ایندرال 10 قرار گرفتم. پس از یک سال بعد از برطرف شدن علائم درمان قطع گردید.
    ممنون میشوم من را راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام مشکل شما عصبی است
  • تصویر کاربر بابایی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام سن من 52 سال پی اس آ من مدت یک سال است بین 6 تا 7 در نوسا ن می باشد گاهی مواقع مشکل کمی دارم از قرص هم استفاده میکنم آیا نیاز به عمل هست چه راهی پیشنهاد میکنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بالا است باید نمونه برداری شوید فیلم ان را در سایت من ببینید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر

    پدر اینجانب 66 سال سن دارد. با توجه به اینکه در اواخر فروردین کمر درد شدیدی داشتند و PSA بالاتر از 100 بوده است و به دکتر مراجعه کرده اند و نمونه برداری نکرده اند و آمپول دیفرلین و زولنیک تجویز کرده که ماهی یک بار تزریق بشود بعد از ترزیق آمپول اول PSA به 87 آمده است و بعد از آمپول دوم به 51 و در ماهی که آمپول سوم زده اند کمر درد به کلی خوب شده است ولی بعد از دو هفته ران پای راست درد گرفته است که جهت تسکین آن از (شیره تریاک در چای حل کرده اند) که بعد از آزمایش در همین امروز جواب PSA به 98 رسیده است و از طرفی دیگر چون پمپاژ قلب 37 می باشد، و خواهشمند است راهنمایی بفرمایید. باتشکر از لطف شما

    جسارتا، جناب دکتر دیشب در پاسخ به این سوال فرمودید منتشر است که من متوجه منظورتون نشدم.اگر منظور این است که در داخل سایت منتشر است،بنده آنها را مطالعه کردم ولی در کلیپ ویدویی فرمودید هنوز هیچ دارویی کشف نشده که بخواد پروستات رو کوچیک کنه. چون از طرفی در منطقه محروم زندگی می کنیم نظر شما در مورد درمان این بیماری با توجه به مستنداتی که در فوق خدمت حضرتعالی بیان کردم چیت؟ و چه راه درمانی را پیشنهاد می کنید؟


    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      رادیتراپی و آمپول هورمونی
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    آیا با حذف پروستات غیر سرطانی، زمینه سرطان پروستات از بین میرود.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      نمیتوان حذف کرد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام آقا دکتر بعلت سابقه پروستات در خانواده به دکتر مراجعه کردم ا 40 سال دارم سونوگرافی اولیه نوشتند انجام دادم پروستات با حجم تقریبی 42cc و بزرگتر از حد طبیعی نشان داد مجددا دکتر سونوگرافی پر واخالی نوشتند گفتند 24 ساعت بعد از نزدیکی انجام دهم انجام دادم جواب حاکیست مثانه پر با حجم 600 ضخامت جداری نرمال بعدازتخلیه ادراری حدود 96cc مشاهده شد لطفا راهنمای کنید پروستات حاد دارم یا نه هیچ علایمی مثل تکرر ادرار شب بیدار شدن یا ... ندارم
    1. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      با سلام رضا هستم 20 اردیبهشت سوال فرستادم لطفا درصورت امکان پاسخ دهید آخر نگران هستم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      علامت ندارید مهم نیست نگران نباشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر م.ح سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دو سال پیش سنگ کلیه دفع میکردم رفتم سنوگرافی گفتن یه کمی پروستات ات بزرگه حجمش ۲۶cc بود بعد اون آنتی بیوتیک تجویز کردن به همرا تامسولوسین بعد از گذشت چند ماهی اندازه پروستاتم شد ۱۸ccولی بعد از گذشت مدتی بازم علامو داشتم بازم یه سنو دادم بازم ابعاد پروستاتم نرمال بود اما اورولوژیستم بازم آنتی بیوتیک نوشت خوردم بعد از گذشت زمان بازم خوب نشدم دکترم رفتم گفت سنو کردو گفت یه چیز مشکوکی تو مثانه ات مشاهده میشه سیستوسکوپی کنیم بهتر بعد از اون دکتر گفت هیچی نیست و پروستاتت نرماله و باید اعصابتو کنترل بکنی دچار مثانه عصبی هستی و قرص ای دیگه ی نوشت که خیلی اذیتم میکرد ولی بازم خوب نشدم چند تا دکتر عوض کردم فکر کنم همه ی آنتی بیوتیک رو هم اعم از سیپرو ،افولا،لووفوکساسین و خیلی دیگر که علاوه بر این که خوب نشدم معده ام را نیز ناراحت کردم آقای دکتر الان من چی کار کنم آخرش چی میشه با این سن کمم 2۶سالم دچار این موضوع شدم خیلی سخته زندگی برام خودم علپم ازمایشگاه خوندم تو آزمایشاتمم از کشت ادار تا کشته منی تر و تمیز بودن . آخرش چی میشه خیلی زندگی برام سخته خیلی لطفا راهنماییم کنیم اگه پروستات بردارن مشکلم حل میشود . امیدم به خدای متعال بعدا جنابعالی .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکتر میخواستم بفرمایید تعداد دفعات ارتباط جنسی در مسیله پروستات چقدر تاثیر دارد؟

    آیا تعداد دفعات آن جهت افراد 52 ساله رد هفته چند بار باید باشد؟

    سپاسگزارم دعای خیر دارم براتون
    1. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام دکتر جان منتظ جواب هستم ممنونم
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر - بزرگی پروستات با حجم 68 سی سی و PSA5/07 خطرناک است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر