جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رنج نرمال free psa و مقدار psa در سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
سرطان پروستات دومین سرطان شایع منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه می باشد. مقدار psa در واقع چراغ هشدار دهنده ی سرطان پروستات است. در این مقاله به شما می گوییم نسبت free psa به total psa چقدر باید باشد. 

زمانی که سرطان پروستات خود را با کم خونی، درد منتشر استخوان ها، شکستگی خودبخود استخوان ها و یا سوراخ های حالب و از کار افتادن کلیه ها نشان می دهد که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و لذا با توجه به اهمیت سرطان پروستات و تشخیص به موقع آن، سوال و جواب های رایج درباره PSA که نقش چشمک زن در شروع سرطان پروستات مردان را برعهده دارد، با هم مرور می کنیم.

سرطان پروستات مردان

psa چیست؟

PSA یک ماده پروتئینی است که از سلول های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه های مرد و بالغ شدن نطفه ها عمل می کند و در حالت طبیعی مقدار کمی از آن وارد جریان خون می شود.

علت بالا بودن psa در آزمایش خون چیست؟

  • سرطان پروستات که شایع ترین علت بالا بودن psa است. مشخصه سرطان پروستات افزایش بالارونده ی PSA است یعنی به صورت مداوم در هر اندازه گیری، سطح آن بالا می رود.
  • بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات نیز از عوامل بالارونده PSA می باشند ولی وقتی علت بالارونده PSA سرطان پروستات نباشد افزایش PSA در این موارد خیلی زیاد نیست و حالت صعودی با گذر زمان ندارد.

بزرگ شدن پروستات چه تاثیری بر روی ادرار کردن، توانایی جنسی و نعوظ مردان می گذارد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات

در چه سنی باید PSA خون را اندازه گرفت؟

اصولاً سرطان پروستات بیماری مردان بالای 50 سال است و لذا بهترین زمان شروع به چکاپ سرطان پروستات، بالای 50 سال می باشد. در مردانی که عمو، برادر و پدرشان به سرطان پروستات مبتلا شده اند بهتر است، سطح PSA خون در آنها بالای 40 سال اندازه گیری شود.

مقدار نرمال پی اس ای چقدر است؟

منظور از رنج نرمال آزمایش psa چیست؟ مقدار psa در سرطان پروستات چقدر است؟ باید گفت که اندازه PSA در خون با توجه به حجم، مقدار بزرگی پروستات و سن بیمار تفسیر می شود. مثلاً برای پروستاتی حجیم که اندازه آن 100 گرم است، PSA 4-6 اغلب طبیعی است و همین مقدار 6-4 اگر حجم پروستات 30 گرم و سن بیمار پایین باشد، می تواند نشان دنده سرطان پروستات در فرد مذکور باشد.

بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن به صورت زیر است. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ٤ نانو گرم بر میلی لیتر در نظر می گیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال کمتر از 3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال کمتر از 4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشترکمتر از 5ng/ml
سرطان آلت

نکته مهم در اندازه گیری PSA و تشخیص سرطان پروستات برحسب آن، سطح بالارونده مداوم PSA در خون است، یعنی اگر در آزمایش های سریالی و در پیگیری های هر سه ماه سطح PSA خون منحنی بالارونده تدریجی داشته باشد تحت عنوان PSA Rizing و با شک قوی به سرطان پروستات، بیمار حتماً باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رنج نرمال free psa چقدر است؟

psa پروتئینی است که از غده پروستات ترشح می شود. psa در خون به صورت آزاد و کل وجود دارد. free psa چیست؟ free psa یعنی به صورت آزاد و بدون ترکیب با پروتئین وجود دارد.

در مواقعی که به سرطان پروستات مشکوک باشیم، علاوه بر psa total، مقدار free psa را نیز اندازه گیری می کنیم. مقدار نرمال آزمایش free psa چقدر است؟ رنج نرمال free psa حدود 0.25 است. هر چقدر این عدد کمتر شود، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است.

تفاوت free psa با total psa چیست؟

PSA ترشح شده از پروستات به دو شکل آزاد و ترکیب با پروتئین در خون جریان دارد. هر چه مقدار PSA کل (TOTAL PSA) بالاتر و سطح PSA آزاد (Free PSA) کمتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

اگر پی اس ای خون بالاتر از طبیعی و یا حالت صعودی داشته باشد تکلیف بیمار چیست؟

شما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دومین قدم معاینه انگشتی پروستات شما توسط پزشک جراح کلیه و مجاری ادرار می باشد که اگر در معاینه انگشتی قوام پروستات سفت و سخت باشد شک به سرطان پروستات را بالا می برد ولی روش قطعی تشخیص سرطان پروستات نیست و حالت کمک کننده دارد.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیماری که سطح پی اس ای خون آن بالا باشد یا حالت افزاینده دائم داشته باشد و یا در معاینه مقعدی پروستات سفت شده باشد باید نمونه برداری پروستات انجام شود.

نمونه برداری پروستات به کمک سونوگرافی و از راه مقعد قطعی ترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان پروستات می باشد که در آن به کمک سونوگرافی پروستات را از مقعد مشخص کرده و تعداد 12 قطعه از نقاط مختلف و مشکوک پروستات نمونه برداری جهت فرستادن به آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می شود و پس از اعلام جواب آزمایشگاه که حدود یک هفته طول می کشد تکلیف بیمار و پزشک در رابطه با سرطانی بودن و یا نبودن پروستات مشخص می گردد.

در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی پروستات را با توضیحات دکتر کرمی مشاهده می فرمایید.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (122 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر reza پنجشنبه ۲۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 844 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    پدر بنده 79 سالشون هست حدود 2 ماه قبل به علت تكرر ادرار و ضعف و بيحالي به بيمارستان بقيه الله مراجعه كرديم و تشخيص تنگ شدن مجاري ادرار دادن و عمل جراحي سيستوسكومي انجام دادن و سوند فولي گذاشتن و بعد از چند روز مرخص شدند
    تا 15 رو زپيش مشكلي نداشتند كه 15 روز قبل با تب شديد به بيمارستان ضياييان مراجعه و بعد از آزمايش كراتين 10 و اوره بالا بستري شدند و چند جلسه دياليز شدند و به علت پايين نيامدن كراتين نفروستومي دو كليه انجام شد و كراتين به 1.2 رسيد و مرخص شدند .ولي در آزمايش جديد psa بالاي 50 گزارش شد
    كه بعد از اينكه به بيمارستان بقيه الله مراجعه كرديم متوجه شديم دوماه پيش هم psa بالاي 50 بوده است
    سوال بنده اين است كه آيا سرطان پروستات است و اينكه ايا براي عمل جراحي دير شده و چرا دو ماه پيش اين عمل اجام نشده ؟
    آقاي دكتر بنده از همكاران درمان شما در بيمارستان شهيد باهنر كرج هستم لطفا راهنماييم كنيد و اگه نياز است بنده پدرم را خدمتتان بياورم
    البته براي نمونه برداري نيز اقدام كرده ايم
    باتشكر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      راه درمان قطعي ندارد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پدر من مشکل بزرگی پروستات دارن. حدود 90 گرم. چندی پیش عمل کیسه بیضه انجام دادن که بعدش بزرگی پروستات عود کرده و باعث تکرر و تقریبا قطعی ادرار شده. دکتر پورک بیمارستان صارم گفتن باید عمل بشه و عمل باز. پارسال بیوپسی انجام شده و مشکلی نبوده اما عکس رو امسال دکتر دیدن میگن ممکنه مشکوک به کنسر باشه. میخواستم نظر شما رو بدونم. در خصوص جراجی و نوعش.tur یا باز و اینکه کجا برای این عمل مناسبه؟ ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    باسلام و روز بخیر و خسته نباشید
    این درد بعد از معاینه پروستات شروع شد البته عفونت پروستات داشته و طی تماسی که با شما داشتیم قرض TAVANEX 750 پیشنهاد دادین تا مدتی بهبودی موقتی بود ولی بعد از معاینه پروستات مجددا درد شدید دارم ضمنا روز یکشنبه بعد از ظهر نوبت حضوری با شما را دارم خواتسم بدونم آزمایش ها و یا سونوگرافی نیاز هست ک از اهواز انجام بدهم که در تهران معطل نشوم اگر نیاز هست نوع آزمایش را لطف کنین بگید تا انجام بدهم
    با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      اين دردها عصبي است بيخيلش سويد بهتر است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بيخيالش
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    سلام من ۶۴ ساله.ب تازگی متوجه شدم سر طان پروستات دارم.دیابت نیز دارم.ساکن اصفهان هستم.بخاطر ناراحتی قلبی ک دارم دکترها حاضر به عمل نیستند.میگویند زیر برق بروم. حالا از شما راهنمایی میخواهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      هورمون درمانی کنید
  • تصویر کاربر محمدپور شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و احترم خدمت آقای دکتر
    ویدیوی مفید سما در مورد عمل پروستات باز را دیدم و متشکرم ، پدرم پروستات با psa 5,96 داره ایشون بیماری دیابت نیز دارن چند وقت دارو میخوردن ولی این دفعه دکتر گفته با این وضع عمل خطرناک هست داروTamsover خارجیشو داده واسه دو ماه بعد گفته باید نمونه برداری بشه تا تصمیم بگیریرم چیکار کنیم خیلی نگرانمون کرده ولی من چیزی که از مقالات شما خوندم وضعیت پدرم اون همه هم وخیم نبوده که نگرانمون کرده میشه لطفا شما هم نظرتان را بگید ممنون میشم من عکس آرمایش را هم برای شما ارسال میکنم با تشکر منتظر پاسخ شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنند
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    با عرض معذرت میخوام بدونم آیا ارتباطی بین اندازه دست مردان با اندازه الت تناسلی هست یا خیر؟؟
    اگر هست لطفا توضیح دهید چون هر کس یه چیز میگوید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      نه ارتباطي ندارد
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۱۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 3420 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید من خانمی 37 ساله هستم که یه مدت نوک سینه هام دونه هایی ریخته که رفتم پیش دکتر زنان میگه زگیل تناسلیه برای درمانش چیکار باید بکنم دکتر بهم هیچ دارویی نداد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 87 سالشونه در سال87عمل پروستات داشتن که الحمدالله خوش خیم بود و مشکلی هم نداشتن اخیرا در چکاپ دوره ای متوجه شدیم که psaبالا دارن psatotalبالای 100و psafreeبالای 20 هست وسونوگرافی از مقعد هم انجام شده که براتون میفرستم لطفا راهنماییم کنید.در ضمن دیابت و کبدشون هم چرب هست.و سیگاری و مشروب خوار هم نبودن و سرطان پروستات هم در فامیل نداشتن.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام
    پئر اینجا نب 80 سال سن داشته و مبتلا به سرطان پروستات می باشتد .نمره گلسون 7 بوده (4+3) و اسکن انجام شده نشان دهنده عدم انتشار سرطان به سایر اعضای دیگر بدن می باشد.لطفا در خصوص نحوه درمان راهنمایی فرمایید.سابقه عمل پروستات در حدود 28 سال پیش را دارند.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      بايد ببينم٠٩٣٥١١٤٢٠٨٠
    2. تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام.
      ضمن تشکر
      عذر خواهی میکنم.ویزیت بیمار الزامی می باشد .یا اینکه مدارک رو اسکن کنم و خدمت شما ارسال کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      ديدن شرايط عمومي فرد إلزامي است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام من پدرم 2سال پیش عمل کرده و پروستات رو درآورده الان بعضی مواقع بی اختیاری داره کاری میشه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      از دکتر جراحتان بپرسید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر