جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رنج نرمال free psa و مقدار psa در سرطان پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
سرطان پروستات دومین سرطان شایع منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه می باشد. مقدار psa در واقع چراغ هشدار دهنده ی سرطان پروستات است. در این مقاله به شما می گوییم نسبت free psa به total psa چقدر باید باشد. 

زمانی که سرطان پروستات خود را با کم خونی، درد منتشر استخوان ها، شکستگی خودبخود استخوان ها و یا سوراخ های حالب و از کار افتادن کلیه ها نشان می دهد که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و لذا با توجه به اهمیت سرطان پروستات و تشخیص به موقع آن، سوال و جواب های رایج درباره PSA که نقش چشمک زن در شروع سرطان پروستات مردان را برعهده دارد، با هم مرور می کنیم.

سرطان پروستات مردان

psa چیست؟

PSA یک ماده پروتئینی است که از سلول های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه های مرد و بالغ شدن نطفه ها عمل می کند و در حالت طبیعی مقدار کمی از آن وارد جریان خون می شود.

علت بالا بودن psa در آزمایش خون چیست؟

  • سرطان پروستات که شایع ترین علت بالا بودن psa است. مشخصه سرطان پروستات افزایش بالارونده ی PSA است یعنی به صورت مداوم در هر اندازه گیری، سطح آن بالا می رود.
  • بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات نیز از عوامل بالارونده PSA می باشند ولی وقتی علت بالارونده PSA سرطان پروستات نباشد افزایش PSA در این موارد خیلی زیاد نیست و حالت صعودی با گذر زمان ندارد.

بزرگ شدن پروستات چه تاثیری بر روی ادرار کردن، توانایی جنسی و نعوظ مردان می گذارد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات

در چه سنی باید PSA خون را اندازه گرفت؟

اصولاً سرطان پروستات بیماری مردان بالای 50 سال است و لذا بهترین زمان شروع به چکاپ سرطان پروستات، بالای 50 سال می باشد. در مردانی که عمو، برادر و پدرشان به سرطان پروستات مبتلا شده اند بهتر است، سطح PSA خون در آنها بالای 40 سال اندازه گیری شود.

مقدار نرمال پی اس ای چقدر است؟

منظور از رنج نرمال آزمایش psa چیست؟ مقدار psa در سرطان پروستات چقدر است؟ باید گفت که اندازه PSA در خون با توجه به حجم، مقدار بزرگی پروستات و سن بیمار تفسیر می شود. مثلاً برای پروستاتی حجیم که اندازه آن 100 گرم است، PSA 4-6 اغلب طبیعی است و همین مقدار 6-4 اگر حجم پروستات 30 گرم و سن بیمار پایین باشد، می تواند نشان دنده سرطان پروستات در فرد مذکور باشد.

بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن به صورت زیر است. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ٤ نانو گرم بر میلی لیتر در نظر می گیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال کمتر از 3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال کمتر از 4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشترکمتر از 5ng/ml
سرطان آلت

نکته مهم در اندازه گیری PSA و تشخیص سرطان پروستات برحسب آن، سطح بالارونده مداوم PSA در خون است، یعنی اگر در آزمایش های سریالی و در پیگیری های هر سه ماه سطح PSA خون منحنی بالارونده تدریجی داشته باشد تحت عنوان PSA Rizing و با شک قوی به سرطان پروستات، بیمار حتماً باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رنج نرمال free psa چقدر است؟

psa پروتئینی است که از غده پروستات ترشح می شود. psa در خون به صورت آزاد و کل وجود دارد. free psa چیست؟ free psa یعنی به صورت آزاد و بدون ترکیب با پروتئین وجود دارد.

در مواقعی که به سرطان پروستات مشکوک باشیم، علاوه بر psa total، مقدار free psa را نیز اندازه گیری می کنیم. مقدار نرمال آزمایش free psa چقدر است؟ رنج نرمال free psa حدود 0.25 است. هر چقدر این عدد کمتر شود، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است.

تفاوت free psa با total psa چیست؟

PSA ترشح شده از پروستات به دو شکل آزاد و ترکیب با پروتئین در خون جریان دارد. هر چه مقدار PSA کل (TOTAL PSA) بالاتر و سطح PSA آزاد (Free PSA) کمتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

اگر پی اس ای خون بالاتر از طبیعی و یا حالت صعودی داشته باشد تکلیف بیمار چیست؟

شما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دومین قدم معاینه انگشتی پروستات شما توسط پزشک جراح کلیه و مجاری ادرار می باشد که اگر در معاینه انگشتی قوام پروستات سفت و سخت باشد شک به سرطان پروستات را بالا می برد ولی روش قطعی تشخیص سرطان پروستات نیست و حالت کمک کننده دارد.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیماری که سطح پی اس ای خون آن بالا باشد یا حالت افزاینده دائم داشته باشد و یا در معاینه مقعدی پروستات سفت شده باشد باید نمونه برداری پروستات انجام شود.

نمونه برداری پروستات به کمک سونوگرافی و از راه مقعد قطعی ترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان پروستات می باشد که در آن به کمک سونوگرافی پروستات را از مقعد مشخص کرده و تعداد 12 قطعه از نقاط مختلف و مشکوک پروستات نمونه برداری جهت فرستادن به آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می شود و پس از اعلام جواب آزمایشگاه که حدود یک هفته طول می کشد تکلیف بیمار و پزشک در رابطه با سرطانی بودن و یا نبودن پروستات مشخص می گردد.

در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی پروستات را با توضیحات دکتر کرمی مشاهده می فرمایید.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (122 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Araghi شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام اقای دکتر حجم پروستات بنده۴۳ و Psa4/8و ۵۹ سالمه و علایم تکرر ادرار و قطی و سوزش ندارم و مدت ۳ماه که کپسول آمتیک ۴/استفاده میکنم ایا نیازی به نمونه برداری دارم؟و وضعیتم چطور هس با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      یک ماه روزی یک عدد تاوانکس مصرف شود ، و بعدش مجدد psa چک شود
  • تصویر کاربر سياوش پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    من قبل از عید کمردرد گرفتم رفتم دکتر عکس کمر وسونوگرافی کلیه و مثانه و داد. در عکس کمر مهرهای ۴ و۵ به نزدیک شده بودن و در سونوگرافی کلیه راست کیست داشت ومثانه ضخامت جداری و لومن طبیعی وپروستات ابعاد ان
    ۴۰*۳۲*۳۲و به حجم ۲۱ سی سی سایز و اکوی نرمال اما ازمایش خونم psaان ۸/۴۳ بود رفتم دکتر گفت مشکلی تو دفع ادرار و شب ادراری داری گفتم نه گفت باید ازمایش را تکرار کنی در اردیبهشت
    حالا نظر حضرتعالی چیست.؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      یک ماه روزی یک عدد تاوانکس ۵۰۰ مصرف کنید بعدش مجدد psa چک کنید ، اگر باز هم بالای ۴ بود باید از پروستات نمونه برددری انجام شود
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ازمایشاتی رو که گفته بودید رو انجام دادم آزمایش ادرار ازمایش منی وسنوگرافی وعکسشونوفرستادم.فقط اقای دکتر من علاوه بر شریطی رو که در پرسش قبل ازتون پرسیده بودم اینم میخواستم بگم که شبا بعداز خوابیدن فقط یک بار برای ادرار از خواب پامیشم ودر طول روز همش احساس میکنم ادرار دارم واینکه بعداز ادرارکردن باید یک مقدارآب برروی آلتم بریزم حتی بعضی وقت هاهم خیلی زمان میبره تا ادرار باقی مانده خارج بشه وکامل ادرار تموم بشه نمیدونم چرا این طوری شده ولی باید هردفعه این کارو بکنم اگه نکنم بعداز چند دقیقه دوباره باید برم دست شویی ...ممنون میشم کمکم کنید تااین مشکلاتم برطرف بشن اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    میخواهم عمل کنم پروستات دردم زیاده نیاز دارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      یک ماه عدد psa تون بالاست. یک ماه روزی یک عدد تاوانکس مصرف شود. سپس psa مجدد چک شود. اگر باز هم بالای ۴ بود نمونه برداری از پروستات باید انجام شود
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و ادب
    جواب آزمایش psa پدرم ۷۲ ساله
    psa: 0.023
    free psa: 0.01
    راهنمایی میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      رادیکال پروستاتکتومی شدن ؟
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خیر آقای دکتر
      پارسال سونو داشتن مشکلی نبوده
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      البته آقای دکتر هر سال آزمایش دادن و psa زیر یک بوده
      این عدد چون خیلی کم بود خواستم با شما مشورت کنم
      ممنون از شما
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      البته هرسال آزمایش میدن و همیشه psa حدود یک یا قدری کمتر بوده
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      خوبه ، کم بودنش مشکلی میست ، بالای ۴ باشه مشکله. پس نگران‌نباشین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عارف دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با سلام. اینجانب یک پسر ۲۱ ساله هستم با سابقه ریزش موی ارثی و همچنین چندسال است که خودارضایی نیز میکنم. پزشک پوست و مو برای من داروی فیناستراید ۱میلی گرم تجویز کرده است. سوال من این است درصورت مصرف این دارو و یا قطع مصرف آن بعد از مشاهده نتیجه، آیا این دارو مشکلی برای پروستات یا توانایی باروری در من ایجاد میکند؟
    آیا شما مصرف این دارو را به بنده توصیه میکنید؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      زمانی که فیناستراید مصرف میکنین کمی روی باروری اثر میگذارد که با قطع دارو مشکل برطرف میشه
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.روز بخیر وسال نومبارک.حدود یک هفته هست که مشکل دفع ادرار دارم.البته ازقبل حجم پروستاتم ۱۰۵سی سی بود.حدود۷ ماه پیش.سه روز پیش سونگرافی کردم حجم رسیده به۱۳۵ سی سی.وازمایشات psa بشرح ذیل هست:
    Psa=51.44
    Free psa=14.37
    وضعیت دفع ادرارهم اصلا مناسب نیست..چه باید کرد؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با توجه به عدد psa بالای شما ، باید از پروستات نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من 61 سالم هست آزمایش خون و PSA دادم برای من این نتایج را زده اند
    Free PSA 0.1
    Free psa/PSA 0.07
    Psa 1.4
    آیا نیاز به پیگیری و آزمایش خاص دیگری دارد؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      طبیعی است سالی یک بار این ازمایش تکرار شود
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام من از سال ۹۲ psa 1.75 بود وحجم پروستات ۱۲ ودر اسفند ۹۸مقدار ۵.۷وححم پروستات۱۷ وpsaاسفند۹۹مقدار۶.۴ وحجم پروستات۱۷در سونوگرافی وبدون مشاهده هیچ توده میباشد یعنی افزایش در هرسال به صورت میانگین کمتر از ۷۵صدم میباشد علامتی ندرام ایا حتما با توجه به عوارض بیوپسی باید انجام شود ویا با مراجعه به جنابعالی هر ۶ ماه کنترل هوشمند انجام شود
    1. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سن من الان۴۸ سال است
    2. تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      Psa 6.4
      Fpsa 0.6
      Fpsa/psa ratio 0.09
      اسفند۹۹
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بیوپسی از پروستات انجام شود
    4. تصویر کاربر احمد جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با سلام ایاmrs قبل از بیوپسی انجام بدم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بیوپسی انجام دهید. اگر بیوپسی براتون اذیت کننده هست میتونین mp-mri انجام دهید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،
    عرض ارادت.
    من از دو سال پیش در ناحیه کشاله ران دچار تورم غدد لنفاوی همراه با درد گاه بی گاه هستم. سونوگرافی انجام دادم و دکتر اظهارنظر کرد که غدد لنفاوی اکتیو نیستند و مشکلی ندارد. لازم بذکر است که در ناحیه پایین شکم نزدیک کشاله ران دارای یک پارگی کوچک فتق هستم.
    بعلاوه از دو سه سال پیش بعد از نزدیکی تا چند ساعت دچار درد در کنار آلت و ناحیه پرینه و دور مقعد می‌شوم که معمولا بعد از یکی دو ساعت رفع می‌شود.

    مشکلی که چند ماه است به آن دچار شده‌ام بی حسی سر آلت است و باعث می‌شود اگر رابطه جنسی کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد آنقدر حس لامسه کم می‌شود که عملا ارضا نشده و از خستگی بیخیال ارتباط جنسی می‌شوم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر در سونوگرافی فتق دارید باید عمل انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر