جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رنج نرمال free psa و مقدار psa در سرطان پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
سرطان پروستات دومین سرطان شایع منجر به مرگ در مردان بعد از سرطان ریه می باشد. مقدار psa در واقع چراغ هشدار دهنده ی سرطان پروستات است. در این مقاله به شما می گوییم نسبت free psa به total psa چقدر باید باشد. 

زمانی که سرطان پروستات خود را با کم خونی، درد منتشر استخوان ها، شکستگی خودبخود استخوان ها و یا سوراخ های حالب و از کار افتادن کلیه ها نشان می دهد که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد و لذا با توجه به اهمیت سرطان پروستات و تشخیص به موقع آن، سوال و جواب های رایج درباره PSA که نقش چشمک زن در شروع سرطان پروستات مردان را برعهده دارد، با هم مرور می کنیم.

سرطان پروستات مردان

psa چیست؟

PSA یک ماده پروتئینی است که از سلول های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه های مرد و بالغ شدن نطفه ها عمل می کند و در حالت طبیعی مقدار کمی از آن وارد جریان خون می شود.

علت بالا بودن psa در آزمایش خون چیست؟

  • سرطان پروستات که شایع ترین علت بالا بودن psa است. مشخصه سرطان پروستات افزایش بالارونده ی PSA است یعنی به صورت مداوم در هر اندازه گیری، سطح آن بالا می رود.
  • بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات نیز از عوامل بالارونده PSA می باشند ولی وقتی علت بالارونده PSA سرطان پروستات نباشد افزایش PSA در این موارد خیلی زیاد نیست و حالت صعودی با گذر زمان ندارد.

بزرگ شدن پروستات چه تاثیری بر روی ادرار کردن، توانایی جنسی و نعوظ مردان می گذارد؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات

در چه سنی باید PSA خون را اندازه گرفت؟

اصولاً سرطان پروستات بیماری مردان بالای 50 سال است و لذا بهترین زمان شروع به چکاپ سرطان پروستات، بالای 50 سال می باشد. در مردانی که عمو، برادر و پدرشان به سرطان پروستات مبتلا شده اند بهتر است، سطح PSA خون در آنها بالای 40 سال اندازه گیری شود.

مقدار نرمال پی اس ای چقدر است؟

منظور از رنج نرمال آزمایش psa چیست؟ مقدار psa در سرطان پروستات چقدر است؟ باید گفت که اندازه PSA در خون با توجه به حجم، مقدار بزرگی پروستات و سن بیمار تفسیر می شود. مثلاً برای پروستاتی حجیم که اندازه آن 100 گرم است، PSA 4-6 اغلب طبیعی است و همین مقدار 6-4 اگر حجم پروستات 30 گرم و سن بیمار پایین باشد، می تواند نشان دنده سرطان پروستات در فرد مذکور باشد.

بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن به صورت زیر است. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ٤ نانو گرم بر میلی لیتر در نظر می گیرند.

  • مردان تا سن ٥٠ سال کمتر از 3ng/ml
  • مردان تا سن ٦٠سال کمتر از 4ng/ml
  • مردان تا سن ٧٠ سال و بیشترکمتر از 5ng/ml
سرطان آلت

نکته مهم در اندازه گیری PSA و تشخیص سرطان پروستات برحسب آن، سطح بالارونده مداوم PSA در خون است، یعنی اگر در آزمایش های سریالی و در پیگیری های هر سه ماه سطح PSA خون منحنی بالارونده تدریجی داشته باشد تحت عنوان PSA Rizing و با شک قوی به سرطان پروستات، بیمار حتماً باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رنج نرمال free psa چقدر است؟

psa پروتئینی است که از غده پروستات ترشح می شود. psa در خون به صورت آزاد و کل وجود دارد. free psa چیست؟ free psa یعنی به صورت آزاد و بدون ترکیب با پروتئین وجود دارد.

در مواقعی که به سرطان پروستات مشکوک باشیم، علاوه بر psa total، مقدار free psa را نیز اندازه گیری می کنیم. مقدار نرمال آزمایش free psa چقدر است؟ رنج نرمال free psa حدود 0.25 است. هر چقدر این عدد کمتر شود، شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است.

تفاوت free psa با total psa چیست؟

PSA ترشح شده از پروستات به دو شکل آزاد و ترکیب با پروتئین در خون جریان دارد. هر چه مقدار PSA کل (TOTAL PSA) بالاتر و سطح PSA آزاد (Free PSA) کمتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

اگر پی اس ای خون بالاتر از طبیعی و یا حالت صعودی داشته باشد تکلیف بیمار چیست؟

شما باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دومین قدم معاینه انگشتی پروستات شما توسط پزشک جراح کلیه و مجاری ادرار می باشد که اگر در معاینه انگشتی قوام پروستات سفت و سخت باشد شک به سرطان پروستات را بالا می برد ولی روش قطعی تشخیص سرطان پروستات نیست و حالت کمک کننده دارد.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیماری که سطح پی اس ای خون آن بالا باشد یا حالت افزاینده دائم داشته باشد و یا در معاینه مقعدی پروستات سفت شده باشد باید نمونه برداری پروستات انجام شود.

نمونه برداری پروستات به کمک سونوگرافی و از راه مقعد قطعی ترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان پروستات می باشد که در آن به کمک سونوگرافی پروستات را از مقعد مشخص کرده و تعداد 12 قطعه از نقاط مختلف و مشکوک پروستات نمونه برداری جهت فرستادن به آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می شود و پس از اعلام جواب آزمایشگاه که حدود یک هفته طول می کشد تکلیف بیمار و پزشک در رابطه با سرطانی بودن و یا نبودن پروستات مشخص می گردد.

در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی پروستات را با توضیحات دکتر کرمی مشاهده می فرمایید.

در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (120 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت شما
    اگر ممکنه آزمایش PSA ملاحظه بفرمایید و توصیه حضرتعالی را بدونم
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت تا یک ماه مصرف کنید و مجدد تست رو تکرار کنید
  • تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    ضمن خسته نباشید خدمت آقای دکتر‌ . پدرم جواب آزمایش پروستات را گرفته و psa بزرگتر از ۱۵۰ و psa free بزرگتر از ۲۵ خورده . نتیجه به نظر شما چه معنایی داره؟ با توجه به اینکه دچار یبوست شدید هم شده و کمر درد هم در قسمت پایین کمر هم داره؟ با تشکر از شما دکتر گرامی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید حتما نمونه برداری از پروستات انجام بشه
  • تصویر کاربر حاجی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام جواب آزمایش رو براتون ارسال کردم پدرم ۶۶ سال سن دارن psa : 9 داشتن قرص سفکسیم دکتر دادن ، الان حدود ۱ سال جواب آزمایش این رنج این اعداد هست ممنون میشم بفرمائید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نرماله و نگران کننده نیست
  • تصویر کاربر اهامین سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام. 40سال دارم وبا سوزش ادار ودرد مختصری از ناحیه باسن به دکتر مراجعه کردم دکتر یه سری آمپول تقویتی وهیوسین تجویز کردن وگفتن سونثو گرافی لازم نیست ولی اختیاری سونو دادم سونو کامل همه چیز نرمال فقط اندازه پروستات 27cc بزرگی نا همگن تشخصی دادن وآزمایش ادرار وآزمایش پروستات توصیه کردن البته قرص سیپرو فلوکساسین هم نوشتن که با مصرف یه روز سوزش ادار و درد بر طرف شد ودردی ندارم لطفا راهنمایی فرمایید
    ممنون اکه امکان داره زودتر ج بددید تو روستا زندگی میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرار انجام بدید
  • تصویر کاربر خشایار دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    36 ساله هستم و سابقه سرطان پروستات در خانواده داریم .
    خواستم ببینم باتوجه به عدد F PSA/ T PSA مشکلی هست یا خیر؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر نرماله
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، نتیجه آزمایش freepsa 0.07 و totalpsa 0.19 و f/t0.37است و ضمنا سنم 45 سال است آیا آزمایش نگران کننده است .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آزمایشات نرمال هست
  • تصویر کاربر اکبر سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام 57 سالمه و مبتلا به دیابت هستم آزمایش psa دادم. آیا نرمال هست و مجدد کی باید تکرار کنم؟
    total:0.63ng/ml
    free:0.23 ng/ml
    free/total:0.36%
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      یک سال بعد
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام اینجانب ۵۷ساله بعلت بزرگی پروستات بدون علامت واضح آزمایش psaدادم ۵.۹وfreepsa.۷۸بوذیک ماه سپیروفلوکساسین هر۱۲ساعت وقرص دیکلوفناک۵۰هر۱۲ساعت مصرف کردم یک ماه بعد مجددازمایش دادم psa۶.۷وfreepsa1.46بود لطفاراهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره نمونه برداری از پروستات انجام بشه
  • تصویر کاربر شهرام شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با عرض ادب و سلام خدمت جناب دکتر، متاسفانه تست psa پدربزرگ عدد ۲۲ را در آزمایش نشان داد، حجم پروستات ۴۷ سی سی، سن ایشان نیز ۸۷ سال، البته free psa از ایشان نگرفتند،خواستم بدانم آیا امیدی برای ایشان وجود دارد، از طرفی به دلیل ضعف جسمانی ایشان، خواستم راهنمائی بفرمائید و اسم چند تن از اورولوژیست‌های خوب و قابل اعتماد خود را در تبریز برایم بفرمائید تا بنده پیگیر مشکل ایشان باشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید نمونه برداری از پروستات بکنند
    2. تصویر کاربر شهرام چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      از آنجائیکه پدر بزرگ بنده توان آمدن خدمت شما را ندارند، خواستم راهنمائی بفرمائید و اسامی چند تن از همکاران خود را در تبریز که از دانش، وجدان و اخلاق عالی برخوردارند و مورد تایید جناب‌عالی می‌باشند را نام ببرید تا بنده پی‌گیر باشم، البته پاسخ را خصوصی بفرمایید، با سپاس، والله‌المستعان.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکترای تبریز خوبن و اسم نمیتونم ببرم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر داود پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با درود ؛ اینجانب 50 ساله به علت سوزش و تکرر ادرار ملزم به آزمایش و سونوگرافی گردیدم که حجم پروستات 41cc کمی بزرگتر و در زون میانی آن کلسیفیه آمورف دیده شد، در آزمایش خون و ادرار WBC 12.98 FBS 113 ESR 48 بالا بودند . همچنین مقداری دفع کلسیم اگزالات در ادرار داشتم .خواهشمند است نظر خود و روش درمان را بیان فرمائید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرای انجام بدید و بر اساس جواب اون باید درمان بشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر