جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دخانیات و سیگار شایعترین علت سرطان مثانه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از سرطان هایی که با مصرف سیگار شیوع آن چندین برابر می شود و سیگار به منزله کبریت روی بنزین در جهت شعله ور کردن آن عمل می کند، سرطان مثانه است. امروزه در جامعه افراد زیادی را می بینیم که به هر علت محرک خارجی از قبیل احساس عصبانیت و یا اضطراب و یا احساس خوشی، اولین اقدام آنها روشن کردن سیگار و پک زدن های عمیق به آن است.

متأسفانه در بسیاری از مراکز تفریحی و خوش آب و هوا افرادی را می بینیم که به جای استنشاق هوای خوب از قلیانها با طعم های مختلف ریه هایشان را پر می کننند غافل از اینکه امروزه ثابت شده است که شایعترین علت خیلی از سرطان ها از قبیل مثانه، کلیه و ریه استفاده از دخانیات با شکل های مختلف از قبیل: سیگار، قلیان، تریاک و … می باشد.

5images

سرطان مثانه ششمین سرطان شایع کشور ما می باشد. عوامل دیگر از قبیل کار کردن در صنایع رنگ، لاستیک سازی، نقاشی ساختمان و صنعت چرم به علت سرطان زایی بودن آنها در ایجاد سرطان مثانه دخیل هستند ولی هیچکدام از آنها به اندازه مصرف سیگار خطرناک نیستند.

مصرف سیگار به تنهایی شانس سرطان مثانه را تا 4-5 برابر افزایش می دهد. در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه قطع سیگار و انواع دخانیات می باشد.

علائم هشدار دهنده سرطان مثانه عبارتند از:

  • خونریزی متناوب و دوره ای بدون درد که فرد هراز چندگاهی متوجه دفع خون و لخته از ادرار می شود و به علت دوره ای بودن آن اغلب افراد اهمیت نمی دهند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است و لذا باید وجود خون در ادرار را جدی گرفت.
  • در نوعی از سرطان مثانه که به آن اینسایتو مخاطی گفته می شود ممکن است همزمان با دفع خون، تکرر و سوزش ادراری شدید خود را نشان دهد.

در صورت مشاهده خون در ادرار و شک به سرطان مثانه چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده خون در ادرار چه به صورت روشن و دفع لخته و یا دفع میکروسکوپی خون در آزمایش ادرار باید بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید. در مرحله اول دکتر معالج از شما سونوگرافی و آزمایش خون و ادرار درخواست خواهد کرد.

در صورت مشخص شدن ضایعه مشکوک باید آندوسکوپی مثانه یا سیستوسکوپی انجام شود که روش صد در صد و قطعی تشیخص سرطان مثانه می باشد.

سرطان مثانه با سیگار

قدم بعدی بعد از تشخیص آندوسکوپی تومور مثانه درمان آن به صورت آندوسکوپی و نمونه برداری و تراش تومور به وسیله دستگاه آندوسکوپ می باشد که در فیلم زیر می بینید .

در این روش با دستگاه تراش دهنده ی سرطان، کاملاً از مخاط مثانه با تراش بر می داریم و نمونه را به پاتولوژی می فرستیم که جواب قطعی آن آماده شود. اگر تومور بزرگ و عضله مثانه را درگیر کرده باشد اقدام بعدی برداشتن کل مثانه بیمار است که عمل بزرگ و پرعارضه می باشد.

ولی اگر تومور سطعی باشد باید بر اساس شدت تهاجمی بودن آن از تزریق داخل مثانه ای مواد ضد سرطان از قبیل BCG یا میتومایسین استفاده می کنیم و هرماه با آندوسکوپی مثانه بیمار را از نظر عود تومور تحت نظر می گیریم.

با توجه به ماهیت آزار دهنده سرطان مثانه بهترین راه پیشگیری، قطع دخانیات می باشد و لذا اینجانب توصیه می کنم:

  • از مصرف هر گونه دخانیات از جمله سیگار، قلیان، تریاک و … جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه خودداری نمایید.
  • اگر امروز اهل دخانیات هستید تا دیر نشده نسبت به ترک آن اقدام نمایید.
  • در صورت مشاهده خون در ادرار مخصوصاً اگر دوره ای و بدون درد است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (12 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر جند ماه بيش منوجه شدم سرطان مثانه دارم . PT1 G3 و دكتر براي من ٦عدد سرم BCGتجويز كرد .در تزريق اول كانتر راحت وارد مثاته من شد ولي در هفته بعد بخاطره اينكه كانتر نتونست راهه خودشرو بيدا كنه وفشاري كه برستار داد قسمتي از بروستات يا دهانه مثاته رو زخمي كرد ومن درد رو احساس كردم وبرستار كانترو كشيد بيرون كه خونه تازه بيرون ريخت.و برستار از كانتره دوم استفاده كرد و به دليل بيدا نكردن وروديه مثانه مجبور شد دوباره كانترو بيرون بكشه و خون مجدداً بيرون امد و برستار با كانتره سوم تونست واكسنرو داخل مثانه انقال بده .سوال من از شما اين است .ايا قسمتي رو كه كانتر زخمي كرده و ادراري كه از مثانه خارج شده باعث انقال سلولهاي سرطاني از طريق خون به قسمتهاي ديكه بدن بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام وتبريك سال نو وپوزش از تاخير نه نگران نباشيد بايد تحت مظر و كنترل شويد
  • تصویر کاربر بهنام چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دكتر بزرگوار
    دكتر من ٢٢سالمه
    تقريبا 6سال پيش عمل واريكوسل انجام دادم ولي خوب نشدم،يه سال بعدش به دكترم مراجعه كردم فرمودن عملت عود كرده باز بايد عمل شين ولي پيگيرش نشدم بعد چن سال كه ميشه شيش ماه قبل يه دكتر ديگه عمل كرد دوماه بعد عمل چن بار سكس داشتم بعد اين جريان بيضه چپم بزرگ شد باز به دكترم مراجعه كردم سونوگرافي واينا گف عفونت اپيديدم دارم خلاصه سه ماه سه دوره دارو نوشت ولي هيچ فرقي نكرد(نه اندازش نه دردش)
    آخر يه داپلر دادم جوابش باز عود واريكوسل و عفونت بود
    ولي دكترم گف هيچ مشكلي ندارم چيزه خاصي نيس
    الان سوالم ازتون اينه؛اينكه دكترم ميگه سالمم پس چرا باز درد دارم چرا اندازه بيضم فرق نكرده؟!
    عكساي آزمايشامو براتون فرستادم لطفا ببينين يه راهنمايي بكنين ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام از نظر من يك عمل كافي است وعود كه سونو گقته درست نميبتشد
    2. تصویر کاربر بهنام چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      دكتر راجب به عفونت اپيديدميت هيچ جوابي ندادين
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ایتراحت وانتی بیوتیک کافی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهردادکاکاوند یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    من عمل واریکوسل انجام داده ام الانم اندازه بیضه غیرطبعی شده ودرازوآویزون شده بیضه آب نیاورده فقط زیاددراز شده دلیلش چیست آیامیشه عمل واریکوسل عوت کرده باشه
    1. تصویر کاربر مهردادکاکاوند پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      5
    2. تصویر کاربر مهردادکاکاوند پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ctrl
    3. تصویر کاربر مهردادکاکاوند پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ctrl
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام يك بار عمل كافي است اينها ها بعد از عمل طبيعي است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 22 ساله هستم و متاسفانه چند سال است مبتلا به خود ارضایی. گاهی شدید گاهی کمتر...
    دغدغه بچه داری دارم.
    چند سوال مختصر داشتم.
    1- مقدار مایع انزالی موقع انزال خوب و با جهش است و یک مرتبه به طریق ازمایش خانگی (ظرف آب یخ) اقدام ب ازمایش کردم که منی به طور کامل جمع شد و داخل اب فرو رفت. آیا این نشانه این است که بنده نطفه دار هستم و نطفه بنده صفر نیست و با خیال راحت برم ازمایش آنالیز اسپرم بدم؟
    سوال دوم این است که بنده واریکوسل گرید 1 دارم با قطر ماکزیمم 36 mm یک دکتر گفت عمل کن ولی دوتا دکتر دیگه گفتند نیازی به عمل نیست. عکس رو میفرستم و لطفا نظرتون رو بفرمایید.
    سوال سوم من که استمنا میکنم چتد روز بعد از استمنا نکردن برا آنالیز اسپرم اقدام کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب سوالان با معاينه مشخص ميشود٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    از صبح امروز که از خواب بیدار شدم درد متوسطی در ناحیه بیضه سمت راست دارم مطالب اینترنت را بابت انواع درد مطالعه کردم هیچ کدام از علایم موجود مثل تورم یا پیچش یا التهاب و ... ندارم فقط دردی شبیه وقتی که ادرار شدید دارم را دارم.ناگفته نماند دیسک کمرم را سه،هفته پیش،عمل کردم. میشه بفرمایین مشکل کجاست و آیا نیاز به پزشک،دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 867 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 29 سال دارم و مشکل اصلی من تکرر ادرار است که بعد از یک مشکل عصبی که در سال 86 برایم پیش آمد بوجود آمد 0 حالات من در طول روز اینگونه است؛ حداقل روزی 15 بار به دستشویی میروم0 بعد از مدفوع حتما باید دو یا سه بار به فاصله چند دقیقه ادرار را تخلیه کنم وگرنه سوزش و فشار زیادی در ناحیه مثانه و عضو تناسلی احساس میکنم0 شبها باید ادرار را تخلیه کنم که در غیر اینصورت صبح روز بعد با درد کلی بدن بخصوص در ناحیه لگن مواجه میشوم0 هنگام استرس در ناحیه مثانه احساس دلشوره دارم و چند دقیقه یک بار باید ادرار را تخلیه کنم حداکثر 15 دقیقه یکبار0 بارها آزمایش های مختلف دادم مانند حجم ادرار که 1400 بوده و به گفته پزشک مشکلی نداشته0 آزمایش دیابت و تب مالت و تیروئید نیز سالم بوده0 داروهایی برای عفونت مجازی ادراری مصرف کردم که چاره ساز نبوده0 داروهایی را فوق تخصص اورولوژی برای مثانه تحریک پذیر ( سرترالین و نورتریپتیلین ) تجویز کرده که باز هم تاثیر نداشته0 بعد از فشار عصبی سال 86 که تکرر ادرار بعد آن آمد صورتم به شدت لاغر شده که علیرغم اضافه شدن 15 کیلویی وزنم هیچ تغییری نکرده0
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام،من چند روزی هست، بیضه هام درد خیلی کوچیکی گرفته،به طوری که درد میگیره و ول میکنه،حدود یک ماه پیش کمی خون داخل ادرار دیدم، موقع خروج منی هم درد خیلی کمی حس میکنم،احتمال اینکه انگل کرمک هم داشته باشم هست، باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمایش وسونو کنید وبفرستید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر کرمی. آقای دکتر بنده چند وقت پیش در مورد نا متقارن بودن بیضه ها از شما سوال نمودم و عکس ارسال کردم که فرمودید به نظر مشکلی نداره اما برای اطمینان سونو گرافی انجام بدهید که بنده سونو گرافی را انجام دادم و نتیجه را خدمت شما ارسال میکنم. بنده خودم به شخصه احساس میکنم مشکلی مثل واریکوسل دارم اما سونو گرافی گفت مشکلی نداره حالا خواستم نظر شما را نیز بدونم درضمن آقای دکتر من به علت زگیل تناسلی به دکتر مراجعه کردم البته خیلی کم و کوچک هست اما در سایت شما متوجه شدم که بهترین روش کریو برای از بین بردن زگیل میباشد در یکی از عکس ها چیزی که پزشک برای من نوشته رو براتون ارسال کردم خواستم بدونم این همون روش کریو هست یا نه و این که به من گفته جلسه ی 200 هزار تومن و تا 7 یا 8 جلسه باید انجام بدی خواستم بدونم گرون نگفته و واقعا این تعداد جلسه لازمه؟ ممنون ببخشید که طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو نرمال است زگيل بهترين درمانش كرايو است فيلم كن را ببينيد
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    OMID:
    سلام وقت بخیر به دلیل سمینوما بیضه چپ تخلیه شده درمان هم کامل شده تصمیم به جراحی پروتز بیضه دارم لذا کل هزینه جراحی چقدر میشه در صورت موافقت قصد ویزیت و معاینه به صورت حضوری را خواستارم از اردبیل مزاحم شدم با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پروتز را بايد خودتان بخريد
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 4576 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    1-متوجه شدم که به هنگام نزدیکی بیضه چپم بالاتر از کیسه و زیر استخوان مثانه می رود و با دست به حالت قبل بر میگرده.مشکلی هست یا نرماله؟
    2-درد بیضه به خاطر توده با کانون کلسیفیه داشتم و با مصرف دارو خیلی بهتر شدم و فقط بعد از انزال همون نقطه از بیضه درد میگیره.آیا کامل قابل رفع شدن هست؟یا حساس نشم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      3-در جواب سونوگرافی قبل توشته شد که "حداکثر یامترشبکه وریدی پامبینی فرم در حین والسالوا در سمت چپ 3 mm می باشد"
      ایا نیاز به چکاب دوره ای برای میزان واریکوسل و باروری هست؟یا اگر باروری حاصل نشد پیگیری کرد؟(چند سال بعد قصد بپه دار شدن دارم)
    2. تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      تصحیح میکنم بالای استخوان مثانه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر