جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دخانیات و سیگار شایعترین علت سرطان مثانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از سرطان هایی که با مصرف سیگار شیوع آن چندین برابر می شود و سیگار به منزله کبریت روی بنزین در جهت شعله ور کردن آن عمل می کند، سرطان مثانه است. امروزه در جامعه افراد زیادی را می بینیم که به هر علت محرک خارجی از قبیل احساس عصبانیت و یا اضطراب و یا احساس خوشی، اولین اقدام آنها روشن کردن سیگار و پک زدن های عمیق به آن است.

متأسفانه در بسیاری از مراکز تفریحی و خوش آب و هوا افرادی را می بینیم که به جای استنشاق هوای خوب از قلیانها با طعم های مختلف ریه هایشان را پر می کننند غافل از اینکه امروزه ثابت شده است که شایعترین علت خیلی از سرطان ها از قبیل مثانه، کلیه و ریه استفاده از دخانیات با شکل های مختلف از قبیل: سیگار، قلیان، تریاک و … می باشد.

5images

سرطان مثانه ششمین سرطان شایع کشور ما می باشد. عوامل دیگر از قبیل کار کردن در صنایع رنگ، لاستیک سازی، نقاشی ساختمان و صنعت چرم به علت سرطان زایی بودن آنها در ایجاد سرطان مثانه دخیل هستند ولی هیچکدام از آنها به اندازه مصرف سیگار خطرناک نیستند.

مصرف سیگار به تنهایی شانس سرطان مثانه را تا 4-5 برابر افزایش می دهد. در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه قطع سیگار و انواع دخانیات می باشد.

علائم هشدار دهنده سرطان مثانه عبارتند از:

  • خونریزی متناوب و دوره ای بدون درد که فرد هراز چندگاهی متوجه دفع خون و لخته از ادرار می شود و به علت دوره ای بودن آن اغلب افراد اهمیت نمی دهند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته است و لذا باید وجود خون در ادرار را جدی گرفت.
  • در نوعی از سرطان مثانه که به آن اینسایتو مخاطی گفته می شود ممکن است همزمان با دفع خون، تکرر و سوزش ادراری شدید خود را نشان دهد.

در صورت مشاهده خون در ادرار و شک به سرطان مثانه چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده خون در ادرار چه به صورت روشن و دفع لخته و یا دفع میکروسکوپی خون در آزمایش ادرار باید بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید. در مرحله اول دکتر معالج از شما سونوگرافی و آزمایش خون و ادرار درخواست خواهد کرد.

در صورت مشخص شدن ضایعه مشکوک باید آندوسکوپی مثانه یا سیستوسکوپی انجام شود که روش صد در صد و قطعی تشیخص سرطان مثانه می باشد.

سرطان مثانه با سیگار

قدم بعدی بعد از تشخیص آندوسکوپی تومور مثانه درمان آن به صورت آندوسکوپی و نمونه برداری و تراش تومور به وسیله دستگاه آندوسکوپ می باشد که در فیلم زیر می بینید .

در این روش با دستگاه تراش دهنده ی سرطان، کاملاً از مخاط مثانه با تراش بر می داریم و نمونه را به پاتولوژی می فرستیم که جواب قطعی آن آماده شود. اگر تومور بزرگ و عضله مثانه را درگیر کرده باشد اقدام بعدی برداشتن کل مثانه بیمار است که عمل بزرگ و پرعارضه می باشد.

ولی اگر تومور سطعی باشد باید بر اساس شدت تهاجمی بودن آن از تزریق داخل مثانه ای مواد ضد سرطان از قبیل BCG یا میتومایسین استفاده می کنیم و هرماه با آندوسکوپی مثانه بیمار را از نظر عود تومور تحت نظر می گیریم.

با توجه به ماهیت آزار دهنده سرطان مثانه بهترین راه پیشگیری، قطع دخانیات می باشد و لذا اینجانب توصیه می کنم:

  • از مصرف هر گونه دخانیات از جمله سیگار، قلیان، تریاک و … جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه خودداری نمایید.
  • اگر امروز اهل دخانیات هستید تا دیر نشده نسبت به ترک آن اقدام نمایید.
  • در صورت مشاهده خون در ادرار مخصوصاً اگر دوره ای و بدون درد است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (12 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    دو هفته پیش پدرم نزد شما عمل سنگ مثانه و پروستات را انجام دادند جواب پاتولوژی را ضمیمه کردم
    قرص های تولترودین و سفیکسیم 400 را مصرف کردند و تمام شده فقط الان بعد از ادرار قطره قطره ریزش دارند و سوزش بعد از ادرار دارند آیا نیاز هست مجدد همان دارو ها یا داروی دیگری رو مصرف کنند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      خدارا شکر خوب است
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ سال سن دارم و دوسال هست که ازدواج کرده ام ولی نتونستیم صاحب بچه بشیم.توی سونوگرافی که حدود یکسال پیش انجام دادم هردو بیضه کیست دارم و حدود چند ماه هست که توی بیضه سمت راستم ی چیز آبکی احساس میکنم و شرایط کارم طوری هست که ۱۲ ساعت ایستاده یا نشسته باشم و بعضی مواقع کشاله رانم فشار روش هست درد بیضه دارم سمت کیست.و موقع رابطه بالای مثانه ام حالت شکستن انگشت صدا میده.بعضی مواقع بعد رابطه چند بارر پشت سرهم دستشویی میرم و احساس خارش در مجاری ادرار دارم .از شما آقای دکتر سوال دارم که دلیل از عفونت بیضه هست یا واریکوسل چون بهم گفتن احتمال داره واریسل بیضه داشته باشد.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      عفونت ارتباطی با بیضه ندارد تکرر ادرار باید تست ارودینامیک بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کیوان دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،اقای دکتر من چندروزی درد خفیفی در بیضه سمت چپم داشتم متوجه شدم یکم ورم داره قسمت پایین بیضه ی حالت رگه رگه مشاهده میشه ک برامدست شبیه چربیه تقریبا ،یروز قبل درد ورزش سنگین کردم ممنون میشم کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر ثمین شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر؛
    مامان من 66 ساله است با ق 150 و وزن 85 کیلوگرم. مدت بیش از 10 ساله که از مشکل بی اختیاری ادرار رنج می بره. سال 96 جراحی هردو زانو انجام داده. التهاب شبه روماتیسمی هم داره که بخاطرش دارو مصرف میکنه. در حال حاضر هم انقدر این مشکل ادراری، حاد شده که خونه نشین شده. لطفا بگید که امکان جراحی لاپاراسکوپی برای ایشون هست؟ چون یه ایسکمی قلبی هم داشته و دارو میخوره و میترسیم جراحی باز و طولانی مدت ریسک بالایی داشته باشه. ضمنا لازمه بگم بعد از جراحی زانوهاش بدنش به شدت ضعیف شد بطوریکه آفت شدید دهان زد و ریزش موی شدید پیدا کرد. لطفا اگه امکان بهبودی کامل بعد عمل برای ایشون هست بگید چون دیگه خسته و ناامید شده...
    من نوار مثانه ایشون رو واستون ضمیمه کردم. اگه عکسهای فعالیت مثانه هم لازمه واستون میفرستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    درپاسخ به سوال شماره155989 که گفتید مثانه عصبی است چه راهکاری شما پیشنهاد میدین اگر نیاز به مراجعه حضوری هست برسیم خدمتتون چون تحمل کردن این بیماری برام خیلی سخت و غیر قابل تحمل شده و اینکه تعداد دفعاتی که ادرارم بند میاد خیلی زیاد است امکان وصل کردن سوند وجود ندارد.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1447 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقاي دكتر. ببخشید سوالم طولانی است من سه هفته قبل سوالی پرسیدم وپاسخ این بود: این درد ارتباطی به بیضه ندارد نیاز به عمل ندارد با عمل خوب نمی شود – آقای دکتر این درد بیضه به چه دلیلی است وبه چه چیزی ارتباط دارد و برای درمان باید چکار کنم. ویک نکته که یادم رفته بودم در سوال قبلی مطرح کنم این بود وقتی با انگشت و ناخن زیر بیضه هایم وکنار بیضه هایم را لمس می کنم تیر می کشید ودرد می کرد و وقتی بیضه هایم را نگاه می کنم بیضه هایم بزرگ شد و تورم دارند انگار سفت شده اند و من درسمت راست واریکوسل ندارم سمت راست هم درد دارد اما نسبت سمت چپ کم است الان یک هفته ای هست شکمم وپهلوهایم باد کرده وسفت شده اند و وقتی دست می زنم درد می کنند....سوال قبلی من این بود. 27سالمه- مجرد- وزن 59 کیلو. یک سال قبل در خدمت سربازی وسایل سنگین برداشتم و بعد از آن بیضه هایم درد می کرد وتیر می کشید بیضه سمت راستم تیر می کشد مخصوصا بیضه چپ و حتی دردش هم توی شکمم وطرف چپ شکمم و کشاله ران میندازه چهار بار دکتر مراجعه کردم دکتر اول سونوگرافی کرد گفت واریکوسل داری هر دو طرف راست وچپ بیضه درجه 2 باید عمل کنی دکتر دوم معاینه کردند گفت سمت چپ خفیف عمل کنی درد سمت چپ بیضه ات خوب نمی شود ازمایش اسپرم نوشتن اما سه بار سعی کردم ازمایش اسپرم بدهم اما نتواستم ازمایش بدهم دکتر بعدی رفتم قزوین گفتند اصلا واریکوسل نداری قرص ها باکلفون10 وناپروکسن 250 برای درد بیضه تجویز کردن دو هفته ای خوب شدم وقتی وسایل سنگین برداشتم دردش شروع شد الان حدود هشت ماه قبل دوباره سونوگرافی کردم گفتند اصلا واریکوسل نداری بیضه هایت کم کار است در سونوگرافی نوشته بود یک کیست کوچک به اندازه 4 میلی متر در بیضه ات وجود دارد. آقای دکتر الان 9 ماه است که سرکار می روم وکارم برداشتن وسایل سنگین و12 ساعت ایستاده باید کار کنم همین امروزسرکار بیضه سمت چپ تیر می کشید ودرد را به پهلوم ام شکمم انتقال می دهد الان 8 ساعت است که درد می کند نمی دونم تا کی ادامه دارد بعضی موقع ها هم بیضه سمت راستم هم تیر می کشد هفته قبل یک سونوگرافی جدید انجام دادم جواب به شرح زیر است. 1- ورید های واریکوءید ظریف به قطر حداکثرmm 3.4 در سمت چپ بدون وجود ریفلاکس وریدی مشهور است 2-در سمت راست واریکوسل واضحی رویت نشد. 3-علاءمی به نفع هیدروسل وهرنی اینگونال در طرفین رویت نشد. ببخشید آقای دکتر من مشکلی دیگری هم دارم می خواهم حضوری برای معاینه به مطب مراجعه کنم قبل از مراجعه چه آزمایشاتی باید انجام دهم ایا سونوگرافی جدید هم لازم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه کافی است
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام سی ساله هستم دو سه ماهی که درد بعضاً خفیفی در اول بیضه چپ و بعداً در بیضه راست و کلیه راستم دارم و بیضه چپم حالت شل شدگی و پایین کیسه سمت چپ موقع لمس یه چیزایی حالت گره وجود داره و بعضی مواقع موقعی که کیسه بیضه سفت میشه بیضه چپ با بیضه راست متفاوته لطفاً راهنمایی کنین و در مورد سرطان بیضه خیلی نگرانم و مرا از نگرانی در بیارید. سابقه اسید اوریک بالا و خود ارضایی هم دارم متشکرم در ضمن چند دقیقه قبل از این سوال کامنت گذاشتم ولی کد رهگیری را یاداشت نکردم لطفاً اینو جواب بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدوی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ، من اسپرماتوسل دارم
    میخواستم بدونم ایا این توده به مرور زمان بزرگ بزرگ‌می شود ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      نه دست نزنید
  • تصویر کاربر قربانی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام.
    بیضه چپ نوزاد هفت ماهه ام پایین نیامده. در سونو دو ماهگی چیزی دیده نشد. در سونو چهارماهگی در لگن تشخیص داده شد و در سونو هفت ماهگی باز هم چیزی دیده نشده و گفتند تک بیضه است. تکلیف چیست؟ با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      قطعا با لاپاروسكوپي مشخص ميشود
  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید مزاحم شدم پسر من 16 سالشه وبدلیل ریزش موهاش آزمایشهای هورمونی داد وبا توجه به جواب آزمایش ومعاینه توسط دکتر غدد اعلام شد که بیضه هاش خیلی کوچکه ولی آلتش مردونه هست نیاز به تست کروموزوم هست وآیا درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر است بررسي كنيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر