اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام پدرم دچار درد بیضه شد و به دکتر بردیم ‌سونو وازمایش گرفتن بعد از دور دیگه دردنداره ولی به آزمایشش مشکوکم ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      مدارک رو ارسال کنید ببینم
  • تصویر کاربر فریدون چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سونوگرافی و آزمایش انجام دادم خواستم نطر شما رو بدونم راجب جواب اینها ممنون و سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      باید آنالیز اسپرم انجام شود
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من ۳۳سالمه و اندازه پروستات ۱۶ هستش ولی به گفته دکتر سونوگرافی یه کیست ۴ میلی مادرزادی در پروستات دارم و تاکنون دردی در لگن وشکم خون در ادرار نداشتم نسبت به این موضوع نگرانم لطفا راهنمایی کنین جهت درمانی دارو یا روش دیگری باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      نیاز به اقدامی نداره فقط یک بار psa چک شود
    2. تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      نمیشه خودتان داخل دفترچه بنویسید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر مهربان ودلسوز
    بنده مبتلا به ویروس hpv هستم نوع کم خطر که عکس پاپ اسمیر را براتون می فرستم
    منابتدا به خاطر تشخیص نادرست دکتر متوجه این موضوع نشدم و الان پیش یه متخصص دیگه رفتم و فهمیدم به این ویروس الوده شدم ایشون به من یه قطره دادهو گفت یک هفته بزن روزی ۲۰ دقیقه روی زگیل هاوبعد ابکشی کن ا و بعد یک هفته میریزه واحساس میکنم تعدادش زیاد داره میشه آیا به خاطر زدن قطره زیاد میشه و نادرسته و برخورد دست به این زگیل ها می تونه جاهای دیگه را الوده کنه و اینکه الان بعد از سه روز سوزش و قرمزی دارم عکسش را می فرستم من از طریق رابطه جنسی بد این ویروس نگرفتم از طریق مرکز لیزر نامناسب ونااگاه که باید تمام وسایل استریل بشه و خوب خودم هم آگاهی کامل نداشتم مبتلا شدم .متاسفانه دکترها به تمام سوالات بنده پاسخ نمی دند و من پراز تنش و استرسم .ممنون از پاسخ گوی شما سولات بنده این هست که آیا این ویروس توی بدن بنده همیشه می مونه چون خیلی دکترا میگند توی خون و بدنت هست مثل تبخال که با تنش عصبی می زنید اینم هست و بازگشت داره وآیا من باید با همین قطره این زاییده را برطرف کنم یا با کرایو باید برطرف بشهو الان که دارم قطره میزنم دیگه تا یک هفته بزنم یا قطع کنم و چون سوزش دارم اشکال نداره برم کرایو کنم برام مشکل ساز نشه و لطفا یه دکتر و مرکز خوب بهم در اصفهان معرفی کنید تا باخیال راحت انجام بدم
    آیا من بعد از برطرف کردن زائده ها می تونم مثل قبل با همسرم رابطه بدون کاندوم داشته باشم چون میگند تو ترشح واژن ویروس هست و به همسرتون می دید و باید حتما با کاندوم رابطه داشته باشد که ایشون زیر بار این موضوع نمی ره و رابطه بدون کاندوم می خواد .همسرم خدا راشکر درگیر نشده و زائده نداره و از همون اول که دونه روی ناحیه تناسلی زده دیگه رابطه جنسی باایشون ندارم و اینکه ایشون واکسن بزنه و من چه طور واکسن بزنم من ۴۰ سالمه و همسرم ۴۲
    آقای دکتر من دو دختر ۱۵ و ۱۷ ساله دارم برای اون هاچه نوع واکسنی بزنم که توایران خوب باشه آخه نوع خارجی گرونه و اصلا نیست آیا دوگانه ایرانی خوبه یا باید حتما خارجی زد و از کجا تهیه کنم
    آیا باید هرسال پاپ اسمیر hpv بدم یا نوع عادی مناسبه چوم پاپ اسمیر hpv گرونه
    اگه بعد از این ها و برطرف کردنش دوباره بزنم باید چه وکار کنم تا کامل از بدنم بره و شرش کم بشه واقا افسرده و ناامید و عصبی شدم لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      باید کرایو بشه بچه هاتون حتما باید واکسن ۹ گانه تزریق کنند خودتون باید تحت نظر متخصص زنان درمان بشید تا زمانی که زگیل ها درمان نشده بهتره رابطه جنسی نداشته باشید حتی با کاندوم
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      لطف کنید یه دکتر زنان خوب در اصفهان معرفی کنید ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      متاسفانه کسی رو نمیشناسم
    4. تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      ممنون از شما .بنده بعداز زدن قطره زگیلهام سیاه شده و دلمه زده آیا باز هم قطره را استفاده کنم یا دوباره بعد ریختن دلمه ها از قطره استفاده کنم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      باید کرایو انجام بدین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عرشیا پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستید من ۱۷سالمه دچار التهاب پروستات شدم ۴ماهه پیش سیستوسکوپی انجام دادم الان ۴ماهه که انواع دارو مصرف میکنم چه گیاهی و چه شیمیایی دکتر خیلی زجر میده از کارو زندگی افتادم تکرر ادرار شدید،ادرارم به سخنی خارج میشه و خیلی درد شدیدی دارم وا اینکه بعد از ادرار مدام مایع سفید رنگی خارج میشه و دکتر من آب منی به زرد رنگی میخوره میخواستم بدونم آیا با عمل این مشکلات رفع میشه دکتر با هیچ دارو یی فرق نمیکنه حالم الان یه مدتها دارو گیاهی مصرف میکنم تا قطع میکنم دارو هارو بازم علائم میاد دکتر اطفال راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی شما دچار التهاب پروستات هستید بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      اصلا به هیچ وجه عمل رو توصیه نمیکنم
    3. تصویر کاربر عرشیا سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      یعنی نمیشه عمل کرد
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      منجر به بهبودی شما نخواهد شد
    5. تصویر کاربر عرشیا چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      دکتر شرمنده حدودا چقدر طول می‌کشه تا طول درمان آیا خوب بشه بازم ممکنه برگرده
    6. تصویر کاربر عرشیا پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      و اینکه داروی خاصی برای خارج شدن منی بعد از ادرار دارید
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      همینارو استفاده کنید تا یکماه
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من در حالت نعوظ سایز آلتم 10تا11سانته آیا با این سایز آلت میشه پرده همسرم و بردارم؟
    یا کوچیکه و باید کار خاصی انجام بدم و برای ازدواج خیلی نگرانم
    و اینکه با این سایز میتونم همسرم و ارضا کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      بله میتونید رابطه ی موثر داشته باشید
  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    دکتر من چند تا دونه روی پوست بیضه و ۲ تا دونه رو قسمت ساقه آلتم درومده سر سفیدن و مثل جوش چرکی میترکن آیا ممکنه که زگیل باشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      خیر زگیل نیستند روزانه با شامپو بچه استحمام کنید پماد موپیروسین بزنید
  • تصویر کاربر همتی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    عرض ادب واحترام آقای دکترمن سرطان راست روده نزدیک مقعدداشتم بعدازپرتودرمانی وشیمی درمانی درپت اسکن مشخص شدکه چندنقطه سرطانی روی پروستادم زده شده دکتر روده را قطع کردوپروستادرا تراشید تواین مدت سه عمل روده وسه عمل فیستول برای جاگذاری روده داشتم که نشدروده را وصل کنندالان کیسه کلستومی دارم درضمن این مدت دوعمل سنگ مثانه هم انجام دادم ازوقتی که آخرین عمل را انجام دادم دکترادولوژیست به من قرص امنیک یاپروترال دادمیدانم این قرص باعث ریختن منی درمثانه میشود مشکل من ازانزمان که یکسال گذشته ازاخرین عمل تاحالا شلی الت است انواع قرصهای گیاهی وشیمیایی راخوردم اثرنکردقرص ویاگر۱۰۰ شرکت فایزرمیخورم نیم خیز می‌شود ودخول صورت نمی‌گیرد بعدازمدتی شل میشودالبته البته بسیاراحساساتی میشوم ولی نعوظ خشک دارم درحالت شل بودن ومشکل من شلی آلتم هست درضمن من ۷۰ سال دارم وقوای جسمی وجنسی خوبی دارم ازراهنمایتان سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      فشار خون و مشکل قلبی دارید؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      فشار خون و مشکل قلبی دارید؟
    3. تصویر کاربر همتی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      خیرنه فشارخون نه دیابت نه ناراحتی قلبی هیچگونه بیماری ندارم
    4. تصویر کاربر همتی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      درضمن بنده سیگاری هستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      قرص پروسیال ۵ میلی گرم یک ساعت قبل رابطه استفاده کنید
    6. تصویر کاربر همتی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      آقای دکترباعرض شرمندگی قرص پروسیال۵ تادلافید۵و۲۰ وبیشترقرضها راامتحانکردم نتیجه نگرفتم عرض کردم قرص ویگرا۱۰۰میلی اصل شرکت فایزروقرص سیالیس مشکی رنگ دویست میلی که میخورم تازه نیم خیزمیشودولی سفت نیس که دخول انجام شود فوق العاده حس نزدیکی دارم ولی متاسفانه شلی الت نگرانم کرده لطفا مرا راهنمایی کنید سپاسگذارم
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      سونوگرافی از آلت با تزریق پاپاورین انجام بدین
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند عدد جوش مشاهده کردم از آلت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۳( 1 سال پیش)
      زگیله باید کرایو بشه
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام ،1- من در کلیه چپ کیست پاراپلویک ساده بزرگ به دیامتر 83میلیمتر دارم که گاها درد میکند.
    2-ودر کلیه راست تعداد کیست کورتیکال ساده بدون تشدید به دیامتر بزرگترین 22میلیمتر(بوسنیاک تیپ1)
    و همچنین کیست حاوی فوکوس کلسفیه بدون تشدید به دیامتر 37میلیمتر در قطب تحتانی کلیه راست (بوسنیاک تیپ 2)دارم
    خواهشمندم نظرتان را بفرمایید که چه اقدامی مناسب است .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۳( 1 سال پیش)
      اگر کیست منجر به درد شده میشه با عمل لاپاراسکوپی کیست رو برداشت
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 662 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 692 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 714 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

عفونت ادراری را درمان کرده‌اید، آنتی‌بیوتیک خورده‌اید، علائم بهتر شده‌اند؛ اما چند هفته یا چند ماه بعد،…
احساس ناگهانی و غیرقابل کنترل برای ادرار کردن — که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید —…
رنگ ادرار یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین نشانگرهای سلامت بدن است. ادرار طبیعی معمولاً رنگی در طیف…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب