اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    از دکتر عزیز میخوام که یه راهکاری برام بگوید.تا مشکلم برطرف بشه.ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      مشکلتون چیه؟
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۵ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام دارم خدمت دکتر عزیز.بنده دیروز یه سری سوال براتون ارسال کردم.یه پیامک برام آمد با کد رهگیری.الان آمدم کد را وارد کردم .ولی پاسخ چیزی برام نمیاد بالا
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      مشکلتون چیه دوست عزیز میتونید به واتس اپ ۰۹۱۰۱۱۴۲۰۸۰ پیام بدین
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ali دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مبتلا به پروستاتیت مزمن شدم دو سال پیش ؛نزدیک ۸ ماهه هست از نسخه شما توی سایت ملوکسیفارم ۷.۵ و افلوکساسین ۳۰۰ و (سیپرو ۵۰۰ چون اون اوایل خوردم و دردش خیلی کم شد ) استفاده کردم الان که دارو هارو قطع میکنم برای یک روز علایمم برمیگردد ، بنظر شما چکار باید بکنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      داخل تشت آب گرم هم نشستید؟
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان دوتا روی الت یکی هم روی مثانه (مولوسکوم کونتازیوزوم)دارم به اندازه سر سوزن هستن رفتم دکتر اورولوژ یه دارو برام نوشت ک برای کم کردن علائم ابله بود خاستم ببینم میتونم از پماد پودوفیلوتوکسین برای از بین بردنشون استفاده کنم اگه داروی خاصی داره لطفا راهنمایم کنین با تشکر دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      اگر تشخیص قطعی ملوسکوم کنتاژیوزوم هست نیاز به درمان ندارد خود به خود برطرف
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      خواهد شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صادق دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید سال جدید مبارک من سه سال پیش رفتم دکتر آزمایش نوشت اسپرم صفر بود بعدش گفت بیضه هاتو جراحی کنم ببینم داخل بیضه ها هست اونم صفر بود حالا من چکار کنم راه حلی هست
    بیام خدمتتون از شهرستان مزاحم میشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      نمونه برداری مستقیم از بیضه صفر بود؟
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    دخترم بیماری صرع دارد و داروهای ضد تشنج و اعصاب مصرف می کند در سونوگرافی که به دلیل کبد چرب انجام داده متوجه شدیم در کلیه چپ سنگ ۴ میلیمتری وجود دارد
    لطفا راهنمایی فرمایید ؟
    جهت دفع سنگ چه دارویی بهش بدم ؟
    در ضمن بخاطر داروهای صرع که باعث پوکی استخوان می شوند هر شب یک عدد قرص کلسیم میخوره آیا قرص کلسیمی هست که باعث رسوب کمتری در کلیه بشود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      چند سالشونه؟
    2. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ۳۵ سالشه
    3. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ۳۵ سالشه
    4. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ۳۵ سالشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سنگ ریزه و نیاز به اقدامی نداره قرص کلسیم هم میتونه بخوره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر همساده شنبه ۹ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید و تبریک سال نو خدمت اقای دکتر.سال 97 یک درد ناکهانی و خفیف در اثر خود ارضایی ناحیه بیضه داشتم بعد مراجعه به دکتر داشتم بعد مشاهده و ازمایش واریکوسل گرید 2 برای سمت چپ و کرید 1 برای سمت راست اعلام شد و تست اسپرم هم خوب بودو گفتن مشکلی نداره دو سه روزی مجدد درد دارم هر دوسمت درد خفیف و مبهم و حالت تیر مانند میخواستم بدونم چه قرصی مصرف کنم که درد از بین بره و بهبودی حاصل شه؟ناپروکسن 250 میخورم تا حدودی درد رو کم میکنه ولی نه زیاد درد زیادی هم ندارم که بگم حیلیه و نمیشه تحمل کرد ممنون میشم راهنمای کنین.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      درد واریکوسل با دارو برطرف نمی‌شه باید معاینه بشید اگر واریکوسل شدید باشه باید عمل بشه
    2. تصویر کاربر همساده دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      یعنی درد داشته باشی باید عمل کنی؟عرض کردم دردش کمه و الان تو تعطیلات دکتر متخصص دسترسی ندارم و ممکنه داروی برای کاهش درد بفرمایین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      شیاف دیکلوفناک هر وقت درد داشتی
    4. تصویر کاربر همساده چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      درد وحشتناکی ندارم کار روزمره انجام میدم یجور گز گز و مور مور شدنه و درد خیلی خفیف قرصی نمیشه خورد رفع شه بنظرتون؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سعی کنید توجهی نکنید به این درد مسکن ها میتونن به بدنتون آسیب بزنن
    6. تصویر کاربر همساده پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ممنونم
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      🌺
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده آقا هستم،۴۳ سالمه و متاهل
    حدودا ۱۵ الی ۲۰ ساله که مشکل تخلیه نشدن کامل ادرار دارم و تا یکسال پیش فکر میکردم طبیعی هستش مشکلی که دارم،سال گذشته به پزشک مراجعه کردم و برام سونوگرافی نوشتن و بعد از بررسی و آزمایشی که لوله از مجاری ادراری رد میشد گفتن مشکل بزرگی شدید پروستات داری و یه سری دارو دادن اما هیچ فرقی نکردم،از مطب حضرتعالی هم تاکنون موفق به دریافت نوبت نشدم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      چه داروهایی مصرف کردین در حال حاضر چه علائمی دارید?
    2. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      دو تا قرص استفاده کردم که متاسفانه الان اسمشون رو یادم نیست ولی دیدم که خودتون جزو داروهای پروستات یکبار معرفیشون کردین و فرمودین که این قرصها درمان نمیکنن و بصورت مقطعی پروستات رو کوچیک میکنن
      تنها مشکلم اینه که ادرار کاملا تخلیه نمیشه یعنی بعد از تخلیه ادرار چند قطره ای تخلیه نمیشه و پس از بلند شدن و یا چند قدم بعد تخلیه میشه
    3. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      دو تا قرص مصرف میکردم که اسمشون رو فراموش کردم و هیچ تاثیری هم نداشتن و علاوه بر این پزشک محترم فرمودن که روزی نیم ساعت در لگن آبگرم بشینم که اونم تاثیری نداشت
      تنها مشکلم اینه که ادرارم کامل تخلیه نمیشه و بعد از بلندشدن چند قطره تخلیه میشه یا بعد از چند قدم راه رفتن بعد از تخلیه ادرار خارج میشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه براتون
    5. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۶ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      ممنون
      کجا باید مراجعه کنم برای نوار مثانه
      نیاز به نوشتن نسخه پزشک نیست؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام جهت انجام نوار مثانه به مطب مراجعه کنید شماره ی شما به همکاران مطب ارجاع شد با شما تماس خواهند گرفت
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر کیا دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    اخر اسفند سونو گرفتم اندازه پروستات 65 م م می باشد داروی پروترال 04, او پاس میخورم روزی دو عدد یکی صبح یکی شب
    مشکلی ادراری ندارم ولی صبح زود اغلب باید برم دستشویی و ادرارم رو خالی کنم سه ماه قبل ادرار باقیمانده در اندازه گیری که کردند. 52 میلی لیتر بود جهت راهنمایی و دستورات لازم
    از قزوین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      نیاز به اقدامی نداره همین داروها رو استفاده کنید سالانه آزمایش psa بدید
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من چند ماه پیش اومدم پیشتون نوار مثانه گرفتم گفتید شرافتا مشکلی ندارم فقط یه کمی پمپاژ مثانه ضعیفه پرازوسین دادید برای ۱ ماه ...
    یه چند وقتی بهتر شدم اما الان بازم هرغذایی میخورم دوباره بدتر میشم یا فشار ادرار کمه یا گاهی وقتا دوشاخه میشه
    درد معقد داشتم کولوسکوپی برام انجام دادن گفتن کمی سندورم روده تحریک پذیره قرص کلومب میخورم درد لگنم کم شده آیا ربطی به پروستات داره لطفا جوابمو بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بله علت این مشکل شما می‌تونه همین روده تحریک پذیرتون باشه
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت ، سه تا سوال داشتم از خدمتتون:1. آلت تناسلی بنده متمایل به شکم است و به سمت بالا انحراف دارد. ایا با جراحی قابل اصلاح است ؟ 2.هزینه جراحی در این مورد حدودا چقدر است ؟ 3. جراحی این مورد خطر دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سلام و ارادت
      اپلود شدند.
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      با سلام ارادت
      اپلود شدند.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بله با عمل جراحی قابل اصلاح است هزینه بستگی به نوع عمل و بیمه شما و بیمارستان دارد
    5. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۵ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      سپاس از شما. آیا عمل جراحی عوارضی مانند ناتوانی جنسی و کوتاه شدن آلت دارد ؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۴( 1 سال پیش)
      بله عمل جراحی منجر به کاهش سایز آلت در حد ۱ الی ۲ سانتی‌متر خواهد شد نجر به ناتوانی جنسی نمی‌شود
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 713 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب