اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام شوهرم مشکل تنگی حالب مادر زادی داشت ۲سال پیش عمل بازانجام داده ولی جای عملش ورم داره عکس رنگی گرفته براتون میفرستم لطفا نگاه کنید ببینیدمشکلش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      به جراح معالج خودتون مراجعه کنید باید عکس های قبل و بعد عمل مقایسه بشن احتمال داره که این ورم کلیه مموریال باشه
  • تصویر کاربر امیرعلی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۹ سالمه بعد بچه که بودم توی دو ماهگی ختنه ام کردن بعد الان حس میکنم پوستو زیاد برداشتن یعنی خط بخیه اش توی حالت نعوظ سه سانت پایین تر کلاهکه و اون سه سانتم پوستش نازک تره خودارضایی هم که میکنم با اینکه از روان کننده و اینا استفاده میکنم باز پوستم خشک میشه و حرکتشم کمه میخواستم اگه میشه ببنید مشکلی هست بعد اینکه امکان پیوند پوست یا ترمیمش هست از نظر سایز و اینا مشکلی ندارم فقط همون ابنکه حرکت پوست کمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام عکس از آلت در حالت نعوظ بفرستید
    2. تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      دکتر این سه تا عکس
    3. تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ذکتر این سه تا عکس
    4. تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ارسال شد عکس ها؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سایز آلت و نوع ختنه شما نرماله و نیاز به اقدام خاصی نداره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر الی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    دخترم پنج سالونیمه باعلائم تکرر ادرارروزانه و یالا آوردن طی سونو گرافی و آزمایش در دفعات متعدد،که آخری نشون داد خون درادرارهست،مشخص شد سنگ چهارمیل درکلیه چپ دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      کراتینین چنده؟ سونوگرافی رو توسط رادیولوژیست اکسپرت اطفال تکرار کنید
    2. تصویر کاربر الی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      کراتینین104بوده.مقدارکم کلسیم وخون درادراربوده.روزقبل شربت لیکوآپ خورده بوده آیا کلسیم دیده شده میتواند ازشربت باشد؟بلود و کتون مثبت یک بوده.درحال حاضر شربت مگستون ب6میخوره دوبار در روز وقرص رنانکس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی رو تکرار کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام .وقت بخیر
    من ۳۵ سال سن دارم

    از ۱۷ سالگی تا ب حال در رابطه تقریبا دیر ب انزال می‌رسیدم.
    الان چند روزی هست ک همش احساس میکنم دارم ب انزال میرسم
    با کوچکترین تحریکی ب انزال میرسم.
    حتی بعد از انزال هم همین حس و دارم

    دکتر رفتم تشخیص سوزاک داد. داروی سوزاک داد استفاده کردم ولی تاثیری نداشت

    دکتر دیگری رفتم گفت حتما بعد رابطه تخلیه کامل صورت نگرفته و داروی الفن ایکس ال۱۰۰ و افاکسیم ۴۰۰ داد ولی تاثیری نداشت

    لطفا راهنماییم‌کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      مگر ترشح از مجرا دارید؟ یا فقط احساسه
    2. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ترشحی ندارم.فقط‌ احساس میکنم دارم ب انزال میرسم.

      البته
      اگر رابطه برقرار کنم خیلی زود انزال میشم در صورتیکه قبلا اصن زود انزال نبودم.

      بعد رابطه هم احساس میکنم ک هنوز تخلیه نشدم و حس برانگیخته شدن دارم

      جدیدا وقتی ب ارگاسم‌هم میرسم اسپرم من سفت هست و نسبت ب قبل کمتر هست
    3. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ن جناب دکتر.اصن ترشح ندارم.
      احساس میکنم دارم ب انزال میرسم
      البته نسبت ب قبل خیلی زود انزال شدم و بعد از انزال احساس میکنم‌ تخلیه نشدم و دوباره اگر بخوام بر انگیخته میشم

      آب منی من هم‌نسبت ب قبل خیلی سفت شده و مقدارش‌کم‌شده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش انالیز مایع منی و ازمایش ادرار از نظر وجود اسپرم در ادرار باید انجام بدین
    5. تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      لطفا نسخه یا اسم‌تخصصی آزمایش ک ب آزمایشگاه بگم رو بهم میگین
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      همین که گفتم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر eli چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    طبق عکسهایی که فرستادم دکتر میگه کلیه رو باید برداشت میشه لطفا راهنمایی بفرمایید باید چکارکنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      کلیه کارکرد نداره اگر منجر به عفونت های مکرر ادراری یا درد بشه نیاز به عمل خواهد داشت
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 20 سالمه و چند وقتی میشه ی توده ای روی آلتم ظاهر شده
    نمی‌دونم واقعا چیه اولش فکر میکردم جوشه بعد که فشار میدادم هیچی نمیومد بیرون الان از روز اول بزرگتر شده و اندازه نخود شده. شبیه به جوشه ولی واقعا نمی‌دونم چیه میخواستم از شما کمک بگیرم
    اگه لازم هست عکس بفرستم لطفاً کمکم کنید نمی‌دونم چیه واقعا دستم میزنم نرمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      جای دقیقشو بخوام بگم روی آلت نزدیک به بیضه ها هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      زگیل که نیست به نظر تجمع خون و چرک زیر پوست هست باید از نزدیک معاینه شوید و تخلیه بشه
    4. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      شما انجام میدین آقای دکتر؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      نه متاسفانه به سایر همکاران مراجعه کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    پروستات در۳۱ ۳۶ ۴۳ میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سونوگرافی و آزمایش psa رو بفرستید
  • تصویر کاربر فرشاد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    من بیمار خودتون هستم اونسری با اسپری فریز کردم میخواستم عکس بفرستم ببینین اوکی دیگه احتیاج نیست با فریز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
  • تصویر کاربر معین چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام من 33 سالمه مجردم . محل کارم در دکل نفتی در دریا نعوظ غیر ارادی برون ریزی داشتم بعد مرتبه سوم منی خارج نشد و پرینه حدود 5 ثانیه درد گرفت و منقبض شد و مثل نبض ضربان قلب ..تا از در یا پیاده بشم دچار استرس و فشار کاری و ... شدم و نعوظ از دست دادم و نبود غذای کافی دچار شوک شدم تا الان اورولوژیستا نظرات مختلفی داشتن گقتن به خاطر روحی روانی دچار شوک ویدراوال شدم و اسپاسم عضله کف لگن و یک نفرم گفت بافت التت فیبروز شده و نشت خفیف وریدی داری . الان با قرص پروسیال یوهمبین نعوظ دارم 7 مرتبه prp انجام دادم تستوسترون خونم اردیبشهت 5.78 بود بعد 4 مرتبه تزریق امپول تستسرون و 6 مرتبه hcg رسید به عدد1.71 ایا علتش تزریق امپول؟؟ یا هیپوفیز مشکل دارم؟ ازمایش کلیه و پروستات و ازمایش خون میفرستم خدممتون ممنون میشم نظر بدید ایا تزریق پاپاورین لازمه ؟ قبلا نعوظ غیر ارادی داشتم و الان حس التمم کم شده با اینکه متخصص مغز اعصاب اعصاب محیطی و عضلات الت گرفت گفت نرماله. سکس تراپم گفت نقشه مغزی میگه مشکل متابولیک و کاهش فعالیت عصبی در نواحی سنسوری موتوری دارم.
    همچنین نعوظ شبانه داشتم اخرین بار 25 بهمن 1403 ولی صبح ندارم اعتیاد به خودارضایی داشتم . ازمایش خون اردیبهشت 1403 و 1404 برای مقایسه علت کاهش تستسترون و هورمونال ارسال خواهد شد.لطفا فرصتی دبن حضوری بیام خدمتتون در صورت امکان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      یک سونوگرافی مجدد آلت با تزریق پاپاورین انجام بدین پیش از هر اقدام دیگه ای هم به روانپزشک مراجعه کنید به نظر بنده مشکل ذهنی روانی هست
    2. تصویر کاربر معین چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      مممنون اقای دکتر بابت راهنمایی شما و بی زحمت عکس های ارسالی سونوگرافی کلیه و همچنین علت کاهش تستوسترون در ازمایش خون بهم توضیح بدین ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش های هورمونی رو هم باید تکرار کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Pjjj سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    شرمنده آقای دکتر مجددن مزاحم شدم . خواستم بدونم واریکوسل خفیف که فرمودین دلیل درد بیضه هام از اون هست ، خود به خود خوب میشه ، و درد و ورم بیضه هام تموم میشه . ممنون از پاسخگویتون 🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      واریکوسل خفیف تا زمانی که منجر به اختلال اسپرم نشده نیاز به اقدامی نداره و عمل جراحی منجر به بهبود درد نخواهد شد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب