اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

بیماری مثانه بیش فعال چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چنانچه به هر علتی فردی بیش از حد نرمال (شش بار در روز و 2 بار در شب) مجبور به دفع ادراری شود ممکن است به بیماری مثانه بیش فعال یا پرکار مبتلا شده باشد. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می تواند ناشی از عفونت های سیستم ادراری – تومور مثانه و یا اختلالات عصبی مثانه باشد.

مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده ای ایست که کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و محدودیت ها واسترس های ناشی از تکرر ادرار و اینکه دستشوئی همیشه در دسترس بیمار باشد چه بسا زندگی فرد را محدود کرده و مانع از بیرون آمدن از خانه و عدم مسافرت طولانی و غیره می گردد.
بیماری فوق در تمام سنین در مردان و زنان دیده می شود و اغلب در خانم ها شایع تر است.

 

علامت های مثانه بیش فعال عبارت است از

  • تکرر ادرار زیاد
  • احساس ناگهانی و شدید دفع ادرار
  • بی اختیاری اورژانسی ادرار
  • شب ادراری و بیدارشدن بیش از 2 بار در شب در افراد جوان که علامتهای فوق مزمن بوده و باعث مشکلات روانی  عاطفی و اجتماعی می شود و کیفیت زندگی شدیداً مختل می گردد.

 

علت مثانه بیش فعال چیست؟

علت تکررهای ادراری، بی اختیاری اورژانسی و احساسهای شدید دفع ادراری مزمن، می تواند ناشی از عفونتهای مزمن پروستات، ورم مزمن مثانه، ناپایداری عضله مثانه و انقباضهای خود به خودی آن، کاهش حجم مثانه، کاهش قابلیت اتساع مثانه جهت حجم گیری، به هم خوردن تعادل عصبی عضله مثانه، دریچه خروجی مثانه و حساس شدن بیش از حد گیرنده های عصبی مخاطی مثانه باشد.

هر فردی که علائم تحریک پذیری ادراری بیش از حد و دراز مدت دارد باید از نظر این بیماری بررسی گردد.

تکرر ادراری

روش تشخیصی مثانه بیش فعال چیست؟

آزمایشهای ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری بیمار کمک کننده می باشد در صورت عدم وجود عفونت جهت تشخیص قطعی بیماری باید نوار مثانه یا تست اورودینامیک از بیمار انجام شود. که با انجام نوار مثانه: حجم مثانه قابلیت اتساع مثانه، حس مثانه وجود پرشهای انقباض عضلات مثانه و هماهنگی دریچه خروجی مثانه همه با دقت خاص تشخیص داده شده و با توجه به محل عیب موجود درمانهای قطعی انجام می گیرد.

درمانهای موجود جهت مثانه بیش فعال کدامند؟

امروزه از رفتار درمانی و درمانهای داروئی و درمانهای جراحی جهت درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. که با انجام تست ارودینامیک و تشخیص علت اصلی، درمانهای فوق به بیماران پیشنهاد می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
3.1/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، ابتدا یکسال پیش روی آلت تناسلی و کشاله ی ران لکه ی سفید پیدا شد رفتم دکتراورولوژی، برام پماد باکتروماد و کلک تریمتزول و قرص فلو کنازول نوشت استفاده کردم الان لکه های سفید خیلی کم رنگ شدن ولی بلد از شروع پماد دچار تبخال تناسلی شدم، روی لبم و لثه هام هرچند وقت یکبار سفیدک می زنه و دهانم بد بد شده، راهکارتون چیست تقریبا ۹ماهه درگیرم
    متشکرم،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      دارو خوراکی چی مصرف کردین؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      رابطه جنسی تون چطوره
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام، فلوکنازل، اسکیلودیر۴۰۰، بعد از ظاهرشدن لکه ها، دیگر رابطه نداشتم، همسرم سالمه، من هفته ی حداقل دوبار استخر می رفتم. الان ۹ماهه رابطه نداشتم از ترس واگیری به او، آیا اچ پی وی دارم، زگیل است یا تبخال؟ بنظرتون خوب میشم، با کمال تشکر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ضایعات مسکوک به تبخال هستند باید از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نیکوگفتار جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    فردی ۵۷ ساله هستم که سابقه بیماری فشارخون و چربی بالا دارم که برای کنترل فشار خون مرتب داروی والزومیکس ۵.۸۰ مصرف می‌کنم. و برای کنترل چربی به صورت دوره ای و موقت دارو مصرف می کنم
    در سال ۱۴۰۰ حجم پروستات ۶۱ سانتی متر مکعب بوده و هم اکنون به ۸۸ سانتی مترمکعب رسیده
    در این مدت داروهای زیر را مصرف کرده‌ام:
    قرص پروستافورت
    پوروتال ۴ دهم
    سیپروفلوکساسین ۵۰۰
    ویتامین E
    آوولوسین


    آزمایش‌ها طی چهار سال گذشته که هر سه ماه انجام شده:
    Total psa معمولا بین ۳.۹ تا ۵.۵ بوده
    Free psa معمولا از ۱.۱ تا ۱.۵ بوده

    اوایل و پیش از مراجعه به پزشک صبح‌ها به سختی ادرار دفع می‌شد اما الان مشکلی ندارم
    علائم خاصی ندارم فقط نازکی ادرار،و به ندرت سوزش کم ادرار دارم. تکرر ادرار هم ندارم.
    شبها معمولا یک یا دو بار برای دفع ادرار بیدار می شوم
    در طول یک ماه شاید یک یا دو بار تعداد دفع ادرار شبانه بیشتر می شود
    پرتاب ادرار بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر است.

    در صورتی که ادرار نگه داشته شود، ابتدای دفع کمی سخت دفع می‌شود در غیر این صورت عادی است.

    با شرايط فوق آیا نیاز به عمل جراحی هست یا خیر یا همچنان با دارو می‌توان آن را کنترل یا برطرف کرد؟

    اگر نیاز به جراحی است؟ چه نوعی جراحی را پیشنهاد می‌کنید؟

    آخرین آزمایش و آخرین سونوگرافی که هر دو به تازگی انجام شده به پیوست ارسال می‌شود.

    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه براتون
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    بنده۲۹سال سن دارم چندساله تکررادرار دارم هرساعت احتیاج ب دفع ادرار دارم دیابتی هستم کنترل شده هست همیشه تست میگیرم وآزمایش میرم قرص گلوکوفاژ باگلیکور۶۰مصرف میکنم به دکتر مراجعه کردم قرص سرترالین ۵۰وتولرین۱۲ساعتی یکماه استفاده کردم جواب نگرفتم فقط زود انزالیم بهتر شد شبها بیشتر ناراحتی دارم یکم صبح ازخواب بیدار میشم پهلوهام درد میگیره و احتیاج به دفع ادرار دارم ادرارهم درطول روز باوجوداینکه قندم کنترل هست زیادهست سنوگرافی هم رفتم گفت مشکلی نداری همچی عادیه فقط ۸۰سیسی ادرارت تخلیه نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    وقتتون بخیر
    یه مدتی بود که پاپول مرواریدی دور کلاهک الت داشت،بعد مدتی دقیقا زیر کلاهک قسمتی که خط بخیه جای ختنه هستش هم دون دون های دقیقا مثلا پاپول مرواریدی شکل اومده بالا
    ایا همون پاپول هستش یا زگیل بحساب میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      اینا زگیله باید کرایو بشن
  • تصویر کاربر فرشید جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام من آزمایش اسپرم دادم sdfa 29% به نظر شما مشکلی واسه ای وی اف داره یا باید دارو مصرف بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بله باید دارو مصرف کنید سه ماه بعد آزمایش مجدد انجام بشه
    2. تصویر کاربر فرشید پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      میشه بگید چه داروی باید مصرف بکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      قرص بلومکس میتونه موثر باشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر کرمی
    دکتر قطر نرمال ورید های بیضه برای تشخیص واریکوسل چقدره(قطر ورید ها در سونو چقدر باشه واریکوسل تشخیص داده میشه)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ریفلاکس وریدی مهمه نه سایزشون و همینطور اثری که بر مایع منی می‌ذاره
    2. تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      دکتر من گه گاهی بیضه سمت راست به بالا درد میگیره و گاهی هم به قسمت راست شکم میکشه
      چند باری هم معاینه شدم دکتر چیزی تشخیص نداد چند باری هم سونو انجام دادم مشکلی نبود فقط تو سونو آخر قطر ورید راست ۳ م م و قطر ورید چپ۳.۳ م م در حالت ایستاده تشخیص داده شد و فلوی وریدی رترو گرید در حالت ایستاده در قسمت پروگزیمال کانال اینگویینال چپ و به مدت ۴ ثانیه رویت شد
      آیا این شواهد نشانه واریکوسل است؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      بله واریکوسله ازمایش مایع منی انجام دهید
    4. تصویر کاربر سامان جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      دکتر من مجرد و۲۲ سالمه پیش دکتر ارولوژی رفتم دکتر تو معاینه واریکوسل تشخیص نداد و من خیلی اصرار کردم گفت اگه هم باشه خیلی خفیف الان طبق این سونو واریکوسل گرید چنده و باید چه اقدامی انجام بدم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آزمایش مایع منی رو باید انجام بدین در حد گرید ۳
    6. تصویر کاربر سامان یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      دکتر موقع ارضا شدن جلو گیری از خروج مایع منی باعث مشکلات ناباروری ( واریکوسل) میشه؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقتت بخیر من مدتی هست که بعضی وقتا کلیه هام درد میگیره رفتم سونوگرافی دادم سونو نشون داده که ضایعه اکوژن به ابعاد ۲۲:۲۱ در کورتکس قدامی کلیه راست رویت شد چکار کنم
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عکس سونوگرافی رو فرستادم برات اگه نیومده بگو تا از واتساپ بفرستم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آنژیومیولیپوم هست و نیاز به اقدامی نداره سالانه سونوگرافی را تکرار کنید
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      آنژیومیولیپوم یعنی چی نیاز به دارو درمان نداره یعنی بدتر نمیشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر لازم نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا بین عدم نعوظ صبحگاهی و کبد چرب گرید ۳ارتباط هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      خیر به صورت مستقیم اثری بر روی آلت نداره ولی بیماری‌های همراه می‌تونه موثر باشه
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. از سالها پیش بخاطر خودارضایی بیش از از حد و گاها بافشار دچار مشکل خون در منی شدم و تقریبا همیشه با من بوده حالا کم یا زیاد..یه دوره کامل هم پیش همکارتون رفتم و تمام ازمایشات و عکس ها نرمال بودن و حتی در اخر سیستوسکوپی و تراکنس رکتال انجام دادم که نرمال بود و دکتر گفتن با توجه به نرمال بودن عکس ها، فقط التهاب مطرح هست مث ورم معده که جای نگرانی نداره..راهکار شما چی هست برای درمان؟ ایا با رعایت کردن و فاصله مناسب بین انزال ها این مشکل قابل حل هست و چه دارویی برای رفع التهاب تجویز میکنید؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      انزال ها باید منظم و نزدیک بهم باشن
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      قرص ملوکسیکام استفاده کنید
    3. تصویر کاربر وحید جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ممنونم..انزال منظم چند روز یه بار مناسبه؟ قرص ملوکسیکام چند ماه استفاده کنم و روزی چند تا؟ مرسی
    4. تصویر کاربر وحید جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ضمنا این مشکل سالهاست وجود داره و طولانیه و ممنون میشم برای درمان کاملش بفرمایید چه مدت استفاده کنم این قرص رو برای ریشه کن شدن التهاب مجرا و مثانه
    5. تصویر کاربر وحید جمعه ۲۶ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      و سوال اخر اینکه برای من که از اول پیگیری نکردم و به نوعی التهاب قدیمی شده و چندین ساله وجود داره، ملوکسیکام میتونه کاملا درمان کنه التهاب مجرار و مثانه رو؟ ممنون از وقتی که میذارید اقای دکتر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      هفته ای دو نوبت
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر پریا پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دوستل این ضایعات رو در پایین لابیای ماژور دارم فقط با همسرم رابطه داشتم به مدت چهار سال ایشون ادعا میکنن به جز من با کسی تو این چهار سال نبودن و هیچ زائده ای ندارن با اینکه ما رابطه دهانی هم داشتیم هم ایشون برای من و هم من برای ایشون سلام اقای دکتر بنده دوستل این ضایعات رو در پایین لابیای ماژور دارم فقط با همسرم رابطه داشتم به مدت چهار سال ایشون ادعا میکنن به جز من با کسی تو این چهار سال نبودن و هیچ زائده ای ندارن با اینکه ما رابطه دهانی هم داشتیم هم ایشون برای من و هم من برای ایشون
    من این ضایعات رو شیو کردم تو این دوسال ولی هیچ جای بدنم دچار نشده با وجود حتی رابطه مقعدی فقط در همین راستا که مشاهده میکنین
    نه درد و خارش و خونریزی تا به حال نداشتم
    میخوام ببینم پاپول هستن یا زگیل سطحشون هم هیچ زبریی نداره نرم هستن ولی وقتی دست میکشم کاملا احساس میشن
    1. تصویر کاربر پریا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      گل کلمی نیستن پایه های جدا دارن
      از شدت استرس دارم میمیرم اگر زگیل هستن لطفا راهنمایی کنین که چیکار کنم از بدنم دفع بشه 😭
      نمیدونم توی این دوستل چرا به فکر نیفتادم و الان خیلی حساس شدم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    3. تصویر کاربر پریا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      این عکس هست ترو خدا زود جوابمو بدین
    4. تصویر کاربر پریا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      این هست دارم میمیرم از استرس ترو خدا زود بهم بگین
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۴( 1 سال پیش)
      عکس‌های واضح‌تر بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فرامز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    با سلام مردی 62 ساله هستم که مدت 1سال است که دچار ناتوانی جنسی شده ام در ضمن داروی نیتروگلیسرین مصرف می کنم ایا میتوانم از داروی سیلید نافیل در دوز های یایین استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      مصرف سیلدنافیل برای شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام ,حدود 6 ماه است که دچار بی اختیاری ادرار شده ام 7ماه به پرستاری از کودکی می پرداختم که وزن زیادی داشت البته به یبوست هم زیاد دچار میشوم.آیا دچار افتادگی مثانه شده ام ؟و لطفا بفرمایید می توانم ازدواج کنم یا با این مشکل دیگر نمی توانم ازدواج کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      حتما می توانید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    سلام.مردی 27 ساله ام .مدت زیادیست که ادرارم کامل تخلیه نشده و خودبه خود قطرات ادرار از من دفع میشود.سونوگرافی انحام دادم که نتیجه آن این بود:حجم مثانه قبل از تخلیه 150سی سی و حجم مثانه پس از تخلیه 5 سی سی.RUG انجام دادم که تنگی مجرا نداشتم.سیتوسکوپی کردم که باز مشکل تنگی مجرا نداشتم که پزشکم برام دستور نوار مثانه نوشته.به نظر شما نیاز هست؟آیا مشکل من عصبی بودن مثانه هست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      من موافق انجام نوار مثانه هستم اگر خواستید نوار دقیق انجام دهید با شماره02122642744 تماس بگیرید
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام.آثار خود ارضایی رو توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      بزودی مطلب کامل می گذارم میخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب