جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هاشمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام نظر شما رو در مورد جواب سونو میخواستم
    درد کم در کشاله ران و بین مقعد و بیضه ها دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      فقط هر ۲ساعت اب بخورید کافی است
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    همسر من ٣4 سال دارن امروز در سونوگرافي يه توده در مثانه ديده شده آيا اين احتمال وجود دارد كه توده خوش خيم باشد؟و آيا حتما بايد از بدن خارج بشه؟
    آيا اين درسته كه هر توده اي در مثانه حتما بد خيم است؟
    امروز به دكتر متخصص مراجعه كرديم گفتند بايد از طريق آندوسكوپي خارج بشه و به آزمايشگاه تحويل بشه لطفا نظرتون رو بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلا مجدد، شما عكس ها و نتايج سونوگرافي كه من ضميمه كرده بودم رو مشاهده فرموديد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بله دیدم باید سیستوسکوپی ودرمان سریع انجام شود تماس02122642744 بفرمایید توده مثانه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    خانم بنده حدودا 7 هفته و 5 روز باردار هست و در حین سونو گرافی متوجه یه توده شدیم که اندازش تو تصاویر فرستاده شده هست الان نمیدونیم ایا این توده باید برداشته بشه یا بمونه تا بعد از زایمان و اگر برداشته بشه به جنین آسیب وارد میشه و اگر هم بمونه امکان تشدید و گسترس تا پایان زایمان وجود داره تو رو خدا یه راهنمایی بفرمایید نمیدونیم چیکار کنیم یکی میگه بمونه یکی میگه باید برداشت بشه ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر من 4 هفته پیش عمل فتق اینگینال دو طرفه به روش لاپاراسکوپی انجام دادم. قبل از عمل در کشاله سمت راستم احساس درد داشتم که بعد از عمل به مدت 10 روز این درد از بین رفت اما بعد از 10 روز مجددا دردش برگشت. آیا این درد طبیعی است و مشکلی ایجاد نمیکند؟ اگر مشکل ساز است راه درمان آن چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      باید دکترتان معاینه کند
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 5103 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر کرمی . من 43 ساله و حدود یکسال است که مشکل کم شدن فشار ادرار دارم بطوریکه در حالت نشسته کاملا مثانه خالی نمیشود و گاهی اوقات مجبور به سر پا ایستادن جهت تخلیه کامل ادرار میشوم. در دو بار سونوگرافی از مثانه به فاصله سه ماه موضوع نامنظمی در مخاط مثانه گزارش شد بطوریکه بعد از تخلیه رزیدوی ادرار به میزان 24 سی سی و یکبار 66 سی سی دیده شد. قابل ذکر است پروستات به ابعاد نرمال و حجم 14 سی سی و کلیه ها دارای حدود و اکو طبیعی میباشند و آسیب مشاهده نشده است. از انتی بیوتیک نیز مدتی استفاده کردم و حدود 50 درصد و یا کمتر بهبود یافتم اما بعد از اتمام دارو مشکل به حالت قبل برگشت. لطفا در این خصوص راهنمایی فرمائید. با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر .قبلا دررابطه بامادرم باشما چن دفعه پیام دادم. وعکس های سونوگرافی فرستادم دررابطه با بیماری مادرم. وشما گفتید که عکس با تزریق بفرستید . آقای دکتر الان عکس با تزریق هسته ای گرفته ایم .که جوابشونو براتون فرستادم.ممنون میشم راهنمایی کنید باید مادرم چکار کند ؟مادرم 70سالشه .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر ،من مادرم هیدرونفروز دارد.وانسدادحالب. قبلا برای شما عکس هایی فرستاده شد. ولی الان عکس های سونو گرافی وسی تی اسکن جدیدی گرفته شده. می خواستیم که شما بررسی کنید که آیا احتیاج به کار خاصی هست.آیا تغییری حاصل شده ؟ممنونم ازوقتی که برای مریض ها می گذارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر شیدا چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر2ماه سوزش ادرار دارم دکتربرام نوشت کشت ادرارعفونت داشتم بهم سیپرو داد ولی خوب نشدم برام نوشت سونو ازحالب ومثانه وکلیه همه چی نرمال بود بعدازمدتی برام نوشت کشت عفونت نداشتم ولی خون تو ادرارم بود بهم دارو سیپرو داد گفت 3روز12ساعتی بخور یه پودر خوراکی ب اسم کرنکس دادگفت روز 2بار ازدیشب دارم مصرف میکنم ولی سوزش دارم اقای دکتر توروخدا بگید چ کارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش وکشت ادرار بدهید
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 879 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    حدودا یکسال پیش خدمتتون رسیدم و با انجام تست یوردینامیک گفتین مثانه ام کوچک شده و تنها راه را تحمل و زود به زود نرفتن دستشویی به مدت 6 ماه دونستین و گفتین طی این مدت بهبودی کامل دارم
    ولی الان یکسال میگذره و من مشکلم حل نشده..گاهی یک ساعت پس از ادرار و گاهی بیشتر از این زمان بهم فشار میاد و تحمل میکنم اما حس میکنم به کلیه ام هم فشار میاد
    راه حل شما چیه
    نمیتونم فعلا برای انجام مجدد تست اقدام کنم و مطبتون بیام
    راه درمان قطعی بگین اقای دکتر لطفا
    کلافه شدم
    با 21 سال سنم..این مشکل باعث شده زندگیم‌مختل شه
    اگه نیاز به جراحیه بگین
    در مورد جراحی پیوند به مثانه شنیدم..سوندگذاری رو اگه جراحی کنم خودم باید هربار هنگام دستشوییو دفع ادرار انجام دهم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      چرا جواب سوالم داده نشده
      لطفا فراموش نشه🙏
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بهترین را را من عرضذ کر دم جراحی بر عارضه است

    3. تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی فقط باید تحمل کنم این بیماری رو و راهی نداره برای بهبودی؟
      و اینکه ایا معافیت پزشکی شامل این بیماری میشود؟
    4. تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی راه درمان دیگه برای بهبودی نیست؟
      و اینکه آیا معافیت پزشکی شامل این بیماری میشود؟
    5. تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ثبت نمیشه سوالم‌چرا
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ابوالقاسم دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    برای نوار مثانه چند مرکز معتبر در مشهد که مورد تایید شما هست لطفا معرفی بفرمائید تا عکس نوار مثانه رو جهت معاینه خدمت شما بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر