جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با عمل پیلوپلاستی (درمان تنگی های اتصال حالب)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد. بهترین درمان تنگی های اتصال حالب به لگنچه به روش لاپاراسکوپی پیلوپلاستی می باشد. UPJ یا تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه شایعترین انسداد مادرزادی می باشد که باعث اتساع و گشادشده گی کلیه ها و در نتیجه آسیب غیر قابل برگشت به کلیه ها می شود. از هر 1500 جنین یک نفر مبتلا به این تنگی می شود که در کلیه طرف چپ و در پسر بچه ها شایعتر می باشد.

در 10-15 درصد می تواند تنگی دوطرفه باشد. خوشبختانه با انجام سونوگرافی در دوره حاملگی این تنگی خیلی به آسانی و راحتی قابل تشخیص می باشد و لذا پزشک و مادر می توانند با تشخیص و درمان به موقع این تنگی، از آسیب به کلیه جنین جلوگیری کنند. هر گونه تنگی در لوله حالب به منزله فشار به گلو و خفه کردن کلیه می باشد و لذا انسداد حالب جزء عمل های اورژانس ارولوژی می باشد.

سونوگرافی در دوره حاملگی

اگر در دوره حاملگی متوجه نشدیم از کجا می توان مطمئن شد که تنگی در نوزاد وجود ندارد؟

با انجام یک سونوگرافی ساده می توان بیماری را تشخیص داد. در سونوگرافی کلیه ها کاملاً گشاد شده و اتساع دارند.

آیا همه تنگی های محل اتصال حالب به لگنچه باید عمل بشوند؟ آیا درمان دارویی دارد؟

تنگی محل اتصال حالب به لگنچه درمان دارویی ندارد. تنها روش درمان جراحی باز یا لاپاراسکوپی است ولی کدام بیمار باید عمل شود بسته به بررسی های تکمیلی و از جمله عکس رنگی از کلیه ها یا IVP و همچنین عکس برداری هسته ای یا DTPA اسکن با تزریق لازیکس است.

در این روش ماده حاجب از طریق رگ ها به بیمار تزریق می شود و با عکس برداری های سریال، مقدار تخلیه و عبور آن از محل تنگی با عکس برداری بررسی می شود. اگر شدت تنگی زیاد باشد ماده رنگی قادر به عبور از محل تنگی نخواهد بود و در کلیه ها جمع می شود. مثل شکل که این علامت هشدار می باشد که بیمار جهت نجات کلیه ها از خفگی هر چه سریعتر باید عمل شود.

آیا با روش آندوسکوپی و غیر جراحی می توان تنگی را گشاد کرد؟

بسته به شدت و طول تنگی محل اتصال حالب به لگنچه است. اگر تنگی کوتاه باشد می توان با روش آندوسکوپی (رتروگرید یورتروسکوپی و یا از پائین یا از بالای کلیه و از طریق تونل پوستی (اندوپیلومتری) آن را باز کرد. ولی مطمئن ترین روش درمان عمل جراحی می باشد که به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. به علت عدم شکاف یک وجبی پهلو و زیبایی عمل و درد کمتر امروزه لاپاراسکوپی بهترین روش درمان این تنگی ها می باشد که به شرح آن می پردازم.

بیمار باید ناشتا صبح روز عمل به بیمارستان مراجعه نماید و پس از معاینه و آزمایشات لازم چند ساعت بعد با بیهوشی عمومی در اطاق عمل طبق شکل سه عدد تروکار لاپاراسکوپی در شکم بیمار به جای برش باز قرار داده می شود و سپس با عبور دوربین و بزرگنمائی محل عمل در تلویزیون با پنس و قیچی محل تنگی را مشخص و سپس قطع کرده و محل باز و غیر تنگ حالب را به لگنچه کلیه مثل شکل و فیلم دوخته و پیوند می زنیم.

کاهش psa

این عمل یک عمل فوق تخصصی و نیاز به تجربه بسیار بالای جراح دارد. یک لوله حالب در پایان محل به شکل قلاب در کلیه ها و مثانه قرار داده می شود که پس از چند هفته به صورت سرپائی خارج می شود. در صورت عدم نشتی ادرار از محل عمل شما فردا یا پس فردای عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد. 4 هفته بعد محل لوله حالب سرپائی خارج خواهد شد و سپس عکس برداری کنترل از نظر موفقیت عمل انجام خواهد شد.

حسن عمل لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: زیبایی پوست، عدم شکاف جراحی در پهلو، درد کمتر و بستری کمتر پس از عمل و زمان کوتاه به بازگشت به زندگی روزمره می باشد. در صورت داشتن تنگی محل اتصال حالب به لگنچه، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

دکتر کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

2.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناصر چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام دکتر سنگ کلیه من در قسمت uvj هست چیکار کنم چه روشی بهتره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مازيار چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    از ابتداي كلاهك آلت تناسلى ام سمت چپ ، به مقدار حدودى ١ سانت تغيير رنگ مشاهده شده و انگار پوست اون قسمت نازك تر شده ، لطف بفرماييد بايد چكار كرد؟ رنگش كمي تيره تر نسبت به جاهاي ديگر است ، اگر نياز هست ميتونم عكسش رو هم بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سمیه سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1266 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    نوزادی دارم دو ماهه که به علت بیقراری بردمش دکتر و در سونوگرافی مشخص شد که چندین میکرولیتیازیس به قطر بزرگترین ۱/۳ در کالبس های تحتانی کلیه های نوزادم مشاهده شده.آیا در مان خاصی داره؟ضمنا من روزانه ۲۰ سی سی آب جوشیده سرد به نوزادم میدم و شیردهی خوبی دارن
    با اشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Peyman سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    باسلام و‌خسته نباشید
    بنده ۲۹سالمه که مادرزاد تنگی حالب کلیه چپ دارم،که بعداز سنوگرافی و سی اسکن گرفتن،در جواب سونوگرافی:تعداد(۷)سنگ ۱۰mدر کلیه چپم بودکه در تشخیص دکتر سنگ ها ته نشین شدن،ک الان در ازمایش جدید سی تی اسکن:
    کلیه چپ قدریshirnkagkیافته وکاهش ضخامت منتشر ونامنظم در کورتکس ان دیده میشود به طوریکه ضخامت کورتکس بین ۴تا۱۲م.م متغیراست
    همچنین اتساع نامنظم در کالیس ها و لگنچه این کلیه مشهوداست که نمای پیلونفریت مزمن دارد
    در کالیس تحتانی این کلیه دو سنگ به قطر۷تا۴م.م دیده میشود
    در احشا لنگی عارضه ایی مشاهده نمیشود
    ممنون و‌سپاسگذارم ازتون دکتر🙏🏻🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر mohammad.bostani68@yahoo.com یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام دکتر هفته گذشته برای خانمم نوار مثانه درمطب شما گرفتیم ،وشمابعدازرویت نوارمثانه داروی protral opas.4 وvsol5 تجویز کردید، وحالا بعد از گذشت یک هفته باز هم نمی تونه ادرار مثا نشو تخلیه کنه ، نظر محترمتان دراین مورد چیه . باتشکر فراوان .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بايد بياييد ببينم
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    دکتر سلام،من سونو کردم گفتن ک سنگ 1 سانتی در سمت راست در لوله حالب دارم دوروز قبل عمل سی تی اسکن‌اسپیرال انجام دادم چیزی مشاهده نشد و قبل از عملم هم‌سونو کردم چیزی مشاهده نشد و میگن دفع شده سنگت اما من چیزی ب چشم ندیدم‌و درد دارم باید چکار کنم،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سباس
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Ahmad جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام. من خيلي وقته تو ادرارم خون ميبينم و اخراي ادرارم حبس مي شد و تكرر وقطره قطره شدن ادرار داشتم با ازمايشات دكتر گفت بايد سيستسكوپ بشي .٢ماه پيش عمل تنگي مجرا انجام دادم تقريبا ٣ جا چسبندگي داشت و ٥ روز سوند داشتم بعدش خون و.. خوب شد ولي الان باز دارم مثله قبل ميشم به نظرم عمل عود كرده ميشه راهنمايي فرماييد چكار كنم. در ضمن فكر كنم خانومم عفونت رحم داره ايا ممكنه بخاطر نزديكي دوباره مجرا تنگ بشه يا علته ديگه ايي داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهنام جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی ببخشید تست نوار مثانه داخل مطب انجام میدید یا بیمارستان؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن شب ازساعت 1شب به بعدخیلی ادرارمیکنم شاید7بارعلت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سلین جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    جواب سونو.نوشته استازخفیف ادراری درسیستم پیلوکالیس کلیه چپ مشهود استبطوریکه قطر قدامی-خلفی لگنجه کلیه چپ6mmاست.کلیه راست اکوژنیسیته(Rk=76mm )وکلیه چپ(Lk=77mm).جواب سونوش رومیخواستم ببینم چیه چه مشکلی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      مهم نیست نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر