جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

عوارض زیاده روی در روابط جنسی

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1164 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ،بنده مدتی مشکل زودانزالی داشتم که با مراجعه به متخصص قرص سرترالین ۵۰ روزانه تجویز کردن بعد از یه هفته مصرف عوارض بی خوابی و مشکلات نعوظ ایجاد کرد و در مراجعه دوم دارو عوض کردن(پاروکستین ۲۰ ) و برای مشکل نعوظ پروسیال ۵ روزانه تجویز شد که الان بعد از یه هفته مصرف کمردرد و پا درد شدیدی گرفتم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      داروی پاروکستین ۲۰ صبح ها برای درمان زود انزالی مناسب است. حدود ۴،۵ ماه مصرف شود و بعد به آهستگی و به مرور قطع شود
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام. واکسن گارداسیل خارجی دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      از مراکز هلال احمر بپرسید
  • تصویر کاربر وحیدغنی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    کنار الت تناسلیم یک زخم ایجاد شده سر سفید و خیس هست و درد ناک هرزگاهی اینطوری میشه مثلا دوماه یکبار علت چیه اقای دکتر سپاس از توجه جنابعالی تندرست باشید.
    1. تصویر کاربر وحیدغنی چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر منتظر پاسخ شما هستم.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس ضایعه رو بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    اقای دکتر به من گفتین که دانه هایی که دیدم عفونت سطحی مخاط ناحیه تناسلی هست میخواستم بدونم درمان خاصی احتیاج هست ؟
    1. تصویر کاربر نیلوفر دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      این دانه ها
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      رعایت بهداشت و حمام روزانه بدون دارو خوب میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر erfan جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام چند وقته بالای الت تناسلیم یه چنتا لکه وجود داره ولی نه درد نه برامدگی ندارن میخواستم بدونم دلیلش چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر erfan پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ارسال شده
    3. تصویر کاربر erfan پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تلگرام ارسال شده اینجا هرچی تلاش میکنم نمیشع
    4. تصویر کاربر erfan پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ارسال شده در تلگرام اما اینجا نمیشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      پماد کلوتریمازول و پماد تریامسینولون هر ۸ ساعت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر تقریبا الان یک هفته ای هست تکه ای ژله ای نارنجی رنگ بزرگ موقع انزال در مایع منی میبنیم نرم هست موقع انزال هم در وسطش یه تیری از زیره الت موقع خارج شدن منی احساس میکنم به خاطره کاشت مو دارم قرص فیناستراید 1میخورم ویتامین cو زینک و بیتوتن .روزانه دوبارم قهوه میخورم سنم 30سال هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      هر ۱۲ ساعت برای ۵ روز سیپروفلوکساسین ۵۰۰ + انجام سونوگرافی
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت شما
    دکتر بنده جوانی 23 ساله هستم بنده خیلی وقت است که که دو برامدگی در زیر آلت تناسلی نزدیک به کلاهک دارم حداقل 7 سال است که بنده بیاد دارم حالا قبل از ان بوده اصلا توجهی نداشتم.
    دیروز برای ریزش مو به دکتر پوست مراجعه کردم.
    و پس از معاینه به صورت خیلی اتفاقی و ناخواسته از ایشان سوالی در این مورد پرسیدم و ایشان گفتند که باید دیده شود ایشان از راه دور و بدون دست زدن و خیلی سریع گفتن که زگیل هست و بدون اجازه از من فریز کردن این فرآیند دیدن و فریز کردن 30 ثانیه هم طول نکشید و بعدازآن حتی به سوالات من جواب ندادن . بخدا دارم دیوونه میشم‌.
    دکتر در این سالها این دو برامدگی نه بزرگ شده اند و نه درجای دیگر چیزی مشاهده شده.
    دکتر واقعا از لحاظ روانی درحالت متعادلی نیستم لطفا راهنمایی نمایید و اینکه عکسی که دارم میفرستم.
    سیاهی که مشاهد میکنید به دلیل فریز کردن ایشان است قبل از این این سیاهی وجود نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      .
    4. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      .
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      قبل از فریز کردن باید میدیدم که زگیل است یا نه ، الان نمیشه قضاوت کرد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهرام چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    مدتیه چند نقطه به صورت جوش اطراف و روی آلت تناسلیم افتاده میترسم که ذگیل تناسلی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
  • تصویر کاربر ابراهیمی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای دکتر کرمی عزیز.
    بنده حدود 40 روزگذشته رابطه جنسی کاملا محافظت شده داشتم ولی با این حال به خاطر ترسم از ابتلا به ویروس اچ آی وی قرص های ضد ویروسیTenofovir Disoproxill Fumarate و Dolutegraive Tablets
    را به مدت حدود 35 روز مصرف کردم(روزانه هر کدام یک عدد) و متاسفانه یکشنبه همین هفته نیز خون شخصی که شاید مبتلا به ویروس اچ آی وی بود روی زخم باز من ریخت و من دوباره مصرف همین قرص ها را جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی شروع کردم.(زیرا تحقیق کردم که حتما در اولین فرصت بعد از احتمال خطر و کم تر از 72 ساعت، شروع به مصرف این قرص ها به مدت28 روز باید کرد)
    حالا سوال من این است آقای دکتر
    با توجه به این که احتمالا دفعه اول نیاز به مصرف این قرص ها نداشتم و رابطه جنسی کاملا محافظت شده بود. الان که به خاطر خون شاید آلوده به اچ ای وی( دفعه دوم) دارم این قرص ها را مصرف میکنم ممکن است، ویروس اچ ای وی در بدن من نسبت به این دو نوع قرصی که ذکر کردم مقاوم شده باشد و اثر بخشی خودش را از دست بدهد؟
    (با توجه به این که دفعه اول نیاز به قرص خوردن نبوده است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      خیر مقاومت ایجاد نمیشه
  • تصویر کاربر خودم پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام ودرود
    عذرخواهی میکنم مجدد مزاحم شدم
    دکتر عزیزمیخاستم ببینم آیا برخورد پوست با پوست سبب انتقال بیماری سفلیس میشود
    سفلیس از چ راهی اننقال پیدا میکند
    بعد 6 هفته از رابطه ای که باشخصی داشتم و دخولی صورت نگرفت حتی برخورد بین الت ها هم نداشتیم دیشب حین اصلاح موهای زاید خود متوجه جوش قرمز رنگی درانتهای آلت تناسلی خود شدم بعد سوزن زدم خون اورد
    اینترنت سرچ کردم دررابطه با بیماری سفلیس و زخم های شانکره اومد بالا ترسیدم خ اهش میکنم عکس رو ببینید و جوابم رو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر خودم سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ارسال شد
    3. تصویر کاربر خودم سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      تصاویر اول مربوط به صبح بود تصاویرالان
    4. تصویر کاربر خودم چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اینم آخرین عکس که مربوط به امروز هستش
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      به نظر چیز خاصی نیست ، الان که ضایعه رو از بین بردین و فرصت دهید خوب شه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر