جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یائسگی مردانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یائسگی مردانه چیست؟ آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و 50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه یا یائسگی مردانه هستند. مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومونهای زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش 50 سالگی قطع می‌شود.

جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

در ادامه گفتگو با دکتر حسین کرمی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری چاپ شده در مجله سلامت آمده است. دکتر حسین کرمی فوق تخصص بیمارهای کلیه ومجاری ادراری و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر درباره علت یائسگی مردانه ، نشانه‌ها و درمان آن می‌گوید:

چرا مردان یائسه می‌شوند؟

مرد مبتلا به سرطان بیضه

یائسگی مردانه با کاهش هورمون تستوسترون که نوعی هورمون آندروژنی است ظاهر می‌شود. این کاهش بعد از سن 40 سالگی برای همه مردان رخ می‌دهد. البته ترشح تستوسترون روند نزولی را طی می‌کند ولی قطع نمی‌شود و مردان قدرت باروری را از دست نمی‌دهند.

میزان کاهش آندروژن‌ها در هر مردی سالانه حدود یک درصد است. آمارها نشان می‌دهد 20 درصد از مردان بالای 60سال، 30درصد از مردان بالای 70 سال و50 درصد مردان بعد از 80 سالگی دچار کاهش سطح هورمونهای جنسی مردانه هستند.

کاهش هورمونهای مردانه با چه علائمی در مردان همراه است؟

کاهش میل جنسی ، کاهش حجم عضلات، کاهش تمرکز، اختلال در خواب، ضعف، بی‌حالی وخستگی زودرس می‌توانند از علائم کاهش هورمون تستسترون باشند. البته وجود این علائم صرفا به معنای یائسگی مردانه نیست و باید بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

یعنی باید سطح هورمون در آزمایشگاه اندازه گرفته شود؟

در آزمایشگاه سطح هورمون تستوسترون خون اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح هورمون کمتر از 200 نانوگرم در 100 سی‌سی خون باشد؛ آندروپوز یا یائسگی مردانه اتفاق افتاده است ولی اگر بین 200 تا 300 نانوگرم در 100 سی سی خون باشد نشان از کاهش هورمون یا شروع یائسگی دارد.

در مردان یائسه یا در حال یائسگی بیمار از نظر کلسترول و هورمون ال دی ال نیز بررسی می‌شود چون با قطع هورمون مردانه این دو افزایش می‌یابند که عاملی هستند برای تصلب شرائین و احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند. بنابراین جلوگیری از یائسگی زودرس و به تاخیر انداختن آن نقش مهمی در سلامت جنسی و جسمی مردان دارد.

کاهش میل جنسی در مردان

آیا کاهش میل جنسی در مردان همیشه به دلیل کاهش هورمونهای جنسی است؟

کاهش میل جنسی ممکن است ریشه در مسائل روحی روانی مانند افسردگی، اختلالات خلقی یا بیماریهای جسمی مانند دیابت، فشارخون مزمن و… داشته باشد. همچنین مردانی که خواب خوبی ندارند شغل پراسترس دارند و به طور کلی کیفیت زندگی‌شان خوب نیست ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند بدون اینکه سطح هورمون تستوسترونشان پائین باشد. گاهی علت قطع یا کاهش تستوسترون ازجای دیگری است .

ترشح تستوسترون از غده‌ای به نام هیپوتالاموس و با ترشح هورمونی به نام جی ان آر اچ تنظیم می‌شود. این هورمون هیپوفیز را تحریک کرده و هورمون دیگری به نام ال اچ ترشح می‌شود که باعث تحریک بیضه و ترشح تستوسترون می‌شود. اگر به هر دلیل اختلالی در این مسیر وجود داشته باشد ترشح تستوسترون با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین وقتی مردی با شکایت کاهش میل جنسی به پزشک مراجعه می‌کند همه جوانب باید در نظر گرفته شود.

مردان چه کار کنند تا دچار یائسگی مردانه نشوند یا لااقل بتوانند آن را به تاخیر اندازند؟

کاهش تستوسترون خون با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر و جزئی از پدیده فیزیولوژیک بدن است. برای اینکه یائسگی مردانه را خفیف‌تر و شدت آن را به تاخیر بیاندازیم باید سبک زندگی سالم باشد. استعمال دخانیات، الکل، عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای ناسالم، وجود بیماریهای روحی روانی، وجود بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده، مصرف داروهای اعصاب و روانگردان به تدریج باعث کاهش هورمون مردانه و ایجاد آندروپوز زودرس در مرد می‌شود.

یائسگی مردانه درمان دارد؟

بهترین درمان برای یائسگی مردان، پیشگیری است و همه مردان باید کیفیت زندگی‌شان را به خصوص بعد از 40 سالگی بهتر کنند. مثلا ورزش کنند، غذاهای خوب بخورند و بیماریهای زمینه‌ای را کنترل کنند، بیماریهای زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون را کنترل کنند.

در مواقعی هم که اختلالی در مسیر ترشحی تستوسترون وجود دارد می‌توان با جایگزین کردن هورمونها جی ان آر اچ یا ال اچ مشکل بیمار را برطرف کرد. اما وقتی برای مردی تشخیص آندروپوز داده شد و هورمون تستوسترون پائین بود بهترین کار این است که درمان آغاز شود.

اگر هر شب رابطه داشته باشیم چه میشود

درمان معمولا با تزریق هورمون تستوسترون است؛ البته تستوسترون به صورت ژل یا قرص هم وجود دارد که حتما باید با نظر پزشک تجویز شود چون تستوسترون زیاد عوارض خطرناکی برای بیمار دارد.چه عارضه‌ای؟ ورزشکاران زیادی را مشاهده می‌کنیم که از هورمون تستوسترون به عنوان داروئی برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

تزریق این هورمون به داخل عضله و برای حجیم کردن آن دارای عوارضی است. یکی از این عوارض سرطان پروستات زودرس است. متاسفانه ترکیبات هورمونی به راحتی در اختیار مران قرار می‌گیرد و مردان به هیچ وجه نباید بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از این هورمونها کنند.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4.2/5 - (24 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Arezoo سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سر آلت همسرم بعد از رابطه جنسی دچار سوزش و درد شده و موقع راه رفتن اذیت میشه
    نه سوزش ادرار داره نه قرمز شده نه ملتهب شده، هیچ علامتی تو ظاهرش نیست، آب میخوره بهش حمام میره دوباره درد میگیره، وقتی چربش میکنه آروم میشه
    ما هیچ وقت همچین مشکلی نداشتیم
    میخواستم بدونم مشکل از کجاست
    و آیا پماد یا دارویی هست که آرومش کنه
    که اگه هست ما رو راهنمایی کنید لطفا
    ممنون میشم لطفا راهنماییمون کنید
    ممنون🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      از پماد تریامسینولون استفاده کنید ، اگر ادامه دار شد باید بررسی شود
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خدا قوت چند روزی هست که اجابت مزاجم همراه با درد است و چند تا دونه بدون درد زیر ناحیه تناسلیم زده ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
    2. تصویر کاربر مریم شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در ناحیه مقعدم چند حالت برامدی هست و کنار مقعدم هم که نزدیک میشه به دستگاه تناسلیم دو تا براومدگی باز هست که دست میزنم درد میکنه و دونه هایی که کنار دستگاه تناسلیم هستن و بدون دردن
    3. تصویر کاربر مریم شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در زیر ناحیه تناسلیم و روی مقعدم یه سری برامدی دردناک وجود دارد که وقتی دست میزنم درد میکند و موقع اجابت مزاج هم همینطور و دونه هایی در کنار دستگاه تناسلیم بدون درد زده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید ، عکس ها واضح نیستند ، ولی با توصیفتون احتمالا چیط مهمی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. لطفا تصاویر رو ببینید و نظرتون رو بگید. خیلی نگرام که واریکوسل داشته باشم، مخصوصا تو بیضه راست. اگه مشکل دیگه ام هست بگید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جهت تشخیص واریکوسل باید سونوگرافی شوید
    2. تصویر کاربر حمید جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      از رو عکسایی که فرستادم چیزی معلوم نمی شه؟ اون رگ های باریک برجسته مشکوک نیستند؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی شوید احتمالا واریکوسل دارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جمالی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، وقت بخیر
    ببخشید، یه سری گوشت اضافه یا زائده گوشتی روی الت تناسلی دارم، ولی برای اطمینان بیشتر دارم پیگیری میکنم که یه وقت زگیل نباشه، ممنون میشم جواب بدین که ایا زگیل هستن یا زائده گوشتی؟؟ و اینکه در هر دو صورت چه کاری باید انجام بدم اگه زائده گوشتی بود ؟؟ چون برای برادر بزرگترم هم همینطوریه.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پوست اضافه است ، میتوان ان را برداشت ، جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید از حدود ۱ هفته قبل دانه های ریز سفید رنگی روی تنه آلت تناسلی من به وجود اومده که یکیش را در اوردم مثل گلوله چربی هست و وقتی در اوردم یکم خون اومد و بند اومد و دیگه جاش مجدد در نیومد لطف میکنید راهنمایی کنید و چه دارویی استفاده بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر مهم نیست. پماد موپیروسین و زینک اکساید بمالید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون میشم جواب بدین من رگ هایی رو آلتم به وجود اومده انگاری وارسی شدن و قرمز هستن و موقع نعوظ احساس فشار تو آلتم میکنم . اینم بگم قرصه آل ارژنینگ مصرف میکنم میتونه بخواطره این باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      طبیعی است مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر.
    بنده ۲۸ ساله و مجردم و تا حالا رابطه جنسی نداشتم. زیر آلت یکسری حالت گوشت اضافه هست که فکر کنم حتی قبل از بلوغ هم بود و شک به زگیل داشتم که پرسیدم گفتید چیز خاصی نیست، دکتر پوست می‌تونه کمک کنه. اما مسئله اصلی یک حالت کشیدگی پوست هست (خط آبی) که انگار چیز تیره رنگ خیلی ریزی هم داخلش هست و زیرش هم بازه، که فکر میکردم بخیه ختنه یا... هست که سالها بود و چک نمی‌کردم و مشکلی نبود، اما جدیدا کمی اذیت می‌کنه طوری که حس میکنم انگار جسمی خارجی در بدنه آلت هست، و اون قسمت سفید رنگ تر که نمی‌دونم رگ هست یا جرمی که تازه به وجود اومده، چند وقت پیش نعوظ شدید و پرفشاری داشتم که زیر آلت تورم کرد طوری که انگار مایعی زیر پوست جمع شده و ورم کرده، و قسمتیش که به این ناحیه پوست کشیده شده رسیده بود متوقف شده بود و انگار این قسمت راهش رو بسته مثل بخیه (قسمت قرمز)، درکل جدیدا نعوظ که اتفاق می‌افته، این قسمت حس این رو میده که زائده ای راه رگ یا چیزی رو بسته و اون قسمت سفید رنگ هم که از عکس زیر معلومه حالت ورم و حساسیت و درد خیلی کمی در نعوظ داره، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که مشکل خاصی هست یا نه، میشه سر کرد یا نیاز به اقدامی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس را دیدم مشکلی نیست نگران نباشید
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون از راهنمایی شما.
      ۱.فقط این کشیدگی پوست چی هست؟ اینکه اکثرا حس شیء خارجی داره کمی آزار دهندست، این هم مشکل پوستی و توسط پزشک پوست قابل پیگیری هست؟
      ۲.و سوال آخر اینکه با توجه به فشارها و احساس تورمی که در پروستات دارم در مورد نعوظ طولانی و پر شدن بیضه و فشاری که به پروستات وارد میشه مطالعه میکردم، که ظاهراً در صورت عدم تخلیه آسیب های متعددی مخصوصا برای پروستات داره، بهرحال شرایط ازدواج و ارضا شدن صحیح هم فراهم نیست، مسائلی مثل امساک و ورزش و خستگی و... هم تا اینجا خیلی مفید نبوده، حتی احتمالا مصرف سردیجات هم در ایجاد مشکلات افسردگی و... موثر بوده، و بخاطر عوارض داروهای شیمیایی در این زمینه تا حالا دوری کردم، میخواستم ازتون بپرسم دارو و قرص یا روش مناسبی هست برای از بین بردن یا کاهش میل جنسی که بدون آسیب یا کم عوارض باشد؟
      متشکر.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جلوی ارضا شدنتون رو نگیرین ، در مورد پوست اگر مشکلی هست با متخصص پوست مشورت شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رامین دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 3190 مشاهده پرسش
    سلام پسری 24 هستم
    مشکلم اینه که تا ختنه گاه التم موهای ضخیم رشد کردن
    میخواستم برای درمانش راهنمایی کنید
    و اگه نظرتون مراجعه به پزشکه به چه پزشکی مراجعه کنم ؟
    پوست؟؟
    مو ؟؟
    اگر متخصص خوبی در این زمینه بتونید معرفی کنید خوشحال میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      وجود مو طبیعی است ، میتوانید نزد متخصص پوست لیزر کنید
  • تصویر کاربر ارمان دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    اقای دکتر خسته نباشین عکس ارسال کردم فرمودین که زگیل نیست من ازمایش داده بودم تیپ 6 و 45 رو زده بود و با اینکه شما تشخیص دادین چیزی نیست ممکنه ازمایش اشتباه شده باشد؟؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر ارمان شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بازم عکس رو ارسال کردم خیلی ممنونم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش دقیق تره ، ظاهر عکس مشکوک بود. اگر ازمایش تایید کرده ، هست. بهتر است کرایو شود. اگر ازدواج کردین همسرتون هم سالانه پاپ اسمیر بدهند
    3. تصویر کاربر ارمان یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      پماد خاصی میتونم مصرف کنم برای درمان و امکان دفع ویروس وجود دارد؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از سرکه سیب و پماد پدوفیلین هم میتونین استفاده کنین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر،۴۷ سال سن دارم همراه ۲فرزند، بعلت از دست دادن مادر وبرادرم چندین سال است دچار افسردگی هستم ودرمان مقطعی انجام دادم ،حدود ۸سال است که دچار عدم نعوظ(آلتم سفت نمی شود) هستم ،یه مدت با سرترالین وضعیتم بهبود یافت ولی بعداز مدتی این دارو بی تآثیرشد،بعدکلومیپیرامین مصرف کردم که بدلیل یبوست این دارو ودرنظرگرفتن اینکه بنده جراحی همورویید داشتم این دارو رو مصرف نکردم ولی خوب جواب میداد،بعدسیتالو پرام حدود ۴ سال مداوم مصرف میکردم که خوب جواب میداد،تا امسال که این دارو هم بی تآثیر شد،بعد سرترالین ۵۰ وبوپروپیون۱۵۰ مصرف کردم تا یکماه عالی بود ولی بعداز یکماه بازم بی تآثیرشد،بعدبوپروپیون ۷۵ وتری فلوپرازین یک میلی گرم مصرف میکنم که به گفته پزشک دارو بعداز یه مدت تآثیر گذار خواهدبود،ناگفته نماند الان یک هفته هست که احساس میکنم ادرارم کامل تخلیه نمی شود و بعداز ادرار بعضی وقتها سوزش دارم وشبها یک یا دوبار بخاطر ادرار از خواب بیدار میشم،به تشخیص پزشک بنده دچار عفونت پروستات هستم والان دارم سلکسیب،سفکسیم وپروترال ۴/ مصرف میکنم ،آقای دکتر میخواستم بدونم اکنون عدم نعوظ بنده مربوط به عفونت هست یا افسردگی ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،ببخشید سوال طولانی شد.لازم بذکراست جراحی واریکوسل دوطرفه هم انجام دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به دلیل افسردگی هست ولی باید ازمایشات روتین نیز داده شود. با روانپزشک جهت تعدیل داروها مشورت شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر