جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد بیضه چرا؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد بیضه در بین مردان شایع است. هر مردی 2 عدد بیضه دارد که در کیسه های بیضه قرار گرفته اند و نقش اصلی آنها در رابطه با تولید نطفه و اسپرم و باروری مردان می باشد.

بیضه ها توسط آویزی به کناب طناب بیضه که از درون آنها اعصاب و رگ های بیضه عبور می کنند آویزان می باشند. با توجه به حساسیت بیضه ها کوچکترین تورم و التهاب و یا بیماری های دیگر باعث ایجاد درد بیضه می شوند که به تک تک این بیماری ها می پردازیم.

طناب بیضه

منشاء درد بیضه یا در داخل کیسه بیضه است یا اینکه دردهای انتشاری هستند که به علت عصب مشترک بیضه درد جاهای دیگر بدن به بیضه منتشر می شود که به اینها دردهای ارجاعی می گوییم.

به طور کلی علل درد بیضه عبارتند از:

1- پیچش بیضه یا تورشن

یکی از خطرناک ترین و دردناک ترین حالت که ممکن است برای بیضه اتفاق بیافتد پیچ خوردن آن به دور طناب بیضه است که باعث می شود:

  • درد شدید ناگهانی
  • تورم و قرمزی بیضه
  • بالارفتن بیضه مبتلا نسبت به بیضه دیگر می شود.

شایعترین سن تورشن یا پیچش بیضه قبل از بلوغ و بین سن 12-18 سالگی است. یک قانون کلی می گوید هر درد بیضه حاد در سن زیر بلوغ تورشن یا پیچش بیضه است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نکته مهم: اگر گره و پیچش بیضه در زیر سه ساعت از زمان وقوع آن باز نشود باعث سیاه شدن بیضه و از بین رفتن آن می شود. مثل شکل زیر:

پیچش بیضه

تشخیص: بر اساس شرح حال و معاینه می باشد.

درمان: باید هر چه سریعتر و به صورت اورژانسی به دکتر جراح کلیه مراجعه کنید تا عمل جراحی بیضه انجام و گره بیضه باز شود. اگر دیر بجنبید و بیضه سیاه شود درمان فایده ندارد.

2- اریون و التهاب بیضه

اریون یکی از بیماری های ویروسی است که باعث التهاب غده پارائید می شود و از عوارض آن التهاب شدید بیضه یا ارکیت می باشد که خود را با درد شدید و تروم بیضه نشان می دهد.

درمان: استراحت و مصرف مسکن و ضد درد می باشد.

3- ورم اپیدیدیم یا اپیدیدیمیت

اپیدیدیم زائده ای است که با بیضه ها و به قسمت پشت آن چسبیده است. ورم اپیدیدیم اغلب ثانویه به بیماری های مقاربتی و التهاب مجرا از قبیل سوزاک و کلامیدیا ایجاد می شود. این بمیاری اغلب در سنین 18 تا 40 سالگی که فرد از نظر جنسی فعال است ایجاد می شود و در شروع خود را به صورت ترشحات چرکی زرد و غلیظ از مجرای ادراری نشان می دهد و به تدریج باعث ورم شدید بیضه و درد بسیار شدید می شود.

علائم و نشانه های آن: تورم بیضه و تب و درد شدید بیضه، گرم و حساس شدن بیضه از علائم آن است.

تشخیص: با معاینه و آزمایش کشت از ترشحات مجرا و سونوگرافی می باشد.

ورم اپیدیدیم

درمان: استراحت، آنتی بیوتیک وسیع الطیف، گذاشتن کیسه یخ و بالا نگاه داشتن بیضه ها می باشد.

4- سرطان بیضه

یکی از بیماری های خطرناک بیضه که مردان جوان را مبتلا می کند، سرطان بیضه است.

علائم آن: بزرگی و سفت شدن بیضه و ممکن است با احساس سنگینی و درد ملایم خود را نشان دهد.

تشخیص: معاینه بالینی و سونوگرافی و تست سرطان بیضه می باشد.

سرطان بیضه

درمان: بلافاصله باید بیضه سرطانی را به روش جراحی از بدن خارج کنیم. در اینجا توصیه می کنم مردان جوان هر از چندگاهی بیضه خود را معاینه کنند و در صورت هر گونه احساس بزرگی و سفتی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

5- هیدروسل

به جمع شدن آب به دور بیضه هیدروسل می گویند که در این حالت بیضه تدریجاً بزرگ می شود و ممکن است باعث درد خفیف بیضه شود.
تشخیص: با معاینه و سونوگرافی

درمان: درمان آن فقط با جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

هیدروسل

6- هماتوسل

به جمع شدن خون در داخل بیضه هماتوسل می گویند که علت آن ضربه به بیضه می باشد.

هماتوسل

7- فتق

به پاره گی دیواره کف لگن و افتادن روده ها به کانال اینگوینال و کیسه بیضه می گویند و باعث برجستگی در محل می شود و باید با جراحی ترمیم گردد.

فتق

8- سنگ حالب فوقانی و تحتانی

به علت گیر افتادن سنگ در حالب که باعث ورم کلیه ها و حالب می شود و به علت عصب مشترک حالب با بیضه باعث انتشار درد به بیضه ها می شود که با درمان سنگ حالب از بین می رود.

9- ضربه به بیضه

هر گونه ضربه به بیضه باعث تورم و ممکن است باعث پارگی بیضه و خونریزی و تروم و در نهایت درد شود.

10- وازکتومی

وازکتومی که به معنی قطع کردن دوطرفه لوله های جنسی منی بر بیضه گفته می شود. که جهت نابارور کردن مردان انجام می شود می تواند باعث درد مزمن بیضه گردد.

11- اسپرماتوسل و کیست طناب بیضه

به جمع شدن اسپرم مرد داخل یک حفره ای که به صورت برجستگی کنار بیضه خود را مشخص می کند، اسپرماتوسل می گویند که اغلب نیاز به درمان ندارد. اگر اسپرماتوسل بزرگ شود باعث فشار و درد بیضه می شود که این حالت درمان آن جراحی و تخلیه اسپرماتوسل است.

12- بیضه پایین نیامده

در حالت طبیعی باید موقع تولد هر فرد دو بیضه در داخل کیسه بیضه داشته باشد در بعضی از افراد بیضه در بالای کیسه بیضه گیر می افتد و پایین نمی آید که می تواند منجر به درد بیضه شود.

13- واریکوسل

به واریسی شدن رگ های طناب بیضه یا آویز بیضه واریکوسل می گویند. واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد که بیش از 90 درصد موارد در بیضه طرف چپ ایجاد می شود. علامت آن گشادی رگ های آویز کننده بیضه است. افرادی که واریکوسل دارند وقتی شیئ سنگینی را بر می دارند و یا زیاد سرپا می ایستند احساس درد در ناحیه بیضه را دارند.

14- درد بیضه با منشاء روانی وعصبی

این افراد کسانی هستند ک از درد بیضه دائم شاکی هستند ولی در بررسی های انجام شده از جمله معاینه، سونوگرافی و آزمایش هیچ علتی برای درد بیضه پیدا نمی شود. این دردها از نظر پزشکی اهمیتی ندارند و درمان آنها بی خیالی و رفتار درمانی و افزایش آستانه تحمل بیمار و گرم نگاه داشتن محل است.

به این درد ها فانتوم Pain نیز می گویند و اگر با عمل جراحی بیضه فرد برداشته شود باز احساس درد را خواهند داشت و لذا بهترین درمان آن عدم تمرکز روی درد و بی خیالی نسبت به آن می باشد. امیدوارم با ارائه اطلاعات فوق توانسته باشم در جهت ارتقاء سلامتی شما هموطن عزیز قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. در صورت مشکلات کلیوی و درد بیضه جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فری سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با تشکر از راهنماییتون من همون 18 ساله هستم که در مورد بزرگی بیضه سمت راست از شما سوال پرسیده بودم آقای دکتر رنگ پوست بیضه من هیچ تغییری نکرده و مدت زیادی که اینجوری هست و هیچ گونه درد و ناراحتی نداره به نظر شما ایا ممکنه که پیچیدگی رگ های بیضه باشه ؟اگه باشه یعنی من بیضه سمت راستمو از دیست دادم و در ضمن ایا بزرگی بیضه سبب ناباروری میشه ؟
    خوتهشا راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نه شما هیچ مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر رحمت چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما جناب آقای دکتر کرمی
    بنده 43 سال سن دارم 11 سال بچه نداشتیم عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم و صاحب دو تا بچه هشت ساله و دو و نیم ساله می باشم ، الان بیش از سه ماه از درد بیضه سمت راست رنج می برم به دو تا پزشک مراجعه کردم یکی قبل عید که گفت شما واریکوسل سمت راست دارین چون دیگه بچه نمی خواین نیاز به جراحی نداره و دردش با مسکن خوب میشه که متاسفانه بعد از مصرف اتفاقی نیفتاد و یکی هم بعد عید که ایشان گفتند که شما واریکوسل ندارین و درد از کلیه های شماست که بعد از سونوگرافی مشخص شد که کلیه هام مشکل ندارن ، بیضه سمت چپم کمی آب دارد و واریکوسل خفیف سمت راست دارم و دارویی هم تجویز نکرد فقط گفت که با استخر رفتن خوب می شه . توضیح بیشتر اینکه این درد یک درد دایمی است ولی شدید نیست و قابل تحمل هست ولی از نظر روحی آزارم می ده دوم اینکه احساس می کنم بیضه سمت راستم کوچک شده است . با تشکر خواهشمندم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      واریکوسل طرف راست مشکلی ندارد
    2. تصویر کاربر رحمت پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      با سلام مجدد خدمت شما دکتر عزیز ، سوالم اینکه که چرا درد بیضه سمت راست با توجه به توضیحات بالا بیش از سه ماه ادامه دارد ؟ درمانش چیست ؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمين شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با سلام .جناب آقاي دكتر چند روز پيش نتيجه آزمايش اسپرمم رو خدمتتون فرستادم اما هنوز پاسخي از طرف جنابعالي دريافت نكردم ممنون ميشم اگر لطف كنيد ومنو راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      من مسافرت بودم لطفا دوباره ارسال کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام
    پسری ۵ماه ونیم دارم.پس از اسکن هسته ای مشخص شد برگشت ادرار گرید پنج دارد. پزشک متخصص کلیه اطفال خانم دکتر محکم گفت یکسال صبر کنید .هر روز داروی سفکسیم مصرف میکند
    پزشک متخصص اطفال معتقد است هرچه زودتر عمل شود . به یک جراح هم مراجعه کردم جراح هم گفته عمل شود تا به کلیه ها اسیبی نرسد من عکس ها را به ادرس ایمیلتان ارسال می کنم لطفا نظرتان را بگویید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      گرید5 بهتر است عمل شود اگر خواستید با مطب هماهنگ کنید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید بعد ادراردوستم مقداری خون میاد وبعضی وقتا هم یه کم سوزش حس میکنه مرسی از همکاری شما البته دوستم آقا هست وقبلا سنگ کلیه داشتن که خوب شدن از طریق ادرار دفع شده بود پارسال بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی و ازمایش لازم است
  • تصویر کاربر جلال چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    آقای دکتر من پارسال برج یازده عمل واریکوسل انجام دادم (واریکوسل درجه3) حال حرکت اسپرمم خوب شده وبه حالت عادی خودش برگشته،فقط هروقت اسپرمم خارج میشه بیضه سمت چپم که عملش کردم درد میگره وفکر می کنم فشار خروج اسپرمم کم شده،از شما دکتر بزرگوار تقاضا دارم که منو راهنمایی کنید .
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر

    ممنون میشم جواب سوال قبلم رو بدین
    جواب دادم ب پاسخ شما اما جوابی دریافت نکردم

    با تشکر


    کد رهگیری :

    b56z460


    http://drkarami.com/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1?read=b56z460
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سوالتان؟
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر و خدا قوت

    من مقیم خارج هستم (امارات) و خیلی اتفاقی سایت شما رو دیدم اقای دکتر
    ممنون میشم اگه کمکم کنین چندتا سوال داشتم خدمتتون در مورد نوار مثانه و مثانه عصبی

    نوار مثانه گرفتم و هر دکتری یه چیزی بهم گفته
    میخواستم ببینم اصلا طرز کار دستگاه یورو داینامیک چطوره ؟؟

    چه چیزهای در جواب مثانه وجود داشته باشد که دال بر عصبی بودن مثانه میشود ؟

    ممنون میشم کمکم کنین

    منتظر جوابتون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام شما مطالب سایت من در مورد نوار مثانه را بخوانید در مورد نوار مثانه و تکرر ادراری مزمن اگر سوال داشتید در خدمتم
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      با سلام اقای دکتر
      ممنون ک خیلی زود جوابم رو دادین
      حقیقش مطالب زییادی رو در اینترنت خوندم مطالب سایت شما خیلی خوب و مفید بود راستش اقای دکتر من تکرر ادرار دارم چند وقت دیگه برمیگردم دبی اونجا کمی سختمه برم دکتر و... اونجا محل کاره و... ولی از وقتی تصادف کردم حدود پنج شش ماهی هساش ک زیاد ادرار میکنم اوایل نمیدونستم چیزی ب اسم مثانه عصبی هست بعدش از بس تکرر ادرار شدید گرفتم حتی در خواب هم ادرار میگیرم و از خواب بیدارم میکنه وقتی هم میرم دستشویی زیاد ادرار ندارم هنوز برنگشتم ک دوبار احساس ادرار دارم بعد هر بار ادرار با اینکه میگیرم و مجرا رو با دست خالی هم میکنم باز هم احساس میکنم چند قطره وجود داره در مجرا
      مایعات زیاد نمیتونم بخورم یعنی باعث میشه تکرر شدیدتر بگیرم
      راستش اقای دکتر نوار مثانه ک اینجا گرفتم بیمارستان شیراز چندتا دکتر ک دیدن هر کدوم نظر مختلفی دادن
      یکی گفته مثانت عصبی
      یکی گفت نه زیاد چیزی نیست و قرص و دارو داده
      یکی هم گفا ازمایش ادرار بده و توش عفونت ادرار نداشتم اما کمی خون توی ادرارم و باکتری وجود داشت
      یکی هم گفت باید خودتو تقویت کنی یعنی برنانه بدی و تنظیم کنی هر سه ساعت مثلا بری توالت
      و....


      راستش اقای دکتر من کارم جوریه دبی وقت تابستون هواهم گرمه زیاد نیاز ب مایعات دارم و... رفتن زیاد توالت برام مقدور نیس
      ت و شرایط کاریم خیلی سخت میشه با صاحب کارمون صحبت کردم گفت ک دبی دوباره نوار مثانه بدم اگه تایید شد که مثانم عصبیه جا و محل کارم رو عوض کنه و به جای بهتری منتقلم کنه میخواستم کمکم کنین و بگین که چه کار کنم ک نوار مثانم با این مشکلاتی که دارم تایید کنه من این مشکل رو دارم
      ممنون میشم کمکم کنین واقعا کارم گیر کرده اقای دکتر
      با تشکر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر