جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من احساس می کنم که وقتی می خندم وعطسه و سرفه میکنم ادرارم خالی میشه واحساس دارم مثانه ام پراست ودکتر گفت مجرا تنگ باید بازش کنی انجام دادم ولی بازم همون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام دهید02122642744
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام استاد عزیز
    متاسفانه بنده از13سالگی گرفتارم
    الآن 27 سالسن دارم
    ویک بار چراحی واریکوسل انجام داده ام (روش اینگوینال)3پ
    الآن بیضه چپم آویزان است و کوچک شده
    و سیاهرگها بر روی پوست بیضه قابل مشاهده هستند
    ضمنا رگ نسبتا متورمی بر روی آلتناسلی ام همیشه قابل مشاهده است
    سوال من از محضر شما اینه که
    من قصد ازدواج دارم آیا با شرایط موجود و عوارض عدیده استمنا در این چند سال و زود انزالی و ...
    میتونم ازدواج بی دردسر و بدون حاشیه ای داشته باشم
    ممنون از اینکه به بندگان خداوند کمک میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      بله میتوانید نگران نباش
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید فرمودید نشت وریدی درمان ندارد یعنی با جراحی هم درسته نمیشه . اگربا جراحی درسته نمیشه من برای حل نعوظ چه باید بکنم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      درمان جراحی ندارد
  • تصویر کاربر محمدعلی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 704 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام خسته نباشید
    قبل از هرچیزلازم میدانم که بخاطر ایجاد سایت بسسسسسسسیار عالی که ارائه داده اید و نیز اطلاعات عالی آن از شما تشکر و قدردانی کنم.
    بنده 3 سوال از محضر شما دارم :
    بنده بخاطر وجود خون در ادرار به پزشک مراجعه و پس از معاینات لازم و سیستوسکوپی زخم و کمی بزرگی پروستات تشخیص داده شد. و پزشک محترم 3 نوع قرص برای بنده تجویز فرمودند.
    واما سوالات بنده :
    1- آیا در دوران بیماری مقاربت یا همبستری باهمسر برای بنده ضرر دارد یاخیر ؟
    2- آیا خوردن قرصهای توابخشی جنسی مثل WEGRA 100 قبل از مقاربت ضرر دارد یا خیر؟
    3- بعضی پیشنهاد داده اند برای از بین بردن سنگ کلیه آبجو یا شراب نوشیده شود .آیا این مشروبات برای پروستات ضرر دارد یا خیر؟
    قبلا از لطف و محبتی که خواهند فرمود بینهایت سپاسگذاری مینماید.
    با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      جواب سوال1-بله2-ضرری ندارد3-اصلا خیری ندارد جز ضرر
    2. تصویر کاربر محمدعلی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      جناب دکتر کرمی سلام
      لازم میدانم بخاطر لطف وعنایتی که فرمودید و نیز از راهنماییهای بسیار سودمندتان صمیمانه و باتمام وجود از شما تشکر وقدردانی کنم. ضمنا به شما و همکاران محترمتان خسته نباشید عرض میکنم.
      سلامتی شما و خانواده محترم را از درگاه خداوند متعال خواهانم.
      خداوند حافظ و نگهدار مردان بزرگی چون شما باشد.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 687 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید سونوگرافی کلیه انجام دادم دکتر گفت پروستاتت در حال بزرگ شدن است چکار باید بکنم البته در کلیه چپ هم سنگ 4میلیمتری دارم کلیه من قبلا هم سنگ داشته وبا سنگ شکن از بین بردم 63 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سنگ نیاز به درمان ندارد برای پروستات مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سمیه سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام من پسری دارم دو سال و نیم که موقع تولد برای اطمینان پیش دکتر اورولوژی بردمشون گفتند یک کم کج ادرار مکند ولی موقع ختنه اصلاح میشه 20 روزهگی ختنه شد ولی الان هم خیلی کج ادرار میکند دکتر گفتند سوراخ التش تنگه عمل سرپایی میخواهد وسه روز سوند ولی من خیلی نگرانم خواهش میکنم شما هم نظرتون را بفرمایید که الان لازمه وسوند را میتونه تحمل کنه .متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شود
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    عکسشو فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      ظاهرا نرمال است
  • تصویر کاربر م.عابدینی سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید آقای دکتر حدود 4سال پیش کیست اوراکال ناف داشتم و عمل جراحی کردم یک سال بعد از عمل سوزش و تکرر ادرار پیدا کردم پیش چند دکتر رفتم ولی نتیجه ی قطعی از علت این امر به من ندادند ولی تقریبا باتوجه به ام آر آی گرفته شده علت رو باز بودن لوله متصل به مثانه تشخیص دادند و باید عمل جراحی برای بستن لوله انجام بشه میخواستم بدونم همچین تشخیصی درسته؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      با مدارک مراجعه نمائید
  • تصویر کاربر الهه چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اگه دختری پرده ارتجاعی داشته باشد آیا پس از ازدواج چناچه به متخصص مراجعه شود مشخص میشود قبلا نزدیکی داشته یا نه ؟؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      با معاینه توسط متخصص زنان مشخص میشود
  • تصویر کاربر سیده چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    باسلام من۳۲ساله هستم.مدتی بخاطر یبوستی که داشتم احساس میکنم بواصیل گرفته ام ولی باز مشکوکم لطفا راهنماییم کنیید چون بعضی مواقع خونریزی مقعدی دارم وبسیاردرد موقع تخلیه وحتی گوشتهای اضافه
    بیرون مقعد هم حس میکنم نمیدونم این بیماری چیست از عمل کردن هم دیگه میترسم.بادارو خوب میشودخواهش میکنم راهنماییم کنید چون واقعا درد خسته ام کرده وروم هم نمیشود پیش دکتر بروم لطفاراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      تخصص من نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر