جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر غلامعلی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    دکتر جون سلام.سال نو مبارک در اوایل ماه بهمن 93 در بیمارستان شهدای تجریش عمل جراحی لیرز شدم توسط جنابعالی.بعد از مرخص شدن وکشیدن سوند ومصرف داروهای تجویزی و بعد از گذشت 2 ماه مجددا همان ناراحتی تنگی مجرا بنده راازار می دهد.شدیدا نیاز به راهنمایی شما دکتر عزیز دارم.با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      تنگی مجرا همیشه عود میکند باید تحت نظر باشید
  • تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۲۵ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    اگرخودارزایی روقطع کنم زودانزالی ام برطرف می شود ومی توانم بچه دارشوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      بله
    2. تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۲۵ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۱۹ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من عکس شو فرموده بودید گذاشتم در ضمن اقای دکتر در تنه الت من موی زائد رشد کرده و الت من کمی هم کجی دارد لطفا راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۱۹ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اقای دکتر لطفا زود جواب بدید استرس دارم
  • تصویر کاربر حسینی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام و عرض ادب
    بنده از بیماران شما هستم ک البته چند ماه پیش با مشکل مثانه بیش فعال و تکررادراری مزمن به شما مراجعه کردم. و پس از مصرف چند دوره یوریناسین و پرازوسین تا حد زیادی خوب شدم. اما چندهفته هست ک دچار بی اختیاری ادرار شدم. به طوری که هنگامیکه که احساس نیاز به دفع در من ایجاد میشه اگر بموقع به دستشویی نرسم حتما لباسم نجس میشه. من قبلا این مشکل و نداشتم و علی رغم تکرر ادراری اما تا حد زیادی میتونستم در برابر دستشویی رفتن های مداوم مقاومت کنم. الان خیر. مصرف مایعاتم خیلی کم و حجم ادرار زیاد است و حدودا هر دو تا سه ساعت یکبار باید به دستشویی بروم.ببخشید که نتونستم حضوری خدمت برسم چون شهرستانم.ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      بای مبارزه با تکرر بکنید
  • تصویر کاربر هاني دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    seminal fluid 8
    color milky
    appearance turbid
    ph 8
    liquefaction time 30 min
    viscosity normal
    sperm count 2.2
    grade1(static motility) 100
    normal form 65%
    WBC 2-3
    RBC 1-2
    abnormal morphology 35
    germinal cell 3-4
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر بهداد دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده به علت مشکل ادراری شامل باقیماندن ادرار حدود 80 سی سی و زور زدن برای خروج ادرار حدود یکسال پیش عکس مجرا انداختم. جواب عکس عدم وجود تنگی بود . اما پس از عکس عوارضی ایجاد شد برای من بطوریکه بعد از چندین ماه سر مجرا جایی که بالن سند را پر کرده بودند حالت درد و ناراحتی داشتم . چندین نوع آنتی بیوتیک قوی مصرف کردم .الان که یکسال از عکس می گذرد ادرارم اغلب دو شاخه و چند شاخه می شود و یا باریک است. لازم به ذکر است بالن سوند را برای من زیاد پر کردند بطوریکه درد زیادی را تحمل کردم. الان انگار کالیبر ادرارم پیچ می خورد و دو شاخه می شود.ابتدای مجرا را که چند دکتر در مطب معاینه کردند تنگی مشخص نبود فکر می کنم بیش از اندازه لازم سوند را داخل برده اند.همچنین ناراحتی اولیه بنده پروستاتیت تشخیص داده شده بود که با خوردن قرصای تروزاسین و باکلوفن بهتر بودم.
    الان فکر میکنم اوایل مجرایم آن سوند تنگی ایجاد کرده است که ادارام صاف و گرد بیرون نمی آید هیچوقت.
    راهنمایی بفرمایید چه کار کنم.ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی کنید
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام من دختري 31 ساله هستم كه از روز پنج شنبه 93/12/21 ادرارم به رنگ قرمز روشن در آمده و به نظر ميرسد در ادرارم خون وجود دارد روز جمعه اب زياد خوردم به رنگ سفيد در آمد ولي از جمعه شب دوباره به رنگ قرمز روشن برگشت يه كمي هم سوزش دارم خيلي نگران هستم يعني تومور يا سرطان دارم ممنون ميشم جواب بدهيد در ضمن كل بدنم و سرم هم خارش دارد با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونو مثانه بدهید
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی. فردی ۳۴ ساله هستم . با تشخیص پزشک مبنی بر تنگی مجرای میانی در انتظار جراحی سرپایی هستم لیکن بدلیل شرایط کاری دو بار مجبور به عدم تخلیه به موقع ادرار شدم (به مدت ۵ساعت ) که این امر باعث درد کلیه سمت چپ شده . ایا امکان خطر برای کلیه تا زمان جراحی وجود دارد . درمان لازم چیست . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نه نگران نباش
  • تصویر کاربر دستوري دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام خدمت شما دكتربزرگوار
    اينجانب مرد 36 ساله اي هستم كه مدت يك ماهي است كه در ناحيه بين مقعد وآلت تناسلي احساس درد دارم و الان دوهفته اي ميشود علاوه براينكه زمان ادرار كردن طولاني است وآخراي ادرار قطره قطره وادرارم دوشاخه ميشودواحساس عدم تخليه مثانه دارم وبعداز ادار كردن چنددقيقه اي مينشينم تادوباره باقيمانده ادرار تخليه گردد ونيز بعدازاينكه از توالت پيرون مي آيم يكي دوقطره ادرار در مجرا ميماندونيزاز سه سال پيش در آزمايش ادرارم \\خون وجود داشت كه ازپارسال به دكتر متخصص اورولوژي مراجعه كردم و4ماه پيش سيستوسكوپي وسونوگرافي انجام دادم ودكترمربوطه بعداز سيستوسكوپي گفتند مقداري بزرگي پروستات داريد كه حجم آن 24.5 سي سي بودوگفتند مشكل ديگري نداريدوداروهايي (ترازوسين/پرازوسين/افلوكساسين200/روانتيكس راكه تجويز كرده بودند استفاده كردم البته به نطرم تاثير ي مشاهده نكردم.واخيرا"متخصص ديگري مراجعه كردم وعلت درد بين پاها ونيز وجود خون درادرار را بهشون گفتم ايشان گفتندبا توجه به سن شما مشكل پروستات نميتواند باشدويك عكس يورتروگرافي ازمجراي ادرار با ماده حاجب گرفتم گفتند شما تنگي مجراي ادرار داريدكه عكس به پيوست ميباشد لطفا" راهنمايي بفرماييدچه اقدامي بايستي انجام بدهم واگر تنگي مجري دارم آيا درماني داردوآيابزرگي پروستات ندارم.ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      تنگی ندارید
  • تصویر کاربر م شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من نامزدی دارم که از کودکی به صورت مادرزادی دچار اختلالات آلت تناسلی شده و الان که مردی 30 ساله است سایز آلت تناسلی ایشون 1 سانت میباشد میخواستم بدونم آیا امکان بزرگی آلت با عمل جراحی یا مصرف دارو برای ایشون هست یا خیر؟ آیا ایشون میتوانند عملی شبیه تغییر جنسیت برای به دست آوردن آلت تناسلی مناسب انجام دهند؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      خيلي سخت است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر