جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیلو جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام من دو روز پیش تصادف خیلی بدی داشتم ، فرای آن روز دچار تکرر ادرار، درد موقع دفع ادرار ، خونریزی، درد شکمی و رویت لخته های خون در ادرارم شدم این مسئله چکونه درمان می شه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدت دو هفتهی پیش عمل تنگی مجرای بولبر انجام دادم اما اصلا ادرارم با فشار اصلا نمی یاد وهنوز احساس ادرار می کنم وبه راحتی تخلیه نمی شود وخیلی باید زور بزنم وادرا هم اینقدر به خودم می ریزد که تمام جاما خیس می کنم ووقتی مدفوع می کنم ادرارم اصلا نمی یاد وباید زور بزنم اما تا بلند می شم خودما از ادرار خیس می کنم نظر شما چیست در بارهی من تو را خدا کمکم کنید اقای دکتر نظر شما چیست وبعد از ادارم هم ادرارم چکه چکه می یاد تورا خدا بگید مشکل چیست وچه کار باید بکنم در ضمن من 17سال دارم در پناه حق باشید اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      به علت عود تنگی باید پی گیری کنید و تحت نظر باشید
  • تصویر کاربر amir شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام وجود موکوس در ادرار نشانه چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر عفونت همراه نداشته باشي مهم نيست
  • تصویر کاربر مهرنوش جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام در هفته ۳۱ بارداری هستم ونتیجه سونوگراف جنینی به این شکل است کلی چپ دارای اتساع در پیلوکالیسیل بوده و قطرapپلویسآن 24mm است که به نفع upjs می تواند باشد آیا لارم است که برای انجام اقدامات درمانی جنین زودتر به دنیا بیاید باتوجه به اینکه در شهرستانم و شرایط جسمی اجازه سفر نمیدهد خیلی مستاصل هستم لطف بفرمایید راهنماییم کنید چه باید بکنم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      پی گیری بعد از زایمان
  • تصویر کاربر آذری جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 598 مشاهده پرسش
    باسلام.پسری هستم 28ساله و مجرد.13سال است که ادرارم کامل تخلیه نمیشود و درطول روز ناخودآگاه ادرار از من قطره قطره خارج میشود.پارسال به دکتر نیما نریمانی مراجعه کردم و طی سیستوسکوپی ایشان گفتند که به دلیل اینکه از کودکی به طور صحیح ادرار نمیکردم و موقع ادرار کردن مجرای ادرارم را تنگ میکردم تا ادرار آرام آرام بیاید به این دلیل دچار تنبلی مثانه شده ام(گفتند که موقع سیستوسکوپی لوله دوربین عمل به طور مستقیم وارد مجرا نمیشده و بایستی پس از طس مسیری خم شود).فعلا حدود9ماه است که فقط تولترودین تدافارم4وپرازوسین را تجویز کرده اند ولی بهبودی حاصل نشده است.حدود 10سال پیش دکتر خیراندیش سوراخ بیرونی مجرای ادرارم را طی جراحی سرپایی گشاد کردند.دکتر نریمانی هم نوار مثانه را تجویز کردند ولی من به دلیل هزینه بالای آن و ترس از نوار گرفتن این کار را نکردم.لطفا اگه میشه راه دیگه ای پیش پام بذارین.اهل یزدم و حضوری خدمتتون نمیتونم برسم.ممنون از حوصلتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مصی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر عزیز پدرم با 65 سال دچار مشکلات ادراری شدید شدند بعد از بیوپسی وسیستسکوپی عمل turp انجام دادند ومتاسفانه در نتیجه پاتولوژی شاخص گلیسمی 3+3=6 بود دکترشون ایزوتوپ استخوان دادند که نشان داد هنوز متاستاز استخوانی نداده است برایشان هورمون درمانی را هر 28 روز شروع کردهاند که علاوه بر فلوتامید امپولdiphereline را دادهاند دکتر جان ابتدا ایا روش درمانی را تایید میکند وثانیا ایا امیدی به نگهداشت پدرم هست بسیار نگرانیم البته خود ایشان از کانسر خودشون اطلاعی ندارن بسیار سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      جهت بررسی بیشتر تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 6 ماه است سوزش ادرار دارم ولی به صورت مداوم نیست از 5 بار ادرار شاید 3 بار شوزش داشته باشم و علائم دیگری هم ندارم ماه پیش زیر دلم درد شدیدی گرفت دکتر رفتم گفت ورم روده است با دارو خوب شدم وهنگام مدفوع کردن ماده سفید و چرکینی در ان وجود دارد من سونو و آزمایش هم دادم ولی حرف قطعی نگفتن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به بررسی ندارد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید
    جناب اقای دکتر من چند ماهی هست که به علت بیماری وgmailسواس قرص اعصاب مصرف میکنم ومتوجه شدم که ادرارم از 2 جهت خارج میشود وجهش منی نیز ندارم لطفا راهنماییم کنیدکه چه کار بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      شاید مال قرص اعصاب است
  • تصویر کاربر عسل سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دختری 26 ساله هستم فکر می کنم تکرر ادرار دارم بطوری که صبح ها بیرون رفتن از منزل برایم دشوار است حدودا در روز 4 لیوان چای و یک لیوان آب می خورم و روزی شاید حدود 15 بار دستشویی برم. می خواستم بپرسم چی کار باید بکنم که کمتر بشه؟ چون این مسئله خیلی برام زجر آور شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر صاد سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام
    زن 30 ساله مجردهستم. مرتب ورزش می کنم و وزن کمی دارم. 6 ساله تکرر ادرار دارم که اولین بار به خاطر عفونت بوجود اومد، تو این مدت سابقه عفونت های هر چند ماه یکبار دارم.البته آخرین عفونتم مربوط به تقریبا 8 ماه پیشه، در حال حاضر در خانه و در آرامش، فاصله ادرارم به 4 تا 4.5 ساعت هم میرسه اما به محض وجود عامل استرس زا یا سرما به هر نیم ساعت یک بار کاهش پیدا می کنه. و همیشه چه بعد 4 ساعت چه نیم ساعت به محض احساس نیاز به دفع، باید تخلیه بشه و نمی تونم نگهش دارم. تمرین های کگل رو هم چند ماهه انجام دادم و تاثیر قابل توجهی نداشته. ممنون از وقتی که میگذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر صاد دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با توجه به نحوه گرفتن نوار مثانه و نوع عمل پرسنل آزمایشگاه ها (که حتما خودتان در جریان هستید) این کار برایم مقدور نیست. راه دیگری وجود ندارد؟ با تشکر از پاسخ شما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      مراجعه حضوری
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر