جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه آزمایش ادرار دهیم؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
ازمایش ادرار چگونه است؟ امروزه یکی از آزمایشاتی که به صورت شایع در مراجعه به پزشک معالجتان درخواست می شود آزمایش ادرار می باشد. در اینجا با توجه به اهمیت و دقت آزمایش و صحیح بودن نتیجه و درمان مناسب بر اساس آن مطالبی را در مورد کیفیت انجام آزمایش، شرایط آزمایش ادرار برای عفونت ادراری و فرق آزمایش ادرار با کشت ادرار توضیح می دهیم.

آزمایش ادرار بر اساس بیماری شما و درخواست پزشکتان می تواند اطلاعات بسیار مهمی را به پزشک معالجتان بدهد.

چه مواقعی باید آزمایش ادرار داد؟

تشخیص با نظر پزشک مربوطه می باشد. به طور کلی آزمایش ادرار جهت تشخیص عفونت ادرار، خون در ادرار، وجود سلولهای سرطانی و التهابی در ادرار، دفع پروتئین از ادرار، دفع املاح بدن از قبیل کلسیم و پتاسیم، از نظر دفع کریستال یا اجزاء مواد تشکیل دهنده سنگ های موجود در سیستم ادراری و وجود قارچ در ادرار می باشد.

ادرار طبیعی باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

رنگ ادرار

رنگ آن بسته به مقدار مصرف مایعات و نوع رژیم غذایی فرق می کند. در حالت طبیعی رنگ ادرار از زرد کم رنگ تا زرد غلیظ متغیر است. رنگ ادرار در عفونت های ادرار پررنگ و بد بو می باشد.

خون در ادرار

ادرار در حالت طبیعی نباید بیش از 1-2 سلول خونی داشته باشد. اگر در آزمایش ادرار شما گزارش سلول های خونی بیش از 3 تا باشد باید از نظر سنگ، عفونت و سرطان حتماً بررسی شود. گهگاهی وجود خون در ادرار به صورت روشن و لخته است که باید از نظر سرطان مثانه، عفونت های ادرای حاد و ویروسی و غیرنیازمند، بررسی ضروری می باشد.

PH

ادرار در حالت طبیعی با توجه به ترکیبات آن اسیدی و اندازه شدت اسیدی بودن آن از نظر علمی حدود 6 می باشد. قلیائی شدن ادرار که اغلب در عفونت های ادراری و یا اسیدی بودن بیش از حد آن در تشکیل سنگ ها و اسیداوریکی و سیستئینی اتفاق می افتد کاملاً غیر طبیعی است.

ph آزمایش ادرار

 پروتئین

دفع پروتئین به مقدار معین و مخصوصاً بعد از ورزش و یا بیماری تب دار طبیعی است ولی یادتان باشد اگر دفع پروتئین از حد متعارف بالا باشد نشان دهنده آسیب جدی به کلیه ها می باشد که اغلب به علت صدمه به سلول های تصفیه کننده کلیه یا گلومرولها و یا اختلال در جذب مجدد پروتئین در لوله های تصفیه کننده کلیه ها اتفاق می افتد و نیازمند بررسی دقیق می باشد.

در مواقع دفع پروتئین از ادرار جهت تشخیص دقیق مقدار دفع پروتئین دفع شده بهتر است ادرار 24 ساعت خود ررا در ظرفی که آزمایشگاه به شما می دهد جمع کرده و به آزمایشگاه تحویل دهید که آزمایش دقیق از نظر دفع پروتئین در ادرار 24 ساعته بررسی شود که بسیار دقیق و کمک کننده به پزشک شما در درمانتان خواهد بود.

دفع بیلیروبین و اروبیلینوژن

به هر علتی انسداد در مجاری صفراوی به علت سنگ، سرطان های مجاری صفراوی و یا التهاب مجاری صفراوی ایجاد و باعث بسته شدن مسیر گردد باعث افزایش آنها در ادرار می گردد.

نبود باکتری

وجود باکتری به مقدار زیاد به همراه آزمایش نیتریت مثبت که غیر طبیعی بوده و نشان دهنده ابتلا شما عفونت ادراری می باشد.

وجود قند در ادرار

در حالت طبیعی نباید قند در ادرار گزارش شود. اگر در حالت طبیعی قند در ادرار شما گزارش شود نشان دهنده بالا بودن قند خونتان می باشد که اغلب زمانی که قند خون بالای 180 برسد این امر اتفاق می افتد.

وجود کریستال

کریستال ها همان اجزای ریز تشکیل دهنده سنگ کلیه و مجاری می باشد. در صورت مشاهده کریستال های زیاد در ادرار دو مسئله برای شما مهم می باشد.

  • شما در معرض سنگ سیستم ادراری هستید که باید مایعات زیاد و نمک کم بخورید.
  • نوع کریستال دفع شده بیانگر نوع سنگ کلیه ومجاری ادرارتان خواهد بود.

چگونه آزمایش ادرار درست بدهیم؟

  • بهتر است نمونه ادرار اولین ادرار صبحگاهی باشد.
  • قبل از دادن نمونه، سر آلت ناحیه تناسلی را بشویید.
  • سعی کنید نمونه را از وسط ادرارتان بدهید. نمونه اول و آخر بهتر است داده نشود.
  • 50 سی سی یا نصف لیوان ادرار جهت آزمایش کافی است.
  • در مورد خانم ها بهتر است شستشو از جلو به عقب انجام شود تا باعث آلودگی محل نشود.
  • از لمس نمونه ادرار با دست جداً اجتناب نمائید که باعث آلودگی و جواب غلط می شود.
  • اگر در منزل نمونه را گرفته اید سریعاً و در کمتر از نیم ساعت آن را به آزمایشگاه مربوطه برسانید. اگر نمی توانید بلافاصله در یخچال قرار بدهید.

اگر آزمایش ادرار 24 ساعته است سعی کنید:

  •  24 ساعت فقط در داخل ظرف مربوطه ادرار نمائید.
  •  تا فاصله بعدی ظرف را در یخچال نگه دارید.

در مورد آزمایشات نوزادان

بهترین و دقیق ترین آزمایش برداشتن نمونه از مثانه از طریق پوست بالای مثانه می باشد.

آزمایش سیتولوژی ادراری چیست؟

آزمایش سیتولوژی ادرار: برای بررسی وجود سلول های سرطانی دفع شده از طریق ادرار می باشد. برای انجام آن باید قبل از آزمایش از مواد تزریق که برای انجام CT اسکن یا عکس رنگی IVP انجام می شود، اجتناب نمایید و آزمایش سیتولوژی را قبل از عکس برداری انجام دهید.

آیا آزمایش کشت از مجرا با آزمایش ادرار فرق دارد؟

بله دقیقاً، زمانی پزشک درخواست آزمایش کشت از ترشحات مجرا را می دهد که شک به عفونت های مجرا که اغلب از طریق تماس های جنسی مثل سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و غیره را دارد. در اینجا منظور کشت و آزمایش فقط ترشحات مجرا می باشد که اغلب زرد غلیظ و در اول صبح و با فشار دادن مجرا بیرون می آیند خود را مشخص می کند.
برای انجام این آزمایش باید:

  • صبح اول وقت و قبل از ادرار کردن به آزمایشگاه مراجعه کنید.
  • در آزمایشگاه با فشار دادن نوک آلت تناسلی از نمونه ترشحات چرکی جهت آزمایش برداشته خواهد شد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (30 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایمان دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    سلام. 35 سال دارم.چندسالی هست بعد از ادرار چند قطره ادرار باقیی مانده در لباس زیرم خارج میشود.(و مراجعات زیاد به دستشویی و ادرار کم). اورولوژیست ازمایش کشت ادرار و سونوگرافی و عکس از مجرا با تزریق دادند. سونوگرافی کلیه ومثانه و بروستات عادی و تست کشت ادرار منفی و عکس فشاربر مجرای مثانه (ظاهرا توسط بروستات بر بروگزیمال یورترا )را نشان داد.تجویزتامسولوسین0.4 (30 عدد)و لوفسوکساسین 500 (10 عدد) هرکدام روزی یکبارکردند.تجویز لوفسوکساسین بعد از کشت ادرار منفی تجویز درستی است؟؟؟ .و همچنین بزشکی دیگر سیستوسکوبی بیشنهاد دادند. نظر شما چیست بزرگوار؟
    1. تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      منتظر پاسخ هستم اقای دکتر. داروی لووفلوکساسین 10روز مصرف و سپس داروی تامسولوسین برای 30 روز مناسب هست؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله تامسولوسین رو ادامه بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امینیان چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام شب خوش. اوایل شهریور تب شدیدی کردم و به همراهش درد شدید در زمان آخرتخلیه ادارارم داشتم. حالتهای لخته میدیدم. آزمایش دادم و عفونت ادراری تایید شد.دکتر مراجعه کردم ۳ عدد آمپول جنتا مایسین و قرص سیپروفلوکستسین ۵۰۰ بیست دد روزی ۲تا و قرص فنازوپیریدین ۲۰ ۶دد هر ۸ ساعت. بعد از مصرف کاملا مشکل برطرف شد و تقریا ۱۰ روز بدون مشکل بودم تا دیروز که علایم و درد و تب مجدد شروع شد و دکتر ۵ عدد تاوانکس ۷۵۰ و ۲ عدد آمپول سفاریاکسون ۱ گرمی که دیروز و امروز تزریق کردم. تب ندارم ولی درد مثانه دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون میشم. سپاسگزارم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مجدد تست کشت ادراری به همراه آنتی بیوگرام بدید
  • تصویر کاربر کریم جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام ، بیمار ۸۶ ساله با سابقه کانسر کولون و متاستاز ریه در سال ۸۴ و جراحی پروستاتکتومی که از سال ۹۶ دچار خونریزی های مکرر ادرار و دفع لخته های بزرگ خونی شده و از سال ۹۷ تا بحال ۸ مرتبه سیستوسکوپی و TUR شده اند و دارای عفونت سودونیموس هستند و مکرر آنتی بیوتیک مصرف کرده و سه دوره ۶ جلسه ای هم BCG درمانی شده ، ولیکن همچنان لخته در ادرار وجود دارد. آیا درمان قطعی برای این لخته ها وجود دارد یا خیر؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نتیجه سیستوسکوپی چی بوده؟
    2. تصویر کاربر کریم سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      تومور در سیستوسکوپی اول grade 3 و در سیستوسکوپی های بعدی تمیز بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید طبق برنامه بررسی و سیستوسکوپی بشن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بیژن دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام. چند روزیست که متوجع شدم در زیر شکم و درست در سمت راست بالای آلت تناسلی، ورمی به اندازه یک گردو ایجاد شده که فعلا دردی را احساس نمیکنم و علائمی مانند سوزش و... ندارم ولی حدودا هر ۲-۲/۵ ساعت نیاز به دفع ادرار پیدا میکنم. میخواستم بدان این تورم ممکن است علامت چه چیزی باشد.؟ لطفا درصورت امکان راهنمائی فرمایید.
    لازم بذکرست که حدود ۷-۶ ماه هست که قرص ۱۰ میلگرمی گلورپیا با تشخیص دکتر قلبم، مصرف میکنم که برای اولین بار هم در آزمایش ادرارم گلوکز دیده شد.
    ضمنا عکسی از موقعیت ورم ایجاد شده تقدیم میگردد.🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      فتق اینگواینال راست دارید باید بیاید تا معاینه کنم
  • تصویر کاربر انصافی سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت .
    بنده دچار سختی در ادرار هستم و باید با فشار و مراجعه ی مکرّر به دستشوئی احساس تخلیه کنم . با مراجعه به دکتر اورولوژیست و سونوگرافی متوجّه شدم که کلیه های بنده سنگ ریزه دارند و با معاینه ، پزشک تشخیص پُلیپ در ابتدای مجرای ادراری دادند و گفتند که دچار انسداد شدید مجرا هستم و باید عمل بشوم ؛ منتها به دلیل شرائط کرونا فعلاّ برای من داروی تامسولوسین و بنتاکول داده اند . سؤال بنده اینجاست که آیا من با این شرائط امکان روزه گرفتن را دارم یا خیر ؟ و آیا تامسولوسین اَشکال دیگری که ایجاد سرگیجه و بی حالی نکند ؛ دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      از پروترال به جای تامسولوسین استفاده کنید بهتر میشود. اگر سابقه ی سنگ دارین روزه توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    سلام ،ببخشید من یک ماهه یک سری جوش ریز زدم تازگی چند جوش قرمز هم اضافه شده،شما پماد موپیرسین و قرص سفالکسین تجویز کردین،اما تغییری نکرد،چیزه دیگه ای تجویز میکنین یا حضوری بیام خدمتتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      داروی آسیکلوویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت برای ۷ تا ۱۰ روز همراه با مایعات فراوان استفاده کنید
  • تصویر کاربر زارعی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.ازمایش ادرار شیرخوار 4ماهه من میزان کراتین رو کم نشون داده.درسونوی جنینی وبعدازتولد فرزندم تنگی دریچه کلیه درجه خفیف نشان داده شده.ایا اب خوردن درحد30 سیسی شیرخوارشب قبل ازمایش درتفسیر باعث اشتباه میشه؟ جهت درمان چه اقدامی لازم است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اینکه کمتر هست مشکلی نیست ، نگران نباشید. اگر بیشتر باشد مهم است
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 912 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سه سال که سیستیت بینابینی دارم سوزش تکرر ادرار ولگن درد دارم تزریق مثانه انجام دادم به مدت 6 ماه داروی cystistat استفاده کردم خوب نشدم میخواستم ازتون راهنمایی بگیرم ببینم تا یک سال باید این دارو رو تزریق کنم یا داروی دیگه ای باید استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید سوزش لگن درد شدید وتکرر شدید دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      cystistat ثابت شده موثره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص cranberry هم هر ۱۲ ساعت استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سحر یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن ۳۸ سالم هست ۹ماه پیش به خاطر فیبرومی که داشتم هیسترکتومی کردم که حین عمل مثانم آسیب دیدوبعد از عمل درد وعفونت شدید ادراری داشتم که متوجه شدیم بخیه مثانه جوش نخورده ومجددعمل فیستول واژن انجام دادم الان ۵ماه از عملم میگذره ولی همچنان تکررادرار دارم وحس میکنم ادرارم کامل خارج نمیشه ومقداریش میمونه واگرمقدارادرارم کم باشه اولش با کمی درد خارج میشه آزمایشم دادم عفونت ندارم خواستم ببینم علتش چیه؟ممنون میشم لطف کنید پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید بررسی شید. سیستوگرافی انجام شود و در صورت نیاز سیستوسکوپی شوید
  • تصویر کاربر سمانه جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    یا سلام تا به حال رابطه جنسی نداشتم مدتیه که سوزش ادرار داشتم به همین خاطر دو سه روزی آب زیادی مصرف کردم تا رفع بشه ولی نمیدنم به خاطر حساسیت به دستمال توالت یا چیز دیگه ای در طول لبه کلیتیوروس به سمت داخل جوش های ریز به صورت زائده پرزی هم رنگ همان قسمت ایجاد شده که هم کمی احساس خارش دارم و هم سوزش ادرار لطف کنید بفرمایید اول اینکه مشکل من چیه چه دارو یا پمادی استفاده کنم یا به چه متخصصی باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود مجدد عکس را ارسال کنید
    2. تصویر کاربر سمانه پنجشنبه ۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام محدد ارسال شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، به نظر مشکل خاصی نیست . زگیل یا تبخال در عکس نمیبینم. اگر ادامه دار شد با متخصص زنان مشورت کنید.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر