جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره عفونت کلیه ها چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیماری های کلیه و ترس از نارسا و کم کار شدن کلیه ها نگرانی عمده بیمارانی است که در مطب و بیمارستان به اینجانب مراجعه می کنند. یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. با کمی تأمل به این نگرانی در می یابیم که این دلواپسی کاملاً به جاست چرا که وقتی گرفتاری های بیمارانی که به علت بیماری های مختلف، کلیه ها یشان را از دست داده اند را در بیمارستان ها و مطب می بینیم به اهمیت بیشتر این نگرانی و لزوم اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیه و حفظ این قسمت از اعضای بدن که نقش کلیدی در بدن دارند را پی می بریم.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد. به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها درمان عفونت ادراری جزء اورژانس های ارولوژی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع به شرح تفضیلی عفونت کلیه می پردازیم.

کلیه

عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟

علت عفونت کلیه، تهاجم باکتری وارد شده به بدن چه از طریق خون و چه از طریق ادرار می باشد که باکتری با حمله به سلول های کلیه باعث التهاب کلیه ها و تخریب عملکرد آن می گردد.

راه های حمله باکتری به کلیه ها عبارتند از:

  • از راه خون
  • از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
  • از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد

افرادی که بیشتر در خطر عفونت کلیه از طریق سوراخ مجرای ادراری هستند عبارتند از:

  • خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی می شود.
  • بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد که امروزه شایعترین علت از کارافتادن کلیه و آسیب کلیه های اطفال، برگشت ادرار از مثانه به کلیه یا ریفلاکس و عفونت کلیه ثانویه به این این برگشت ادراری می باشد.
  • افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی از قبیل سوزاک ، سیفلیس و ایدز و … می باشند که در این جا به علت آلوده شدن مجرا باکتری آرام آرام به طرف کلیه ها حرکت و با عفونت کلیه آن را درگیر و تخریب می کند.

علائم و نشانه های عفونت کلیه ها چیست؟

کیست ساده کلیه

عفونت کلیه به دو نوع حاد و ناگهانی و مزمن تقسیم می شود.

علائم و نشانه های عفونت حاد کلیه ها عبارتند از:

  • تب بالای ˚39
  • لرز شدید
  • درد پهلو سه علامت عفونت کلیه می باشند

علائم دیگر شامل تغییر رنگ ادرار و کدر شدن آن، بدبوشدن ادرار، تکرر ادراری، سوزش ادرار و خون در ادرار می باشد. در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند علائم عفونت کلیه باشد. در سنین پائین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

آیا عوامل زمینه ای و مستعد کننده عفونت ادراری وجود دارد؟

بله وجود دارد. عوامل به شرح زیر است:

  • کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن
  • برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها مخصوصاً در اطفال
  • وجود انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها به عنوان مثانه در بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادرار ، تنگی لوله حالب در محل اتصال آن به کلیه و مثانه
  • مثانه عصبی که ادرار فرد کامل خارج نمی شود و به صورت ادرار باقیمانده در مثانه می ماند
  • حاملگی در خانم ها از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

در صورت عفونت کلیه ها چکار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده تب و لرز، درد پهلو، سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن و تغییر رنگ ادرار بلافاصله به پزشک کلیه و مجاری ادرار مراجعه نمائید تا با درمان به موقع از آسیب به کلیه هایتان جلوگیری نمائید.

درمان عفونت کلیه

دکتر معالجتان در مراجعه بلافاصله آزمایش و کشت ادرار و خون را درخواست خواهد کرد. مطمئن ترین و بهترین روش درمانی بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی تا زمان قطع تب و بهبودی علائم می باشد. مصرف مایعات زیاد و تجویز سرم و مسکن و تب بر و استراحت از اقدامات بعدی درمانی است.

  نوشیدن آب برای پیشگیری از عفونت کلیه

توصیه پایانی

  • رعایت بهداشت فردی و جنسی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت کلیه ها است.
  • در صورت وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال حتماً با مراجعه به جراح کلیه و مجاری ادراری و به صورت منظم تحت نظر دکتر خودتان باشید.
  • عوامل زمینه ای از قبیل سنگ های انسدادی کلیه و تنگی های مادرزادی و اکتسابی کلیه را به موقع درمان کنید.
  • چکاب منظم هر 6 ماه کلیه ها و مجاری ادراری را فراموش نکنید.
  • در صورت مشاهده علائم ذکر شده عفونت کلیه سریعاً به پزشک مراجعه نمائید.
  • مصرف مایعات و مخصوصاً هر 2 ساعت یک لیوان آب جهت جلوگیری از عفونت کلیه بسیار کمک کننده است.
  • در صورت عدم تخلیه مثانه و ادرار باقیمانده بالا حتماً زیر نظر پزشک متخصص کلیه آن را درمان کنید.

در پایان هر سوالی داشتید در قسمت پرسش و پاسخ مطرح فرمائید تا بلافاصله جواب را تقدیم نمایم.

آیا عفونت کلیه خطرناک است؟

عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به‌ درستی درمان نشود، می‌ تواند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب برساند. ( باکتری‌ ها می‌توانند به جریان خون سرایت کنند و باعث عفونت تهدید کننده برای شما شوند)

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (94 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ..‌Fullenss یعنی چی؟ واینکه ضرر داره باید دارو مصرف بشه ؟به دکتر نشان داده بشه ؟ممنون عکس سونو وار مایش ادرار هم موجود هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام مجدد عکس رو بفرستید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    مثانه سلام من ادریبهشت ماه دچار سوزش ادرارودرد پهلووزیر شکم وتورم بیضه شدم که رفتم دکتر ازمایش خون وادرا وسونوگرافی کلیه ومثانه وبیضه دادم که مشکلی نبود دکتر قرص وب1 وهیوسین وفنازومکس تجویز کرد که بهتر شدم ولی حدود یک ماه پیش دچار درد پهلو ویبوست شدم که کم کم کل بدنم درد گرفت رفتم دکتر داخلی ازمایش خون وادرا نوشت بازم مشکلی نبود که قرص فولیک اسیدوامگا3وویتامین د3وسلکسیپ داده که که کمی بهتر شدم ولی سر التم ورم کرده ورگش باد کرده وتقریبا نیمه شقه وپهلوهام وپشتم درد میکنه ونوک التم گاها میخاره یا تیرمیکشه وهنگام خروج منی رگ بین بضه ها ومقعد تیر میکشه به توری که میزنه مقعدم ودر ضمن رنگ مدفوع هم سبز چسبناک بدبو شده وگاها بیخود تب مکنم ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      رنگ مدفوع و تب که باید به متخصص داخلی مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      به مدت ۱ ماه در لگن آب گرم هر روز به مدت نیم ساعت بنشینید تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پناهی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    درمان دارویی داره یا جراحی یا تخیله لاپاروسکوپی؟
    1. تصویر کاربر پناهی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خانم ۵۹ساله با بیماری زمینه ایی فشارخون لیپوما یا آنژیومیولیپوم در مدولاری میانی فوقانی کلیه چپ۱۶×۱۴درمان بصورت دارویی هستش یا جراحی باز یا تخیله با لاپاروسکوپی؟یا پیگیری ۶ماهه؟
    2. تصویر کاربر پناهی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خانم ۵۹ساله با بیماری زمینه ایی فشارخون لیپوما یا آنژیومیولیپوم در مدولاری میانی فوقانی کلیه چپ۱۶×۱۴درمان بصورت دارویی هستش یا جراحی باز یا تخیله با لاپاروسکوپی؟یا پیگیری ۶ماهه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      درمان به صورت رادیولوژیک اینترونشن میباشد از طریق رگ پا به کلیه دسترسی ایجاد میشه و یا نمونه برداری با سوزن انجام خواهد شد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . در سونوگرافی مادر من کانون‌های میکرولیتیازیس ثبت شده و چند روز است آب زیاد میخوره و امروز به یکباره ادرار خونی دارد . دلیل چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      در حال دفع سنگ ریزه (عمان میکرولیتیازیس) میباشد در صورت تداوم خونریزی ادراری به اورژانس مراجعه کند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مصرف فراوان مایعات را ادامه دهد
    3. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام ایشان در حال حاضربرای مشکل قلبی و آنژیو. در بیمارستان هستند و بدلیل کراتین بالا (۲) و پتاس ۵ آنژیوژشون به تعویق افتاده. این خونریزی از کلیه به کرات و پتاس مربوط نمیشه ؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      اگر در بیمارستانه حتما مشاوره اورلوژی و سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام بدین شاید انسدادی بر اثر سنگ ایجاد شده که باعث افزایش کراتینین شده
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پناهی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. دو سونوگرافی با فاصله دو سال خانم 59ساله با سابقه مصرف دارو بعلت فشارخون و مصرف دو عدد قرص ویتامین دی 50000واحدی در ماه به شرح زیر است:سونوگرافی1402622در کورتکس و مدولای کلیه چپ دو کیست مجاور هم با بزرگترین سایز10میلی متر و در جدار آن کلسیفیکاسیون5.2دیده شده و ناحیه هیپراکو16*13*14میلی در مدولاری میانی فوقانی مشکوک به لیپوم یا آنژیومیولیپوما و در کورتکس میانی کلیه راست کیستهایی به سایز بزرگترین4میلی و چند کلیسیفیکاسیون ظریف جداری به بزرگترین سایز3.5میلی دیده شده این سونوگرافی1402622 هستش سونوگرافی قبلی 14001021به شرح زیر:در کورتکس میانی کلیه چپ کیست11میلی که در جدار آن کلسیفیکاسیون دیده شده و در تحتانی کلیه چپ کیست 7 و 6 میلی با جدار کلسیفیکاسیون دیده شده و لیپوم نداشته و در کورتکس میانی کلیه راست یک کیست و چند کلسیفیکاسیون ظریف کورتیکال 12میلی دیده شده.نیاز به اقدام خاصی دارد یا پیگیری با سونوگرافی هر 6 یا 12 ماه داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بله سونوگرافی هارو دیدم ، باید سی تی اسکن با کنتراست تزریقی بشه (در صورت کراتینین نرمال) و همیطور ریپورت رادیولوژیست اخذ بشه
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر بنده در حدود یک ماه پیش بعلت استرس زیاد و ناگهانی، دچار دردی در سمت راست قفسه سینه به قسمت پشت شدم که شدتش کم و زیاد میشد، عفونت مکرر واژن، خواب رفتن دستها و گز گزسر انگشتان دست، تعریق زیاد و بطور ناگهانی لخته شدن خون کف پای راستم، بنده رو مصمم کرد به پزشک مراجعه کنم، پزشک برای بنده کلی آزمایش و سونو نوشتند و در طی آزمایشات عفونت شدید ادراری تشخیص داده شد، سنگ صفرا، چربی کبد گرید دو و تشخیص یک ناحیه کیستی در زیر کبد و مشکوک به آدرنال، در پیگیریهای بعدی سی تی اسکن بدون و با ماده حاجب دادم که تشخیص پزشک آدنوم آدرنال هست و بنده رو به متخصص کلیه برای عمل جراحی ارجاع دادند، لذا از شما خواهشمندم بنده رو راهنمایی بفرمایید، آیا این کیست سرطانی هست یا خیر؟ آیا نیاز به عمل داره یا خیر؟ آدرس جواب سی تی رو براتون پیوست میکنم تا از طریق لینکش مشاهده بفرمایید! بینهایت متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام گزارش سی تی اسکن بفرستید . بسته به اندازه توده ادرنال و ازمایشات مربوطه تصمیم گیری میشه
    2. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و احترام
      آقای دکتر من هرچه تصویر ضمیمه و ارسال میکنم پیغام خط.
      همچنین لینک تصاویر سی تی، به آدرس زیر می باشد:
      mehrmashhadsms.medalpacs.net/?query=4n8xYgh7nR4=N/A
      جناب آقای دکتر کرمی، آقای دکتر هادی جلالی متخصص داخلی، از همدوره ایهای شما در دانشگاه کرمان براتون سلام ویژه ابلاغ فرمودند.
      بینهایت از شما متشکرم
    3. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام و احترام
      آقای دکتر متاسفانه بنده هرچه تصویر ضمیمه و ارسال میکنم پیغام خطا از طریق سایت دریافت میکنم، حجم تصاویر ارسالی بنده در حد کیلوبایت و با فرمت استاندارد ذکر شده در سایت هست! لطفا راهنمایی بفرمایید تصاویر رو چطور برای شما ارسال کنم؟
      همچنین لینک تصاویر سی تی، به آدرس زیر می باشد:
      mehrmashhadsms.medalpacs.net/?query=4n8xYgh7nR4=N/A
      جناب آقای دکتر کرمی، آقای دکتر هادی جلالی متخصص داخلی، از همدوره ایهای شما در دانشگاه کرمان براتون سلام ویژه ابلاغ فرمودند.
      بینهایت از شما متشکرم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      این ازمایشات رو انجام بدید : متانفرین و نورمتانفرین پلاسما و کورتیزول و الدوسترون و رنین . اگر نرمال بود و فشار خون نرمال بود فقط سالیانه سی تی کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    اقای 59 ساله با شکایت شدید درد پهلو به سونوگرافی مراجعه و کیست کورتیکال به قطر 40 م م در پل فوقانی کلیه چپ و کیست کورتیکال به قطر 9 م م در پل تحتانی کلیه راست مشاهده شده ، الان چه اقدامی باید انجام بدیم ؟ نیاز به جراحی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام لطفا عکس گزارش سونو را بفرستید ببینم. کیست ها اگر ساده است اقدامی نمیخواد . باید سونو را کامل بخوانم و در صورت نیاز شاید سی تی لازم باشه
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عکس ارسال شد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بعید است منشا دردتان این کیست ها باشد ممکنه منشا کمری یا عضلانی داشته باشد . اگر اون ها رد شد میتونید کیست رو تخلیه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر در سونو گرافی برای پدرم تشخیص کیست جامد بدون واسکولاریتی و با حدود منظم به ابعاد ۳۳ در ۲۴ در ۳۶ در پل فوقانی کلیه راست تشخیص دادن . آیا خطرناک است و نیاز به عمل دارد ؟ پدرم سابقه سکته و لخته خون دارد . با دارو درمان نمی‌شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام اگر در سونوگرافی کیست ساده کلیه مطرح شده اقدامی لازم نیست با دارو هم برطرف نمیشه
    2. تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام در سونو نوشته solide کیست بدون واسکولاریتی و با حدود منظم . همین . الان اقدامی لازم نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      یک سی تی اسکن شکم و لگن با کنتراست انجام بشه و احتمال زیاد خطری نداره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جلال شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت پرفسور عزیز سن بنده ۳۷ سال درسونومن نوشته شده سایز پانکراس طبیعی است اکوی پارانشیم افزایش یافته داردکه میتواندناشی ازانفلتراسیون چربی باشد هتروژنیستی وتوده پاتولوژیک درآن دیده نمیشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام . پانکراس حیطه کار من نیست و به نظر مشکل خاصی ندارد . در سونو هیدرونفروز کلیه مطرح شده احتمال سنگ حالب است . اگر درد پهلو دارید سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام بشه
  • تصویر کاربر آرمان پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدتی درد سمت چپ کلیه دارم و میزنه به زیر شکم و ران رفتم سی تی اسکن بدون کنتراست سنگ 5 تا 6 میلیمتر داخل کلیه چپ هست نمیدونم چیکار کنم دارو سیستون و سنکل خوردم یک هفته ولی دفع نشده به نظرتون چیکار باید بکنم کلیه ام هم ورم خفیف داره نگزانم آسیب ببینه مدارک رو میفرستم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام سنگ حالب مطرح است . تامسولوسین روزی یک عدد بخورید . اگر تا یک هفته دیگر دفع نکردید و درد داشتید باید عمل شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر