اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بی‌اختیاری ادرار (نشت ادرار هنگام سرفه یا عجله) و تکرر ادرار (نیاز مکرر به دستشویی، به خصوص شب‌ها) فقط یک «مشکل» نیستند؛ آن‌ها «علائم» هشداردهنده‌ای هستند که بدن شما ارسال می‌کند. این علائم می‌توانند کیفیت زندگی، خواب و اعتماد به نفس شما را مختل کنند.

بسیاری از افراد به دلیل خجالت یا تصور اینکه این بخشی «طبیعی» از افزایش سن است، از جستجوی درمان خودداری می‌کنند. اما واقعیت این است که این مشکلات در اغلب موارد قابل درمان هستند. اولین و مهم‌ترین قدم، شکستن این تابو و مراجعه به پزشک مناسب است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا بفهمید سفر درمانی خود را باید از کجا آغاز کنید.

نقطه شروع: پزشک عمومی

اولین ایستگاه شما لزوماً متخصص  نیست. پزشک عمومی یا متخصص داخلی، بهترین نقطه شروع است.

چرا؟ چون علل تکرر و بی‌اختیاری ادرار بسیار متنوع هستند. این پزشک مانند یک کارآگاه عمل می‌کند تا علل ساده‌تر و شایع‌تر را رد یا تایید کند:

-رد عفونت: اولین و ساده‌ترین علت تکرر و سوزش ادرار، عفونت مجاری ادراری (UTI) است. پزشک عمومی با یک آزمایش ساده ادرار (Urinalysis) این مورد را بررسی و در صورت نیاز، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

-بررسی داروها: بسیاری از داروهای رایج (مانند داروهای فشار خون، دیورتیک‌ها یا ضدافسردگی‌ها) می‌توانند باعث تکرر یا بی‌اختیاری ادرار شوند.

-بررسی بیماری‌های زمینه‌ای: دیابت کنترل نشده (که باعث پرنوشی و پرادراری می‌شود) یا مشکلات عصبی اولیه می‌توانند عامل اصلی باشند.

نتیجه ویزیت: پس از این بررسی اولیه، اگر مشکل شما یک عفونت ساده نباشد یا به درمان‌های اولیه پاسخ ندهد، پزشک عمومی شما را به متخصص اصلی ارجاع خواهد داد.

بهترین دکتر بی اختیاری ادرار و تکرر ادراری

متخصص اورولوژی (Urologist)، پزشکی است که به طور تخصصی بر روی کل سیستم ادراری (کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار) و همچنین سیستم تناسلی مردان تمرکز دارد.

چه زمانی باید مستقیماً به اورولوژیست مراجعه کرد؟

الف) برای مردان:

در مردان، تقریباً تمام موارد تکرر و بی‌اختیاری ادرار که ناشی از عفونت نباشد، مستقیماً به اورولوژیست مربوط است. شایع‌ترین علت در مردان (به‌ویژه بالای ۵۰ سال)، بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) است. پروستات متورم به مثانه و مجرای ادرار فشار آورده و باعث علائمی چون تکرر ادرار (به‌خصوص شبانه)، جریان ضعیف و احساس عدم تخلیه کامل می‌شود.

اورولوژیست برای مردان موارد زیر را درمان می‌کند:

-بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH)

-مثانه بیش‌فعال (OAB)

-بی‌اختیاری استرسی (نشت ادرار پس از جراحی پروستات)

-سنگ مثانه یا کلیه

-تنگی مجرای ادرار

برای مشاوره با پروفسور کرمی فوق تخصص اورلوژی روی باکس زیر کلیک کنید:

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی خسته نباشید ببخشید سوالی داشتم در ارتباط با رفع تیرگی کشاله ران لطفا تجویزی برایم انجام دهید که نتیجه بخش باشد و بتوانم از داروخانه تهیه نمایم ،بنده 24ساله هستم و فوتبالیست بوده ام و درطی دوران بازی برحسب عرقسوز وکمی هم احتمالا تاثیر ژیلت ها کشاله رانم تیره شده بطوریکه از رنگ بدنم کاملا متفاوته خواهش میکنم چاره ای سر راهم بگذارید که قابل دسترسم باشد ممنونم ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      به دكتر پوست مراجعه نمائيد جائي است كه در تخصص من نيست
  • تصویر کاربر کیانی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    آیا زگیل تناسلی است؟ من حدود 4 ماه است به این ضایعه دچار شدم عکس را به پیوست فرستادم
    ضمنا همین یک عدد هست
    من رابطه جنسی با کسی غیر از همسرم نداشتم
    ولی ایشون مراکز اپیلاسون میرفتن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      زگيل است بايد بيائيد كرايو كنم فيلم من در سايتم را ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من مقداری انحراف در الت تناسلی دارم
    احساس هم میکنم مادر زادیه .. چون از وقتی یادمه مسیر خروج ادرارم مقداری به چپ انحراف داشت که بادست تصحیحش میکردم
    فکر میکنم تقریبا 30 درجه باشه
    ایا نیاز به عمل داره؟؟؟
    اگه مشکلی ایجاد نمیکنه عمل نکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      عكس باز نميشود دباره بفرستيد
  • تصویر کاربر جوان چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من 46 سال سن دارم سابقه بیماری دیابت دارم(20 سال) مبتلا به فشارخون و چربی خون نیز هستم در حال حاضر کراتنین خونم 4.6 و اسید اورک بالای 10 است. میخواستم ببینم آیا راهی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و فرار از مسائلی همچون دیالیز یا پیوند هست؟ یا اصلا امیدی به بازگرداندن کلیه ها به شرابط عادی وجو دارد؟ لازم به ذکر است که از نظر ظاهری و جسمی مشکل خاصی جدیدا برایم پیش نیامده است و فقط با انجام ازمایش متوجه این نکات شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      بايد اقدام به پيوند كليه بكنيد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،
    من مبتلا به کجی آلت هستم و از وقتی یادم هست کج بوده و فقط موقع نقوظ کجیش زیاد میشه .
    تا به حال سکس نداشتم و چند ماه آینده قراره ازدواج کنم ولی اعتماد به نفسم رو از دست دادم.
    آیا نیاز به جراحی میباشد ؟ و راه بدون جراحی موجود است ؟
    و در صورت جراحی کاملا صاف میشود ؟
    1. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      و اینکه لطفا ایمیلم رواز پرسش حذف کنید چون تصویرم رو از ایمیل نشون میده.
      و یا در سایت نمایش ندید.
      ممنون از شما
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      ازدواج كنيد اگر مشكل دخول داشتيد درست ميكنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید ، بنده ۲۴ سالمه و مجرد - و مدت ۶ سال آرایشگرم - تیر ماه سال گذشته به تشخیص پزشک عمل واریکوسل درجه ۲/۵ الی ۳ سمت چپ انجام دادم و درد و تورم بیضه ام خیلی کم شد ، اما طی ۱ ماه اخیر مجدد تورم و درد دارم - سوالم اینه مجدد باید عمل کنم ؟ استمنا باعث عود شدن میشه ؟ هزینه عمل چقدره ؟ و اینکه من هرگونه فعالیت که باعث تشدید عود واریکوسل شده باشه رو ، قطع کردم - بنظرم تنها موضوعی که ممکنه باعث عود شدن باشه ، سرپا وایسادن هنگام کارم هست به مدت ۶-۷ ساعت در روز -- بی نهایت ممنون میشم جواب ۳ پرسشم رو بدید متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      يك بار عمل كافي است عمل ديگر مطلقا نميخواهد تورم طبيعي است
  • تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۶ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر بنده 2 سال پیش آزمایش اسپرموگرام دادم که درصد اسپرم های متحرک نوع اول 11 درصد بود 2 ماه بعد از عمل 24 درصد شد, حالا بعد از 2 سال که آزمایش دادم دوباره نتیجه بدین شرح است :
    Volume: 3/5 ml
    Color : grey
    Viscosity : normal
    Liquifaction time : 20
    Ph: 8
    Rapid progressive (class A):10.1
    Progressive (class B):26.8
    Non progressive :53.3
    Immotile(classD):9.8
    Ejaculate sperm count :137 million
    Normal morphology : 54
    میخواستم بدونم الآن این آزمایش نتیجش چطوره ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      كلا خوب است از نظر حركت پائين ميباشد
    2. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اقای دکتر من باید تحت درمان دارویی قرار بگیرم یا به طور طبیعی میتوانم بچه دار شم
      ایا بعدا به مرور زمان تحرک پایین تر می اید
    3. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      من الان 22 سالم هست بابت این موضوع خیلی نگرانم به نظر شما چی کار باید کرد
    4. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      ایا ممکن هست به مرور زمان تحرک بالا برود
    5. تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      اقای دکتر میشه جوابمو بدید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      شما بايد ١٨ ماه اقدام كنيد تا مشخص شود فعلا صبر كنيد
    7. تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۵ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر من فقط میخوام بدونم با توجه به این آزمایش از نظر باروری سالم هستم یا نه ؟ میدونم قطعی نمیشه گفت فقط تشخیص احتمالی شما بر اساس این أزمایش رو میخوام بدونم
      با سپاس
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      بله خوب است
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من 24 سالمه مدت چند ماهی هست که بعد از ارضای جنسی یه حالت ناراحتی و گرمی خاصی در زیر بیضه نزدیک مقعد و کشاله ران دارم این گرما واقعا آزار دهنده هستش و دقیقا بعد از هر بار ارضای جنسی شدتش شروع شده و بعد 4 یا 5 روز بهتر میشه همچنین احساس تاخیر در ادرار نیز دارم

    در چکاپ خون و ادرار فقط کمبود زینک مشاهده شده و در سونوگرافی کامل کیست 5 میلیمتری اپیدیدیم

    آزمایش رو میفرستم ملاحظه کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اين دردها اصلا جاي نگراني ندارد
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من 24 سالمه مدت چند ماهی هست که بعد از ارضای جنسی یه حالت ناراحتی و گرمی خاصی در زیر بیضه نزدیک مقعد و کشاله ران دارم این گرما واقعا آزار دهنده هستش و دقیقا بعد از هر بار ارضای جنسی شدتش شروع شده و بعد 4 یا 5 روز بهتر میشه همچنین احساس تاخیر در ادرار نیز دارم

    در چکاپ خون و ادرار فقط کمبود زینک مشاهده شده و در سونوگرافی کامل کیست 5 میلیمتری اپیدیدیم

    آزمایش رو میفرستم ملاحظه کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      ازمايش خوب است اين دردها معم نيستند
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 5 سال است که ازدواج کرده ام و چند ماه است که در بعضی مواقع هنگام نزدیکی در ابتدا آلتم سفت است ولی قبل از دخول شل شده و نمیتوانم دخول را انجام دهم
    در ضمن از اول مقداری هم زودانزالی داشتم یعنی بعد از دخول یک دقیقه بعد انزال صورت میگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اگر گهگاهي است مهم نيست اگر هميشه گي شل ميشود بايد بررسي شويد
    2. تصویر کاربر میثم یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      با سلام
      همان شل شدن گهگاه هم باعث اختلال در روابط زناشویی میشود و برای ما مشکل ساز شده است
      لطفا اگر دارویی برای این مواقع وجود دارد معرفی نمایید
      در مورد زود انزالی هم راهنمایی نمایید
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      پس بيائيد بررسي كنيم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

ب) برای زنان:

اورولوژیست‌ها زنان را نیز درمان می‌کنند. آن‌ها در تشخیص و درمان مثانه بیش‌فعال (OAB) (احساس فوریت ناگهانی برای ادرار)، سنگ‌های سیستم ادراری و بی‌اختیاری‌های پیچیده تبحر دارند. اما برای زنان، یک گزینه تخصصی‌تر نیز وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد درمان بی اختیاری ادراری در زنان این مقاله رابخوانید.

تعریف بی اختیاری ادراری

از نظر پزشکی به هر گونه دفع غیرارادی ادراری که بسته به شدت آن می تواند با یک سرفه و عطسه و یا به صورت حمله ناگهانی که حتی فرد بدون انیکه خود را به دستشوئی برساند لباس خود را خیس می کند، اتفاق می افتد.

دکتر کرمی در فیلم زیر به طور مختصر بی اختیاری ادراری را توضیح می دهند.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادراری

بسته به شدت بی اختیاری و نوع آن علائم و نشانه های فرق می کنند که به شرح تک تک آنها می پردازیم.

1- بی اختیاری استرسی

این نوع بی اختیاری اغلب در خانم های میانسال با زایمان های متعدد دیده می شود. علت اصلی آن افتادگی کف لگن و شل شدن دریچه نگه دارنده ادرار در مثانه است که باعث می شود با سرفه و عطسه، با صدای بالا و حرکات ورزشی ، دفع غیرخودی ادراری اتفاق می افتد. اگر شما مبتلا به درجاتی از بی اختیاری استرسی هستید حتماً به دکتر ارولوژی مراجعه نمائید. دکتر معالج شما بسته به شدت بی اختیاری دستورات زیر زا به شما توصیه خواهد کرد.

الف: تمرین تقویت عضلات: در این حالت به شما گفته می شود که عضلات باسن خود را منقبض کرده و چند ثانیه نگه دارید و ول کنید و این کار را در طور روز چندین بار تکرار نمائید.

ب: توصیه های داروئی: شامل داروهایی که باعث قوی شدن عضله دریچه مثانه می شود.  هر دو روش داروئی و ورزشی با تقویت و سفت کردن دریچه مثانه به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

ث: توصیه های مهم دیگر: کاهش وزن ومخصوصاً حدف چربی های شکمی و همچنین درمان سرفه های مزمن نیز با مکانیسم کاهش فشار شکمی به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

تکرر ادراری

2- بی اختیاری اورژانسی

در حالت بی اختیاری اورژانسی شما به صورت ناگهانی دفع ادرار پیدا خواهید کرد که ممکن است با سوزش نیز همراه باشد و متعاقب آن بدون اینکه خود را به دستشوئی برسانید لباس زیر خود را خیس خواهید کرد. عللی که باعث بی اختیاری ادراری اورژانسی می شوند عبارتند از: سکته های مغزی، بیماری M.S، پارکینسون و عفونت های حاد ادراری و در زمانی که هیچ کدام از علل فوق عامل بی اختیاری اورژانسی نباشد به آن مثانه بیش فعال گفته می شود.

3- بی اختیاری لبریزی

دو  عامل باعث بی اختیاری لبریزی می شوند:

◾ آسیب اعصاب به موتور مثانه: که اغلب در دیابت کنترل نشده، آسیب نخاعی بعد از جراحی های وسیع لگن مثل سرطان روده بزرگ اتفاق می افتد که مثانه قادر به احساس پرشدگی و پمپاژ ادرار نمی باشد و لذا ادرار در داخل مثانه جمع شده و به صورت لبریز سرازیر می شود و بی اختیاری ایجاد می کند.

◾ دومین علت بی اختیاری لبریزی تنگی های مزمن مجرا و بزرگی پروستات درمان نشده می باشد که باعث می شوند خروجی مثانه بسته می شود و ادرار در داخل مثانه جمع شده و بی اختیاری لبریزی ایجاد می کند. درمان این نوع بی اختیاری لبریزی اغلب زدن سوند توسط خود بیمار می باشد که به آن سونداژ متناوب می گویند به این معنی که به علت عدم توانائی پمپاژ مثانه برای تخیه ادرار بیمار را آموزش می دهیم که روزی 4-5 بار مثانه خود را با سوند تخلیه نماید  چرا که ادرار باقیمانده در مثانه اگر تخلیه نشود باعث نارسائی و از کارافتادگی کله های بیمار می گردد.

درمان این نوع بی اختیاری اورژانسی اغلب استفاده از داروهای شل کننده عضلات مثانه و کنترل انقاباضات خودبخودی مثانه می باشد که اغلب با داروهای جدید موجود در بازار مشکل بیمار حل می شود. در مواردی که به درمان دارودی جواب نمی دهند و مثانه سرکش می شود تزریق بوتاکس داخل مثانه و یا بزرگ کردن مثانه با استفاده از قسمتی از روده کوچک که به آن سیستوپلاستی می گویند حجم مثانه را بزرگ می کنیم و مشکل بیمار حل می گردد.

مثانه عصبی

4- بی اختیاری ادراری واقعی

در این نوع بیماری دریچه نگاه دارنده ادرار در مثانه به علت جراحی و یا آسیب نخاعی کاملاً از کارافتاده است و در این حالت مثانه همیشه باز است و ادرار را نگاه نمی دارد و فرد همیشه خیس می باشد. درمان این حالت گذاشتن دریچه مصنوعی در روی مثانه است که بسیار پر هزینه می باشد.

یادتان باشد بی اختیاری ادراری یک نشانه است نه بیماری. اگر مبتلا به بی اختیاری ادراری هستید مراجعه به دکتر را به تأخیر نیندازید چون در اغلب موارد با درمان داروئی قابل کنترل است.

چه عواملی باعث تشدید بی اختیاری ادرار می شوند و یا باعث بی اختیاری ادراری موقت می گردند؟

بله، بی اختیاری ادراری می تواند به صورت اتفاقی و موقتی با موارد زیر دیده شود:

  • مصرف الکل
  • خوردن مایعات زیاد شبانه
  • قهوه و نسکافه شبانه
  • داروهای فشار خون که پر ادراری می آورند
  • عفونت های ادراری حاد
  • یبوست که با حذف آنها بی اختیاری موقتی بلافاصله قطع می گردد
  • حاملگی

چرا بی اختیاری ادراری را باید سریعاً درمان کنیم؟

بی اختیاری ادراری توام با عوارض زیر می باشد:

✔️ تحریک مزمن پوست توسط ادرار که باعث زخم محل می شود

✔️ عفونت ادراری: بی اختیاری باعث افزایش عفونت ادرار می شود

✔️ بی اختیاری باعث افت کیفیت زندگی فرد شده و از نظر روحی و روانی افسرده کننده است چون فرد به خاطر آن از ورزش، مقاربت جنسی، بودن در اجتماعات و مسافرت دوری می گزیند و دچار افسردگی می شود.

چه اقداماتی برای تشخیص و درمان بی اختیاری ادراری شما ضروری است؟

باید آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی از نظر ادرار باقیمانده انجام دهید. قطعی ترین و طلائی ترین وسیله تشخیص انواع بی اختیاری های ادراری تست ارودینامیک یا نوار مثانه است. در بعضی موارد سیستوسکوپی نیز کمک کننده خواهد بود.

آیا همه بیماران مبتلا به بی اختیاری نیاز به جراحی دارند؟

خوشبختانه با پیشرفت در تکنولوژی اغلب بیماران نیاز به جراحی ندارند. درمان بی اختیاری ادراری بر اساس نوع بی اختیاری می باشد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان بی اختیاری ادراری

1-بی اختیاری استرسی: اغلب با داروهای تقویت کننده دریچه مثانه و تمرین منقبض کردن روزانه کف عضلات لگن بیمار را کنترل می کنیم. اگر جواب نداد باید با عمل جراحی، گردن مثانه بالا کشیده شود.

2- درمان بی اختیاری اورژانسی: اغلب داروئی می باشد. در مواردی که جواب ندهد تزریق بوتاکس و بزرگ کردن مثانه با روده کوچک یا سیستوپلاستی می باشد.

3-درمان بی اختیاری لبریزی: سونداژ متناوب توسط فرد بهترین درمان می باشد که به بیمار آموزش می دهیم روزی 5-4 بار خودش با سوند مثانه را تخلیه کند.

4-بی اختیاری واقعی: چون دریچه کاملاً خراب و نارسا است بهترین درمان کاشتن دریچه مصنوعی برای مثانه می باشد.

در خاتمه امیدوارم مطالب ذکر شده باعث افزایش اطلاعات پزشکی شما بیننده عزیز سایت شده و قدمی مؤثر در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است برداشته باشم.

بی اختیاری ادرار بعد از سوند

بیماران ممکن است بلافاصله پس از برداشتن کاتتر دچار مشکلات بی اختیاری شوند. بسته به مدت زمانی که کاتتر در محل بوده است، ممکن است این مشکل طی چند روز برطرف شود یا بیشتر طول بکشد.

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

معمولا اشخاصی که مشکل بی اختیاری ادراری دارند به پزشک متخصص در اختلالات مجاری ادراری (اورولوژیست) و یا به متخصص زنان با آموزش ویژه در زمینه مشکلات مثانه و عملکرد ادرار مراجعه می کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (20 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی خسته نباشید ببخشید سوالی داشتم در ارتباط با رفع تیرگی کشاله ران لطفا تجویزی برایم انجام دهید که نتیجه بخش باشد و بتوانم از داروخانه تهیه نمایم ،بنده 24ساله هستم و فوتبالیست بوده ام و درطی دوران بازی برحسب عرقسوز وکمی هم احتمالا تاثیر ژیلت ها کشاله رانم تیره شده بطوریکه از رنگ بدنم کاملا متفاوته خواهش میکنم چاره ای سر راهم بگذارید که قابل دسترسم باشد ممنونم ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      به دكتر پوست مراجعه نمائيد جائي است كه در تخصص من نيست
  • تصویر کاربر کیانی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    آیا زگیل تناسلی است؟ من حدود 4 ماه است به این ضایعه دچار شدم عکس را به پیوست فرستادم
    ضمنا همین یک عدد هست
    من رابطه جنسی با کسی غیر از همسرم نداشتم
    ولی ایشون مراکز اپیلاسون میرفتن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      زگيل است بايد بيائيد كرايو كنم فيلم من در سايتم را ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من مقداری انحراف در الت تناسلی دارم
    احساس هم میکنم مادر زادیه .. چون از وقتی یادمه مسیر خروج ادرارم مقداری به چپ انحراف داشت که بادست تصحیحش میکردم
    فکر میکنم تقریبا 30 درجه باشه
    ایا نیاز به عمل داره؟؟؟
    اگه مشکلی ایجاد نمیکنه عمل نکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      عكس باز نميشود دباره بفرستيد
  • تصویر کاربر جوان چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من 46 سال سن دارم سابقه بیماری دیابت دارم(20 سال) مبتلا به فشارخون و چربی خون نیز هستم در حال حاضر کراتنین خونم 4.6 و اسید اورک بالای 10 است. میخواستم ببینم آیا راهی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و فرار از مسائلی همچون دیالیز یا پیوند هست؟ یا اصلا امیدی به بازگرداندن کلیه ها به شرابط عادی وجو دارد؟ لازم به ذکر است که از نظر ظاهری و جسمی مشکل خاصی جدیدا برایم پیش نیامده است و فقط با انجام ازمایش متوجه این نکات شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      بايد اقدام به پيوند كليه بكنيد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،
    من مبتلا به کجی آلت هستم و از وقتی یادم هست کج بوده و فقط موقع نقوظ کجیش زیاد میشه .
    تا به حال سکس نداشتم و چند ماه آینده قراره ازدواج کنم ولی اعتماد به نفسم رو از دست دادم.
    آیا نیاز به جراحی میباشد ؟ و راه بدون جراحی موجود است ؟
    و در صورت جراحی کاملا صاف میشود ؟
    1. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      و اینکه لطفا ایمیلم رواز پرسش حذف کنید چون تصویرم رو از ایمیل نشون میده.
      و یا در سایت نمایش ندید.
      ممنون از شما
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      ازدواج كنيد اگر مشكل دخول داشتيد درست ميكنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید ، بنده ۲۴ سالمه و مجرد - و مدت ۶ سال آرایشگرم - تیر ماه سال گذشته به تشخیص پزشک عمل واریکوسل درجه ۲/۵ الی ۳ سمت چپ انجام دادم و درد و تورم بیضه ام خیلی کم شد ، اما طی ۱ ماه اخیر مجدد تورم و درد دارم - سوالم اینه مجدد باید عمل کنم ؟ استمنا باعث عود شدن میشه ؟ هزینه عمل چقدره ؟ و اینکه من هرگونه فعالیت که باعث تشدید عود واریکوسل شده باشه رو ، قطع کردم - بنظرم تنها موضوعی که ممکنه باعث عود شدن باشه ، سرپا وایسادن هنگام کارم هست به مدت ۶-۷ ساعت در روز -- بی نهایت ممنون میشم جواب ۳ پرسشم رو بدید متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      يك بار عمل كافي است عمل ديگر مطلقا نميخواهد تورم طبيعي است
  • تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۶ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر بنده 2 سال پیش آزمایش اسپرموگرام دادم که درصد اسپرم های متحرک نوع اول 11 درصد بود 2 ماه بعد از عمل 24 درصد شد, حالا بعد از 2 سال که آزمایش دادم دوباره نتیجه بدین شرح است :
    Volume: 3/5 ml
    Color : grey
    Viscosity : normal
    Liquifaction time : 20
    Ph: 8
    Rapid progressive (class A):10.1
    Progressive (class B):26.8
    Non progressive :53.3
    Immotile(classD):9.8
    Ejaculate sperm count :137 million
    Normal morphology : 54
    میخواستم بدونم الآن این آزمایش نتیجش چطوره ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      كلا خوب است از نظر حركت پائين ميباشد
    2. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اقای دکتر من باید تحت درمان دارویی قرار بگیرم یا به طور طبیعی میتوانم بچه دار شم
      ایا بعدا به مرور زمان تحرک پایین تر می اید
    3. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      من الان 22 سالم هست بابت این موضوع خیلی نگرانم به نظر شما چی کار باید کرد
    4. تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      ایا ممکن هست به مرور زمان تحرک بالا برود
    5. تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      اقای دکتر میشه جوابمو بدید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      شما بايد ١٨ ماه اقدام كنيد تا مشخص شود فعلا صبر كنيد
    7. تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۵ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر من فقط میخوام بدونم با توجه به این آزمایش از نظر باروری سالم هستم یا نه ؟ میدونم قطعی نمیشه گفت فقط تشخیص احتمالی شما بر اساس این أزمایش رو میخوام بدونم
      با سپاس
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      بله خوب است
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من 24 سالمه مدت چند ماهی هست که بعد از ارضای جنسی یه حالت ناراحتی و گرمی خاصی در زیر بیضه نزدیک مقعد و کشاله ران دارم این گرما واقعا آزار دهنده هستش و دقیقا بعد از هر بار ارضای جنسی شدتش شروع شده و بعد 4 یا 5 روز بهتر میشه همچنین احساس تاخیر در ادرار نیز دارم

    در چکاپ خون و ادرار فقط کمبود زینک مشاهده شده و در سونوگرافی کامل کیست 5 میلیمتری اپیدیدیم

    آزمایش رو میفرستم ملاحظه کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اين دردها اصلا جاي نگراني ندارد
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من 24 سالمه مدت چند ماهی هست که بعد از ارضای جنسی یه حالت ناراحتی و گرمی خاصی در زیر بیضه نزدیک مقعد و کشاله ران دارم این گرما واقعا آزار دهنده هستش و دقیقا بعد از هر بار ارضای جنسی شدتش شروع شده و بعد 4 یا 5 روز بهتر میشه همچنین احساس تاخیر در ادرار نیز دارم

    در چکاپ خون و ادرار فقط کمبود زینک مشاهده شده و در سونوگرافی کامل کیست 5 میلیمتری اپیدیدیم

    آزمایش رو میفرستم ملاحظه کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      ازمايش خوب است اين دردها معم نيستند
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 5 سال است که ازدواج کرده ام و چند ماه است که در بعضی مواقع هنگام نزدیکی در ابتدا آلتم سفت است ولی قبل از دخول شل شده و نمیتوانم دخول را انجام دهم
    در ضمن از اول مقداری هم زودانزالی داشتم یعنی بعد از دخول یک دقیقه بعد انزال صورت میگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      اگر گهگاهي است مهم نيست اگر هميشه گي شل ميشود بايد بررسي شويد
    2. تصویر کاربر میثم یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 8 سال پیش)
      با سلام
      همان شل شدن گهگاه هم باعث اختلال در روابط زناشویی میشود و برای ما مشکل ساز شده است
      لطفا اگر دارویی برای این مواقع وجود دارد معرفی نمایید
      در مورد زود انزالی هم راهنمایی نمایید
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 8 سال پیش)
      پس بيائيد بررسي كنيم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر کیا جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 568 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من امروز که خواب پا شدم احساس درد توی بیضه ام داشتم الان تقریبا 8 ساعت گذشته و همچنان درد دارم من 31 سالمه کار فیزیکی سنگین انجام ندادم و مجردم و رابطه جنسی هم نداشتم ممکن این درد به چه دلیل باشه . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 598 مشاهده پرسش
    سلام 20ساله هستم مدتی است ادرارم کامل دفع نمیشود.به پزشک اورولوژی مراجعه کردم بعد از آزمایش و سونوگرافی گفت ازنظرمن مشکلی ندارید و به پزشک نفرولوژی فرستاد به نظر شما ایراد ازکجاست؟
    آیا به پزشک نفرولوژی مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر فهیمه شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 2533 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام
    دختری 27 ساله هستم دچار بیماری مثانه عصبی یازده سال است که دچار این عارضه شدم وضعیت بهبود خوبی داشتم تا اینکه در اثر یک شوک عصبی روند بهبود من متوقف شد بهبودی من تا حدود 80 درصد رسید اما کامل نشد در زندگی مجردی مشکل خاصی با آن ندارم مثل آدمهای دیگر زندگی میکنم ولی برای ازدواج بسیار بسیار اضطراب دارم تمام خواستگارهایم را رد کرده ام مشکلی که دارم اینکه کسی از بیماری من خبر ندارد و به عنوان یک انسان سالم به خواستگار ام می ایند و من جرات مطرح کردن بیمار ام را ندارم و آنچه که خوانده ام اینکه در حین روابط زناشویی کسانی که بیماری مثانه عصبی دارند دچار بی اختیاری ادرار میشوند میخواستم ازتون سئوال کنم آیا درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده و هیچ راه حلی برای مشکل زناشویی افرادی که این بیماری رو دارن دوجود داره اگر بهم کمک کنین ممنون میشم چون واقعا زندگی و ازدواج من و مختل کرده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      از کجا میدانید مثانه عصبی دارید آیا نوار گرفته آید توصیه میکنم جهت ویزیت تعریف بیارید
    2. تصویر کاربر فهیمه شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      جناب اقای دکتر با سلام مجدد
      بنده در زلزله شهرستان بم زیر آوار ماندم و به شدت مصدوم شدم به دلیل شکستن مهره های کمری و دنبالچه ریشه های عصبی و اعصاب نخاعی ام دچار اسیب شدید شد عصب مثانه ام نیز شدیدا آسیب دید اما قطع نشد در ابتدا دچار بی اختیاری و شب ادراری شدیدی بودم چندین سال تحت نظر پزشک بودم و چندین مرتبه نوار گرفتم و بسیار دارو مصرف کردم تورم مثانه هم داشتم بسیار برای درمان پیگیری کردم به مرور زمان چون عصب قطع نشده بود و در حال ترمیم بود وضعیتم بهتر شد و این روند به نحوی بود که هر چند ماه نسبت به قبل بسیار وضعیت مثانه و بی اختیاری ام بهتر میشد تا اینکه چند سال پیش در اثر یک شوک عصبی این روند کند شد و سطح بیماری من در یک حد ماند البته پزشکان می گویند بهبود بسیار خوبی داشتم ولی بهبود کامل پیدا نکردم گاهگاهی در خواب دچار بی اختیاری ادرار میشوم حس داشتن ادرار در من زیاد نیست آب را وقت شستن حس نمیکنم مگر اینکه خیلی داغ باشد مثانه ام خود به خود خالی نمی شود خودم با زور باید آن را خالی کنم کلیه هایم هیچ مشکلی ندارد مشکلم در حدی نیست که به عنوان یک فرد مجرد دچار مشکل باشم اما برای ازدواج آنچه میدانم کسانی که این مشکل را دارند در حین روابط زناشویی دچار بی اختیاری می شوند زیاد به پزشک مراجعه کردم می گویند درمان قطعی ندارد مگر به مرور زمان خود عصب ترمیم شود از آنجایی که ساکن بم هستم امکان ویزیت حضوری ندارم اگر مرا برای بهبود و ازدواج راهنمایی کنید بسیار سپاسگذار میشوم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 592 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من پسری 19 ساله دارای واریکوسل مادر زادی که بیضه سمت چپ من نصف بیضه سمت راست میباشد و ازمایش اسپرمی که دادم خوب بود اگر که من عمل واریکوسل انجام دهم بیضه سمت چپ به حالت اولیه بر می گردد؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ولی باید واریس درجه 3 عمل شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      جواب دادهام
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 552 مشاهده پرسش
    باعرض ادب و احترام خدمت جناب آقاي دكتر
    مادر بنده حدود ١٠ سال هست كه مبتلا به ديابت هستند و انسولين تزريق ميكنند. از حدود ٤ روز پيش ادرار ايشان به رنگ قهوه ايي درآمده.
    پس از مراجعه به دكتر و انجام سونوگرافي و آزمايش ادرار مشخص شده كه سونوگرافي مشكل خاصي رو در كليه،مثانه و مجاري ادراري وجود ندارد اما در آزمايش ادرار دفع خون و پروتئين ميباشد.
    با توجه به توضيح مختصر بنده تشخيص جنابعالي چيست؟
    نياز به سيستسكوپي دارد؟
    هزينه سيستسكوپي؟
    آيا شما با بيمه شهرداري قرارداد داريد؟
    با تشكر
    زهرا نوري زاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      دفع پروتئین به خاطر دیابت است برای بررسی خون در ادرار اول سونوگرافی از کلیه و مثانه پر وخالی انجام ونتیجه را برای من بیاورید ضمنا ازمایش ادرار 24 ساعت از نظر دفع پروتئین ضروری است
    2. تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      بسيار سپاسگزارم از پاسخگويي شما
      ميخواستم بدانم آيا با بيمه شهرداري قرارداد داريد؟
      و با چه بيمارستانهايي كار ميكنيد؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عماد دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 530 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من رفتم سونوگرافي جواب اينارو داد

    سونوگرافي بيضه ها و نواحي اينگويتال
    بيضه چپ با حجم حدود6 سي سي داراي پارانشيم نرمال ميباشد
    بيضه راست با ابعاد كوچك و حجم حدود 4سي سي به سمت پايين و خلف فشرده شده است
    اكو‍زنيسيته بيضه راست مختصر كاهش يافته وآتروفيك به نظر ميرسد
    توده بزرگ چربي درحفره اسكروتوم راست وجود دارد
    با مانوروالسالوا هرني واضح از لوپ روده به داخل كانال اينگوينال راست بوجود مي ايد
    واريكوسل و هيدروسل مشاهده نگرديد



    لطفا راهنمائي فرمائيد معافيت ميشه شد يا نه +بايد عمل كنم يا نه-- لطفا راهنمايي كنيد باتشكر عماد در صورت امكان سوال بنده رو تو صفحه نزاريد تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      شما احتمالا فتق دارید باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب