اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بی‌اختیاری ادرار (نشت ادرار هنگام سرفه یا عجله) و تکرر ادرار (نیاز مکرر به دستشویی، به خصوص شب‌ها) فقط یک «مشکل» نیستند؛ آن‌ها «علائم» هشداردهنده‌ای هستند که بدن شما ارسال می‌کند. این علائم می‌توانند کیفیت زندگی، خواب و اعتماد به نفس شما را مختل کنند.

بسیاری از افراد به دلیل خجالت یا تصور اینکه این بخشی «طبیعی» از افزایش سن است، از جستجوی درمان خودداری می‌کنند. اما واقعیت این است که این مشکلات در اغلب موارد قابل درمان هستند. اولین و مهم‌ترین قدم، شکستن این تابو و مراجعه به پزشک مناسب است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا بفهمید سفر درمانی خود را باید از کجا آغاز کنید.

نقطه شروع: پزشک عمومی

اولین ایستگاه شما لزوماً متخصص  نیست. پزشک عمومی یا متخصص داخلی، بهترین نقطه شروع است.

چرا؟ چون علل تکرر و بی‌اختیاری ادرار بسیار متنوع هستند. این پزشک مانند یک کارآگاه عمل می‌کند تا علل ساده‌تر و شایع‌تر را رد یا تایید کند:

-رد عفونت: اولین و ساده‌ترین علت تکرر و سوزش ادرار، عفونت مجاری ادراری (UTI) است. پزشک عمومی با یک آزمایش ساده ادرار (Urinalysis) این مورد را بررسی و در صورت نیاز، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

-بررسی داروها: بسیاری از داروهای رایج (مانند داروهای فشار خون، دیورتیک‌ها یا ضدافسردگی‌ها) می‌توانند باعث تکرر یا بی‌اختیاری ادرار شوند.

-بررسی بیماری‌های زمینه‌ای: دیابت کنترل نشده (که باعث پرنوشی و پرادراری می‌شود) یا مشکلات عصبی اولیه می‌توانند عامل اصلی باشند.

نتیجه ویزیت: پس از این بررسی اولیه، اگر مشکل شما یک عفونت ساده نباشد یا به درمان‌های اولیه پاسخ ندهد، پزشک عمومی شما را به متخصص اصلی ارجاع خواهد داد.

بهترین دکتر بی اختیاری ادرار و تکرر ادراری

متخصص اورولوژی (Urologist)، پزشکی است که به طور تخصصی بر روی کل سیستم ادراری (کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار) و همچنین سیستم تناسلی مردان تمرکز دارد.

چه زمانی باید مستقیماً به اورولوژیست مراجعه کرد؟

الف) برای مردان:

در مردان، تقریباً تمام موارد تکرر و بی‌اختیاری ادرار که ناشی از عفونت نباشد، مستقیماً به اورولوژیست مربوط است. شایع‌ترین علت در مردان (به‌ویژه بالای ۵۰ سال)، بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) است. پروستات متورم به مثانه و مجرای ادرار فشار آورده و باعث علائمی چون تکرر ادرار (به‌خصوص شبانه)، جریان ضعیف و احساس عدم تخلیه کامل می‌شود.

اورولوژیست برای مردان موارد زیر را درمان می‌کند:

-بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH)

-مثانه بیش‌فعال (OAB)

-بی‌اختیاری استرسی (نشت ادرار پس از جراحی پروستات)

-سنگ مثانه یا کلیه

-تنگی مجرای ادرار

برای مشاوره با پروفسور کرمی فوق تخصص اورلوژی روی باکس زیر کلیک کنید:

  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 7633 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم سال پيش ماه اسفند عمل راديكال پروستاتكتومي انجام دادن بعد ازعمل تا حالا سه بار آزمايش psa دادن به فاصله ي سه ماه
    آزمايش اول:
    Total psa: 0.1
    آزمايش دوم:
    Total psa: 0.2
    آزمايش سوم:
    Total psa: 0.5
    مي خواستم بدونم اين افزايش نشان دهنده ي recurrence مي تونه باشه چون گفته شده psa> 0.2 نشانه ي بازگشت سرطان است؟
    با توجه به اينكه پدرم هنوز از نظر كنترل ادرار هيچ بهبودي پيدا نكرده.
    ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سه ماهدیگر اگر بالا رود باید رادیو تراپی کنید
  • تصویر کاربر پریناز چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دچار تکرر ادار بودم رفتم دکتر بهم دارو داد هم واسه خودم هم واسه شوهرم چون بعد رابطه تشدید میشد یه قرص هم داد نیم ساعت قبل رابطه من داروهام تموم شده یه چند روز خوب بودم الان با اومدن فصل سرما دوباره تکرر ادرارم بیشتر شده هوا که سرد میشه همه اش دستشوىی میرم البته چند بار که اینجوری شدم آز ادرار که میدم چیزی نشون نمیده تا فصل سرما میاد من تکرر پیدا میکنم تو رو خدا میشه راه حلی نشون بدین بخدا دیگه خسته شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      تکرر ادراردر سرما طبیعی است
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب آقای دکتر کرمی

    من 6 هفته پیش در اثر ورود کمی سنگ ریزه به داخل حلق دچار گلو درد شدید شدم - لوزه بنده طبیعی و بدون سنگ لوزه و یا سابقه بیماری های لوزه - و با تجویز دکتر، به مدت دو هفته آنتی بیوتیک مصرف نمودم - 4 عدد پنیسیلین و 6 عدد آموکسی کلاو که جایگزین شد با 15 عدد سفیکسیم و بجز 2 پنیسیلین اول که ورم و درد را کاهش داد ما بقی تاثیر روی کاهش درد گلو نداشتند – درد گلویم پیوسته . بدون سوزش در بلع غذا بود -
    بعد از خوردن 15 عدد سفیکسیم بعلت مشکل گوارش به مدت دو هقته مصرف سفیکسیم را قطع نمودم و با مراجعه دوباره به پزشک گفتند شما هنوز ترشحات سفبد و چسبنده پشت حلق دارید ولی من سینوسهایم باز و آبریزش بینی نداشتم -- دیگر دارو نخوردم و درد گلو را تحمل کردم تا دوهفته قبل که مجدد لوزه ام این بار چرکبن شد و این بار با سوزش هنگام بلع همراه بود
    متاسفانه بعلت عوارض گوارشی نتوانستم در مرحله دوم آنتی بیوتیک بخورم و بدون درمان درد را رها کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعد از دوهفته گلویم بهتر شد ولی کامل خوب نشد و ته حلق هنوز کمی درد و سوزش اندک دارد
    حال چند روزی است – یک هفته بعد از مرحله دوم چرک گلو رها شده بدون درمان - هر دو پهلویم درد دارند همراه با تب خفبف و بدون سوزش و تغییر رنگ ادرار که گاهی درد به سمت بیضه ها سرایت میکند - من چند سال قبل اپیدمیت داشتم که برخی پزشکان انرا بعلت پر خونی و نشستن زیاد و برخی از سندرم لگنی می دانستند و 8 آمپول ازیترومایسین برایم تجویز کردند که دو ماه بعد آن درد خوب شد -

    آیا مشکل من از استرپتوکوک درمان نشده چه از لوزه چه از ترشخات پشت حلق است که با بیماری اولیه و ااتهاب لوزه میکروب همراه شده و به کلیه و بیضه و اپبدم سرایت کرده با خیر

    در حال حاضر پزشک سیپروفلوکساسین تجویز نموده و جایگزینش هم مجدد سفیکسیم
    آیا برای درمان درد که حلق . سینوس و کلیه ها درگیر شده اند آزیترونایسین و تاوانکس کلاریترومایسین بهتراست یا داروی دیگر یا همین داروی تجویز شده زیرا من بعلت مصرف زیاد دارو و مشکلات گوارش و آسیب فلور روده فقط یک دوره میتوانم انتی بیوتیک مصرف کنم
    لطفا راهنمایی فرمایید ممنون از شما
    سن 40 سال -
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      هیچ انتی بیوتیک نخورید چون مقاومت دارویی پیدا میکنید
  • تصویر کاربر احمدی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر ; من حدود 30 سال سن دارم و حدود 10 سال است فتق اینگوینال دارم اوایل خیلی کوچک بود ولی مدتی است که وارد کیسه بیضه شده . سوال من اینه که شما این عمل رو انجام می دهید ؟ و این که تاخیر در عمل خطرناک است چون من سال هاست این مشکل رو دارم و درد و عارضه ای نداشتم و در آخر دوران نقاهت این عمل چقدر است بی هوشی نیاز است؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      این عمل سرپایی است با یک هفته استراحت
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 456 مشاهده پرسش
    پدرم عمل پروستات انجام داد، پس از یکماه ،بدلیل ابنکه فشار خون داشتن ،سکته خفیف کردن ، به دکتر متخصص مجاری شهرمان مراجعه کردیم ، ضمن بررسی ازمایشات پاتولوژی نمونه های پروستات ، اعلام کردن که سرطان بدخیم هست و دارو تجویز کردن ،ما بدلیل تردید دارو را استفاده نکردیم و مجدد به شیراز نزد پزشک جراح اقای ضیغمی مراجعه و ایشون پاتولوژی رو مشاهده کردن و فرمودن که اصلا مشکلی وجود نداره و دارو ها رو قطع کردن و فقط تاکید داشتن که برای مشکل فشار خون به متخصص مربوطه مراجعه بشه، حالا خواستم اگه امکان داره شما هم نمونه ازمایش پاتولوژی رو مشاهده بفرمایید و نظرتون رو محبت کنید 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بله سرطانی است بایدعمل شود
    2. تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۹ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام ، دکتر منظور این هست علاوه بر عمل اول عمل دیگری انجام بشه ؟ چون عمل جراحی انجام شده ، و بعد از عمل دکتر جراح فرمودن عمل موفق بوده و رو له بهبود هستن ‌و داروهای پوریناسین و تولترودین تجویز کردن همین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      ادامه دهید
    4. تصویر کاربر مجید شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون از لطف شما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      تشکر
    6. تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بسیار ممنون از محبت شما
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سپاس
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 512 مشاهده پرسش
    سلام دخترمن پنج سالشه ودکترگفتن مثانه ی عصبی داره بایدماده ای تزریق شه به مثانه ولی من تواینترنت سرچ کردم میگه عوارض داره بایدشش ماه یک بارتزریق شه میخوام بدونم علت مثانه ی عصبی دخترمن چیه ایاحتمابایدتزریق شه عوارض داره ایاباداروبرطرف میشه ممنون
    1. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      t45ss985154
    2. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      Yy
    3. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      علت اغلب مشخص نیست تزریق درمان قطعی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبى چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام
    بنده ٢6 سال سن دارم و ٢ سالى هست كه ازدواج كردم،
    جديداً مشكل نعوض دارم و ميل جنسيم كم شده،
    حين رابطه نعوظ خودمو از دست ميدم.

    بدنساز هستم و مكمل هم مصرف ميكنم،
    حدوداً يك سال پيش هم اين مشكلى داشتم و خوب شدم،
    (به دكتر مراجع كردم و بعد از مصرف دارو)

    تستسترون بدم پايين بود اون موقع،

    به نظرتون دليلش چيه و راه درمانش چيه مشكلات كاريم هم زياده
    يعنى استرس كاريم بالاس

    از برقرارى رابطه و عدم ارضاى همسرم هم ترس دارم
    يعنى ميگم نكنه دوباره ارضاء نشه يا نعوظمو از دست بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بیشتر مشکل شما در این ین روحی وروانی تست
  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    سه سال هست که اقدام برای بارداری کردیم ولی متاستفانه نتیجه نگرفتیم به متخصص زنان مراجعه کردم ایشان سنوگرافی وآزمایش تحویز کردن چون بنده سیکل عادت ماهیانه از ابتدا نامرتب بود . درجواب سونوگرافی فرمودند کیستهای خیلی ریز دارم و تنبلی تخمدان ک بخاطر کیست ها هستن و کمی هم قند ناشتا بالا هستش .فقط متفورمین و یدوفولیک تجویز کردن الان سه ماهه دارم مصرف میکنم و همچنان سیکل نامنظم دارم . همسرم هم آزمایش اسپرم دادن گفتن ضعیف هست اسپرم ها و دارو ویتامین Eو پروفرتیل تجویز کردن الان دو ماهه داره مصرف میکنه ولی هنوز نتیجه نگرفتیم ..میخواستم بدونم با این وضعیت آیا امکان بارداری هست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      باید همسرتان را معاینه کنم وازمایش اسپرمشان را ببینم
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر حدود دو ماه هست دچار
    سوزش نوک الت تناسلی شدم و قرص سیپروفلاکسین و مترونیدازول مصرف کردم اما خوب نشدم .تصاویر ازمایش ادرارم براتون فرستادم جواب wcb 1-2 و rbc1-2 بود ایا جواب ازمایش نرماله ؟و واسه درمان سوزش ادرار چی کار کنم؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      کشت منفی است
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. تصویر نتیجه آزمایش رو براتون میفرستم، لطفا بگید آیا درمان امکان پذیره؟ قبلا سوال پرسیدم فقط گفتید به مطب مراجعه بشه، ممنون میشم اگه لطف کنید و نظرتون رو روی این آزمایش بگید. متشکرم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      این تومور پیشرفته سرطان کلیه است درمانش فقط جراحی است
درحال دریافت اطلاعات

ب) برای زنان:

اورولوژیست‌ها زنان را نیز درمان می‌کنند. آن‌ها در تشخیص و درمان مثانه بیش‌فعال (OAB) (احساس فوریت ناگهانی برای ادرار)، سنگ‌های سیستم ادراری و بی‌اختیاری‌های پیچیده تبحر دارند. اما برای زنان، یک گزینه تخصصی‌تر نیز وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد درمان بی اختیاری ادراری در زنان این مقاله رابخوانید.

تعریف بی اختیاری ادراری

از نظر پزشکی به هر گونه دفع غیرارادی ادراری که بسته به شدت آن می تواند با یک سرفه و عطسه و یا به صورت حمله ناگهانی که حتی فرد بدون انیکه خود را به دستشوئی برساند لباس خود را خیس می کند، اتفاق می افتد.

دکتر کرمی در فیلم زیر به طور مختصر بی اختیاری ادراری را توضیح می دهند.

علائم و نشانه های بی اختیاری ادراری

بسته به شدت بی اختیاری و نوع آن علائم و نشانه های فرق می کنند که به شرح تک تک آنها می پردازیم.

1- بی اختیاری استرسی

این نوع بی اختیاری اغلب در خانم های میانسال با زایمان های متعدد دیده می شود. علت اصلی آن افتادگی کف لگن و شل شدن دریچه نگه دارنده ادرار در مثانه است که باعث می شود با سرفه و عطسه، با صدای بالا و حرکات ورزشی ، دفع غیرخودی ادراری اتفاق می افتد. اگر شما مبتلا به درجاتی از بی اختیاری استرسی هستید حتماً به دکتر ارولوژی مراجعه نمائید. دکتر معالج شما بسته به شدت بی اختیاری دستورات زیر زا به شما توصیه خواهد کرد.

الف: تمرین تقویت عضلات: در این حالت به شما گفته می شود که عضلات باسن خود را منقبض کرده و چند ثانیه نگه دارید و ول کنید و این کار را در طور روز چندین بار تکرار نمائید.

ب: توصیه های داروئی: شامل داروهایی که باعث قوی شدن عضله دریچه مثانه می شود.  هر دو روش داروئی و ورزشی با تقویت و سفت کردن دریچه مثانه به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

ث: توصیه های مهم دیگر: کاهش وزن ومخصوصاً حدف چربی های شکمی و همچنین درمان سرفه های مزمن نیز با مکانیسم کاهش فشار شکمی به کنترل ادرار شما کمک خواهد کرد.

تکرر ادراری

2- بی اختیاری اورژانسی

در حالت بی اختیاری اورژانسی شما به صورت ناگهانی دفع ادرار پیدا خواهید کرد که ممکن است با سوزش نیز همراه باشد و متعاقب آن بدون اینکه خود را به دستشوئی برسانید لباس زیر خود را خیس خواهید کرد. عللی که باعث بی اختیاری ادراری اورژانسی می شوند عبارتند از: سکته های مغزی، بیماری M.S، پارکینسون و عفونت های حاد ادراری و در زمانی که هیچ کدام از علل فوق عامل بی اختیاری اورژانسی نباشد به آن مثانه بیش فعال گفته می شود.

3- بی اختیاری لبریزی

دو  عامل باعث بی اختیاری لبریزی می شوند:

◾ آسیب اعصاب به موتور مثانه: که اغلب در دیابت کنترل نشده، آسیب نخاعی بعد از جراحی های وسیع لگن مثل سرطان روده بزرگ اتفاق می افتد که مثانه قادر به احساس پرشدگی و پمپاژ ادرار نمی باشد و لذا ادرار در داخل مثانه جمع شده و به صورت لبریز سرازیر می شود و بی اختیاری ایجاد می کند.

◾ دومین علت بی اختیاری لبریزی تنگی های مزمن مجرا و بزرگی پروستات درمان نشده می باشد که باعث می شوند خروجی مثانه بسته می شود و ادرار در داخل مثانه جمع شده و بی اختیاری لبریزی ایجاد می کند. درمان این نوع بی اختیاری لبریزی اغلب زدن سوند توسط خود بیمار می باشد که به آن سونداژ متناوب می گویند به این معنی که به علت عدم توانائی پمپاژ مثانه برای تخیه ادرار بیمار را آموزش می دهیم که روزی 4-5 بار مثانه خود را با سوند تخلیه نماید  چرا که ادرار باقیمانده در مثانه اگر تخلیه نشود باعث نارسائی و از کارافتادگی کله های بیمار می گردد.

درمان این نوع بی اختیاری اورژانسی اغلب استفاده از داروهای شل کننده عضلات مثانه و کنترل انقاباضات خودبخودی مثانه می باشد که اغلب با داروهای جدید موجود در بازار مشکل بیمار حل می شود. در مواردی که به درمان دارودی جواب نمی دهند و مثانه سرکش می شود تزریق بوتاکس داخل مثانه و یا بزرگ کردن مثانه با استفاده از قسمتی از روده کوچک که به آن سیستوپلاستی می گویند حجم مثانه را بزرگ می کنیم و مشکل بیمار حل می گردد.

مثانه عصبی

4- بی اختیاری ادراری واقعی

در این نوع بیماری دریچه نگاه دارنده ادرار در مثانه به علت جراحی و یا آسیب نخاعی کاملاً از کارافتاده است و در این حالت مثانه همیشه باز است و ادرار را نگاه نمی دارد و فرد همیشه خیس می باشد. درمان این حالت گذاشتن دریچه مصنوعی در روی مثانه است که بسیار پر هزینه می باشد.

یادتان باشد بی اختیاری ادراری یک نشانه است نه بیماری. اگر مبتلا به بی اختیاری ادراری هستید مراجعه به دکتر را به تأخیر نیندازید چون در اغلب موارد با درمان داروئی قابل کنترل است.

چه عواملی باعث تشدید بی اختیاری ادرار می شوند و یا باعث بی اختیاری ادراری موقت می گردند؟

بله، بی اختیاری ادراری می تواند به صورت اتفاقی و موقتی با موارد زیر دیده شود:

  • مصرف الکل
  • خوردن مایعات زیاد شبانه
  • قهوه و نسکافه شبانه
  • داروهای فشار خون که پر ادراری می آورند
  • عفونت های ادراری حاد
  • یبوست که با حذف آنها بی اختیاری موقتی بلافاصله قطع می گردد
  • حاملگی

چرا بی اختیاری ادراری را باید سریعاً درمان کنیم؟

بی اختیاری ادراری توام با عوارض زیر می باشد:

✔️ تحریک مزمن پوست توسط ادرار که باعث زخم محل می شود

✔️ عفونت ادراری: بی اختیاری باعث افزایش عفونت ادرار می شود

✔️ بی اختیاری باعث افت کیفیت زندگی فرد شده و از نظر روحی و روانی افسرده کننده است چون فرد به خاطر آن از ورزش، مقاربت جنسی، بودن در اجتماعات و مسافرت دوری می گزیند و دچار افسردگی می شود.

چه اقداماتی برای تشخیص و درمان بی اختیاری ادراری شما ضروری است؟

باید آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی از نظر ادرار باقیمانده انجام دهید. قطعی ترین و طلائی ترین وسیله تشخیص انواع بی اختیاری های ادراری تست ارودینامیک یا نوار مثانه است. در بعضی موارد سیستوسکوپی نیز کمک کننده خواهد بود.

آیا همه بیماران مبتلا به بی اختیاری نیاز به جراحی دارند؟

خوشبختانه با پیشرفت در تکنولوژی اغلب بیماران نیاز به جراحی ندارند. درمان بی اختیاری ادراری بر اساس نوع بی اختیاری می باشد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان بی اختیاری ادراری

1-بی اختیاری استرسی: اغلب با داروهای تقویت کننده دریچه مثانه و تمرین منقبض کردن روزانه کف عضلات لگن بیمار را کنترل می کنیم. اگر جواب نداد باید با عمل جراحی، گردن مثانه بالا کشیده شود.

2- درمان بی اختیاری اورژانسی: اغلب داروئی می باشد. در مواردی که جواب ندهد تزریق بوتاکس و بزرگ کردن مثانه با روده کوچک یا سیستوپلاستی می باشد.

3-درمان بی اختیاری لبریزی: سونداژ متناوب توسط فرد بهترین درمان می باشد که به بیمار آموزش می دهیم روزی 5-4 بار خودش با سوند مثانه را تخلیه کند.

4-بی اختیاری واقعی: چون دریچه کاملاً خراب و نارسا است بهترین درمان کاشتن دریچه مصنوعی برای مثانه می باشد.

در خاتمه امیدوارم مطالب ذکر شده باعث افزایش اطلاعات پزشکی شما بیننده عزیز سایت شده و قدمی مؤثر در راستای شعار پیشگیری بهتر از درمان است برداشته باشم.

بی اختیاری ادرار بعد از سوند

بیماران ممکن است بلافاصله پس از برداشتن کاتتر دچار مشکلات بی اختیاری شوند. بسته به مدت زمانی که کاتتر در محل بوده است، ممکن است این مشکل طی چند روز برطرف شود یا بیشتر طول بکشد.

برای بی اختیاری ادرار به چه دکتری مراجعه کنیم؟

معمولا اشخاصی که مشکل بی اختیاری ادراری دارند به پزشک متخصص در اختلالات مجاری ادراری (اورولوژیست) و یا به متخصص زنان با آموزش ویژه در زمینه مشکلات مثانه و عملکرد ادرار مراجعه می کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (20 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 7633 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم سال پيش ماه اسفند عمل راديكال پروستاتكتومي انجام دادن بعد ازعمل تا حالا سه بار آزمايش psa دادن به فاصله ي سه ماه
    آزمايش اول:
    Total psa: 0.1
    آزمايش دوم:
    Total psa: 0.2
    آزمايش سوم:
    Total psa: 0.5
    مي خواستم بدونم اين افزايش نشان دهنده ي recurrence مي تونه باشه چون گفته شده psa> 0.2 نشانه ي بازگشت سرطان است؟
    با توجه به اينكه پدرم هنوز از نظر كنترل ادرار هيچ بهبودي پيدا نكرده.
    ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سه ماهدیگر اگر بالا رود باید رادیو تراپی کنید
  • تصویر کاربر پریناز چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دچار تکرر ادار بودم رفتم دکتر بهم دارو داد هم واسه خودم هم واسه شوهرم چون بعد رابطه تشدید میشد یه قرص هم داد نیم ساعت قبل رابطه من داروهام تموم شده یه چند روز خوب بودم الان با اومدن فصل سرما دوباره تکرر ادرارم بیشتر شده هوا که سرد میشه همه اش دستشوىی میرم البته چند بار که اینجوری شدم آز ادرار که میدم چیزی نشون نمیده تا فصل سرما میاد من تکرر پیدا میکنم تو رو خدا میشه راه حلی نشون بدین بخدا دیگه خسته شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      تکرر ادراردر سرما طبیعی است
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب آقای دکتر کرمی

    من 6 هفته پیش در اثر ورود کمی سنگ ریزه به داخل حلق دچار گلو درد شدید شدم - لوزه بنده طبیعی و بدون سنگ لوزه و یا سابقه بیماری های لوزه - و با تجویز دکتر، به مدت دو هفته آنتی بیوتیک مصرف نمودم - 4 عدد پنیسیلین و 6 عدد آموکسی کلاو که جایگزین شد با 15 عدد سفیکسیم و بجز 2 پنیسیلین اول که ورم و درد را کاهش داد ما بقی تاثیر روی کاهش درد گلو نداشتند – درد گلویم پیوسته . بدون سوزش در بلع غذا بود -
    بعد از خوردن 15 عدد سفیکسیم بعلت مشکل گوارش به مدت دو هقته مصرف سفیکسیم را قطع نمودم و با مراجعه دوباره به پزشک گفتند شما هنوز ترشحات سفبد و چسبنده پشت حلق دارید ولی من سینوسهایم باز و آبریزش بینی نداشتم -- دیگر دارو نخوردم و درد گلو را تحمل کردم تا دوهفته قبل که مجدد لوزه ام این بار چرکبن شد و این بار با سوزش هنگام بلع همراه بود
    متاسفانه بعلت عوارض گوارشی نتوانستم در مرحله دوم آنتی بیوتیک بخورم و بدون درمان درد را رها کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعد از دوهفته گلویم بهتر شد ولی کامل خوب نشد و ته حلق هنوز کمی درد و سوزش اندک دارد
    حال چند روزی است – یک هفته بعد از مرحله دوم چرک گلو رها شده بدون درمان - هر دو پهلویم درد دارند همراه با تب خفبف و بدون سوزش و تغییر رنگ ادرار که گاهی درد به سمت بیضه ها سرایت میکند - من چند سال قبل اپیدمیت داشتم که برخی پزشکان انرا بعلت پر خونی و نشستن زیاد و برخی از سندرم لگنی می دانستند و 8 آمپول ازیترومایسین برایم تجویز کردند که دو ماه بعد آن درد خوب شد -

    آیا مشکل من از استرپتوکوک درمان نشده چه از لوزه چه از ترشخات پشت حلق است که با بیماری اولیه و ااتهاب لوزه میکروب همراه شده و به کلیه و بیضه و اپبدم سرایت کرده با خیر

    در حال حاضر پزشک سیپروفلوکساسین تجویز نموده و جایگزینش هم مجدد سفیکسیم
    آیا برای درمان درد که حلق . سینوس و کلیه ها درگیر شده اند آزیترونایسین و تاوانکس کلاریترومایسین بهتراست یا داروی دیگر یا همین داروی تجویز شده زیرا من بعلت مصرف زیاد دارو و مشکلات گوارش و آسیب فلور روده فقط یک دوره میتوانم انتی بیوتیک مصرف کنم
    لطفا راهنمایی فرمایید ممنون از شما
    سن 40 سال -
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      هیچ انتی بیوتیک نخورید چون مقاومت دارویی پیدا میکنید
  • تصویر کاربر احمدی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر ; من حدود 30 سال سن دارم و حدود 10 سال است فتق اینگوینال دارم اوایل خیلی کوچک بود ولی مدتی است که وارد کیسه بیضه شده . سوال من اینه که شما این عمل رو انجام می دهید ؟ و این که تاخیر در عمل خطرناک است چون من سال هاست این مشکل رو دارم و درد و عارضه ای نداشتم و در آخر دوران نقاهت این عمل چقدر است بی هوشی نیاز است؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      این عمل سرپایی است با یک هفته استراحت
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 456 مشاهده پرسش
    پدرم عمل پروستات انجام داد، پس از یکماه ،بدلیل ابنکه فشار خون داشتن ،سکته خفیف کردن ، به دکتر متخصص مجاری شهرمان مراجعه کردیم ، ضمن بررسی ازمایشات پاتولوژی نمونه های پروستات ، اعلام کردن که سرطان بدخیم هست و دارو تجویز کردن ،ما بدلیل تردید دارو را استفاده نکردیم و مجدد به شیراز نزد پزشک جراح اقای ضیغمی مراجعه و ایشون پاتولوژی رو مشاهده کردن و فرمودن که اصلا مشکلی وجود نداره و دارو ها رو قطع کردن و فقط تاکید داشتن که برای مشکل فشار خون به متخصص مربوطه مراجعه بشه، حالا خواستم اگه امکان داره شما هم نمونه ازمایش پاتولوژی رو مشاهده بفرمایید و نظرتون رو محبت کنید 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بله سرطانی است بایدعمل شود
    2. تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۹ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام ، دکتر منظور این هست علاوه بر عمل اول عمل دیگری انجام بشه ؟ چون عمل جراحی انجام شده ، و بعد از عمل دکتر جراح فرمودن عمل موفق بوده و رو له بهبود هستن ‌و داروهای پوریناسین و تولترودین تجویز کردن همین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      ادامه دهید
    4. تصویر کاربر مجید شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون از لطف شما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      تشکر
    6. تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بسیار ممنون از محبت شما
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سپاس
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 512 مشاهده پرسش
    سلام دخترمن پنج سالشه ودکترگفتن مثانه ی عصبی داره بایدماده ای تزریق شه به مثانه ولی من تواینترنت سرچ کردم میگه عوارض داره بایدشش ماه یک بارتزریق شه میخوام بدونم علت مثانه ی عصبی دخترمن چیه ایاحتمابایدتزریق شه عوارض داره ایاباداروبرطرف میشه ممنون
    1. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      t45ss985154
    2. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      Yy
    3. تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      علت اغلب مشخص نیست تزریق درمان قطعی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبى چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام
    بنده ٢6 سال سن دارم و ٢ سالى هست كه ازدواج كردم،
    جديداً مشكل نعوض دارم و ميل جنسيم كم شده،
    حين رابطه نعوظ خودمو از دست ميدم.

    بدنساز هستم و مكمل هم مصرف ميكنم،
    حدوداً يك سال پيش هم اين مشكلى داشتم و خوب شدم،
    (به دكتر مراجع كردم و بعد از مصرف دارو)

    تستسترون بدم پايين بود اون موقع،

    به نظرتون دليلش چيه و راه درمانش چيه مشكلات كاريم هم زياده
    يعنى استرس كاريم بالاس

    از برقرارى رابطه و عدم ارضاى همسرم هم ترس دارم
    يعنى ميگم نكنه دوباره ارضاء نشه يا نعوظمو از دست بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      بیشتر مشکل شما در این ین روحی وروانی تست
  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    سه سال هست که اقدام برای بارداری کردیم ولی متاستفانه نتیجه نگرفتیم به متخصص زنان مراجعه کردم ایشان سنوگرافی وآزمایش تحویز کردن چون بنده سیکل عادت ماهیانه از ابتدا نامرتب بود . درجواب سونوگرافی فرمودند کیستهای خیلی ریز دارم و تنبلی تخمدان ک بخاطر کیست ها هستن و کمی هم قند ناشتا بالا هستش .فقط متفورمین و یدوفولیک تجویز کردن الان سه ماهه دارم مصرف میکنم و همچنان سیکل نامنظم دارم . همسرم هم آزمایش اسپرم دادن گفتن ضعیف هست اسپرم ها و دارو ویتامین Eو پروفرتیل تجویز کردن الان دو ماهه داره مصرف میکنه ولی هنوز نتیجه نگرفتیم ..میخواستم بدونم با این وضعیت آیا امکان بارداری هست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      باید همسرتان را معاینه کنم وازمایش اسپرمشان را ببینم
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر حدود دو ماه هست دچار
    سوزش نوک الت تناسلی شدم و قرص سیپروفلاکسین و مترونیدازول مصرف کردم اما خوب نشدم .تصاویر ازمایش ادرارم براتون فرستادم جواب wcb 1-2 و rbc1-2 بود ایا جواب ازمایش نرماله ؟و واسه درمان سوزش ادرار چی کار کنم؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      کشت منفی است
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. تصویر نتیجه آزمایش رو براتون میفرستم، لطفا بگید آیا درمان امکان پذیره؟ قبلا سوال پرسیدم فقط گفتید به مطب مراجعه بشه، ممنون میشم اگه لطف کنید و نظرتون رو روی این آزمایش بگید. متشکرم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      این تومور پیشرفته سرطان کلیه است درمانش فقط جراحی است
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر کیا جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 569 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من امروز که خواب پا شدم احساس درد توی بیضه ام داشتم الان تقریبا 8 ساعت گذشته و همچنان درد دارم من 31 سالمه کار فیزیکی سنگین انجام ندادم و مجردم و رابطه جنسی هم نداشتم ممکن این درد به چه دلیل باشه . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 598 مشاهده پرسش
    سلام 20ساله هستم مدتی است ادرارم کامل دفع نمیشود.به پزشک اورولوژی مراجعه کردم بعد از آزمایش و سونوگرافی گفت ازنظرمن مشکلی ندارید و به پزشک نفرولوژی فرستاد به نظر شما ایراد ازکجاست؟
    آیا به پزشک نفرولوژی مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر فهیمه شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 2533 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام
    دختری 27 ساله هستم دچار بیماری مثانه عصبی یازده سال است که دچار این عارضه شدم وضعیت بهبود خوبی داشتم تا اینکه در اثر یک شوک عصبی روند بهبود من متوقف شد بهبودی من تا حدود 80 درصد رسید اما کامل نشد در زندگی مجردی مشکل خاصی با آن ندارم مثل آدمهای دیگر زندگی میکنم ولی برای ازدواج بسیار بسیار اضطراب دارم تمام خواستگارهایم را رد کرده ام مشکلی که دارم اینکه کسی از بیماری من خبر ندارد و به عنوان یک انسان سالم به خواستگار ام می ایند و من جرات مطرح کردن بیمار ام را ندارم و آنچه که خوانده ام اینکه در حین روابط زناشویی کسانی که بیماری مثانه عصبی دارند دچار بی اختیاری ادرار میشوند میخواستم ازتون سئوال کنم آیا درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده و هیچ راه حلی برای مشکل زناشویی افرادی که این بیماری رو دارن دوجود داره اگر بهم کمک کنین ممنون میشم چون واقعا زندگی و ازدواج من و مختل کرده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      از کجا میدانید مثانه عصبی دارید آیا نوار گرفته آید توصیه میکنم جهت ویزیت تعریف بیارید
    2. تصویر کاربر فهیمه شنبه ۲۸ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      جناب اقای دکتر با سلام مجدد
      بنده در زلزله شهرستان بم زیر آوار ماندم و به شدت مصدوم شدم به دلیل شکستن مهره های کمری و دنبالچه ریشه های عصبی و اعصاب نخاعی ام دچار اسیب شدید شد عصب مثانه ام نیز شدیدا آسیب دید اما قطع نشد در ابتدا دچار بی اختیاری و شب ادراری شدیدی بودم چندین سال تحت نظر پزشک بودم و چندین مرتبه نوار گرفتم و بسیار دارو مصرف کردم تورم مثانه هم داشتم بسیار برای درمان پیگیری کردم به مرور زمان چون عصب قطع نشده بود و در حال ترمیم بود وضعیتم بهتر شد و این روند به نحوی بود که هر چند ماه نسبت به قبل بسیار وضعیت مثانه و بی اختیاری ام بهتر میشد تا اینکه چند سال پیش در اثر یک شوک عصبی این روند کند شد و سطح بیماری من در یک حد ماند البته پزشکان می گویند بهبود بسیار خوبی داشتم ولی بهبود کامل پیدا نکردم گاهگاهی در خواب دچار بی اختیاری ادرار میشوم حس داشتن ادرار در من زیاد نیست آب را وقت شستن حس نمیکنم مگر اینکه خیلی داغ باشد مثانه ام خود به خود خالی نمی شود خودم با زور باید آن را خالی کنم کلیه هایم هیچ مشکلی ندارد مشکلم در حدی نیست که به عنوان یک فرد مجرد دچار مشکل باشم اما برای ازدواج آنچه میدانم کسانی که این مشکل را دارند در حین روابط زناشویی دچار بی اختیاری می شوند زیاد به پزشک مراجعه کردم می گویند درمان قطعی ندارد مگر به مرور زمان خود عصب ترمیم شود از آنجایی که ساکن بم هستم امکان ویزیت حضوری ندارم اگر مرا برای بهبود و ازدواج راهنمایی کنید بسیار سپاسگذار میشوم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 592 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من پسری 19 ساله دارای واریکوسل مادر زادی که بیضه سمت چپ من نصف بیضه سمت راست میباشد و ازمایش اسپرمی که دادم خوب بود اگر که من عمل واریکوسل انجام دهم بیضه سمت چپ به حالت اولیه بر می گردد؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 1 دهه پیش)
      نه ولی باید واریس درجه 3 عمل شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 1 دهه پیش)
      جواب دادهام
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 552 مشاهده پرسش
    باعرض ادب و احترام خدمت جناب آقاي دكتر
    مادر بنده حدود ١٠ سال هست كه مبتلا به ديابت هستند و انسولين تزريق ميكنند. از حدود ٤ روز پيش ادرار ايشان به رنگ قهوه ايي درآمده.
    پس از مراجعه به دكتر و انجام سونوگرافي و آزمايش ادرار مشخص شده كه سونوگرافي مشكل خاصي رو در كليه،مثانه و مجاري ادراري وجود ندارد اما در آزمايش ادرار دفع خون و پروتئين ميباشد.
    با توجه به توضيح مختصر بنده تشخيص جنابعالي چيست؟
    نياز به سيستسكوپي دارد؟
    هزينه سيستسكوپي؟
    آيا شما با بيمه شهرداري قرارداد داريد؟
    با تشكر
    زهرا نوري زاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      دفع پروتئین به خاطر دیابت است برای بررسی خون در ادرار اول سونوگرافی از کلیه و مثانه پر وخالی انجام ونتیجه را برای من بیاورید ضمنا ازمایش ادرار 24 ساعت از نظر دفع پروتئین ضروری است
    2. تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      بسيار سپاسگزارم از پاسخگويي شما
      ميخواستم بدانم آيا با بيمه شهرداري قرارداد داريد؟
      و با چه بيمارستانهايي كار ميكنيد؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عماد دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 530 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من رفتم سونوگرافي جواب اينارو داد

    سونوگرافي بيضه ها و نواحي اينگويتال
    بيضه چپ با حجم حدود6 سي سي داراي پارانشيم نرمال ميباشد
    بيضه راست با ابعاد كوچك و حجم حدود 4سي سي به سمت پايين و خلف فشرده شده است
    اكو‍زنيسيته بيضه راست مختصر كاهش يافته وآتروفيك به نظر ميرسد
    توده بزرگ چربي درحفره اسكروتوم راست وجود دارد
    با مانوروالسالوا هرني واضح از لوپ روده به داخل كانال اينگوينال راست بوجود مي ايد
    واريكوسل و هيدروسل مشاهده نگرديد



    لطفا راهنمائي فرمائيد معافيت ميشه شد يا نه +بايد عمل كنم يا نه-- لطفا راهنمايي كنيد باتشكر عماد در صورت امكان سوال بنده رو تو صفحه نزاريد تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      شما احتمالا فتق دارید باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب