جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد.شاكري یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام و.خسته نباشيد خدمت جناب دكتر؛من ١٨سال دارم وچندةماه پيش درد بيضه چپم را احساس كردم درد متوقف شد واكنون دوباره شروع شده است درد به صورت متداول نيست يعني هرچند ثانيه يه بار است يكدفعه اي!خواهش ميكنم.مرا راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      این دردها مهم نیستند
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام من ی توده بزرگی در کیسه بیضه و سمت چپ خودم دارم اندازه بیضه تغییری نکرده و مثل بیضه سمت راستم هستش..هنگامی که سروپا هستم مقدارش(توده) در کیسه بیشتر و هنگامی که دراز کشیده هسم مقدارش خیلی کم ولی قابل احساس میشود همچنین با فشار توده احساس جابجایی انرا میکنی.....
    خیلی ممنون میشم اگه بکید بیماری من چی هستش و قابل درمان هستش؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه بکنید
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام من یک دختر هستم با مردی رابطه جنسی دارم او بشدت مصر است بکارت من حفظ شوددچار نعوظهای مکرر میشود ولی با نیشگون و اب سرد انرا بحالت اولیه بر می گرداند و گاهی بیضه اش درد میگیرد او فشار خون هم دارد مردی 55ساله می باشد نگران سلامتی او هستم ایا نعوظهای مکرر بدون انزال ممکن است باعث سکته شود البته ما هفته ای یکبار بمدت 2-3 ساعت با هم هستیم تمایلی به ایمیل دادن ندارم لطفا راهنمایی ام کنید این ایمیل واقعی نیست
    1. تصویر کاربر نازنین یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      پس چی شد اقای دکتر پاسخ 24 ساعته فرموده بودید بی صبرانه منتظرم بسیار ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      بهتر است نعوظ انجام و انزال صورت گیرد در دراز مدت ضرر دارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفر یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خدا قوت به دکتر کرمی عزیز
    اینجانب 30 ساله ساکن شیراز هستم و چند روزی است متوجه یک غده کوچک به اندازه یک عدس در پوست سمت چپ بیضه ام شده ام که کمی برجسته شده است. میخواهم بدانم این غده چیست و آیا جای نگرانی وجود دارد؟
    با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      جای نگرانی نیست سونو از بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام تغريباً ١ ماهي هنگام إدرار سوزشي در مجراي ادرارم در ناحيه كشاله ران راستم احساس ميكنم البته چند خط درميان و احساس دردي بسيار كم در ناخبه سمت رأست بيضه كه البته بطور مدام نيست البته دردش بين سوزش و درد كم كه احساس ميكنم از ديواره بيضه هست تا خودش بنده متأهل و ٣١ سال دارم و داراي بك فرزند لطفاً راهنماي كنيد با تشكر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش و سونوگرافی بدهید
  • تصویر کاربر م.ک سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام.وقت بخیر
    من 21 سالمه. بیضه سمت راستم بزرگتر از سمت چپم شده، درد هم دارم تو بیضه راست. علت چیه؟
    سوال دوم: آلت تناسلیم کمی به سمت چپ انحراف داره، هنگام نعوظ به خوبی سفت نمیشه، به جلوش که فشار میاد از قسمت انحرافش میشکنه و خم میشه. نزدیکی رو برام سخت میکنه، چیکار کنم بتونم این مشکلاتمو برطرف کنم؟ مرسی از لطفتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بیضه 2- عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر دیاکو سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1941 مشاهده پرسش
    سلام.من 17 سالمه
    دیروز دوستم مثلا اومد شوخی کنه باهام ،بیضه م رو گرفت و کشید.اولش کمی درد گرفت ولی بعدش خوبتر شد الان یه ذره خیلی کم درد داره که دردش میره به پشتم(نزدیکی کلیه)
    در طی چند بار معاینه توسط خودم متوجه ورم ،قرمزی پوست بیضه و ... نشدم،فقط احساس میکنم بیضه چپم از قبل در موقعیت پایین تری قرار گرفته. و یجورایی احساس میکنم افقی شده.(شاید بخاطر پایین رفتن بیضه بشاه که اینطوری حس میکنم)
    امکان داره طناب منوی پیچ خورده باشه و بیضه مو از دست بدم؟
    اگه از دستش بدم نمیتونم بچه دار شم؟
    علایم پیچ خوردگی مثل ورم،درد شدید،تهوع و استفراغ هم نداشتم.
    ممنون میشم زودجواب بدین خیلی مضطربم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر anb یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام
    من یک پسر 19 ساله هستم بیضه سمت چپ من هنگام رفتن و نشستن بسیار درد بطوری که احساس دل درد هم پیدا میکنم و هنگامی که به بیضه نگاه میکنم در پشت بیضه سمت راست قرار میگرد در یک خط مستقیم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرا فی بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر Amir سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 52624 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    در ابتدا و فقط در یک کلام خلاصه خداوند عمر با عزت به شما بدهد، من تقریبا در دو روز به اندازه بیش از 5 ساعت در حالت نعوذ بودم که میزان تحریکات جنسی ام توسط یک خانم بسیار بالا بود بطوریکه حتی با حرفهای ساده ایشان نیز دجار نعوظ بودم ولی به خاطر ترس از گناه به شدت جلوی خودم را گرفتم که دچار انزال و یا موارد مشابه نشوم که هر فعالیت یا آب گرم و یا قرص ضد درد باعث بهتر شدن درد بسیار شدید در بالای آلت تناسلی و زیر شکم من نشد که این درد در بیضه های من و شاید در سمت چپ بیشتر باعث نقصان در کارهای روزمره زندگی مانند راه رفتن شد . امیدوارم که مرا راهنمایی کنید که چگونه از این درد بعد از نعوظ خارج شوم هر چند مطالعاتی داشتم که شاید بهتر باشد تا انزال من به هر شکل در این حالت صورت گیرد و به هر ترتیب عضلات بالای الت تناسلی من ریلکس و شل شوند لذا می شود لطف کنید که راهکار درمانی واقعی آن چیست هر چند که دارم تلاش میکنم از این خانم فاصله بیشتر از نظر جسمی و فکری بگیرم تا شاید دردم کمتر شود ضمنا من 34 سالمه و دارای قوه نیاز جنسی بالا هستم ولی نمی توانم به علت مسائل شرعی و مورادی از قبیل عدم ازدواج در حال حاضر خود را ارضا کنم پس چه کنم؟ خواهشا پاسخ دهید که زمان بالای این درد عوارضی هم می تواند داشته باشد و یا در آینده باعث پروستات و بیماری خاص دیگری شود. واقعا شرمنده ام که سوالاتم زیاد شد ولی لطفا مرا با هر اطلاعاتی که می توانید نجات دهید.
    واقعا از زحماتتان متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      نعوظ بیش از نیم ساعت شدیدا ضرر داره درمان ازدواج و سکس می باشد. پیشنهاد می کنم حتما مقاله ی عوارض ارضا نشدن بلند مدت مردان و درمان انزال دردناک را هم بخوانید.

  • تصویر کاربر اشكان سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من پسري 25 ساله و در آستانه ي ازدواج مي باشم وقتي به كيسه ي بيضه ام (مخصوصا در حمام )نگاه مي كتم احساس مي كنم كه اصلا بيضه هايم تقارن ندارند؛تصوير كيسه ي بيضه ام را برايتان فرستاده ام لطفا بفرماييد آيا نياز به در مان دارد؟من فكر مي كنم اين كار نتيجه ي خود ارضائي باشد چون من عادت دارم هفته اي دو تا پنج بار خود ارضائي كنم .لطفا مرا راهنمايي نماييد ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نرمال است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر