جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدالرضا جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر 50 ساله هستم والان مدتی است وقتی سرفه میکنم بالای بیضه سمت راستم درد کمی احساس میشود وبا دست گرفتن روی ان وآوردن فشار کمی بررویش به جای خودش برمیگرددایا عمل جراحی نیاز است یا نه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر ترکمان چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام بنده درد بیضه دارم ولی دکتر که رفتم بیضه هامو معابینه کرد بیضه سمت چپم بسار کوچیک دکتر گفت مادر زادی ،ولی اونیکه که بزرگتر که گاهی درد میکنه،رفتم دکتر گفت باید انویکه قوی ترش ککنیم که کپسولهای زله ای داد خوردم ولی از درد بیضم نگفت درضمن سونوگرافی کرد که مطمین بشه بیضه کوچیک شدم کیست نیست که خوشبختانه نبود واندازش غیر طبیعی نیستحالا مشکل درد از چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وباید چیکار کنم توخداراهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست درمان نمی خواهد
  • تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    بیضه سمت چپ در صورتی که با دست لمس شود درد خفیف در قسمت بالای آلت تناسلی سمت چپ زیر شکنم احساس می کنم
    سنم 27 سال
    مجرد
    کارم اکثرا به صورت نشسته (اداری)
    ورزش کاراته نه به صورت حرفه ای بلکه کم و بیش انجام می دهم از سن 13 سالگی
    استخر معمولا هفته ای یک روز می‌روم
    با تقدیم احترام و تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر مسلم چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    بچه من هفت سال دارد بیضه سمت چپ آن برای تقریبا دودقیقه متورم شد و بر اثر فشار جزیره منجر به درد میشد این مشکل برای اولین بار اتفاق افتاده بود به نظر شما علت آن چی چیزی میتواند باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      شاید فتق دارد سوتو کنید
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده عمل tese برای برداشت اسپرم انجام دادم و در بیضه سمت چپ درد شدید دارم و متورم هستش . یکسری آنتی بیوتیک و مسکن درد بر اساس تجویز دکترم مصرف میکنم ولی با گذشت 10 روز همچنان درد شدید دارم و گاهی به زیر شکم میره . از کیسه یخ نیز استفاده میکنم . دکترم بعد از معاینه گفتن که خون جمع شده و فقط باید خنک نگه داری .
    میخوام بدونم که چقدر طول میکشه تا بهبودی کامل و آیا ایشون درست تشخیص دادند . ممنون میشم اگه شما هم راهنماییم کنید .
    من در آلمان زندگی میکنم و میخواستم این مسئله را با دکتر ایرانی هم مطرح کنم .
    پیشاپیش متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      با زمان بهتر میشود
  • تصویر کاربر مممد یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    29 س - مجرد
    جوش سفيد رنگ در انتهاي پوسته بيضه كه به نظر خودم در اثر فشار لباس زير نامناسب و مدت زمان زياد كار در فصل گرماست
    تا به حال سابقه نداشته
    با كوچكترين برخوردي احساس درد دارم
    هيچ مايعي هم با فشار دادن از ان بيرون نيامد..
    در راه رفتن هم دچار درد ميشوم
    ايا راهي براي بهبود زوتر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو بکنید
    2. تصویر کاربر مممد یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      چند روز پيش زخم شد و خون كمي امد..
      من شهرستانم آيا بايد واسه سونو پيش دكتر خاصي برم؟؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما.جوانی هستم 28ساله که مادرزادی بیضه سمت راستم نزول نکرده دوبارهم جراحی کردم والان حدود چهارسال میشه که ازدواج کردم ولی بچه دارنشدم ازمایش اسپرم دادم تعداداسپرمم یک میلیون بوده ایا بیضه نزول نکرده ام باعث اختلال اسپرمم شده ویا دلیل دیگری دارد لطفا خیلی واضه راهنمایی کنید اگرباجراحی بیضه راخارج کنم مشکل حل میشه .سنوگرافی بیضه انجام دادم گفتن که بیضه سمت راستت مشکلی نداره.پس کمیت اسپرم بخاطرچیه بخاطراین مشکلی که دارم مشکلاتی باخانمم برام بوجود اومده توروخدا راهنماییم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مرکز ناباروری بروید
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخواستم از شما درباره وجود خون درمنی بپرسم من 32سالمه حدود 5 ماهه عقد کردم تقریبا دو هفتست که بعد از ارضا شدن تو مایع منی خون میبینم در این چند روز حدود سه یا چهار دفعه خون در منی وجود داشت دفعه اخر مقدار خون بیشتر بود تقریبا قرمز بود نمیدونم واقعا دلیلش چیه کلافه شدم اگر ممکنه براتون خواهش میکنم زودتر راهنماییم کنید اقای دکتر ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      در سن شما مهم نیست
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام. تفاوت سرطان بیضه با واریکوسل چیست/؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سات من را بخوانید
    2. تصویر کاربر احمد شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      کجاشو؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      واریکوسل و سرطان بیضه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام
    لطفا در مورد قرص گیاهی semenax کمی توضیح بدین شنیدن تاثیر زیادی در افزایش حجم منی دارد و می توان به زوجهای نابارور توصیه کرد
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه بیخودی است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر