جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با عوارض واریکوسل و عوارض بعد از عمل واریکوسل آشنا شوید.

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 امروزه واریکوسل یکی از شایع ترین علت ناباروری مردان جوان می باشد. از جمله عوارض واریکوسل می توان به هیدروسل یا آب آوردن بیضه، کوچک شدن بیضه بعد از عمل وایکوسل و درد بیضه اشاره کرد.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل به معنی گشاد و واریس شدن رگهای بیضه است. وجود واریکوسل در یک مرد جوان دلیل ناباروری نمی باشد و در بسیاری از موارد، مردان جوان و میانسالی را می بینیم که علیرغم واریکوسل، بارور و صاحب چند بچه نیز می باشند.

اگر مردی جوان پس از ازدواج و  گذشت یکسال علیرغم مقاربت طبیعی و عدم جلوگیری بچه دار نشود، باید نسبت به درمان واریکوسل اقدام نماید. لازم به ذکر است که باید خانم ها نیز از نظر علت ناباروری همزمان بررسی شود.

علتهایی که باعث ناباروری خانم ها می شوند عبارتند از:

☑️ تخمدانهای پر از کیست

☑️ چسبندگی لوله های رحمی

☑️ وجود رحم دو شاخه

☑️ تخمدانهای کوچک و رشد نکرده و ضعیف

ناباروری مردان

شایعترین علل ناباروری مردان

  • واریکوسل
  • بیضه های کوچک رشد نکرده
  • سرتولی سل سندرم که در آن سلولهای نطفه ساز وجود ندارد.
  • چسبندگی لوله های منی 
  • تورم بیضه ها بعد از اریون که باعث آسیب به بیضه ها می شود.

وقتی در آزمایش اسپرم یک مرد سلولهای اسپرم وجود نداشته باشد و صفر باشد باید از بیضه نمونه برداری انجام شود و اگر سلولهای نطفه ساز وجود نداشته باشد امکان باروری طبیعی و بچه دار شدن در این فرد وجود ندارد ولی اگر در نمونه برداری اسپرم وجود داشته باشد ولی خارج نشود نشان دهنده انسداد در مسیر لوله های منی می باشد که بهترین درمان برای این افراد IVF می باشد.

در بیماری واریکوسل، سلولهای نطفه ساز کاملاً وجود داردند ولی به علت واریکوسل و خراب شدن رگ های واریسی سلولهای نطفه ساز به صورت غیرطبیعی و کم حرکت می باشند. هنوز درمان داروئی برای واریکوسل وجود ندارد. داروهائی که نطفه ساز ی را تحریک می کنند تنها باعث بهبودی اسپرم به میزان 5 درصد در فرد مبتلا به ای بیماری می شوند  و لذا امروزه قطعی ترین روش درمان واریکوسل عمل جراحی می باشد.

عوارض عمل واریکوسل

 از جمله عوارض واریکوسل می توان به هیدروسل، کوچک شدن بیضه و درد بیضه بعد از عمل واریکوسل اشاره کرد.

1- هیدروسل یا آب آوردن بیضه

هنگام عمل جراحی اگر رگهای واریس کاملاً توسط جراح لخت نشود و بافت لنفی آن جدا نشود و یا اگر بعد از عمل شخص استراحت کافی نداشته باشد و زیاد سرپا بایستد باعث جمع شدن آب دور بیضه می شود که خود را با بزرگی بیضه عمل شده نسبت به بیضه طبیعی نشان می دهد.

اگر تعداد آب دور بیضه کم باشد نیاز به درمان ندارد. اگر هیدروسل باعث شود بیضه ای که قبلاً عمل واریکوسل روی آن انجام شده بیش از حد بزرگ شود قطعی ترین و بهترین درمان آن عمل جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد. تخلیه آب دور بیضه با سرنگ باعث می شود که دوباره آب جمع شود و لذا توصیه نمی گردد. این عمل به صورت سرپائی انجام می شود برای دیدن فیل عمل به آپارات و یا قسمت ویدئو سایت مراجعه نمایید.

2-  کوچک شدن بیضه بعد از عمل جراحی وایکوسل

یکی از عوارض عمل واریکوسل می تواند کوچک شدن بیضه بعد از عمل واریکوسل باشد. علت این اتفاق، قطع شدن شریان بیضه دارای واریکوسل است که در حین عمل جراحی به اشتباه توسط جراح قطع می گردد و به علت عدم خون رسانی بعد از عمل تدریجاً بیضه کوچک می شود که در این صورت درمانی برای برگشت آن وجود ندارد.

درد بیضه

3- علت درد بیضه سمت چپ بعد از عمل واریکوسل

آیا واریکوسل درد دارد؟ به علت بسته شدن رگهای واریکوسل در هنگام عمل جراحی، اغلب درد بیضه ایجاد می شود که جای نگرانی وجود ندارد و تدریجاً با استراحت برطرف می شود. امروزه با پیشرفت در تکنیک های جراحی و با انجام عمل جراحی میکروسرجری و لاپاراسکوپی، عوارض بعد از عمل واریکوسل بسیار کم و نادر می باشد.

بعضی افراد به علت درد بیضه به پزشک مراجعه می کنند که در معاینه، بیماری واریکوسل در آنها تشخیص داده می شود. اگر چنین فردی علیرغم بیماری واریکوسل بچه دار می باشد و یا آزمایش اسپرم آن طبیعی باشد نیاز به عمل جراحی ندارد چرا که عمل جراحی واریکوسل نه تنها باعث از بین رفتن درد نمی شود بلکه در بسیاری موارد باعث افزایش درد ناشی از برش جراحی نیز می گردد.

آیا واریس بیضه خطرناک است؟

اگر متوجه رگ واریسی در بیضه خود شدید، ممکن است از خود بپرسید: “آیا این وضعیت خطرناک است؟” واریس در بیضه که به عنوان واریکوسل شناخته می شود، همیشه برای سلامتی مضر نیست، اما گاهی اوقات می تواند باعث درد بیضه یا سایر علائم ناخواسته شود.

برای دانستن هزینه عمل واریکوسل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه عمل واریکوسل

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (89 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید...من 23 سال سن دارم واز سه سال قبل فهمیدم دارای واریکوسل گرید2 درهر دوطرف هستم ولی نه من نه خانومم کلا قصد بچه دارشدن نداریم می خواستم بدونم واریکوسل غیراز باروری عوارض دیگه ای هم داره که به خاطرش عمل کنم من الان فقط یه کم درد دارم؟...یه سوال دیگه هم این که توی سایت خوندم گفته بودید باعث آتروفی ممکنه بشه من 3سال قبل که سونوگرافی دادم سایز بیضه هام خوب بود اما الان احساس می کنم یه کمی کوچیک شده .این آتروفی بیضه روی چیزی غیرازبچه دار شدن اثر داره آیا؟یه دنیا ممنون...درضمن دکتر خیلی خوشحالم که یه نفر از جامعه قرآنی کشور به این درجات علمی رسیده .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من طول التم در حالت عادی خیلی کوچیله در حد دو سه سانته ولی در حالت نعوذ ده سانته اما قطر التم در حالت نعوذ دو سانته با خانمم در این باره مشکل جدی دارم لطفا اگه میشه قطر الت را افزایش داد راهنمایی فرمایین
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      عمل پر عارصه است
  • تصویر کاربر م جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده 10 روز پیش عمل واریکوسل گرید 3 به روش میکروسرجری انجام دادم حالا 2 روزه در قسمتی از بیضه سوزش سطحی به حالت سوزن سوزن شدن دارم و کمی هم کبود شده ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام طبیعی است
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر بنده 33 ساله هستم و در بهمن سال 93 عمل واریکوسل درجه دوم انجام دادم بعداز سه ماه و شش ماه بعدار عمل دوبار آزمایش اسپرم انجام دادم که در هردوتای انها بهبودی مشاهده نشد به نظرشما امکان دارد حرکت اسپرم ها تاشش ماه آینده بهتر بشند و یا وضعیت بدتر میشود. مجموع حرکت اسپرمها A و B عدد 23 می باشد لازم به ذکر است در آزمایش دوم مجموع عدد 21 می باشد آقای دکتر خواهش میکنم کمکم کنید نگران هستم وضعیت حرکت اسپرمها بدتر بشه . همچنین آقای دکتر این که میگن بعد از عمل کیفیت اسپرمها بهتر میشه واقعیت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام نگران نباشید خوب است
  • تصویر کاربر خرمی پنجشنبه ۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ایا ورزش دراز و نشست به جهت اب کردن شکم برای کسی که شش ماه پیش عمل واریکوسل ب شیوه لاپاراسکوپی انجام داده و هنوز ضعف در حرکت اسپرم داد اثر بد و عوارض دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من واریکسل گرید 3 در سمت چپ و گرید 2 در سمت راست داشتم 19فروردین سمت چپ را عمل کردم در سونو گرافی بعد از 4 ماه پس از عمل در سمت چپ به گرید 1 تبدیل شده و قطر شبکه های وریدی آن ( 2/4 میلی متر) و سمت راست که عمل نشده بود قطر شبکه های وریدی آن (2/8 میلی متر) از آنجایی که فرزندی ندارم و نیت من از عمل جراحی واریکسل فرزند دار شدن بوده از شما عاجزانه خواهش می کنم نتایج ارسالی بعد از عمل را بررسی نموده و ما را کمک کنید. خدا در دو دنیا خیرتان بدهد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      دیگر نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر .من حدود سه سال
    واریکوسل درجه ۳ شدید دارم.میخواستم بدونم حتما باید با عمل رفع بشه یا بدون عمل هم میشه
    رفعش کرد .بنظر جناب عالی ورزش بدنسازی سبک برای من ضرر داره؟بعد من الن اماده اعزام ب سربازیم راهنماییم کنید لطفا.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام . داشتن واریکوسل مشهود در یک سمت باعث معافی کامل میشود . اگه تحت عمل قرار نگیره باعث عواملی مانند نازایی و...میشه . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نه ممکن است بشود
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.22سال سن دارم 4سال پیش عمل واریکوسل گرید3 سمت چپ انجام دادم ولی عود کرده بود و 6ماه پیش دوباره عمل کردم به روش میکروسکوپی ولی هنوزم خوب نشده ودر سونوگرافی که انجام دادم بیضه چپ اتروفی شده و سمت راست هم گرید 1 دارد.لطفا بفرمایید باید چیکار کنم؟چرا با 2بار عمل خوب نشده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به کاری نیست
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام.من از شهرستان آبیک مزاحمتون میشم...28 ساله مجرد...این آزمایش اسپرممه...خیلی نگرانم....عقیم شدم؟؟ممنون میشم اگه لراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر