پروستات در زنان حقیقت دارد؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا تا به حال شنیده اید که زنان چیزی شبیه به پروستات دارند؟ در مردان، پروستات غده ای به اندازه یک گردو است که درست زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری قرار دارد. عملکرد اولیه ی غده ی پروستات تولید مایعی است که با اسپرم بیضه ها و مایعات سایر غده ها ترکیب می شود و تشکیل منی می دهد. این مایع پروستات برای جهش اسپرم و توانایی باروری کلی بسیار مهم است. اما آیا پروستات زنان حقیقت دارد؟ زنان غداه ای مانند پروستات ندارند اما چیزی شبیه  به آن را دارند که در ادامه برای شما شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

غده ی پروستات در زنان(غده ی اسکین)

زنان غده ی پروستات ندارند، اما در بدن خود ساختاری به نام غده اسکین دارند که گاهی اوقات پروستات زنانه نامیده می شود. غدد اسکین دو مجرای کوچک هستند که درست نزدیک به دیواره ی جلوی واژن، در یک طرف انتهای پایینی مجرای ادرار قرار دارند. این غدد از نظر آناتومی و عملکرد شباهت هایی با پروستات مردانه دارند. در حقیقت، این غدد از همان سلول هایی تشکیل می شوند که تبدیل به پروستات در مردان می شوند. 

کار اصلی پروستات در زنان چیست؟

غدد اسکین یا همان پروستات در زنان این است که، در طول رابطه ی جنسی واژن را چرب می کنند و مایعی که ترشح می کنند به پیشگیری از عفونت های مجرای ادراری کمک می کند.

پروستات زنانه یا غدد اسکین

سلامت غدد اسکین و پروستات

هم غده ی پروستات در مردان و هم غدد اسکین در زنان نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. گرچه، درست مانند هر عضوی از آناتومی بدن، ممکن است در این غدد مشکلاتی رخ دهد. اما وظیفه ی ماست که از بدن خود به خوبی نگهداری کنیم.

عفونت غدد اسکین

عفونت ها و کیست های مجرای اسکین می توانند منجر به ناراحتی یا مشکلات ادراری شوند. عفونت غدد شبه پروستات زنانه (skenitis) یک اختلال شایع در غدد اسکین است که اغلب از عفونت های مرتبط با گنوره آ نشأت می گیرد و ممکن است با عفونت مقاربتی اشتباه گرفته شود. علائم آن عبارتند از:

غده ی پروستات

مشکلات پروستات به ویژه با بالارفتن سن مردان نسبتاً شایع هستند. این مشکلات شامل موارد زیر می شوند:

مقایسه پروستات در مردان و زنان

1.پروستاتیت یا التهاب غده ی پروستات

پروستاتیت می تواند حاد یا مزمن باشد و علل آن از عفونت های باکتریایی گرفته تا منابع غیرباکتریایی می تواند متفاوت باشد. علائم اغلب شامل موارد زیر می شوند:

در برخی از موارد، این شرایط می تواند موجب بروز علائمی شبیه به آنفلوانزا شود، مخصوصاً اگر التهاب به علت عفونت باکتریایی باشد.اگر به اطلاعات بیشتری درباره بیماری پروستاتیت مزمن نیاز دارید حتما به این مقاله مراجعه کنید.

2.هایپرپلازی خوش خیم پروستات

این شرایط که به بزرگ شدن غده ی پروستات نیز معروف است، شرایط شایعی می باشد که مردان با بالارفتن سن تجربه می کنند. این بیماری شبیه به سرطان پروستات نیست و خطر سرطان را افزایش نمی دهد، گرچه می تواند موجب بروز ناراحتی قابل توجهی شود. علائم آن عبارتند از:

3. سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان می باشد که معمولاً به آرامی پیشرفت می کند. این سرطان در ابتدا محدود به غده پروستات می شود و ممکن است در آنجا آسیب جدی ایجاد نکند. گرچه، با اینکه برخی از انواع سرطان پروستات به آهستگی رشد می کنند و ممکن است به درمان زیادی نیاز نداشته باشند، دیگر انواع سرطان پروستات تهاجمی هستند و ممکن است به سرعت پیشرفت کنند. علائم ممکن است در مراحل اولیه واضح نباشند اما ممکن است شامل موارد زیر شوند:

شناسایی زودهنگام از طریق چکاپ ها و بررسی های منظم مانند آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات، برای درمان و کنترل بیماری ضروری است. اگر درگیر سرطان پروستات بدخیم هستید، دراین مقاله بهترین درمان های این بیماری ذکر شده و خواندن آن خالی از لطف نیست.

پروستات در زنان کجای بدن قرار دارد؟

پروستات در پنج تا هشت سانتی متری دیواره جلوی واژن بین دهانه واژن و مجرای ادراری قرار دارد و ناحیه ی حساسی ست که می تواند بخشی از پروستات زنانه باشد.

آیا زنان نیز ممکن است به سرطان پروستات دچار شوند؟

زنان می توانند در غدد اسکین خود دچار سرطان شوند و با وجود شباهت آن به پروستات، از این شرایط گاهی اوقات با عنوان سرطان پروستات زنانه یاد می شود. این شرایط بسیار نادر است اما می تواند رخ دهد. یک پژوهش قدیمی دریافته است که سرطان پروستات زنانه فقط مسئول 0.003 درصد از از تمام سرطان های نواحی تناسلی می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی در تهران

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر