جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد زیر شکم زنان به چه علت است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از جاهایی که در خانم ها اغلب مورد شکایت قرار می گیرد درد در زیر شکم است. درد از نظر تعریف، به احساس های ناخوشایند آزاردهنده تا زمین گیر کننده (بسته به ماهیت آن) اطلاق می شود. در عالم پزشکی درد به دو نوع کولیکی یا مواج و غیر کولیکی تقسیم می شود.

ماهیت درد، زمان شروع درد، محل انتشار درد و علائم گوارشی و ادراری همراه درد، از مواردی هستند که به تشخیص احتمالی علت درد بسیار کمک کننده هستند. در اینجا به توضیح درد شکم در زنان می پردازیم.

علت درد شکم

درد زیر شکم در زنان نشانه چیست؟

درد شکمی در زیر ناف، می تواند نشانه التهاب مثانه، التهاب رحم، تخمدان، لوله های رحمی و یا التهاب انتهایی لوله گوارشی مثل کولیت اولسروز و یا آپاندیسیت با آناتومی غیرطبیعی، حرکت سنگ و گیر افتادن آن در انتهای لوله حالب و یا اسپاسم های گوارشی ناشی از بیماری روده تحریک پذیر و در نهایت احتباس ادراری و جمع شدن ادرار در داخل مثانه باشد که باعث درد در زیر شکم در زنان ایجاد می کنند.

علت درد زیر شکم زنان چیست؟

همچنانکه ذکر شده بر اساس آناتومی محل زیر ناف، همه ارگان هایی از بدن که در این منطقه قرار گرفته اند می تواند منشاء درد باشند.2 عامل شایع درد در خانم ها در ناحیه زیرشکم، التهاب مثانه و بیماری های رحم، لوله های رحم و تخمدان ها هستند. التهاب مثانه یا سیستیت یکی از عفونت های بسیار شایع در زنان می باشد.

به علت کوتاهی مجرای ادراری در خانم ها و همچنین آناتومی محل خروجی مجرا که در مجاورت واژن و مقعد قرار گرفته، عوامل میکروبی به راحتی وارد مجرا و از آنجا به مثانه صعود کرده و در داخل مثانه تکثیر و التهاب و درد و سوزش ادراری ایجاد می کنند که علامت آن شروع ناگهانی تکرر ادراری، سوزش ادراری و خون در ادرار به همراه درد و احساس ناخوشایند در زیر ناف و بالای استخوان عانه که محل قرار گرفتن مثانه می باشد، می شوند.  .

عوارض درد زیر شکم

این التهاب و عفونت مثانه با مصرف آنتی بیوتیک و مصرف مایعات در عرض 3 الی 5 روز کاملاً قابل درمان بوده و از بین می رود. دومین علت شایع درد زیر ناف خانم ها درد با منشاء رحم و لوله های رحمی و تخمدان می باشند. التهاب در رحم و لوله های رحمی، تحت عنوان سالپنژیت یکی از علل شایع درد می باشند.

ثانویه به التهاب واژن در کسانی که به علل مختلف از قبیل ابتلا به سوزاک، کلامیدیا تراکوماتیس که از بیماری های شایع منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده می باشند، عامل بیماری وارد واژن و از آنجا به حالت صعودی وارد رحم و لوله های رحمی شده و ایجاد تب و لرز، درد شدید و ترشحات بدبو و چرکی در ناحیه واژن می کند. این بیماری باید سریعاً با درمان آنتی بیوتیکی مناسب درمان شود. چرا که در صورت عدم درمان کامل، باعث چسبندگی لوله های رحمی می شود.

از دیگر عوامل ایجاد کننده درد، حرکت سنگ و گیر افتادن در حالب تحتانی و همچنین وجود التهاب گوارشی مثل بیماری کرون و کولیت اولسرو است که دقیقاً با بررسی و تشخیص درست، باید درمان آن شروع شود.

روش های تشخیصی درد شکم و ناف در خانم ها کدامند؟

هر خانمی که با درد در ناحیه شکمی و زیرناف مراجعه می کند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرد. سونوگرافی از شکم، لگن، مثانه، رحم و ضمائم آن از قبیل لوله های رحمی و تخمدان ها یکی از اولین بررسی های رادیولوژی می باشد که اطلاعات گرانقدری در اختیار پزشک قرار می دهد.

دومین ارزیابی، آزمایشگاهی است که شامل آزمایش ساده و کشت ادرار، آزمایش خون از نظر کلوسیتوز و شیفت به چپ نوتروفیلیا،کشت از ترشحات واژن و آنتی بیوگرام می باشند.

در کنار ارزیابی آزمایشگاهی و رادیولوژی، معاینه شکم توسط متخصص زنان و ارولوژی، پایه و اساس تشخیص و درمان درد زیرناف و شکم در خانم ها است. وجود هر گونه حساسیت و تحریک پریتوان در معاینه، ممکن است نشان دهنده شکم حاد باشد که باید با انجام جراحی شکمی به تشخیص و درمان بیماری های دیگر رفت.

چه زمانی باید برای درد پایین شکم به پزشک مراجعه نمود؟

با احساس هر درد پیش رونده که خوب نمی شود و روند تشدیدی دارد، باید به پزشک متخصص ارولوژی و زنان و در صورت شک به آپاندیسیت و بیماری های روده، به جراح گوارشی سریعاً مراجعه شود.

3.7/5 - (38 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    در ادامه سوال قبل که 20 عدد داکسی 100 خوردم هنوز حالت رفت و برگشتی ادرار در آلت موقعی که خم میشم وجود داره و اصلا بهتر نشده است ولی سوزش کمتر شده است راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سوال قبلی را بنویسید. مشکل چه بوده ؟
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استادگرامی .
    اقای دکتر من ۷ ماه هست که به دکترهای زیادی مراجعه کردم و هنوز نتیجه ای که باید بگیرم و نگرفتم و هنوز درد همچنان باقیست لطفا منو راهنمایی بفرمایید.من الان دفع پروتئین ۲۸۰ دارم و کلی سونوگرافی وازمایش های زیادی انجام دادم و گفتن چیزی نیست ولی داره کلیه هات کوچیک میشند و من هنوز درد اصلی رو متوجه نشدن خواستم ازتون کمک بگیرم ببینم علت کوچیک شدن کلیه چی میتونه باشه ناگفته نماند که من سه ماهی بود قائدگیم قطع شده بود در اثر پماد خشکی وازن برطرف شد و من به خونریزی افتاد م تا ۲۶ روز بعد اون بند اون الان دوباره دل درد شدید دارم هم دور ناف و زیر ناف و شکم لطفا بگید درد اصلی من چی میتونه باشه هرچی دکتر میرم متوجه نمیشند .حتی سی اسکن هم کردم .ولی بازم متاسفانه میگند چیزی نیست ومن همجنان درد دارم .ممنون میشم راهنماییم کنید .با سپاس فروان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر سونوگرافی و سی تی شواهدی به نفع سنگ ندیده مشکل داخلی کلیه مطرح است . اگر کراتینین در حال افزایش و سایز کلیه ها در حال کاهش است باید زیر نظر نفرولوژیست در صورت عدم یافتن علت مشخص نمونه برداری کلیه شوید. علت های شایع مثل دیابت و فشار خون میتونه کلیه را ضعیف کند
    2. تصویر کاربر الهه جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استادگرامی
      اقای دکتر ازمایش کلی دادم نه فشار خون دارم نه دیابت مشکل اینجاست که الان طی هفت ماه کلی ازمایش دادم وهمه سالم بودن ناگفته نماند من ۱۵ سال رماتیسم داشتم و قرص هیدروکسی کلروکین مصرف میکردم وبعد ۱۵ سال کلا درمان شدم و اثری از روماتیسم باقی نمانده احتمال داره از روماتیسم باشه ؟ که قبلا داشتم یا نه ؟لطفا راهنماییم بفرمایید .با سپاس فروان
    3. تصویر کاربر الهه جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استادگرامی
      اقای دکتر ازمایش کلی دادم نه فشار خون دارم نه دیابت مشکل اینجاست که الان طی هفت ماه کلی ازمایش دادم وهمه سالم بودن ناگفته نماند من ۱۵ سال رماتیسم داشتم و قرص هیدروکسی کلروکین مصرف میکردم وبعد ۱۵ سال کلا درمان شدم و اثری از روماتیسم باقی نمانده احتمال داره از روماتیسم باشه ؟ که قبلا داشتم یا نه ؟لطفا راهنماییم بفرمایید .با سپاس فروان
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بله بسیار احتمال داره که در زمینه بیماری روماتولوژی باشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ریحانه سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر دخترم 10 سالشه از درد شدید مثانه شکایت میکنه یبار تو 7 سالگی بعلت عفونت 9000 ادراری بستری شد خیلی پیگیری کردم از نظر رفلاکس ادرار کشت ادرا تنگ بودن مجاری ادرار متاسفانه نتیجه نگرفتم طفل معصوم خیلی اذیت میشه حتی بالمس زیر شکمش درد ب سمت کلیه هام میزنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      باید از نظر رفلاکس بررسی دقیق بشه از یک ازمایش ادرار و سونوگرافی شروع کنید بفرستید
    2. تصویر کاربر ریحانه سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم بله حتمن امروز میبرم انجام میدن نیازی ب عکس رنگی ام هست؟
    3. تصویر کاربر ریحانه سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینم آخرین آزمایشیه ک براش انجام دادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      عکس ازمایش نیامده فعلا سونو کنید به عکس رنگی هم میرسیم اگر لازم باشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حزباوی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام به آقا دکتر. بنده الان بالای ۱۴سال تکررادرار ونیاز به سریع تخلیه ادرار همیشگی دارم وهردکتری رفتم معالجه نشدم واگر هم داروی خاصی به من دادن کلا حالم بیشتر وحاددتر می‌شود که مجبور به ترک دارو میشوم . آقا دکتر بنده طبق آخرین سونو وآزمایش که دادم .سونو من. مثانه پر می‌شود اما به هنگام تخلیه تخلیه کامل نمی‌شود واگر ۱۰۰در۱۰۰پر می‌شود۲۰در۱۰۰میتوانم تخلیه کنم وهمین باعث آزارم وناراحتیم شده که باید در شبانه روز هر ۲۰دقیقه یا ۱۵ دقیقه نیاز به رفتن به سرویس وتخلیه ادرار فوری داشته که آنوقت هم با تمرکز به فکر خودم میتونم تخلیه کنم حتی از مهمانی ورفتن به بیرون محروم شدم . لازم به ذکر هست که آقا دکتر بنده به کولیت عصبی روده هم دچارشدم .ازسونو که گفتم وآزمایش که تقریبا مقدار کمی خون درادرار پیدا شده بود ودکتر به من گفتن چیزی نیست .آقا دکتر طبق آخرین آزمایش من دچار دیابت شدم که اصلا من تا حالا نداشتم وکبد چرب دارم .لطفا برای این تکرر ادرار شبانه روزی راهنماییم کنید لازم باشد خدمت میرسم فقط نوبت دهید بخدا معذبم کلا دارم کابوس مرگم میبینم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام صبح ها هم تکرر ادرار دارید یا فقط شب هست ؟ دارو چی خوردین ؟
    2. تصویر کاربر حزباوی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      دکتر من شب وروز ندارم حتی صبحهااول صبح از خواب بعلت فشار زیاد برای تخلیه مجبور میشم از خوابم بلند بشم کلا من هر ۲۰دقیقه باید سرویس برم شبها هم نمیتونم زود بخابم تا ساعت ۲یا ۳شب بعلت رفتن بیرون برای سرویس باید هی برم وبیام
      وکلا تا ۵صبح بعد نماز باید مدام گفتم که هر ۲۰دقیقه باید سرویس برم
      اکسی بوتنین و داریفناسین استفاده میکردم
    3. تصویر کاربر حزباوی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقادکتر من صبحها وشبها وکلا شبانه روز درگیرم
      صبح که برای نماز میشینم باید بادوبرم سمت سرویس حتی شبها خواب درستی ندارم
      درد شکم دارم
      وکلا گفتم بائو تمرکز رو فکرم کنم که بتونم تخلیه کنم
      داروی اکسی بوتنین با داریفناسنین استفاده میکردم وکلا جواب نگرفتم وحتی ایجاد نفخ شدید میشدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      این ها در زمینه عصبی هست همونطور که کولیت دارید . برای اینکه خیالتون راحت بشه یک نوار مثانه انجام دهید فعلا هم داروی تولترودین ۲ میلی گرم بخورید شب ها ببینید علایم چطور میشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدنبی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر برای پدرم که سنش ۸۲سال میباشد و مشکل بزرگی پروستات دارند واز این قضیه رنج میبرند چکار باید کرد لطفا راهنمای بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام شب ها چند بار جهت ادرار کردن بیدار میشوند ؟ قطر ادرار باریک است ؟ تا به حال داروی پروستات خورده ؟ سونو انجام شده ؟
    2. تصویر کاربر محمدنبی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام شبها خیلی تا صبح چند دفعه بیدار میشوند و ادرارشون قطره قطره میاد و چندین سال هم هست قرص امنیک مصرف میکنند روزی 1عدد صبحها و سونوگرافی هم انجام شده گفتن بی نهایت بزرگ شده پروستاتشون حال بفرماید دستور چیست و ما باید چکار بکنیم قرصهای که مصرف میکنن عبارت از پیراستم 800 روزی دو بار قرص امنیک یک عدد متفورمین 2 عدد و املپورس ( قرص فشار) روزی 2 عدد با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      لطفا سونوگرافی کلیه ها و مجاری و بررسی حجم پروستات و باقی مانده ادرار را بفرستید با توجه به عدم عدم پاسخ به درمان دارویی در صورتی که مشکل قلبی نداشته باشند و پزشک بیهوشی و قلب اکی عمل بده باید عمل شوند
    4. تصویر کاربر محمدنبی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقای دکتر پدرم تا حالا مشکل قلبی نداشته و نوار قلب و اکو هم گرفتیم مشکلی نداشت ولی چون شما فرموده بودید برای بیهوشی نمیشه از کمر به پاین سر کرد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      انشالله جهت عمل با شما تماس گرفته خواهد شد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسين پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 851 مشاهده پرسش
    با سلام آقاي دكتر من خدود 3 يا 4 سال هست گرفتار مشكل كاهش حجم مثانه هستم نوار مثانه گرفتم حجم مثانه من حدود 170 سي سي شده تكرر ادرار زياد دارم تست يوروديناميك هم دادم مشكلي نداشت تو آمايشات و سونوگرافي هم مشكلي نبود تنها مشكل همين كاهش خحم مثانه هست درمان دارويي رو خيلي وقت پيش شروع كردم هيچ تاثيري نذاشت از اكسي بوتينين بگيريذ تا vesicare و cefixim و داروهاي ديگه دكترا گفتن تنها راه تزريق ژل (بوتاكس ) هست يا اينكه چند هفته پشت سر هم بيهوشم كنن و مثانه رو با آب پر كنن تا بزرگتر بشه نظر شما چيه درمان بهتري هست چون شنيذم تزريق بوتاكس هم عوارض داره اگه ميشه راهنماييم كنيد خيلي درگيرم خيلي زندگي سخت شده برام مرسي از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اخرین درمان بزرگ کردن با روده است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش و کشت ادرر بدخید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      پیغام 2 اشتبا است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با عرض سلام . من پسری 24 ساله هستم. مدتیست که به خودارضایی عادت کرده ام و گاهی به 3-4 روز پشت سر هم در هفته هم میرسید. هفته ی گذشته دردی (درد خفیف) در زیر شکم سمت چپ و بالای کشاله ران احساس کردم. 2 روز پیش دچار تکرر ادرار شدم که بر اثر آن درد در قسمت مثانه احساس کردم. آزمایش ادرار و رادیولوژی انجام دادم و مشکلی پیدا نشد و همه چیز نرمال بود. ولی درد در زیر شکم همچنان هست و شدت آن کمی بیشتر شده ولی این درد به طور دایم نیست و در طول روز چند باری احساس میشه. گاهی اوقات احساس میکنم این درد از بیضه هست که به زیر شکم زده . من رو خیلی نگران کرده است. آیا ناشی از خودارضایی هست این مشکل؟ ایا ممکنه دچار عفونت شده باشم؟ ممنون میشم اگر من رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      حتما ترکش بکنید
    2. تصویر کاربر شهرام سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنونم آقای دکتر. الان یک هفته هست که ترک کرده ام ولی هنوز درد وجود داره؟ راهی هست که این درد برطرف بشه؟ سپاسگذارم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر