دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پروستات جزء غدد درون ریز بدن و به اندازه یک گردو کوچک و در قسمت خروجی گردن مثانه قرار گرفته است. در عالم خلقت انسان و سگ، دارای غده پروستات هستند. نقش عمده این غده در باروری مردان است که با ترشح مواد و مایع مخصوصی در امر بارور شدن اسپرم های مرد کمک می کند.

از نظر آناتومی و ساختاری، غده پروستات گردن مثانه را احاطه کرده و با تغییر در اندازه و اثر فشاری آن، باعث اختلالات تخلیه ادراری در مردان می گردد.

سرطان مثانه

دلیل مبتلا شدن به پروستات

در رابطه با دلیل مبتلا شدن به پروستات عصبی  باید گفت که با گذر زمان، پروستات در معرض سه بیماری قرار می گیرد که عبارتند از:

  • التهاب پروستاتت یا پروستاتیت که به علت آلوده شدن غده پروستات با عوامل میکروبی و باکتریایی، باعث متورم شدن غده پروستات می شود. این بیماری اغلب در مردان میانسال و با سابقه فعالیت های جنسی کنترل نشده و ابتلا به سوزاک و کلامیدیا و … اتفاق می افتد و با علائم اختلال در تخلیه ادرار و تکرر ادراری، سوزش ادراری و درد ناحیه لگن و زیر ناف خود را نشان می دهد.
  • بزرگی خوش خیم پروستات شتری است که در خانه همه مردان بالای 50 سال دیر یا زود می خوابد. علت بزرگی آن سن است و هیچ راهی برای جلوگیری از بزرگ شدن غده پروستات هنوز کشف نشده است. بزرگی خوش خیم پروستات با اثر فشاری بر روی گلوگاه مثانه باعث باریک آمدن ادرار، تکرر ادرار، خونریزی ادراری، عفونت های عود کننده، تشکیل سنگ مثانه و در نهایت باعث احتباس ادراری می گردد.
  • سرطان پروستات: سومین بیماری پروستات، سرطانی شدن آن است که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند از جمله سن، ارث، نژاد و رژیم غذایی پرچرب، پرپروتئین. این سرطان شایع ترین سرطان در افراد بالای 60 سال می باشد و امروزه توصیه بهداشت جهانی، چکاب منظم همه مردان بالای 50 سال می باشد که با آزمایش خون و معاینه بالینی و انجام سونوگرافی و MRI به بررسی سلامت پروستات اقدام می شود.

چه عواملی باعث ابتلا به بیماری پروستات می شود؟

عوامل ایجاد کننده بیماری های پروستات به دو قسم تقسیم می شوند:

عوامل بیرونی که اغلب قابل پیشگیری می باشند از قبیل: رعایت موارد بهداشت جنسی، اجتناب از فعالیت های جنسی کنترل نشده، جلوگیری از ورود عامل بیماری زا به مجرا و انتقال آن به غده پروستات. از طرفی با رعایت رژیم غذایی و اجتناب از مصرف مواد غذایی پرچرب، سرخ کرده و پرپروتئین، می توان از ایجاد سرطان پروستات با منشاء غذایی جلوگیری کرد.

چه عواملی باعث ابتلا به بیماری پروستات می شود؟

به عنوان مثال سرطان پروستات در کشور ژاپن نادر است. در مطالعات کسانی که از ژاپن به آمریکا مهاجرت کرده و از غذاهای دریائی به غذاهای فست فود و پرچرب رو آورده اند، شانس ایجاد سرطان پروستات بسیار بالا رفته که نقش رژیم غذایی را مشخص می کند.

تشخیص بیماری پروستات توسط پزشک

تشخیص بیماری های پروستات بسته به سه نوع بیماری ذکر شده، بر اساس تاریخچه و شرح حال از بیمار و انجام آزمایشات خون و ادرار و انجام سونوگرافی و MRI و در صورت نیاز به نمونه بردرای از پروستات می باشد.

راه های تشخیص پروستاتیت یا التهاب پروستات

  • گرفتن شرح حال و سابقه عفونت های ترشح دار مجرا، که شایعترین آن سوزاک و کلامیدیا می باشد.
  • آزمایش ادرار و کشت از ترشحات پروستات
  • معاینه مقعدی توسط پزشک ارولوژی

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

شامل شرح حال و معاینه مقعدی و انجام سونوگرافی و تعیین اندازه پروستات و همچنین مقدار ادرار باقی مانده در مثانه و بررسی آزمایش PSA خون می باشد.

راه های تشخیص سرطان پروستات

اندازه گیری PSA خون در مراکز آزمایشگاهی معتبر، اولین بررسی بالینی و آزمایشگاهی است که در چکاب منظم، اگر PSA خون روند صعودی داشته باشد یا از اندازه نرمال بالاتر باشد، باید قویاً به سرطان پروستات شک کرد. معاینه مقعدی، انجام MRI شکم، لگن و پروستات و در نهایت انجام نمونه بردرای پروستات، قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات است.

درمان پروستات

براساس سه نوع بیماری ذکر شده درباره پروستات درمان کاملاً فرق می کند.

  • درمان پروستاتیت مزمن که در مردان جوان دیده می شود، شامل درمان خوراکی و یا تزریق آنتی بیوتیک و همچنین داروهای ضد التهاب توسط پزشک است.
  • درمان بزرگی خوش خیم پروستات بسته به شدت علائم آزار دهنده بیماری فرق می کند. در مراحل اولیه از داروهای شل کننده غده پروستات که شبها بیمار مصرف می کند به نام پرازوسین، ترازوسین، پروترال، تامسولوسین و یا امنیک استفاده می کنیم.

اگر درمان دارویی جواب ندهد و یا همزمان بیمار احتباس ادراری یا سنگ بزرگ مثانه و عفونت های ادراری عود کننده و خونریزی داشته باشد، بهترین و قطعی ترین روش های درمانی جراحی است. جراحی پروستات به دو روش باز و بسته و بدون بیهوشی و با بی حسی نخاعی انجام می شود.

قابل ذکر است که بهترین درمان برای پروستات های زیر 60 گرم، عمل آندوسکوپی یا TURP می باشد. اگر پروستات بالای 70 گرم باشد و سنگ بزرگ در داخل مثانه باشد عمل جراحی باز بهترین پیش آگهی را دارد.

3.9/5 - (27 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۹ تیر ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر

    بنده یک مشکل 14 ساله دارم و تا الان خیلی به دنبال درمان نرفتم

    در سن 18 سالگی دچار فشارهای روحی و استرس شدید شدم و در اون موقع در زمان استرس احساس ناخوشایندی در بیضه ها و عضلات کف لگنم داشتم. به دلیل افسردگی خودارضایی رو کنار گذاشته بودم و یک اتفاق عجیبی در اون زمان افتاد که من با دیدن یک صحنه تحریک آمیز دچار انزال شدم بدون اینکه کاری انجام بدم که این باعث تشدید اضطراب من شد. چندین بار دیگه هم این اتفاق اقتاد. با قطع خود ارضایی هم به جای احتلام در خواب بعد از ادرار منی خارج میشد که وسواس من رو تشدید کرده بود.

    در 6 ماه اول تکرر ادرار شدید داشتم و بعد به روان پزشک مراجعه کردم و تا الان تحت روان درمانی هستم. بعد به دلیل خروج منی بعد از ادرار که چندین بار در هفته اتفاق می افتاد در روز چندین بار برای غسل کردن به حمام میرفتم و این وسواس من رو شدید تر کرد و به خاطر همین خیلی موقع ها ساعت های طولانی دستشویی نمیرفتم و در زمان دانشگاه تا یکسال فکر کنید یک صبح تا شب ادرار خودم رو نگه میداشتم.

    بعد از بهتر شدن حال روحیم و کمک روانپزشک این وسواس بهبود پیدا کرد و من هم با خودارضایی تخلیه منی رو انجام میدادم که دچار خروج منی بعد از ادرار نشم. الان هم اگر مدتی خود ارضایی نداشته باشم باز هم این مشکل به وجود میاد به همین دلیل بعضی موقع ها زیاد این کار رو انجام میدم مثلا 3 بار در هفته.

    در این سال ها مشکل دفع ادرار دارم که در یکسال گذشته بسیار تشدید شده. تاخیر در خروج ادرار دارم و فشار ادرارم هم کم هست و حتما باید به صورت نشسته ادرار کنم و حس میکنم ادرارم کامل تخلیه نمیشه و همیشه احساس دفع ادرار دارم خصوصا در طول شب.

    در همان سال های اول یک بار سونوگرافی کلیه و مثانه دادم اما گفتند همه چیز طبیعی هست و به خاطر استرس این مشکل به وجود آمده. سال گذشته هم دوباره به دکتر مراجعه کردم که شک داشتند دیابت دارم ولی آزمایش منفی بود و بهم گفتند دیازپام 25 میلیگرم مصرف کنم که چون باعث خواب آلودگی میشد بعد از یک هفته مصرف رو قطع کردم.

    هفته گذشته بعد به پزشک مراجعه کردم و گفتند که باید سیستوسکوپی انجام بدم. بعد از اون گفتند تا دو ماه هر شب تامسولوسین و تولترودین مصرف کنم و در هفته هم دوبار خروج منی داشته باشم.

    میخواستم ببینم ممکن هست به دلیل نگه داشتن طولانی مدت ادرار در سن پایین این مشکل به وجود آمده باشه یا اینکه مدت دو سال منی بعد از ادرار از من خارج میشد دچار التهاب شده باشم؟ و اینکه چون دچار مشکل در تخلیه ادرار هستم, قرص تولترودین مشکلی من رو بیشتر نمیکنه؟

    در حال حاضر قرص فلووکسامین هم مصرف میکنم و برای ریزش مو هم دو سالی هست که دوتاستراید میخورم که هر چند ماه قطع میکنم که الان 3 ماه هست که قطع کردم. میتونم با وجود مصرف تامسولوسین و تولترودین، دوباره شروع به مصرف کنم؟

    الان واقعا به دلیل تکرر ادرار خصوصا در شب زندگیم دچار اختلال شده و استرس زیادی دارم همچنین زود انزالی در زمان خود ارضایی هم دارم که یکی از ترس های همیشگی من برای ازدواج هست و تا کنون هم هیچ رابطه جنسی نداشتم. همچنین نعوظ صبحگاهی هم ندارم ولی مشکلی در نعوظ تا به حال نداشتم.

    عذرخواهی میکنم که پیامم طولانی شد🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ تیر ۳( 1 هفته پیش)
      دوتاستراید عوارض جنسی داره بهتره مصرف نکنید مشکل شما جنبه ی روانی داره و باید تحت نظر روانپزشک باشید با این وجود بهتره سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری با تعیین باقیمانده ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۹ تیر ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۵۷ سالمه و ۳سال هست که بزرگی حوش خیم پروستات دارم که دارو میخورم
    یک ماه پیش متوجه شدم توی مایه منی خون هست چون کانادا بودم به دکتر مراجعه کردم سونوگرافی و آزمایش psa
    گرفتن
    Psa 1/9
    و اندازه ی پروستات ۱۰۳
    اونجا گفتن یه توده توی پروستات هست
    اومدم ایران مجددا سونوگرافی فرستاد دکترم
    اندازه ی پروستات ۸۸ و گفتن هیچ توده ای نیست و هسته ی مرکزی به این شکله
    حالا دو هفته گفتن نزدیکی نداشته باشم تا بعد ببینم د.باره خون هست یا نه
    توی ادرا م خون نیست
    لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ تیر ۳( 3 هفته پیش)
      چک psa مجدد انجام بدین
  • تصویر کاربر سلیم سه شنبه ۵ تیر ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سلام پدرم 70سال دارد بردم ازمایش psa دادجوابش 18بوده دکتر متخصص براش دارو نوشت دارو خوردبعد ازمایش psaدادم تا 8 امده بعد دکترش گفت بای 4باشد بار دیگر دارو براش نوش دارو با دارو اول بار فرق داشت . بعد از خوردن دارو بار دیگر ازمایش psaدادم الان رو عدد 10است به نظر جناب عالی باید چکار کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ تیر ۳( 1 ماه پیش)
      باید نمونه برداری از پروستات انجام بشه
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۴ تیر ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من 43سالم مدت چهار ماه است که درگیر دردهای پروستات شده ام آخرین psa بنده 5/9 می‌باشد در حال حاضر قرص های پروستات باریچ ، تاوانکس ، الفن ایکس ،باکلوفن ، را استفاده میکنم ، درد در ناحیه زیر شکم و همچنین بعد از ادرار درد شدید را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ تیر ۳( 1 ماه پیش)
      آزمایش psa مجدد انجام بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ تیر ۳( 1 ماه پیش)
      اگر سیر افزایشی داشت باید نمونه برداری بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام من ۶۰ سالمه و تقریبا ازسه ماه قبل ادرارم ضعیف شده به پزشک مراجعه کردم و بمن کپسول پورترال ۴ درصد داده و همچنین سونوگرافی انجام دادم و ظاهرا پرستاتم کمی بزرگ شده است سوال من این چون کپسول پورترال در من ضعف و کمی فشار پایین ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه من راننده کامیون هستم و همیشه در جاده ها بسر میبرم آیا میتوانم از قرص پروستاتان بجای کپسول پورترال استفاده کنم ؟ یا آیا قرص دیگری که عوارض کمتری داشته باشد میتوانید بمن معرفی کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      تفاوت چندانی ندارند بهتره قبل از خواب دارو رو مصرف کنید
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    دکتر سلام،
    حجم تقریبی پروستات=40
    ولوپ مدین برچسته به کف مثانه به نفع BPH
    اکوی هتروژن و فاقد توده.
    لطفا دستور پزشکی عنایت فرمائید.
    تشکر

    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      Psa چک‌شود
  • تصویر کاربر یوسف سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. پدرم حدود ۲۰ ساله دیابت داره و اخیرا حدود ۵ماهه درگیر سوزش شدید ادرار. داروهای مصرفی ایتراکونازول، پروبیوتیک،پروترال،فنازوپیریدین مصرف ولی بهبودی حاصل نشده و متخصص ارولوژی سیستوسکوپی انجام داد و تنگی کانال جزیی که داشت رفع کرد و نظرشون این بود با تراشیدن پروستات هم مشکلش رفع نمیشه . کشت ادرار هربار کاندیدا رشد میکنه و هیچ دکتری تا حالا نظر قطعی برا حل این مشکل به ما نداده. شما با توجه به شرح حال چه تجویزی میفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      تحت نظر متخصص عفونی باید بستری و درمان آنتی بیوتیکی بگیرند دیابت باید شدیدتر کنترل بشه
  • تصویر کاربر نوری پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام پی اس ا پروستاتم تقریبا بیست ام ار آی پروستات کردم بعدش نمونه برداری .. شانزده نمونه گرفتند از شانزده نمونه دوتا مشکوک و دوتا مثبت .. چه نصیحتی به من میکنید .. راه علاج داره یا باید پروستات را برداشت کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر امیرحسین جمعه ۱۷ فروردین ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من چند وقت پیش مزاحم شدم برای پروستات مزمن دارو هارا هم یک دورشو خوردم خوب نشد که فرمودید چند دوره مصرف شود منتها من اصلا نمیتوانم ادرارم را خوب تخلیه کنم این مسئله به مثانه و کلیه ها صدمه میزنه چون همیشه مثانه ام پره خواستم خدمتتان عرض کنم تا خوب میشم شما صلاح میدانید تزریقات وریدی انجام بدم ؟چون او زود تر اثر میکنه الان چند وقته بیضه ها یم هم وزم کرده به خصوص بیضه سمت راست درد هم داره خواهشا مرا راهنمایی کنید چون واقعا این تخلیه ناقض ادرار خیلی اذیت میکنه و همش باید فشار بدم تازه بازم دوباره باید ادرار کنم هر روشی باشه انجام میدم فقط از این حالت راحت شم قرض تامسولوسین هم میخورم اثر نداره ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      جهت انجام نوار مثانه به مطب تشریف بیاورید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      همکاران با شما تماس خواهند گرفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۱۰ فروردین ۳( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار، پدر بنده ۸۲ سالش هست. به استحضار می‌رساند ایشان حدود یکسال و نیم پیش انسداد اداری پیدا کردند و مجبور شدیم به دکتر مراجعه کنیم و ایشان روزی دو بار تامسوسیلین و فینستراید تجویز کردند و مشکل انسدادی تا سه ماه پیش برطرف شده بود ولی بعد از آن دوباره انسداد اداری دادند.و به دلیل سوزش ادرار و انسداد مجدد ادرار سه ماه پیش به دکتر متخصص مراجعه کردیم و دکتر ایشون گفتند که آمپول دیفرلین ۳.۷۵ باید تزریق شود، الان حدود پنج روز هست که آمپول دیفرلین تزریق شده است ولی بعد از تزریق آمپول ادرار ایشون خونی و کدر شده بطوریکه بعضا ادرار از سوند دفع نمیشه و نشتی ادار دارند، ایشون قبل از آمپول چند مدت سوند ۱۶ استفاده می‌کردند ولی الان سوند ۱۸ را تعبیه کردیم ولی همچنان بنظر میرسد به دلیل ترشحات خونی (تصویر پیوست) مشکل در ادار دارند و تقریبا هر روز مجبوریم که شستشو انجام بدیم، لطفا بفرمایید که چیکار کنیم، شستشو باید هر روز ادامه داشته باشد؟ راهکار حضرتعالی چی هست؟ در ضمن ایشون اکنون قرصهایی که استفاده می‌کنند عبارتند از اومنیک، فینستراید، آسپرین، سیپرو و تولترودین. در ضمن ایشون بیماری زمینه ای پارکینسون هم دارند و پلاکت خونشون هم در حداقل مقدارش ۱۵۰ هست، برای ایشون آزمایش psa برای شش ماه پیش ۱۵ و fpsa ۳.۲ بودند و بزرگی پروستات ایشان ۹۸ سی سی برای یکسال و نیم پیش بود که الان ۸۶ سی سی می باشد.
    لطفا راهنمایی بفرمایید که دلیل خونی شدن و لکه های خونی مانند (تصویر پیوستی) چیست؟ و آیا این علائم عادی هستند؟ راهکارتون چی هست.؟ ممنون از بزرگواری شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      عارضه ی دیفرلین میباشد باید به پزشک معالج خودش که دیفرلین رو شروع کرده مراجعه کنید قابل جراحی نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ فروردین ۳( 3 ماه پیش)
      شست و شوی فولی رو انجام بدین روزی ۳ بار
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر