جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هیدروسل بیضه در بزرگسالان و تخلیه مایع آن

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هیدروسل به چه معناست؟ هیدروسل بیضه در بزرگسالان چیست؟ هیدروسل تجمع مایعات درون کیسه ی بیضه است که اکثر این مایعات بدون دلیل ظاهری رشد می کنند، بی ضرر هستند و می توان آن ها را به حال خود رها کرد. در صورت نیاز، معمولاً یک عمل کوچک می تواند مشکل را برطرف کند. در تعداد کمی از موارد، هیدروسل ناشی از مشکلی زمینه ای در بیضه (تستیس) است.

بیضه و کیسه ی بیضه ی نرمال

کیسه ی بیضه معمولاً شل، نرم و گوشتی است. این کیسه دو بیضه را نگه می دارد و معمولاً به راحتی می توان وجود بیضه ها را درون آن احساس کرد. لوله ی منی (واز دفران)، اسپرم ها را از هر بیضه به آلت تناسلی منتقل می کند. آویزان بودن یک بیضه کمی پایین تر از دیگری، طبیعی است.

کیسه ی بیضه ی نرمال

هیدروسل بیضه چیست؟

هیدروسل، به تجمع مایعات در کیسه ی بیضه و در نزدیکی یک بیضه گفته می شود. تجمع مایعات در بیضه معمولاً در یک سمت رخ می دهد اما گاهی اوقات نیز می تواند در نزدیکی هر دو بیضه ایجاد شود. بیضه ی نرمال توسط یک کیسه با بافتی محافظ و نرم احاطه شده است.

این کیسه برای فراهم کردن حرکت آزادانه ی بیضه، مقدار کمی مایع روان کننده تولید می کند که فرد در حالت عادی، آن را احساس نمی کند. مایع اضافی معمولاً به درون سیاهرگ های کیسه ی بیضه تخلیه می شود. در صورتی که تعادل بین میزان مایع تولید شده و مایع تخلیه شده تغییر کند، مقداری مایع به عنوان یک هیدروسل تجمع می کند.

هیدروسل به چه شکل است و چه احساسی دارد؟

یک هیدروسل، احساسی مانند یک بادکنک کوچک و پر از مایع در کیسه ی بیضه دارد. هیدروسل، نرم بوده و عمدتاً در مقابل یکی از بیضه ها قرار می گیرد. اندازه ی هیدروسل ها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. هیدروسل های بسیار بزرگ، گاهی اوقات در مردان سالمندی دیده می شوند که هیچ وقت برای تورم کیسه ی بیضه خود به پزشک مراجعه نکرده اند و احتمالاً این کیسه در طی چند سال بزرگ تر شده باشد.

هیدروسل در حالت عادی بدون درد است. هیدروسل های بزرگ می توانند به دلیل اندازه ی خود، موجب ناراحتی بیمار شوند. در صورتی که فرد به یک هیدروسل بسیار بزرگ دچار باشد، ممکن است راه رفتن یا داشتن فعالیت جنسی برای او با ناراحتی همراه باشد.

علت ایجاد هیدروسل در بزرگسالان

اکثر هیدروسل بیضه در بزرگسالان رخ می دهد و بیشتر از همه، در مردان بالای 40 سال دیده می شوند.

  • در بیشتر موارد علت آن مشخص نیست.
  • تعداد کمی از هیدروسل ها، زمانی به وجود می آیند که یکی از بیضه ها مشکلی داشته باشد. برای مثال عفونت، التهاب، آسیب یا وجود توده (تومور) در بیضه ممکن است، باعث تجمع مایع و در نهایت تشکیل یک هیدروسل شود.
  • گاهی اوقات هیدروسل ها هنگامی ایجاد می شوند که در اثر احتباس مایعات، تورمی عمومی در نیم تنه ی پایینی بدن شخص وجود دارد.
تاثیر اختلال نعوظ بر دیابت

آیا هیدروسل بیضه در بزرگسالان به آزمایش نیاز دارد؟

برای تشخیص هیدروسل بیضه در بزرگسالان، پزشک بیضه ها را معاینه می کند و ممکن است برای مشاهده ی بهتر، نوری به سمت کیسه ی بیضه بتاباند. در صورتی که هیدروسل بزرگ باشد و پزشک نتواند بیضه را لمس کند، این مایع ممکن است با یک سوزن و سرنگ تخلیه شود.

برای این که این رویه بدون درد باشد، یک بی حس کننده ی موضعی را در پوست بالای آن قسمت، تزریق می کنند. بعد از آن که مایع تخلیه شود، معاینه ی بیضه ها راحت تر خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است پزشک، انجام آزمایش سونوگرافی از بیضه ها را برای بیمار تجویز کند که به منظور اطمینان از عدم وجود علت زمینه ای برای تشکیل هیدروسل، انجام می شود.

درمان هیدروسل بیضه در بزرگسالان

رها کردن هیدروسل به حال خود

آیا درمان هیدروسل بدون عمل امکان دارد؟ اگر هیدروسل بیضه در بزرگسالان هیچ علائمی نداشته باشد، یک گزینه این است که به سادگی در همان وضعیت رها شود. برای راحتی بیشتر، می توان از یک ساپورت یا بیضه بند استفاده کرد. زمانی که هیدروسل بزرگ تر شود یا مشکلی ایجاد کند، بیمار می تواند تصمیم خود را عوض کرده و روش درمانی دیگری انتخاب کند.

عمل هیدروسل

این روش زمانی توصیه می شود که هیدروسل، بزرگ یا اسباب ناراحتی باشد. عمل جراحی هیدروسل به این صورت است که یک برش بسیار کوچک روی کیسه ی بیضه یا دیواره ی تحتانی شکم ایجاد می کنند و بعد، مایع از اطراف بیضه تخلیه می شود.

مسیر بین شکم و کیسه ی بیضه نیز بسته خواهد شد تا مایع دوباره در آینده تشکیل نشود. این عمل، عملی کوچک است که در طی یک روز انجام می شود و معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. در موارد بسیار نادر، ممکن است هیدروسل بعد از عمل، عود کند و برگردد.

تخلیه ی مایع

مایع هیدروسل را می توان به راحتی با سوزن و سرنگ تخلیه کرد. با این حال، این اتفاقی عادی است که هیدروسل کیسه ی بیضه بعد از عمل و ظرف چند ماه دوباره با مایع پر شود. در صورت که فردی نتواند جراحی کند یا تمایلی به انجام آن نداشته باشد، می تواند هر چند وقت یک بار مایع هیدروسل را تخلیه کند.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی تزریق یک محلول برای جلوگیری از بازگشت هیدروسل بعد از تخلیه ی آن است. استفاده از این روش چندان متداول نیست اما ممکن است به بعضی از افرادی که برای انجام عمل مناسب نیستند، توصیه شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.8/5 - (23 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر